Program som rensar upp.

Permalänk

Program som rensar upp.

Hallåj.

Någon som kan rekommendera ett bra program som rensar registret i windows 7 som är gratis ?

/Force

Permalänk
Medlem

Har kört med CCleaner och det fungerar.

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk

Kör alltid CCleaner oxå. Tycker det funkar bra.
Det är som sagt helt gratis.

http://www.piriform.com/CCLEANER

Permalänk

CCleaner och en bra defragmenterare så får man fart på Windows igen!

http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html?download

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag säger som de andra - CCleaner. Mycket enkelt och bra freeware

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Keeper of Traditions

Har kört en del med Advanced SystemCare, kan rensa lite mer än bara registret, vilket är bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Har kört en del med Advanced SystemCare, kan rensa lite mer än bara registret, vilket är bra.

CC Cleaner rensar mer än bara registret det också... ifall det är vad du antyder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dr.Mabuse:

CC Cleaner rensar mer än bara registret det också... ifall det är vad du antyder.

Har aldrig använt det så jag vet inte vad det kan göra

Jag tänkte mer på att TS skrev hur han ville rengöra registret, och tipsade då om att detta kunde göra mer än så.

Vi behöver inte gå in i försvarsläge direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

använder både ccleaner och advanced care + nästan alla andra iobits produkter deras defragmenterare e att rekemondera, och där e många användbara program i deras "toolbox" allting funkar skitbra,skulle inte kunna tänka mig att leva utan alla dem programmen HAHA!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Har aldrig använt det så jag vet inte vad det kan göra

Jag tänkte mer på att TS skrev hur han ville rengöra registret, och tipsade då om att detta kunde göra mer än så.

Vi behöver inte gå in i försvarsläge direkt.

Ville bara tala om för din skull att CCleaner kan mer det också, varken mer eller mindre. Huruvida CCleaner är bra eller bättre har jag ingen aning om då jag knappt använt det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ville bara tala om för din skull att CCleaner kan mer det också, varken mer eller mindre. Huruvida CCleaner är bra eller bättre har jag ingen aning om då jag knappt använt det.

För min skull?

Ja... Det kan väl kanske vara bra att veta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

CCleaner, kör med det på alla datorer jag har. Funkar bra och smidigt med högerklick på papperskorgen - kör. Gör det flera gånger per dag, tillfredsställer mina behov. Rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Varför tejpa ihop ett trasigt operativsystem? Köp en Xbox istället och kör t.ex. Ubuntu på datorerna. Problemet löst. Windows är feldesignad på många punkter... registret är ett utmärkt exempel. Officiella svaret från Microsoft är väll att köra en systemåterställning eller installera om?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jimi84:

Varför tejpa ihop ett trasigt operativsystem? Köp en Xbox istället och kör t.ex. Ubuntu på datorerna. Problemet löst. Windows är feldesignad på många punkter... registret är ett utmärkt exempel. Officiella svaret från Microsoft är väll att köra en systemåterställning eller installera om?

Oj oj, vilket hjälpsamt svar... Med tanke på att spelande är lite lättare på en windowsburk så är nog ändå windows att föredra.

Man ska inte göra det krångligare än det är.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Hallåj.

Någon som kan rekommendera ett bra program som rensar registret i windows 7 som är gratis ?

/Force

Auslogics Registry Cleaner är ett gratisprogram som är mer avancerat än CCleaners registerstädare, så det kan vara ett bra komplement. Jag har använt det i några år och jag har inte haft några problem i alla fall. Det är en hyffsat välkänd programvarutillverkare här på forumet också, i alla fall deras defragmenteringsprogram, Auslogics Disk Defrag.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hallåj.

Någon som kan rekommendera ett bra program som rensar registret i windows 7 som är gratis ?

/Force

Mhm, som rensar men det fixar nog knappast fel...

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Det råder delade meningar om nödvändigheten att rensa i registret. Jag själv har gjort det i alla år för det har känts bra med en "renare" dator. Men jag kan ärligt inte säga om det haft någon verklig effekt. Har läst ett par artiklar online om att "registerstädning" inte har så stor effekt, och kan ställa till oreda om man har otur och använder ett dåligt verktyg.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Varför tejpa ihop ett trasigt operativsystem? Köp en Xbox istället och kör t.ex. Ubuntu på datorerna. Problemet löst. Windows är feldesignad på många punkter... registret är ett utmärkt exempel. Officiella svaret från Microsoft är väll att köra en systemåterställning eller installera om?

Jag tycker det är bra att alla Linux distributioner finns. Jag har testat väldigt många och gillat vissa saker osv. Men mycket är även sämre. Jag får nästan alltid problem med wifi anslutningen. Krångligare att installera olika webläsare och program. Svårare att hålla koll på vad som är på hårddisken. Svårare att hitta hjälp på nätet då det finns så många olika linux distributioner.

Windows må inte vara bäst men jag har dock inga problem med mitt win 7 och det flyter på fint och inga konstigheter.

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Det råder delade meningar om nödvändigheten att rensa i registret. Jag själv har gjort det i alla år för det har känts bra med en "renare" dator. Men jag kan ärligt inte säga om det haft någon verklig effekt. Har läst ett par artiklar online om att "registerstädning" inte har så stor effekt, och kan ställa till oreda om man har otur och använder ett dåligt verktyg.

Det kan man säga. Såhär skriver TweakHound om program som städar/optimerar registret:

Citat:

"Registry Cleaners
These programs may be of use to those who know what they are doing to fix problems. The problem is people use this for some sort of a performance tweak (which it isn't) and then run into problems like Windows or programs becoming unresponsive or not working as expected."

Jag läste en diskussion om RAM-diskar häromdagen där trådskaparen ville uppmärksamma ett visst missförstånd gällande hur dessa "ska" användas (han menade specifikt på att det är meningslöst att ha växlingsfilen på den), och det blev en ganska intressant diskussion att följa. Jag bara kom tänka på Windows-registret då, och att det skulle vara lika intressant att se en likadan, djupare diskussion om huruvida man ska städa det eller bara låta det vara. Så, det råder delade meningar om det minst sagt.

(Nu gick jag lite off-topic känner jag!)

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Gällande CCleaner så glöm inte att kolla runt i programmet eftersom det är separata rensning knappar för olika delar. Det är inget underverk men det hjälper lite.

Permalänk
Medlem

jag har en fråga, behöver man köra diskdefragmenteraren när man har SSD disk?:)
(såg att några här pratade om diskfragmentation, så jag hakar på den biten av tråden)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

jag har en fråga, behöver man köra diskdefragmenteraren när man har SSD disk?:)
(såg att några här pratade om diskfragmentation, så jag hakar på den biten av tråden)

Nej du ska inte köra diskdefragmenteraren när du har en SSD. Är nästan 100 på att Windows 7 stänger av det automatiskt om du har en SSD. Men det kan vara värt att kolla upp det!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Nej du ska inte köra diskdefragmenteraren när du har en SSD. Är nästan 100 på att Windows 7 stänger av det automatiskt om du har en SSD. Men det kan vara värt att kolla upp det!

hittar inte inställningen för det under egenskaper för disken, var kollar man upp den?:)

ska man stänga av indexeringen med eller ger den något?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

hittar inte inställningen för det under egenskaper för disken, var kollar man upp den?:)

ska man stänga av indexeringen med eller ger den något?:)

Eftersom att SSDn har en mer eller mindre begränsad livstid borde man stänga av även indexering tror jag. SSDn är ju såpass snabb hursom så det borde inte spela någon roll.

Angående inställningar för diskdeframenteraren så får du öppna nämnda program sen "Aktivera schema..." där under kan du välja att stänga av det helt och hållet om nu inte Windows 7 gjort det åt dig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Eftersom att SSDn har en mer eller mindre begränsad livstid borde man stänga av även indexering tror jag. SSDn är ju såpass snabb hursom så det borde inte spela någon roll.

Angående inställningar för diskdeframenteraren så får du öppna nämnda program sen "Aktivera schema..." där under kan du välja att stänga av det helt och hållet om nu inte Windows 7 gjort det åt dig.

C: som är min SSD har aldrig blivit körd med defragmenteraren:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte registerrensare behövs i normal fall.
Jag tror mera att de säljer på någon sorts städmani tillfredsställelse.
Nu använder jag sällan Windows numer. Men jag kan inte uppleva att min windowsdator har påverkats negativt av att inte fått registret "rensat" de senaste åren. Snarare positivt i så fall. Min gamla Xp installation har aldrig fungerat bättre. Jag har svårt att tro att de modernare versionerna av Windows är känsligare..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfclaw:

Det råder delade meningar om nödvändigheten att rensa i registret. Jag själv har gjort det i alla år för det har känts bra med en "renare" dator. Men jag kan ärligt inte säga om det haft någon verklig effekt. Har läst ett par artiklar online om att "registerstädning" inte har så stor effekt, och kan ställa till oreda om man har otur och använder ett dåligt verktyg.

Har aldrig märkt något heller så gör det inte längre, varför köra autorensning med ett program som man inte vet vad det gör?
Kanske var en idé när man satt med Win95 o körde alla möjliga .exe som man hittade överallt, men numera med Win7 o Win8? nja...

Skrivet av flancen:

jag har en fråga, behöver man köra diskdefragmenteraren när man har SSD disk?:)
(såg att några här pratade om diskfragmentation, så jag hakar på den biten av tråden)

Jag har lärt mig att man absolut inte ska köra defragmentering på en SSD då det sliter, men vet inte hur mycket, eller om det ens är ett problem längre. Men nej det behövs inte iaf. Du har kommandot TRIM istället som ska köras automatiskt.
Disk defrag körs fortfarande i Win8 men det som görs då är optimeringar av disken, inte en "riktig" defragmentering.
Inte helt 100 på detta dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Varför tejpa ihop ett trasigt operativsystem? Köp en Xbox istället och kör t.ex. Ubuntu på datorerna. Problemet löst. Windows är feldesignad på många punkter... registret är ett utmärkt exempel. Officiella svaret från Microsoft är väll att köra en systemåterställning eller installera om?

mmm, nu lät du rätt ointelligent.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A