Windows XP/Vista layout med Windows 7 tema - Windows 7 'customisering'

Permalänk
Medlem

Windows XP/Vista layout med Windows 7 tema - Windows 7 'customisering'

Hejsan!

Här är min guide till er som gillade den mera "klassiska" stilen av Windows, med andra ord saker som den klassiska "taskbaren" och "snabbstarts-menyn".
Jag tänker börja med den första "skärmen" man ser när man har en nyinstallerad version av Windows 7.

Börja med att högerklicka på en tom yta på din taskbar och klicka på "Egenskaper", "Properties" på Engelska och ändra de så två markerade så att det ser ut som i bilden nedan.

Dold text

-------------------------------------------------------
Steg nummer två, ta bort alla "pinned" ikoner från taskbaren:

Dold text

Steg tre, lägg till "klassiska" skrivbords-genvägar/ikoner. Högerklicka på en tom yta på skrivbordet och välj "Anpassa" (Tyvär vet jag inte vad detta kallas på den engelska utgåvan). Då får du upp ett fönster logiskt sett kallat "Anpassa". Uppe i vänstra hörnet så har du texten "Ändra ikoner på skrivbordet", klicka där. Välj sedan valfria ikoner att ha på skrivbordet, min personliga och mest "XP-liknande" setup är som i bilden.

Dold text

Steg fyra, lägga till snabbstart/quicklaunch. Börja med att klicka på en öppen yta på din taskbar, och se till att "Lås Aktivitetsfältet" är urbockad. Högerklicka igen på en tom yta på taskbaren och välj "Verktygsfält", sedan "Nytt verktygsfält", i fönstret som kommer upp skriver du exakt detta: "%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch" och gå till den mappen, välj den mappen. Nu får du upp en text nästan längst till höger, dra den mappen länsgt till vänster bredvid din knapp för startmenyn. Nu klickar på på en tom yta INNOM denna lilla snabbstartsmeny du skapat och avmarkera "Visa text" och "Visa rubrik". Obs: Du kan göra denna meny så lång som du vill, personligen rekommenderar jag att den ska visa tre ikoner följt av de två pilarna >> som öpnnar en liten meny som du kommer märka där resten av dina ikoner i snabbstart ligger.

Dold text

Steg fem (OBS, kräver nedladdning av program), ladda ner Classic Shell från http://classicshell.sourceforge.net/ Installera den och följ bara instruktionerna. Efter installation kommer din startmeny att se ut så här:

Dold text

Lugnt och fint nu! Gillar du inte denna meny så finns det en uppsjö av olika startmenyer, bland annat Windows Classic (Typ Windows ME stil), Windows XP's två olika upplägg, Windows Vista i alla möjliga olika färger. Det går även att stänga av och sätta igång olika funktioner om du letar upp Classic Shell i startmenyn och sedan klickar på "Start Menu Settings", i det fönstret klickar du på fliken "Skin", där finner du alla olika skins och personliga inställningar. Du kan även välja så att Windows 7's normala startmeny kommer fram om du inte håller inne Shift och vänsterklickar då Classic Shell menyn kommer fram.
Steg sex, (Även detta kräver nedladdning av ett program), ladda ner 7 Taskbar Tweaker från http://rammichael.com/7-taskbar-tweaker och installera. För att få GUIt att uppföra sig så som en modern version av Windows XP rekommenderar jag dessa settings:

Dold text

Steg 7, för program så som Windows Live Messenger, Skype och Xfire och liknande, högerklicka på deras .exe/genvägar och sätt kompatibilitetsläget till Windows Vista för att få programmet att visas korrekt nere i den högra menyn bredvid klockan.
Om du följt alla stegen korrekt så borde ditt skrivbord nu se ut och fungera som Windows XP om det hade gjorts idag:

Dold text

Grattis till det i min mening är den ultimata kombinationen av två toppenbra operativsystem!

Tack för att ni läst guiden, hoppas ni får nytta av den!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Riktigt fin guide!
Kommer dra nytta av den här till dem som klagar på W7

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Riktigt fin guide!
Kommer dra nytta av den här till dem som klagar på W7

Tackar tackar,

Jo jag var en av dom, satt i ett år och sökte var och varannan dag efter olika trix för att få Windows 7 'användbart' i min mening, gillade det inte alls i sin standard-GUI!

Har även ett par saker till så som man kunde lägga till, typ ta bort Aero på MSN-chattfönster och installera Windows Media Player 11 (Som vanligtvis inte Windows 7 går med på) men valde att inte ta med det i denna guide, men är det någon som letar sådant är det bara att säga så kan jag hjälpa till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag mer hur det ser ut och är i Windows 7, men bra guide.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Själv gillar jag mer hur det ser ut och är i Windows 7, men bra guide.

Haha, jo. Har förstått det att vi som inte gillar GUIt i Win7 är något av en minioritet. Tack!

Visa signatur