Vanliga missuppfattningar i forumet och varför

Permalänk
Medlem

Vanliga missuppfattningar i forumet och varför

Jag tog mig tiden att tåta ihop ett litet dokument för att förklara de vanligaste felen man gör i forumet. På grund av att det förekommer viss räkneexercis så har jag valt att skriva ett PDF-dokument i stället, då forumet här inte riktigt har stöd för det på ett bra sätt.
Jag fick dock banningar av red för att det inte var sökbart, så nu har jag ful-konverterat till forum-kod. Jag behåller dock PDF-länkarna så att man kan läsa texten i vettig formatering.

Länk (Spegel 1) (183 KB, PDF).
Länk (Spegel 2) (183 KB, PDF).

Detta dokument förklarar skillnader på exempelvis mb och MB, och lite av den typen av småfel som gärna smyger in här och var. Är det något fel så skriv det här!

På Swec förekommer en stor förvirring med både enheter och prefix. Jag kommer här att presentera först ett antal utdrag ur trådar ur forumet, och förklara varför det är fel.

Detta dokument är inte tänkt att dumförklara medlemmar, utan vara ett stöd. I början, med nya termer, är allt lite ovant, så jag hoppas att detta dokument kan fungera som någon slags referensdokumentation.

Jag är ingen hejare på grammatik och det svenska språket, så det låter jag bli att tala om hur man ska göra. Det här dokumentet behandlar bara tekniska missförstånd som kan uppstå.

Hittar du något fel får du gärna kontakta mig så ska jag se över saken. Jag nås företrädesvis via Sweclockers, eller skriv i tråden.

Jag har 1024 mb RAM. Räcker det?
Här ser vi ett av de största misstagen den gemene Swecaren gör: nämligen att blanda ihop milli (m) och mega (M) i till exempel storlekar och hastigheter.

Tabellen nedan beskriver ett urval av SI-prefix[1].

Användaren säger alltså att han har 0,001 b RAM, men han menar 1 000 000 b RAM.

"Jag har 1024 Mb RAM. Räcker det?"

Den uppmärksamma noterar att jag har ordnat felet från förra delen, men annars är det samma fråga. Diskussionen här gäller b:t - nämligen att det är dubbeltydigt. B kan stå för både bit, och byte. Det finns standarder på hur man förkortar bit och byte, generellt brukar man förkorta bit med b och byte med B - noteras bör att svenska datatermgruppen[2] rekommenderar att man skriver ut bit och byte för tydlighetens skull.

Vad är då skillnaden mellan bit och byte? En bit är i princip det minsta man kan lagra på datorn - en etta eller en nolla. En byte består (vanligtvis, dock inte nödvändigtvis. Skribenten har aldrig under sin tid sett någon använda något annat) av åtta bitar, det vill säga att en byte kan vara till exempel 10000000, eller 10101010. En byte kan beskriva 2^8=256 olika saker. Det här innebär att 1 MB=8 Mb.

"Jag har köpt en ny hårddisk på X GB. Windows säger att jag har en hårddisk på Y GB, där Y<X. Vem ljuger?"

Detta har till viss del att göra med båda tidigare frågor; SI-prefix och binära talsystem. Man har implementerat binära prefix för att enklare beskriva exempelvis hård\-disks\-storlekar. Dessa använder basen 2 istället för 10, dessa kallas kibi (Ki), mebi (Mi), gibi (Gi), tebi (Ti) och så vidare. Deras förkortning står inom parantes. en Ki är 2^{10}=1 024, Mi är 2^{20}=1 048 576 osv.

Hårddisktillverkare använder SI-prefix, medans Windows använder binära prefix, men skriver ut det som om det vore SI-prefix. Microsoft skriver alltså GB när det ska vara GiB.

Exempel:
Jag har en hårddisk som är 500 GB, men Windows visar bara 465 GB!

Ingen ljuger alltså, de räknar med olika baser i deras prefix. Tabellen nedan visar skillnaden mellan de olika baserna. Man ser att skillnaden snabbt ökar med storleken.

"Jag har 100 Mb internetuppkoppling."

Varför är detta fel? "Jag har en 100 megabit-uppkoppling." Vad betyder det? Får jag bara flytta 100 megabit (12,5 MB) innan uppkopplingen lägger av? Nej, man måste lägga till en frekvensenhet också, exempelvis per sekund vilket utan tvivel är den vanligaste. Vanliga sätt att skriva är 100 Mbps och 100 Mb/s.

"Jag har en 100 Mbps internetuppkoppling, men kan bara ladda hem filer i hastigheter strax över 12!"
Det är ytterst sällan en internetleverantör anger hastighet i byte/s, utan oftast i bitar/s. Dock anger webbläsare och ofta hastigheten i byte/s. Därför kan påståendet: "Jag kan bara ladda ner i 12,5 men jag har 100 megabit!!11! Min leverantör suger!" ofta dyka upp.
12,5 MByte råkar vara, just det, 100 Mbit (12,5*8=100). Se tabellen nedan för en konverteringstabell för de vanligaste internetuppkopplingshastigheterna. Tabellen ska bara ses som riktlinjer, hastigheten är sällan exakt vad som anges i papperen.

"Hur mycket kan jag höja volten/hertzen?"
Detta är också ett vanligt fenomen på Sweclockers. Detta är i princip ekvivalent med "Hur mycket kan jag höja litern?". Visst låter det fel? Det är det också. Man mäter vanligen volym i enheten liter (l), man mäter spänning i enheten volt (V) och man mäter frekvens i enheten hertz (Hz), så korrekta frågor är: "Hur mycket kan jag höja spänningen?" och "Hur mycket kan jag höja frekvensen?".

Referenser
[1] Mathematics Handbook for science and engineering, Lennart Råde och Bertil Westergren, Studentlitteratur (2004)
[2] Rekommendationer, Svenska datatermgruppen, http://www.datatermgruppen.se/index.php?option=com\_content\&....

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Snyggt I många fall är det lätt att förstå vad folk menar, och det handlar bara om att märka ord, men när det till exempel gäller byte och bit på internetuppkopplingen, så är det bra att veta

Permalänk
Medlem

Efter att ha hängt här några år, så är det bra att någon tar initiativet och gör en sådan guide, dock gäller det bara att alla nya läser den innan de postar!

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk

stiligt och gediget

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

''Användaren säger alltså att han har 0,001 b RAM, men han menar 1 000 b RAM.'' menar du inte 1 000 000 b RAM?

Permalänk
Medlem

Snyggt dokument, bra jobbat!

Det kanske är jag som är trög men under 1. står det:
"Användaren säger alltså att han har 0,001 b RAM, men han menar 1 000 b RAM."
Borde det inte stå 1 000 000 b RAM då M (mega) = 10^6? (1 000 b RAM = 1 kb)

Edit: Fluxen var visst snabbare

Permalänk

Jag har alltid varit lite halvt förbryllad över just det här med hårddisk storlekarna, men inte brytt mig om att ta reda på hur det egentligen är. Jag kan inte säga: "NU förstår jag hur det fungerar!" för det gör jag inte, men det klarnade lite grann. +1 från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluXeN:

''Användaren säger alltså att han har 0,001 b RAM, men han menar 1 000 b RAM.'' menar du inte 1 000 000 b RAM?

Jo, absolut. Såg ett stavfel dessutom, så laddar upp en reviderad version nu.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Snyggt dokument, bra jobbat!

Det kanske är jag som är trög men under 1. står det:
"Användaren säger alltså att han har 0,001 b RAM, men han menar 1 000 b RAM."
Borde det inte stå 1 000 000 b RAM då M (mega) = 10^6? (1 000 b RAM = 1 kb)

Edit: Fluxen var visst snabbare

Som sagt, jag var för snabb. Det är åtgärdat!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Klockren guid på små saker som folk frågar om måste jag säga. hoppas du får ett av priserna

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inte kunna skilja på "de" och "dem" och spamma alla trådar med "dem".

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag tog mig tiden att tåta ihop ett litet dokument för att förklara de vanligaste felen man gör i forumet. På grund av att det förekommer viss räkneexercis så har jag valt att skriva ett PDF-dokument i stället, då forumet här inte riktigt har stöd för det på ett bra sätt.

Länk (120 KB, PDF).

Detta dokument förklarar skillnader på exempelvis mb och MB, och lite av den typen av småfel som gärna smyger in här och var. Är nåt fel så skriv det här!

Mycket bra initiativ! Vi borde ha någon form av "bibliotek" som är en egen del av forumet som förklarar sånt här och vanliga frågor, inte bara att moderatorer klistrar trådar(folk verkar ju inte hitta dem..). Jag är mycket trött på att se likadana trådar om exakt samma frågor hela tiden, liksom visst vill man vara snäll och lära ut och få fler att finna samma intresse för datorer/data och teknik som oss, men det blir lite mycket av samma saker ibland.

Återigen mycket beröm ska du ha!

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk

Bra guide, dock ett litet fel. Enligt IEEE1541:

b = bit minsta databäraren i en dator
B = Byte (en grupp sammanhängande bittar(? svensk böjning))

En Byte är vanligtvis samma sak som en octet dvs 8 sammanhängande bittar.

Man har altså 1024MB minne, inte Mb. Man har 1000GB hårddisk etc.

Dock är Mb korrekt när man pratar överföringshastigheter, eg 100/100 Mb/s Internetanslutning

Källa
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1541

Givetvis ska det vara med per tidsenhet. Ber om ursäkt för detta. Missade de totalt, trött efter jobbet:/ Tack för påpekandet: ZOMBiEBRAiN
Permalänk
Skrivet av Argit:

Efter att ha hängt här några år, så är det bra att någon tar initiativet och gör en sådan guide, dock gäller det bara att alla nya läser den innan de postar!

Exakt, vi borde egentligen ha en del av forumet som är dedicerad till typ "Vanliga frågor och svar" (För generella ämnen/frågor), för att få folk att inte skapa nya trådar för att de inte orkar leta/hitta i forumet.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Bra guide, dock ett litet fel. Enligt IEEE1541:

b = bit minsta databäraren i en dator
B = Byte (en grupp sammanhängande bittar(? svensk böjning))

Fair enough. Jag har ALDRIG sett något annat än 8 bitar, men jag tar med detta som påpekande i PDFen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Entusiast

Jag personligen bryr mig inte ifall det uppstår stavfel eller om någon inte kan skillnaden mellan MB å mB Mb osv osv. Om någon skriver "räcker 1024mb ram?" så förstår jag precis vad han frågar och ska vara modig att säga att det gör förmodligen majoriteten här på forumet.

Språkpoliser och all "nitpicking" sänker alltid stämningen i min mening, förstår ni frågan och vad någon skriver så behövs inte spydiga svar som "det heter dator, inte data" speciellt när det är det enda som svaras med. Ska man klaga på sådant här så skicka ett PM!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

Bra guide, dock ett litet fel. Enligt IEEE1541:

b = bit minsta databäraren i en dator
B = Byte (en grupp sammanhängande bittar(? svensk böjning))

En Byte är vanligtvis samma sak som en octet dvs 8 sammanhängande bittar.

Man har altså 1024MB minne, inte Mb. Man har 1000GB hårddisk etc.

Dock är Mb korrekt när man pratar överföringshastigheter, eg 100/100Mb Internetanslutning

Källa
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1541

"Dock är Mb korrekt när man pratar överföringshastigheter, eg 100/100Mb Internetanslutning"

Vill bara rätta dig för du har fel där, Mb har inget med dataöverföringshastighet att göra, det är som att säga att m (meter) är ett mått på hastighet. Det är Mb/s som är ett mått på dataöverföringshastighet. (milijoner bit per sekund)

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Sötast

Nu till ditt nästa projekt, att lära folk på swec hur man öppnar PDF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

"Dock är Mb korrekt när man pratar överföringshastigheter, eg 100/100Mb Internetanslutning"

Vill bara rätta dig för du har fel där, Mb har inget med dataöverföringshastighet att göra, det är som att säga att m (meter) är ett mått på hastighet. Det är Mb/s som är ett mått på dataöverföringshastighet. (milijoner bit per sekund)

Vilket precis råkar vara en av de andra "frågorna" jag skriver om

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Vilket precis råkar vara en av de andra "frågorna" jag skriver om

Yes, liksom visst funkar det för oss som har koll att säga Mb istället för Mb/s, det är ju presis som många säger "min bil går i 120 kilometer" istället för km/h, men de som är nybörjare måste ju bli jä***** förvirrade, därför måste vi ju ha ett vårdat "fackspråk" om man säger så!

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag personligen bryr mig inte ifall det uppstår stavfel eller om någon inte kan skillnaden mellan MB å mB Mb osv osv. Om någon skriver "räcker 1024mb ram?" så förstår jag precis vad han frågar och ska vara modig att säga att det gör förmodligen majoriteten här på forumet.

Språkpoliser och all "nitpicking" sänker alltid stämningen i min mening, förstår ni frågan och vad någon skriver så behövs inte spydiga svar som "det heter dator, inte data" speciellt när det är det enda som svaras med. Ska man klaga på sådant här så skicka ett PM!

Jag kan hålla med dig, men ibland kan det faktiskt vara bra att veta skillnaden. T ex har jag sett trådar i stil med "jag har 8 Mb bredband men jag kan bara ladda ner i 1 mb?!".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Yes, liksom visst funkar det för oss som har koll att säga Mb istället för Mb/s, det är ju presis som många säger "min bil går i 120 kilometer" istället för km/h, men de som är nybörjare måste ju bli jä***** förvirrade, därför måste vi ju ha ett vårdat "fackspråk" om man säger så!

Det var det som var orsaken till att jag skrev artikeln från första början.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Jag personligen bryr mig inte ifall det uppstår stavfel eller om någon inte kan skillnaden mellan MB å mB Mb osv osv. Om någon skriver "räcker 1024mb ram?" så förstår jag precis vad han frågar och ska vara modig att säga att det gör förmodligen majoriteten här på forumet.

Språkpoliser och all "nitpicking" sänker alltid stämningen i min mening, förstår ni frågan och vad någon skriver så behövs inte spydiga svar som "det heter dator, inte data" speciellt när det är det enda som svaras med. Ska man klaga på sådant här så skicka ett PM!

Yes, liksom visst funkar det för oss (majoriteten) som har koll att säga Mb istället för Mb/s, det är ju presis som många säger "min bil går i 120 kilometer" istället för km/h, men de som är nybörjare måste ju bli jä***** förvirrade, därför måste vi ju ha ett vårdat "fackspråk" om man säger så!

Jag kan faktiskt hålla med dig lite att det är många som har lite stöddig/högfärdig ton när de påpekar fel folk gör i forumet, det är mycket tråkigt tycker jag. Jag tycker å andra sidan att det är jätte bra rent ut sagt viktigt att vi rättar varandra i forumet(kanske inte när det gäller grammatik, för det är ju inte riktigt vårat bord) men angående data/datorer och teknik, det är ju mycket lättare för alla att undvika missförstånd och lära sig saker om alla använder korrekt språk när det gäller det, speciellt för nybörjarna.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk

Du sa fel!!! Jag vägrar förstå vad du menar!!! Orka.. Man fattar ffs vad de menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Yes, liksom visst funkar det för oss (majoriteten) som har koll att säga Mb istället för Mb/s, det är ju presis som många säger "min bil går i 120 kilometer" istället för km/h, men de som är nybörjare måste ju bli jä***** förvirrade, därför måste vi ju ha ett vårdat "fackspråk" om man säger så!

Jag kan faktiskt hålla med dig lite att det är många som har lite stöddig/högfärdig ton när de påpekar fel folk gör i forumet, det är mycket tråkigt tycker jag. Jag tycker å andra sidan att det är jätte bra rent ut sagt viktigt att vi rättar varandra i forumet(kanske inte när det gäller grammatik, för det är ju inte riktigt vårat bord) men angående data/datorer och teknik, det är ju mycket lättare för alla att undvika missförstånd och lära sig saker om alla använder korrekt språk när det gäller det, speciellt för nybörjarna.

Håller helt med, som min signatur säger, man kan inte gå om kring och TRO att man kan/vet ngt. Jättebra att man påpekar felaktigheter och dyl direkt istället för att invagga någon i falsk kunskap! Givetvis ska det ske konstruktivt och med ett exempel på vad som är rätt (i de fall det finns rätt och fel, fanboyism och dyl är tramsigt), bästa är om man dessutom har en källa att referera till, exempelvis Wikipedia, så kan folk se att man inte bara snackar utan har lite under bältet också:)

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt ifall du tog med felanvändningen av ordet "data" då dator är vad som syftas på.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Den här idéen om ett bibliotek eller dedikerad del av forumet där MB,Mb och sådant förklaras är ingen dum idé!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Min kapten i lumpen brukade säga att vi skulle lyssna på vad han menade och inte på vad han sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombastic:

Min kapten i lumpen brukade säga att vi skulle lyssna på vad han menade och inte på vad han sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Min flickvän kör enligt samma metod. Det blir inget bra.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Min flickvän kör enligt samma metod. Det blir inget bra.

Där har vi ett lysande exempel på att man inte kan vara så j***a petig med allting. Jag och alla andra män i en relation förstår precis vad du menar zyberzero

Skickades från m.sweclockers.com