ASUS 1015BX Netbook recention+frågor om CPU temperaturen

Permalänk
Medlem

ASUS 1015BX Netbook recention+frågor om CPU temperaturen

Hej.

Köpte en ASUS 1015BX netbook i veckan. Dvs en pytteliten 10-tums bärbar med AMD C-60 dualcore på 1ghz, 1gb ram, 320gb hdd och win7 starter. Jag ska ha den som en enkel HTPC hemma och som en kompakt resedator när man är ute och reser:

http://www.asus.se/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1015BX/

Positivt.
Datorn är grymt liten, i storlek med om du lägger 2st iPad på varandra, skärm mot skärm. 1,13kg tror jag.
Med Mediaplayer Classic home cinema har den spelat upp alla 1080P filmer jag provat ut till min 50" tv, oavsett format så har allt fungerat.
Skärmen, tangentbordet, touchpaden allt fungerar tillfredsställande och byggkvalitén känns bra.
Priset: Låga 2299kr. Otroligt att man kan få en komplett dator med OS för 2kkr.

Negativt
1gb ram är på tok för lite. Man är tillbaka på en celeron från 2007: man får dra musen över (tex) firefox ikonen och sen stanna och vänta i 2s så datorn "hinner dit" innan man trycker. Allt arbete i Win7 blir segt och laggigt.

Summering
Nu var jag ute efter absolut en så kompakt laptop som möjligt så jag valde 10" netbook över de 11,6" som finns. Men om storleksskillnaden inte skulle vara viktig får man mer dator om man köper en 11,6". Jag ska undersöka om man kan uppgradera minnet, då det verkar vara enda tydliga flaskhalsen.

Nu till frågan
Har installerat core temp på den och blev lite orolig när jag såg CPU tempen: 65 grader vid uppstart och 75 grader efter att ha kollat på en 1080P långfilm. Stämmer verkligen dessa temperaturer? Trodde min stationära X6:a skulle vara stekt om den blev 75 grader. Vet att den är "fläktlös" men den står bra till, den kan inte få bättre ventilation så länge jag inte köper en sådan där töntig "fläktplatta" till laptops.

Mvh

Tobias

(skrivet i soffan med netbooken kopplad till tv:n)

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Hade själv motsvarande modell från Acer ett tag, funkade klockrent efter lite modifikation Det som bromsar datorn är till största del minnet och OSet, samt den långsamma hårddisken. Tempen behöver du inte oroa dig för, helt normalt för laptops.

Vad jag gjorde var att stoppa i 4GB RAM och faktiskt en 40GB SSD samt installerade Win7 Ultimate och den gick fruktansvärt mycket bättre, vilket var ganska väntat.

Nu använder du den ju bara till HTPC så kanske överlever med segheten. Men rekommenderar starkt att stoppa i mer minne och göra en ren ominstallation med annat än starter. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=441042 hade jag i min och bör funka utan problem i din också. 2GB RAM skulle räcka, men när det skiljer 20 spänn mellan 2 och 4GB är valet givet SSD är onödigt för en HTPC, jag använde min dagligen i jobb och skola så uppskattade lite extra fart.

Det du kan göra med 4GB RAM är att sätta typ 1-2GB som cache med t.ex. FancyCache för att snabba upp lite

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Kan den ta 4gb om jag behåller win7 starter i? Jag uppfattade det som att 2gb är max på "starter"? Har heller inte öppnat upp den, det är ingen risk att minnet är fastlött?

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Kan den ta 4gb om jag behåller win7 starter i? Jag uppfattade det som att 2gb är max på "starter"? Har heller inte öppnat upp den, det är ingen risk att minnet är fastlött?

Mvh

Tobias

En snabb googling visade att på vissa modeller så är minnet fastlött. Ganska sjukt, aldrig hört talas om detta. Men det är väl bara att lyfta på luckan och kolla.

Ja, du kan behålla starter men kommer inte kunna utnyttja max, det är 2GB max. Men rekommenderar att du installerar en ren win7 istället.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

En snabb googling visade att på vissa modeller så är minnet fastlött. Ganska sjukt, aldrig hört talas om detta. Men det är väl bara att lyfta på luckan och kolla.

Tackar. Ska öppna upp den i morgon och kika. Kan jag köpa 4gb även om jag behåller Win7starter, bara det att det är 2gb som "hittas"?

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Tackar. Ska öppna upp den i morgon och kika. Kan jag köpa 4gb även om jag behåller Win7starter, bara det att det är 2gb som "hittas"?

Mvh

Tobias

Ja, det ska funka bra. Vad jag kan se så ska datorn klara 4GB, men det kan vara bra att googla på just vilka minnen som passar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Köpte en ASUS 1015BX netbook i veckan. Dvs en pytteliten 10-tums bärbar med AMD C-60 dualcore på 1ghz, 1gb ram, 320gb hdd och win7 starter. Jag ska ha den som en enkel HTPC hemma och som en kompakt resedator när man är ute och reser:

http://www.asus.se/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1015BX/

Positivt.
Datorn är grymt liten, i storlek med om du lägger 2st iPad på varandra, skärm mot skärm. 1,13kg tror jag.
Med Mediaplayer Classic home cinema har den spelat upp alla 1080P filmer jag provat ut till min 50" tv, oavsett format så har allt fungerat.
Skärmen, tangentbordet, touchpaden allt fungerar tillfredsställande och byggkvalitén känns bra.
Priset: Låga 2299kr. Otroligt att man kan få en komplett dator med OS för 2kkr.

Negativt
1gb ram är på tok för lite. Man är tillbaka på en celeron från 2007: man får dra musen över (tex) firefox ikonen och sen stanna och vänta i 2s så datorn "hinner dit" innan man trycker. Allt arbete i Win7 blir segt och laggigt.

Summering
Nu var jag ute efter absolut en så kompakt laptop som möjligt så jag valde 10" netbook över de 11,6" som finns. Men om storleksskillnaden inte skulle vara viktig får man mer dator om man köper en 11,6". Jag ska undersöka om man kan uppgradera minnet, då det verkar vara enda tydliga flaskhalsen.

Nu till frågan
Har installerat core temp på den och blev lite orolig när jag såg CPU tempen: 65 grader vid uppstart och 75 grader efter att ha kollat på en 1080P långfilm. Stämmer verkligen dessa temperaturer? Trodde min stationära X6:a skulle vara stekt om den blev 75 grader. Vet att den är "fläktlös" men den står bra till, den kan inte få bättre ventilation så länge jag inte köper en sådan där töntig "fläktplatta" till laptops.

Mvh

Tobias

(skrivet i soffan med netbooken kopplad till tv:n)

Hallå!

Hade jag varit dig hade jag provat att slänga in Windows 8 Preview i den, tror det kommer bli bättre flyt.
Och dessutom fan så mycket snyggare med live tiles på din 50"

Skulle du vara nöjd så tror jag man får uppgradera till windows 8 om man köpt en dator med win7 under kampanjtiden för 139:-

Permalänk
Medlem

Till TS:
Hade du någon minneslucka på din 1015BX? Är lite sugen på att köpa en själv.

W7 Starter ingår inte i uppgraderingsprogrammet för Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Till TS:
Hade du någon minneslucka på din 1015BX? Är lite sugen på att köpa en själv.

W7 Starter ingår inte i uppgraderingsprogrammet för Windows 8.

Japp, har inte öppnat än dock så vet inte om minnet är fastlött. återkommer.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.