Permalänk
Medlem

Raspberry Pi projekt tips

Hej,

Jag går tredje året på gymnasiet med inriktningen it/nätverk.
Nu är det så att vi ska göra ett projekt och jag har kollat lite på en Pi och vad man kan göra med den.
Såg detta klipp och blev väldigt inspirerad: http://www.youtube.com/watch?v=RuYLTudcOaM
Har funderat lite på vad jag ska kunna göra med den, har kommit fram till några saker som tex varvräknare till bil/mc eller ett "övervakningssystem" till hemmet, men har inte kommit på något som jag riktigt fastnat för.
Då vänder jag mig till er för att få lite tipps på vad man kan göra skulle vilja bygga något "robot akttigt" med att bygga lite hårdvara och inte bara sitta och programera.
Det ska inte heller vara något jätte avancerat jag kan lite programmering och elektronik men går ju bara på gymnasiet så är ingen jätte fena på det än
Vore tacksam för tips.

Mvh

Permalänk
Medlem

Du borde bygga en RFID start av datorn Har för mig att GPIO kontakterna på RPI kan användas som kontaktorer/reläer eller användas för att sluta kontaktorer/reläer. En RFID läsare över usb borde inte vara så svårt att hitta. Bygg den så att du kan, när du kommer hem viifta med en RFID tagg vid dörren och datorn startar Du kan ju även bygga in en mumble-server eller liknande på RPI.

Annars så kan du ju bygga styrning av lampor eller så över internet, vore lite häftigt

Kanske inte har så mycket med robotar å göra men ändå, kan vara lite inspirerande

Permalänk
Medlem

Sätt fuktgivare i blomkrukorna och styr ett automatiskt bevattningssystem. Lägg upp statistik på fukthalter, vattenförbrukning och annat på en hemsida i din raspberry pi. Går ju att applicera i liten skala som en enda blomkruka eller i större skala som ett växthus där man styr och övervakar klimatet i växthuset också.

Så småningom kanske man får fram optimala skötselprogram för olika typer av växter. En del behöver ju mycket vatten, andra mindre.

Permalänk
Medlem

Här har du lite olika tips på idéer!

• Webcam server

• Vehicle tracking (using an add-on GPS module)

• Streaming internet radio box

• Vehicle Diagnostics, full OBDII logger with touch screen interface

• Baby monitor

• Media server by adding a couple of USB hard drives

• Media receiver (hopefully we’ll get a port of XBMC or PLEX)

• Video chat

• Game emulator, running MAME (build your own arcade cabinet?)

• Network Attached Storage setup (NAS)

• Mini web server

• FTP server

• Proxy server

• Firewall

• Portable Media PC

• Run an alarm system

• Security webcam (with motion sensor)

• Control garden lighting

• Control sprinkler system

• Wearable computer

• HTPC for TV web browsing

• HTPC for streaming Netfilx / Hulu etc

• In car Computer

• Thin client computer

• Game server

• IRC / chat server

• build a cheap laptop

• build a cheap tablet

• create a digital photo frame

• Asterisk VOIP server

• PBX

• Home automation system

• MP3 player

• Portable personal computer, you can use it anywhere you can find a monitor.

• multitouch screen coffee table

• Wall hanging screen with voice control for network pictures, weather, news and RSS feeds

• Cyber Cafe computer

• Video conferencing system

• Personal weather station / logger

• Control a light display

• Control an LED board

• Put it in an old mac classic or mac plus case as a general purpose computer

• Intelligent photo frame with touch

• Wardriving setup

• A dedicated Synth, possibly with touch screen

• Solar powered desktop computer

• CNC controller

• High tech birthday / Xmas presents

• Backup server

• RSS ticker

• High tech alarm clock

• Mini projector

• DOSBox for games

• Processing farm for SETI@Home

• Cafe media player

• Brains for Arduino setup

• Mumble server

• Industrial manufacturing controller

• TOR server

• BitTorrent seedbox

• Family notice board

• CD / DVD ripping device

• Car black box with video

• Wall mounted, interactive mood lamp

• Robotic telescope / camera controller

• Display photographer portfolio images

• BitTorrent client

• SMS gateway

Dold text

För styrning av elektronik / lampor kan du enkelt koppla på en tellstick i usb-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sätt fuktgivare i blomkrukorna och styr ett automatiskt bevattningssystem. Lägg upp statistik på fukthalter, vattenförbrukning och annat på en hemsida i din raspberry pi. Går ju att applicera i liten skala som en enda blomkruka eller i större skala som ett växthus där man styr och övervakar klimatet i växthuset också.

Så småningom kanske man får fram optimala skötselprogram för olika typer av växter. En del behöver ju mycket vatten, andra mindre.

Skrivet av Nidala:

Här har du lite olika tips på idéer!

Skulle faktiskt behövas för jag glömmer jämt bort och vattna blommorna XD

• Webcam server

• Vehicle tracking (using an add-on GPS module)

• Streaming internet radio box

• Vehicle Diagnostics, full OBDII logger with touch screen interface

• Baby monitor

• Media server by adding a couple of USB hard drives

• Media receiver (hopefully we’ll get a port of XBMC or PLEX)

• Video chat

• Game emulator, running MAME (build your own arcade cabinet?)

• Network Attached Storage setup (NAS)

• Mini web server

• FTP server

• Proxy server

• Firewall

• Portable Media PC

• Run an alarm system

• Security webcam (with motion sensor)

• Control garden lighting

• Control sprinkler system

• Wearable computer

• HTPC for TV web browsing

• HTPC for streaming Netfilx / Hulu etc

• In car Computer

• Thin client computer

• Game server

• IRC / chat server

• build a cheap laptop

• build a cheap tablet

• create a digital photo frame

• Asterisk VOIP server

• PBX

• Home automation system

• MP3 player

• Portable personal computer, you can use it anywhere you can find a monitor.

• multitouch screen coffee table

• Wall hanging screen with voice control for network pictures, weather, news and RSS feeds

• Cyber Cafe computer

• Video conferencing system

• Personal weather station / logger

• Control a light display

• Control an LED board

• Put it in an old mac classic or mac plus case as a general purpose computer

• Intelligent photo frame with touch

• Wardriving setup

• A dedicated Synth, possibly with touch screen

• Solar powered desktop computer

• CNC controller

• High tech birthday / Xmas presents

• Backup server

• RSS ticker

• High tech alarm clock

• Mini projector

• DOSBox for games

• Processing farm for SETI@Home

• Cafe media player

• Brains for Arduino setup

• Mumble server

• Industrial manufacturing controller

• TOR server

• BitTorrent seedbox

• Family notice board

• CD / DVD ripping device

• Car black box with video

• Wall mounted, interactive mood lamp

• Robotic telescope / camera controller

• Display photographer portfolio images

• BitTorrent client

• SMS gateway

Dold text

För styrning av elektronik / lampor kan du enkelt koppla på en tellstick i usb-porten.

Tack för tipsen! Det fick hjärnan att börja snurra lite.

Nu efter lite funderingar har jag kommit fram till vad jag ska göra, en "blackbox" eller vad man ska kalla det.
Det ska vara en liten låda som man kopplar in till bilen (eller mc) och så sparas data om varv tal, hastighet och G-krafter till ett USB minne.
Som sedan kopplas till datorn så får man upp allt i olika diagram.

Då till programmerings delen: skulle vilja programera i JAVA (för det är det jag läser nu) om det är möjligt, någon som vet en bra java kompilator som fungerar med linux ARM? Och hur bär man sig åt för att läsa in I/O signalerna i ett program?

Någon som har tips på hårdvara? Hastigheten tänkte jag läsa av på samma princip som en cykeldator, bör jag bygga ett kort som tar hand om signalerna eller fungerar det att koppla direkt till GPIO pinnarna och göra allt i mjukvara? Rpm-mätare har jag en som jag fick från skolan så det borde funka (bara jag får den att fungera).
Mäta G-kraft ska jag använda en accelerometer vad ska jag använda? Har kollat på de här två: http://www.electrokit.com/triple-axis-accelerometer-breakout-... och http://www.electrokit.com/accelerometer-3axel-3g.45046 vad är det för skillnad om vilken kan lämpa sig bäst?

Tack för hjälpen!

/Mvh

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i billiga touch paneler?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vart kan man få tag i billiga touch paneler?

Massiv off topic imo

OT: Jag använder min som mediacenter för att jag är tråkig och saknar fantasi. Raspbmc. Styr via en Samsung galaxt tab 8.9.

Inom snar framtid kommer jag dock att montera den på baksidan av en skärm och köra ett "vanligt" OS. Trådlös mus och tangentbord så har man en alldeles perfekt dator att slösurfa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredda11:

Tack för tipsen! Det fick hjärnan att börja snurra lite.

Nu efter lite funderingar har jag kommit fram till vad jag ska göra, en "blackbox" eller vad man ska kalla det.
Det ska vara en liten låda som man kopplar in till bilen (eller mc) och så sparas data om varv tal, hastighet och G-krafter till ett USB minne.
Som sedan kopplas till datorn så får man upp allt i olika diagram.

Då till programmerings delen: skulle vilja programera i JAVA (för det är det jag läser nu) om det är möjligt, någon som vet en bra java kompilator som fungerar med linux ARM? Och hur bär man sig åt för att läsa in I/O signalerna i ett program?

Någon som har tips på hårdvara? Hastigheten tänkte jag läsa av på samma princip som en cykeldator, bör jag bygga ett kort som tar hand om signalerna eller fungerar det att koppla direkt till GPIO pinnarna och göra allt i mjukvara? Rpm-mätare har jag en som jag fick från skolan så det borde funka (bara jag får den att fungera).
Mäta G-kraft ska jag använda en accelerometer vad ska jag använda? Har kollat på de här två: http://www.electrokit.com/triple-axis-accelerometer-breakout-... och http://www.electrokit.com/accelerometer-3axel-3g.45046 vad är det för skillnad om vilken kan lämpa sig bäst?

Tack för hjälpen!

/Mvh

Inte lekt något med GPIO på min RPI men jag skulle rekommendera att du kopplar använder en microprocessor för kommunikationen till sensorerna.
Vet inte hur du hade tänkt att du skulle mäta varvtalet men med GPS och accelerometer kan du ju få fram resten.

Länge sedan jag gjorde projektarbetet i gymnasiet men det är nog bra om man inte gör något allt för komplicerat så man även kan uppnå bra resultat.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

jag behöver en varvräknare till båten!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFunc:

Massiv off topic imo

OT: Jag använder min som mediacenter för att jag är tråkig och saknar fantasi. Raspbmc. Styr via en Samsung galaxt tab 8.9.

Inom snar framtid kommer jag dock att montera den på baksidan av en skärm och köra ett "vanligt" OS. Trådlös mus och tangentbord så har man en alldeles perfekt dator att slösurfa på

Njäe.. med alla dessa projekt tips, så använder bra många av dom touch skärmar.. men var får man tag i dom?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje_c1:

Inte lekt något med GPIO på min RPI men jag skulle rekommendera att du kopplar använder en microprocessor för kommunikationen till sensorerna.
Vet inte hur du hade tänkt att du skulle mäta varvtalet men med GPS och accelerometer kan du ju få fram resten.

Länge sedan jag gjorde projektarbetet i gymnasiet men det är nog bra om man inte gör något allt för komplicerat så man även kan uppnå bra resultat.

Misstänkte att jag måste använda någon form av micrprocessor.
Varvräknare kar jag en som kopplas in på tändpullserna som en vanlig varvräknare ska bara koppla den till PIn.

Jo jag är ju lite rädd att det ska bli för svårt därför börjar jag bara med hastighet och varv som är lite lättare, om det blir tid över kanske jag kopplar in en gps också. som tur är kan både pappa och några lärare på skolan ganska mycket om sånt här så det borde inte vara en omöjlig uppgift att få ihop det