Windows 7 - Problem med partitioner

Permalänk
Medlem

Windows 7 - Problem med partitioner

Jag bestämde mig för att installera om Windows 7 igår kväll efter att den fyllts med bloatware och annat skit. Jag gjorde en ny partition på 100GB där jag installerade Windows och sparade alla filer så det skulle bli lätt att återställa allt. Efter flera timmars installation av program, drivrutiner och copy/paste av filer till min nya partition så försökte jag ta bort den gamla installationen av Windows i EasyBCD men istället råkade jag ta bort den nya vilket jag inte upptäckte förrän jag startade om datorn. Eftersom det inte gick att formatera den gamla Windows installationen i Disk Managment så tog jag saker i egna händer och tog bort alla filer manuellt och då menar jag verkligen allt. När jag startade om datorn i hopp om att det skulle gå att slå ihop de två partitionerna till en så gick datorn ej att starta (bootmgr missing?). Formaterade då den gamla partitionen, installerade om Windows, laddade ner EasyBCD och la till den nya Windows installation som jag råkade ta bort.

Den grönmarkerade rutan är den partition jag nu använder och som jag vill slå ihop D med. Nån som kan förklara vad System, Active och Primary Partition innebär och hur jag ska göra för att ändra primary partition för den låter mig inte göra det när jag kör kommandotolken på recovery CDn. Kör jag EaseUS Partition Master får jag felmeddelandet "System or boot partition cannot be converted".

Som jag verkar förstå så ligger alla filer som krävs för att få Windows att boota på den andra partitionen vilket jag inte vill.

Permalänk
Medlem

Vilken röra. Grön ram runt en partition = problem, huvudvärk, irritation osv förr eller senare. En sån partition vill man inte ha. Nästa orsak är att sakerna som Windows behöver ligger på andra partitioner. Har man tur så vägra den göra något med partitionen för hade man lyckats så skulle inte Windows startar trots att de är på olika partitioner.

Gör om allt, gör rätt. Ser det ut så där i diskhanteraren ska du ta bort ALLA partitioner på disken, är det grön eller annan färg väljer du ta bort igen och igen och igen tills den också blir svart. Vad färgerna betyder står längst ned på ramen. I ditt fall måste du dock ta disken till en annan datorn och gör om det.

Enklast är dock att startar datorn från Windows CD/DVD/USB minnet för att ta bort och skapa ny partition därifrån. Börja med en mindre som du lägger Windows på. De andra partitionerna skapar du efteråt i diskhanteraren. Har INTE andra hårddiskar kopplade /partitioner skapade för då får du problem igen.

När du installerar om så är det avancerat alternativet du ska välja och när du kommer till stället där man ser hårddisken/partitionen så finns ett till avancerat alternativ så att du kan gör om partitioner mm innan du fortsätter installationen.

Har du ingen annan hårddisk att flytta grejerna till så är det hög tid att köpa en till. Vänta inte till sekunden efter att disken gick åt skogen. Dessutom kan man behöver en till att experimentera med vid såna här situationer.