Vanliga missuppfattningar i forumet och varför

Permalänk
Entusiast

Jag är en de antagligen få som i vanlig kommunikation varken använder sig utav eller har svårt att förstå de 93%, därför är ord vanligtvis väldigt viktigt för att jag ska förstå vad folk säger eller menar, ändå så finner jag det inte speciellt svårt att skita i felstavningar och mindre fel på forum. Jag antar att 12 år på internet har härdat mig och anpassat mig och jag ser det mer som en norm att folk inte skriver helt korrekt.

Jag står dock fortfarande fast vid att rättstavelser och dylikt som inte tillför tråden något hör hemma i PM och inte som ett svar till tråden i fråga.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

Jag står dock fortfarande fast vid att rättstavelser och dylikt som inte tillför tråden något hör hemma i PM och inte som ett svar till tråden i fråga.

Ja, det kan jag skriva under på. b/B är dock något som skulle kunna tillföra tråden något, då det är relevant i datorsammanhang, det är väl det som är det enda som eventuellt skiljer våra åsikter i detta läget.

Nu ska jag springa till buss, men hade väl tid att säga det snabba ovan iaf .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Detta är hela anledningen till att folk är nitiska gällande skriftspråk!

Man kan väl dock misstänka att de där forskarna räknar in ganska mycket (särskilt av icke-teknisk natur) i "kommunikation"; jag har till exempel svårt att tro att kroppsspråk och röstkvalitet har någon större betydelse när någon klagar på att någon skriver "Min bil går i 50 kilometer!" men inte när han säger det. Då är väl den vanliga förklaringen att det är lättare att gnälla anonymt mera sannolik? Finns det för övrigt verkligen folk som använder "kilometer" istället för "kilometer i timmen" eller motsvarande? Kanske lever jag bara i fel landsdel, men om det fuskas brukar det väl snarare bli "Min bil går i 50!"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Man kan väl dock misstänka att de där forskarna räknar in ganska mycket (särskilt av icke-teknisk natur) i "kommunikation"; jag har till exempel svårt att tro att kroppsspråk och röstkvalitet har någon större betydelse när någon klagar på att någon skriver "Min bil går i 50 kilometer!" men inte när han säger det. Då är väl den vanliga förklaringen att det är lättare att gnälla anonymt mera sannolik? Finns det för övrigt verkligen folk som använder "kilometer" istället för "kilometer i timmen" eller motsvarande? Kanske lever jag bara i fel landsdel, men om det fuskas brukar det väl snarare bli "Min bil går i 50!"?

Ja, forskningen handlar säkert mycket om "känslor" och annat som såna där icke-androider håller på med.

Jag tror diskussionen här har kommit fram till att det finns två effekter: dels rena grammatiska/stavfel, och dels tekniska eller konceptuella fel.

Typ 1 skapar allmänt brus i meddelandet, och kan leda till svårighet att ta till sig meddelandet som helhet: något som är bedrövligt gällande punktuation, styckeindelning, stavning, etc., är rent ut sagt jobbigare att läsa. För alla. Det är svårare att lista ut vad som öht menas.

Typ 2, konceptuella fel, ofta av teknisk natur, kan ofta göras klart av sammanhanget (som "km" vs "km/h" i ditt exempel), men skapar också en sorts helt onödigt brus, då det krävs energi (möjligen inte mycket, men det krävs ej heller mycket för att få gratis forumhängare att söka sig till andra platser) att lista ut vad som menas. De påvisar också ofta fundamentala brister i förståelse av fenomenet. Skriver man bit istf byte så förstår man ju högst troligen inte problemet. På ett datorforum kommer (bör) man bli rättad. Jag nämnde tentor i en annan diskussion: skriver man "newton" när man menar "newtonmeter" så får man 0 poäng på uppgiften - det visar att man inte har förstått vad man gör. Det är inte bara petimeteranmärkning och jag tycker inte det är irrelevant i denna diskussion: det belyser ett problem som behöver rättas innan eleven kan gå vidare.

Jag tror det är extremt sällan som någon som har full insikt i skillnaden mellan "b" och "B" skriver fel. Det händer säkert, man kan ju tom slinta på en tangent, men jag tror det är i det närmaste försumbart. "Slarvigheten" när det gäller "typ 2"-problem tror jag alltså är kraftigt överdriven.

--

Jag satt och tänkte på detta på en buss tidigare (Sweclockers börjar ta över min icke-datortid nu också, läskigt...) och funderade på ett system lite mer åtkomligt än privata meddelanden där man kunde rätta stavfel och annat i andra människors poster här på forumet. Antingen genom ett "mini-PM" där användaren sedan helt väljer hur han/hon ska agera, eller möjlighet att redigera andras poster med föreslagna ändringar som bara användaren ser. Användaren skulle sedan behöva godkänna ändringar, men det hade inte behövt vara publikt och bli en "pissing contest" när någon t ex skriver "dem" felaktigt. I förlängningen så kanske personer som har fått 100 godkända ändringar skulle kunna få större mandat och kanske kunna ändra poster mer godtyckligt. Minsta överträdelse av befogenheter (ändringar som inte bidrar till postens klarhet) skulle bestraffas i form av fråntagna rättigheter, osv.

Det hade kunnat skötas ganska autonomt, och det hade höjt kvalitén på materialet på forumet. Det hade ju även blidkat de som inte bryr sig om stavning då de sluppit språknazister som tar upp plats i trådarna. Win-win (lose för Sweclockers som måste koda historien ).

På t ex StackOverflow så appliceras detta i väldigt hög grad. Som "betrodd" användare (när man fått många "poäng") så har man fulla rättigheter att ändra vad vem som helst skriver - och det fungerar. Den tekniska nivån på StackOverflow och dess nära relaterade andra forum (SuperUser, etc.) är högre än man hittar någon annanstans på internet i stort, iaf i den skalan det opererar. Det känns som ett alldeles för stort ingrepp på detta forum, och "Gilla"-systemet skulle behöva en ordentlig upprustning om det skulle användas som en motsvarighet till "reputation", och det förespråkar jag inte. Men en liten ändring i riktningen skulle vara bra för forumet.

Beviset på detta: se hur många som har "gillat" språkguiderna i denna forumdel. Uppenbarligen är det hundratals personer som bryr sig tillräckligt mycket om denna fråga att tycka det är viktigt.

Jag kanske ska formulera detta till ett funktionsförslag i förslagsdelen av forumet. Jag tror Sweclockers kanske tycker det är för mycket kodande, men vill forumet utvecklas så tror jag det är ett sätt. På sätt och vis fantastiskt smart genom att man låter forumet utvecklas av att användarna själva modererar och fixar allt. Gratis arbetskraft!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Bra guide.
Gillar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Typ 2, konceptuella fel, ofta av teknisk natur, [---] Det är inte bara petimeteranmärkning och jag tycker inte det är irrelevant i denna diskussion: det belyser ett problem som behöver rättas innan eleven kan gå vidare.

Jag tror det är extremt sällan som någon som har full insikt i skillnaden mellan "b" och "B" skriver fel. Det händer säkert, man kan ju tom slinta på en tangent, men jag tror det är i det närmaste försumbart. "Slarvigheten" när det gäller "typ 2"-problem tror jag alltså är kraftigt överdriven.

--

Jag satt och tänkte på detta på en buss tidigare (Sweclockers börjar ta över min icke-datortid nu också, läskigt...) och funderade på ett system lite mer åtkomligt än privata meddelanden där man kunde rätta stavfel och annat i andra människors poster här på forumet. Antingen genom ett "mini-PM" där användaren sedan helt väljer hur han/hon ska agera, eller möjlighet att redigera andras poster med föreslagna ändringar som bara användaren ser. Användaren skulle sedan behöva godkänna ändringar, men det hade inte behövt vara publikt och bli en "pissing contest" när någon t ex skriver "dem" felaktigt. I förlängningen så kanske personer som har fått 100 godkända ändringar skulle kunna få större mandat och kanske kunna ändra poster mer godtyckligt. Minsta överträdelse av befogenheter (ändringar som inte bidrar till postens klarhet) skulle bestraffas i form av fråntagna rättigheter, osv.
[---]
Jag kanske ska formulera detta till ett funktionsförslag i förslagsdelen av forumet. Jag tror Sweclockers kanske tycker det är för mycket kodande, men vill forumet utvecklas så tror jag det är ett sätt. På sätt och vis fantastiskt smart genom att man låter forumet utvecklas av att användarna själva modererar och fixar allt. Gratis arbetskraft!

Bra idé! Älskar StackOverflow med systersiter.

Skrivet av settdmesta:

Bra guide.
Gillar!

Tack!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har nu uppdaterat dokumentet med lite tabeller för att lättare förstå vad som händer, om man tycker det där med att räkna är tråkigt. Kommentarer mottages gärna! Är det något som ska med? Skriv det också. Jag petar dock inte så mycket i grammatikens förunderliga värld, utan låter andra ta hand om det. Jag behandlar helst tekniska termer som gärna blir fel.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Windows använder binärara pre fix

Det som kan orsaka förvirring är väl snarare att windows just inte använder sådana (vilket väl i och för sig är en tradition med långa anor) där de skulle kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det som kan orsaka förvirring är väl snarare att windows just inte använder sådana prefix (vilket väl i och för sig är en tradition med långa anor) där de skulle kunna göra det?

Det är väl snarare att Windows använder binära prefix men inte skyltar med det (alltså, de skriver 465 GB när de menar 465 GiB). Visst är det tradition, att skriva GiB standardiserades först -98, och sen har anpassningen varit lite seg. Källa: NIST (National Institute of Standards and Technology).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

På sida två står det att peta=10^16.
Det ska vara 10^15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

På sida två står det att peta=10^16.
Det ska vara 10^15.

Det gjorde det, pinsamt... Fixat!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Det är väl snarare att Windows använder binära prefix men inte skyltar med det (alltså, de skriver 465 GB när de menar 465 GiB).

Fast ett prefix är ju per definition vad som står; antingen skriver man "Gi" eller också inte. Sedan kan man kanske hävda att de menar "Gibi" men förkortar fel, men då är det väl mera sannolikt att de använder "Giga" i traditionell datateknisk bemärkelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast ett prefix är ju per definition vad som står; antingen skriver man "Gi" eller också inte. Sedan kan man kanske hävda att de menar "Gibi" men förkortar fel, men då är det väl mera sannolikt att de använder "Giga" i traditionell datateknisk bemärkelse?

Se länk 1, "The main reason is that decimal prefixes were (and are) often misused (e.g. by Windows)" kommer från Länk 2 länk 3.

Förr, då det inte var bättre, fanns det ju inget standardiserat sätt att skriva MiB, GiB och så vidare. Då blev det att man skrev GB fast man menade som binärt prefix. Nu när det faktiskt finns en standard följer exempelvis inte Microsoft den.

För att förtydliga: När Windows skriver något om en hårddisks storlek avses GiB men de skriver faktiskt GB. Se exemplet med 500 GB disken som står som 465 GB i Windows för att Windows egentligen menar 465 GiB.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Se länk 1, "The main reason is that decimal prefixes were (and are) often misused (e.g. by Windows)" kommer från Länk 2 länk 3.

Precis. Problemet är att man kan anse att windows använder decimala prefix felaktigt; om de gick över till binära skulle problemet försvinna.

Skrivet av zyberzero:

Förr, då det inte var bättre, fanns det ju inget standardiserat sätt att skriva MiB, GiB och så vidare. Då blev det att man skrev GB fast man menade som binärt prefix. Nu när det faktiskt finns en standard följer exempelvis inte Microsoft den.

Nu är vi kanske tillbaka bland petitesserna, men när det gäller prefix menade man ju faktiskt "giga" när man skrev "G" (och folk säger ju fortfarande "gigabyte" i 99% av fallen). Däremot avses ju som sagt inte det vanliga "giga" utan det man idag även kan kalla "gibi".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Precis. Problemet är att man kan anse att windows använder decimala prefix felaktigt; om de gick över till binära skulle problemet försvinna.

Nu är vi kanske tillbaka bland petitesserna, men när det gäller prefix menade man ju faktiskt "giga" när man skrev "G" (och folk säger ju fortfarande "gigabyte" i 99% av fallen). Däremot avses ju som sagt inte det vanliga "giga" utan det man idag även kan kalla "gibi".

Nä, precis, Microsoft avsåg giga som i den binära varianten men skriver inte ut det vilket gör att det för nybörjare (och andra) gärna snurrar till sig.
"IEC 60027-2 Amendment 2 also states that the IEC position is the same as that of BIPM (the body that regulates the SI system); the SI prefixes retain their definitions in powers of 1000 and are never used to mean a power of 1024." {Wikipedia, Binary Prefix}.

Så i nuvarande läge följer alltså Microsoft inte standarden. Men det är ju Microsoft inte ensamma om - precis som du säger. Jag hoppas därför att folk faktiskt läser texten, och tar åt sig vad som står. Hade Microsoft ändrat till binära prefix hade folk kanske hajat till och faktiskt förstått att det är någon skillnad mellan vad operativsystemet och märkningen på hårddisken säger. Jag måste citera en miljörevisor som var på ett företag där jag har jobbat: "Jag skiter väl för helvete i miljön, ni ska följa standard!" när detta företaget certifierade sig enligt ISO 14001 i mitten på 90-talet.

Jag har lagt till en spegel, då någon lustigkurre tycker att det är roligt att försöka sänka servrar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Snyggt I många fall är det lätt att förstå vad folk menar, och det handlar bara om att märka ord, men när det till exempel gäller byte och bit på internetuppkopplingen, så är det bra att veta

Precis när någon säger att de får 2Mbit/s med sitt bredband 24 så vet man inte om de menar 2MB/s men säger fel (och allt är som det ska) eller om de har katastrofala hastigheter

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig tråd att läsa, mycket bra posts och många fina idéer! Hoppas SweC tar åt sig, särskilt med den här rättningsfunktionen utan att behöva skriva ett argt PM.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Hade Microsoft ändrat till binära prefix hade folk kanske hajat till och faktiskt förstått att det är någon skillnad mellan vad operativsystemet och märkningen på hårddisken säger.

Dokumentet säger dock som sagt att windows använder binära prefix, vilket vi ju nu verkar vara överens om att det inte gör.
"Hårddisktillverkare använder SI-prefix medan Windows (felaktigt) använder SI-prefix som binära prefix" skulle kanske vara tydligare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Bra idé! Älskar StackOverflow med systersiter.

Skrivet av Thompaam:

Väldigt trevlig tråd att läsa, mycket bra posts och många fina idéer! Hoppas SweC tar åt sig, särskilt med den här rättningsfunktionen utan att behöva skriva ett argt PM.

Jag skrev det som ett funktionsförslag i feedback-forumet.

EDIT: Stavfel!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Bra Giude, "gillas"

Finns ju trots allt dom som vill lära sig det här, men inte haft möjligheten :>

Dock tycker jag att det är på tiden att folk här accepterar det faktum att det sitter hur mycket p12:or här som helst. Yngre personer som har svårt för svenska och ännu mer för alla olika sorters "regler" . Om det inte finns en åldergräns för att bli medlem, tycker iallafall inte jag att man ska vara så j***a petig.

Att rätta någon som skrivit "data" istället för "dator" är ju bra, men att göra det med en dålig attityd och inte ens hjälpa TS är ju bara idiotiskt i min mening.

Sen får man ta hänsyn till folk som ha dyslexi och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Bra Giude, "gillas"

Finns ju trots allt dom som vill lära sig det här, men inte haft möjligheten :>

Dock tycker jag att det är på tiden att folk här accepterar det faktum att det sitter hur mycket p12:or här som helst. Yngre personer som har svårt för svenska och ännu mer för alla olika sorters "regler" . Om det inte finns en åldergräns för att bli medlem, tycker iallafall inte jag att man ska vara så j***a petig.

Om en person aldrig blir rättad så kan han/hon aldrig lära sig. Det gäller för 40-åringar liksom 12-åringar.

Skrivet av Mylifestyle95:

Att rätta någon som skrivit "data" istället för "dator" är ju bra, men att göra det med en dålig attityd och inte ens hjälpa TS är ju bara idiotiskt i min mening.

Korrekt, attityd kan vara svårt. Men det är också upp till TS att kunna ta kritik på ett forum på ett bra sätt - kanske ibland tom blunda (åtminstone inte väga in något som inte finns) för attityd när rättaren faktiskt har en poäng. Det är ett publikt forum, trots allt.

Och som också sagts: alla förlorar på meddelanden som bara rättar TS. Det anser jag främst är TS fel som inte tar tiden att ställa en så bra fråga som möjligt, inte de som lägger sin tid på att rätta så att framtida frågor ska kunna hålla högre kvalité.

Skrivet av Mylifestyle95:

Sen får man ta hänsyn till folk som ha dyslexi och liknande.

Som nämndes i en annan tråd: det är dessa personer som främst skulle dra nytta av om det var allmänt bra stavat i forumet. Dyslexi är inte bara svårighet att skriva - det är svårighet att läsa. Ett felstavat eller dåligt uppbyggt meddelande kan bli 10 gånger svårare för någon med dyslexi att läsa jfr m någon annan.

Jag nämnde också ett exempel med en bekant med dyslexi som bad mig korrekturläsa hennes C-uppsats. 50 sidor text, jag hittade kanske en handfull stavfel (vem som helst (undertecknad inkluderad) borde se det som en bedrift att ha så få stavfel i en så lång text). Det är för att hon vet att hon har svårt att stava, och därmed lägger extra tid på det, vilket i sig är jobbigt, men det belyser att "dyslexi" är inte samma sak som att inte veta hur man stavar eller att inte orka stava.

Det finns gravare fall av dyslexi där läsning och skrivning är i det närmaste omöjligt, men det är väldigt få som ligger i den gruppen. Då ser man det inte som ett stavfel här och var, det kan jag lova, och speciellt inte som "data" istf "dator".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Om en person aldrig blir rättad så kan han/hon aldrig lära sig. Det gäller för 40-åringar liksom 12-åringar.

Korrekt, attityd kan vara svårt. Men det är också upp till TS att kunna ta kritik på ett forum på ett bra sätt - kanske ibland tom blunda (åtminstone inte väga in något som inte finns) för attityd när rättaren faktiskt har en poäng. Det är ett publikt forum, trots allt.

Och som också sagts: alla förlorar på meddelanden som bara rättar TS. Det anser jag främst är TS fel som inte tar tiden att ställa en så bra fråga som möjligt, inte de som lägger sin tid på att rätta så att framtida frågor ska kunna hålla högre kvalité.

Som nämndes i en annan tråd: det är dessa personer som främst skulle dra nytta av om det var allmänt bra stavat i forumet. Dyslexi är inte bara svårighet att skriva - det är svårighet att läsa. Ett felstavat eller dåligt uppbyggt meddelande kan bli 10 gånger svårare för någon med dyslexi att läsa jfr m någon annan.

Jag nämnde också ett exempel med en bekant med dyslexi som bad mig korrekturläsa hennes C-uppsats. 50 sidor text, jag hittade kanske en handfull stavfel. Det är för att hon vet att hon har svårt att stava, och därmed lägger extra tid på det, vilket i sig är jobbigt, men det belyser att "dyslexi" är inte samma sak som att inte veta hur man stavar eller att inte orka stava.

Det finns gravare fall av dyslexi där läsning och skrivning är i det närmaste omöjligt, men det är väldigt få som ligger i den gruppen. Då ser man det inte som ett stavfel här och var, det kan jag lova, och speciellt inte som "data" istf "dator".

Dold text

Jo, jag håller med dig. Att rätta folk är ett bra sätt att "förbättra" forumet. Men att folk går in och gör det med taskig attityd, sånt tål jag bara inte.

Enligt mig är det inte godkänt att skriva: "Sluta stava så dåligt och korrekturläs din tråd!"

Dock att skriva: "Det går faktiskt inte att förstå din text, om du vill ha hjälp råder jag dig att korrekturläsa ditt tråd :)" är däremot helt okej.

Sen om alla kan lära sig alla dessa begrepp inom dator "världen" hade det varit perfekt, då hade vi inte behövt se massa spydiga kommentarer här och där

Permalänk
Medlem

Uppdaterat. Fick inte ha lösa PDFer enbart

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Uppdaterat. Fick inte ha lösa PDFer enbart

Lägg gärna till innehållsförteckning i posten också (även om det väl inte går att göra anchor-länkbart i BBCode) för en överblick.

Första rubriken i posten saknar citationstecken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Geeks
SweClockers

#3 - vinnare!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt bra om du också tog med skillnaden på codec och behållare då folk inte tycks ha en susning om skillnaden eller implikationer därav.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Hade varit väldigt bra om du också tog med skillnaden på codec och behållare då folk inte tycks ha en susning om skillnaden eller implikationer därav.

Det har du rätt i. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det också är ett ganska vanligt misstag. Vi får se när jag får tummen ur och fortsätter skriva på den här guiden.

TACK till alla er som röstade! Särskilt tack ska phz ha för sin korrekturläsning och feedback!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

TACK till alla er som röstade! Särskilt tack ska phz ha för sin korrekturläsning och feedback!

Tack själv för att du orkade läsa!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka dåliga tips jag gav! Nä, men vissa LaTeX-saker borde gjorts på annat sätt, eller åtminstone så bör de göras på andra sätt idag, med nya paket och utvecklingar som tillkommit. Rättar mig själv:

Skrivet av phz:

I tabellen:

  • Du skriver kursivt µ men övriga prefix är räta. Ändra µ till att också vara rättuppstående genom "$\mathrm{\mu}$".

  • Du skriver decimaler med ett mellanslag efter decimalkommat här - det ser märkligt ut och är inkonsekvent.

[…]

Sektion 3:

  • I ekvationen så skriver du in enheter, men de kommer ut med kursiva bokstäver då LaTeX antar att de är variabler! Antingen kan du använda "\mathrm"-tricket som nämndes tidigare, eller (mer korrekt) använda "\usepackage{units}" i preamblen och sedan skriva "\unit[500]{GB}" i ekvationen.

Skrivet av phz:

För att fixa kommaavstånden i matteläge så lägg till

\usepackage{icomma}

i preamblen (jag brukar vara busig och använda punkt som decimalavskiljare även om jag skulle skriva på svenska, vilket inte händer speciellt ofta (iaf inte matematikrelaterade saker)).

Alla dessa rättningar ska i stället skötas med paketet SIUnitX — numera det enda enhetspaketet man behöver bry sig om. Detta sköter typsättning av enheter och siffror korrekt, och mer därtill, både i text- och i matteläge.

För att skriva ett tal skriver man exempelvis `\num{5.7}`. Vill man använda komma som decimalavskiljare så fixar man detta i preamblen när man laddar SIUnitX, genom valet `output-decimal-marker={,}`.

Ska man skriva tal med enheter så skriver man exempelvis `\SI{5.7}{\milli\second}`, eller någon av de många alias som finns: `\SI{5.7}{\ms}` (se manualen). Ska man skriva enhet utan siffra så skriver man på samma sätt `\si{\ms}` (notera gemener i "\si"). Detta sköter alla enhetsfrågor.

Skrivet av phz:

I tabellen:

  • Tabeller brukar även göras centrerade:

    \begin{table} \begin{center} \begin{tabular}{l|l|l} ... \end{tabular} \end{center} \end{table}

    (många rekommenderar också att undvika vertikala avskiljare, så du kan skippa "|" med gott samvete och ökad läsbarhet).

  • Detta är kanske lågprio, men tabeller bör egentligen alltid ha en caption (ovanför tabellen) och en numrering och sedan refereras till med numret i texten. Det är inte bra att anta att tabellen typsättningsmässigt hamnar direkt efter texten; gör du detta så kommer du bli vansinnig på publikationer och LaTeX en dag. Detsamma gäller bilder och andra objekt. Ett kort kodexempel för hur det kan se ut:

    See Table \ref{tab:energycal}. \begin{table} \caption{\label{tab:energycal}Energy calibration measurements with \ce{^{60}Co}.} \begin{center} \begin{tabular}{rrr} Known decay energy (\unit{keV}) & Channel (det 1) & Channel (det 2) \\ \hline 1173.237 & 3314.06 & 3297.46 \\ 1332.501 & 3764.02 & 3745.43 \\ \end{tabular} \end{center} \end{table}

För att centrera en tabell så använder man uttrycket `\centering` enligt:

\begin{table} \centering\end{table}

och inte omgivningen `begin{centering}`. Detta löser problem med vitutrymme, och det är mindre att skriva: win–win.

Vertikala avskiljare bör definitivt inte vara med. Så fort man ska göra en tabell ska man använda paketet booktabs, som fixar en del problem med ursprungstabellerna. Man ska även läsa dess manual, och använda `\toprule`, `\midrule` och `\bottomrule`.

Dessutom så bör man använda SIUnitX för att typsätta tabellen. Ytterligare så är det matematiskt konsekvent att ange enheten i rubriken som en nämnare.

Caption ska vara ovanför, men LaTeX buggar med vitutrymme som standard. Därför ska man ladda paketet topcapt som fixar detta genom att man använder `\topcaption{}` i stället för bara `\caption{}` när man har caption ovanför sin figur.

Summerat så borde min exempeltabell snarare se ut enligt (där kolumntypen `S` kommer från SIUnitX):

\begin{table} \centering \label{tab:energycal} \topcaption{Energy calibration measurements with \ce{^{60}Co}.} \begin{tabular}{% S[table-format=4.3] S[table-format=4.2] S[table-format=4.2]} \toprule {Known decay energy/\si{\keV}} & {Channel (det 1)} & {Channel (det 2)} \\ \midrule 1173.237 & 3314.06 & 3297.46 \\ 1332.501 & 3764.02 & 3745.43 \\ \bottomrule \end{tabular} \end{table}

Skrivet av phz:

Sektion 3:

  • Använd "$$" för start och slut istf "$" för att få rätt indrag för ekvationen. Eller "\begin{equation}" osv, än snyggare. "\begin{equation*}" skippar ekvationsnumreringen.

`$$` är att undvika framför `\[` och `\]`. Detta fixar problem med vitutrymme (och är enklare att parsa, för den delen). Se Why is \[ … \] preferable to $$ … $$?.

Skrivet av phz:

Sektion 6:

  • Referenser ska inte ligga som en sektion på detta sättet. Skriv i stället t ex (med lite olika källtypsexempel):

    \begin{thebibliography}{1} \bibitem{lund} \textit{The Lund/LBNL Nuclear Data Search} \\ \url{http://nucleardata.nuclear.lu.se/nucleardata/toi/} \bibitem{argonne} Argonne National Laboratory, 2005-08. \\ \textit{Natural Decay Series: Uranium, Radium, and Thorium} \\ \url{http://www.ead.anl.gov/pub/doc/natural-decay-series.pdf} \bibitem{alpha} Wolfram Alpha, 2010-06-07. \\ \url{http://www.wolframalpha.com/input/?i=thorium+specific+radioactivity} \bibitem{physics} Nordling, C. \& Österman, J., 2006. \\ \textit{Physics Handbook for science and engineering}. \\ 8th edition, Studentlitteratur. \end{thebibliography}

Än hellre använder man Biber i kombination med exempelvis JabRef, men det är ofta överdrivet för små projekt. För större projekt så är det dock inget snack om att använda den större lösningen.

Skrivet av phz:

Dessa refererar du sedan i texten med "\cite", t ex:

From the decay chain of \ce{^{232}Th} \cite{argonne},

Nästan rätt, men hellre:

From the decay chain of \ce{^{232}Th}~\cite{argonne},

då detta ser till att undvika radbrytning innan ett referensnummer, vilket skulle se konstigt ut.

Skrivet av phz:
  • Som du ser ovan, så använd "\usepackage{hyperref}" i preamblen för att sedan kunna använda "\url{}"-konstruktionen för länkar. Det formaterar länkarna korrekt, samt gör dem klickbara.

Ja, men standardstilen för `hyperref` är anskrämlig. `\usepackage[colorlinks=true, urlcolor=magenta]{hyperref}` gör det klart behagligare.

Troligen läser ingen detta, men mitt samvete mår bättre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.