Äkta Windows 7 har blivit blockerad av Microsoft, Varför?

Permalänk
Medlem

Äkta Windows 7 har blivit blockerad av Microsoft, Varför?

Hej!

Jag har under en tid använt mig av ÄKTA Windows 7 Ultimate. Nu helt plötsligt dök det upp att inte den var äkta. Jag skrev in produktnyckeln på nytt, men då står det att den är blockerad. När jag ringer säger dom att den inte är äkta.

Jag har inte gjort något med datorn...

Det verkar vara fler som har detta problem när man läser på Microsofts forum men Microsoft lämnar inga svar... bara det som man redan har prövat.

Vad är det som har hänt???

Permalänk
Rekordmedlem

Har du validerat http://www.microsoft.com/genuine/validate/
Det försvinner ibland vid en del uppdateringar, har hänt nån gång för mig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så här står det...

"Ange en äkta produktnyckel för Windows.

Produktnyckeln som användes för att aktivera Windows på datorn används redan i en annan dator eller har blockerats av Microsoft. Oroa dig inte, vi kan hjälpa dig med det."

Så vill dom att man skall köpa nytt för 1499kr.

Permalänk
Inaktiv

Som konsument i Sverige har du ganska goda rättigheter.. Så om det verkligen är så att den är äkta och Microsoft vägrar så är det bara till att kontakta Konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coli76:

Så här står det...

"Ange en äkta produktnyckel för Windows.

Produktnyckeln som användes för att aktivera Windows på datorn används redan i en annan dator eller har blockerats av Microsoft. Oroa dig inte, vi kan hjälpa dig med det."

Så vill dom att man skall köpa nytt för 1499kr.

Har samma problem med mitt Windows 7 Home som jag fick med min Asus netbook. Efter en tid var den helt plötsligt inte äkta (Efter installation av SP1).

Har dock ingen lösning på problemet

Väl Mött!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av coli76:

Hej!

Jag har under en tid använt mig av ÄKTA Windows 7 Ultimate. Nu helt plötsligt dök det upp att inte den var äkta. Jag skrev in produktnyckeln på nytt, men då står det att den är blockerad. När jag ringer säger dom att den inte är äkta.

Jag har inte gjort något med datorn...

Det verkar vara fler som har detta problem när man läser på Microsofts forum men Microsoft lämnar inga svar... bara det som man redan har prövat.

Vad är det som har hänt???

Har du kvar fodralet? Eller är det en OEM på en köpt dator?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Till saken hör kanske att jag köpte den på blocket och då var den inplastad och oöppnad, skivorna har hologram på sig som jag inte kan pilla bort, finns även hologram runt centrum på baksidan av skivorna. Allting ser verkligen original ut. Inuti fodralet är produktnyckeln.

Kan jag blivit lurad trots allt... Blir lite fundersam, http://windowslive.se/mvh/post/2011/01/26/Hur-undviker-du-att...

Kan den ha varit stulen och Microsoft har spärrat nycklarna efter typ ett år???

Permalänk

Fick samma problem på syrrans laptop... tröttnade på o försöka fixa det så körde en remove wat istället...

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coli76:

Till saken hör kanske att jag köpte den på blocket och då var den inplastad och oöppnad, skivorna har hologram på sig som jag inte kan pilla bort, finns även hologram runt centrum på baksidan av skivorna. Allting ser verkligen original ut. Inuti fodralet är produktnyckeln.

Kan jag blivit lurad trots allt... Blir lite fundersam, http://windowslive.se/mvh/post/2011/01/26/Hur-undviker-du-att...

Där har du till 99% chans problemet.. den är inte äkta.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ring Microsoft, dom har hjälpt mig låsa upp OEM-nycklar på bärbara datorer några gånger.

Telefonnummer: 020-14 000 15

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Köpte en Asus N serie i Söndags och efter gjort alla microsoft uppdateringar så kommer det fram att mitt exemplar av Windows inte är äkta. Trycker man på validering så kommer man till deras hemsida och att man ska köpa äkta windows.
Det är konstigt är när jag går in i system och kollar aktiveringen där så står det att windows är äkta och har aktiverat.
Måste vara någon bugg i deras senaste uppdatering.

Permalänk
Medlem

Ring produkt aktiveringen, 020-140 00 15 och följ instruktionerna, om den inte går att aktivera så får du prata med en agent, säg att du installerat om den och nu går den inte att aktivera så får du hjälp att manuellt aktivera den.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coli76:

Japp du har blivit lurad. Vet att många säljer sådana "äkta windows 7 ultimate" på blocket, men det är piratkopior från Kina.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

hade ett liknande problem med skivor köpta genom brittiska amazon...visade sig att microsoft sverige inte kollade min nyckel mot alla nycklar, utan endast de som sålts i sverige. visade sig att nyckeln visserligen var äkta, men inte fick säljas pga att det var en student version. jag fick dock pengarna tillbaka från amazon, och köpte från en annan källa på amazon.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS ROG STRIX G164FR / GeForce RTX 5070 Ti / Ryzen 9 9955HX / 32GB / 3TB M.2 SSD / Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 34,5TB.

Permalänk
Medlem

När jag ringer och gör som dom säger, fyller i alla siffror, när jag har gjort det säger dom bara att den inte är äkta och samtalet avslutas. Hur gör man för att kunna prata med någon???

Jag börjar nog inse att den inte är inte äkta fast jag kan ändå inte tro på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coli76:

När jag ringer och gör som dom säger, fyller i alla siffror, när jag har gjort det säger dom bara att den inte är äkta och samtalet avslutas. Hur gör man för att kunna prata med någon???

Jag börjar nog inse att den inte är inte äkta fast jag kan ändå inte tro på det...

---------------
Du har blivit lurad, såsom många via tradera också blivit på detta vis
Har sett detta rätt mycket, tyvärr och du kommer inte vara hjälpt av att ringa MS

Såhär är det, att om du hittar ett windows 7 ultimate för halva eller en tredjedel utav priset, så förutsätt att något inte stämmer, eller att nån försöker luras på detta sätt

Dock, till ditt eget försvar, så är det ändå bra att du försökt köpa på dig ett äkta windows, det tycker jag är lovvärt även om du försökt kapa priset genom detta vis men råkat ut för en trist bedragare

Köp dig ett win7 home premium 64bitars istället, OEM via inet eller nån annan butik, det är värt det alla dagar i veckan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det är bara att beklaga. Ser det att vara för bra så är det oftast en bluff.
Köp ert OS hos en seriös återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Har kollat på alla säkerhetsdetaljer på http://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/Software.aspx#Packag... och tycker verkligen att allt ser ok ut. En sak funderar jag dock på, det står att hologrammet på skivan skall vara infogat i skivan betyder det att man inte kan känna någon kant med nageln?

Jag kan känna en kant men jag kan definitivt inte ta bort hologrammet. Är det någon som har Windows 7 Ultimate och inte kan känna någon kant på hologrammet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nåja TS: Ring MS och man ska aldrig köpa nåt sånt här på blocket.. Bra många som blivit lurade.

citering av raderat inlägg borttagen
Permalänk

windows 7 spärrat

det har hänt mig samma sak det går inte att aktivera windows 7 jag tror att microsoft tvingar man att köra windows 10 dom laddar ju ner windows 10 i bakgrunden fast man inte har tillåtit det och så spärrar dom den gamla nyckeln och säger att den är inte äkta så det går ej att gå tillbaka till windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad-max_63:

det har hänt mig samma sak det går inte att aktivera windows 7 jag tror att microsoft tvingar man att köra windows 10 dom laddar ju ner windows 10 i bakgrunden fast man inte har tillåtit det och så spärrar dom den gamla nyckeln och säger att den är inte äkta så det går ej att gå tillbaka till windows 7

Nej, du har förmodligen inte en ok nyckel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

jag har äkta windows

min windows är äkta men microsoft säger att den är oäkta ! tur att jag har en säkerhets kopia när jag körde in den då var den helt äkta igen så jag är säker på att dom spärrar helt äkta windows dom vill att man kör windows 10 ej 7 an

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad-max_63:

min windows är äkta men microsoft säger att den är oäkta ! tur att jag har en säkerhets kopia när jag körde in den då var den helt äkta igen så jag är säker på att dom spärrar helt äkta windows dom vill att man kör windows 10 ej 7 an

Nej, de spärrar inte genuina Win 7 nycklar för att få folk att köpa Win 10.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mad-max_63:

Det kan även bero på var du köpt den ifrån. Om man köper en licens för 100-500:- så är den kanske "äkta" men sättet säljaren fått tag i den kan ha varit tveksamt. Inte ovanligt att dessa nycklar inte är tänkta för privatpersoner eller kanske införskaffade genom stulna kreditkort mm.
Finns en massa olika anledningar.

Vart köpte du licensen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av coli76:

Har kollat på alla säkerhetsdetaljer på http://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/Software.aspx#Packag... och tycker verkligen att allt ser ok ut. En sak funderar jag dock på, det står att hologrammet på skivan skall vara infogat i skivan betyder det att man inte kan känna någon kant med nageln?

Jag kan känna en kant men jag kan definitivt inte ta bort hologrammet. Är det någon som har Windows 7 Ultimate och inte kan känna någon kant på hologrammet?

Jag har Win7 Ultimate. Jag kan känna en kant just vid övergången mellan den svarta delen i mitten av skivan och hologram-delen längst kanterna. Inga andra kanter finns.

Så här ser min skiva ut (lånad bild från nätet).

http://authenticmicrosoft.windowsreinstall.com/images/2/img24...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad-max_63:

1. Det är en konspiration mot just dig enbart där Microsoft vill att du ska köra windows 10 och därför drar in din windows 7 licens.

2. Du har inte en legitim kopia utav Windows utan tror endast det.

Vilket låter mest troligt i dina öron?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

LOL Råkade precis ut för samma grej..

Tänker gå över till MAC snart, men budgeten tillåter inte det just nu. Har lite annat jag måste investera i innan köp av en MAC PRO och skärmar för +80K. Så jag ominstallerade min huvuddator med Windows 7 Ultimate, bara för att bli av med all Win10 skit.
Det är en retailnyckel, köpt av Microsoft.. så helt legal.

Kan dock inte aktivera den.. Börjar också fundera på om det är ännu ett knep av Microsoft, för att få folk att gå över till Win10. Hatar verkligen Microsoft och deras lansering av Win10..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

LOL Råkade precis ut för samma grej..

Tänker gå över till MAC snart, men budgeten tillåter inte det just nu. Har lite annat jag måste investera i innan köp av en MAC PRO och skärmar för +80K. Så jag ominstallerade min huvuddator med Windows 7 Ultimate, bara för att bli av med all Win10 skit.
Det är en retailnyckel, köpt av Microsoft.. så helt legal.

Kan dock inte aktivera den.. Börjar också fundera på om det är ännu ett knep av Microsoft, för att få folk att gå över till Win10. Hatar verkligen Microsoft och deras lansering av Win10..

Tror att om man har uppgraderat till Win 10 så förs nyckeln över till 10:an från 7:an.
Vill du ha bägge så får du köpa 7:an på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Tror att om man har uppgraderat till Win 10 så förs nyckeln över till 10:an från 7:an.

Har inte uppgraderat till Win10 på den datorn, har gjort allt jag kunnat för att få bort allt som har med Win10 att göra överhuvudtaget........ Och nej, jag tänker inte köpa ett nytt Windows OS igen i hela mitt liv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Efter en månad. Under den första månaden sedan installationen utav windows 10 så kan man återvända till sitt tidigare OS, efter det så är det permanent.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.