Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Jag spontanköpte en för ett halvår sen att ha som sällskap på hemmakontoret. Sålde den dock sen pga pengabrist.

Men riktigt trevlig tv, snabbt gränssnitt och bra bild.
Definitivt värd 3k.

Oki kanske man ska slå till då om det finns någon kvar. Frågan är hur barnsäkra fötterna är 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

jag köpte en!

Skrivet av blunden:

DRAM-less SSD:er bör man sky som pesten. Prestandan är i vissa lägen totalt värdelös (långsammare än en mekanisk disk) och det går ofta att hitta betydligt vettigare SSD:er för ett snarlikt pris.

Skrivet av DeluxXxe:

För tillfället har jag spel på 2st 240GB Sandforce enheter, typ ca 2017. Av lite googlande så är äldre sandforce diskar också utan dram, så kanske blir detta ändå inte sämre än vad jag har idag. Min windows disk ligger ju på min WD 1TB Black Nvme, inbillar mig att det spelar störst roll iaf. Sen har jag en partition till den med som innehåller spel.

Inte säkert man märker av att prestandan är dålig speciellt snabbt.

Uppskattar om fler vill väga in angående dramless ssd.

Skrivet av Kallamamran:

Kort och gott...

DRAM-less SSD suger apa.... Om man flyttar stora mängder data åt gången.

Det är så vitt jag förstått också enda gången man märker detta, men då MÄRKER man det också, men vi får se. Köpte en DRAM-less NVME "disk" förra veckan. Har inte installerat den ännu dock

Skrivet av blunden:

Del finns fortfarande nästan aldrig anledning att köpa sådana SSD:er eftersom du kan få tag i något mycket bättre för ungefär samma kostnad.

Om det är en M.2-disk i den kortare längden som börjat användas i OEM-datorer så har dessa en funktion för att använda datorns RAM-minne istället för en egen DRAM-cache. Dessa presterar ganska bra. Har den inte den funktionen känns det mest som ett slöseri på M.2-platser dock.

Jag köpte nämligen två stycken.
Här är AS SSD Benchmarks (snabba 1GB) och lite jämförelse med mina nuvarande SSDer. Plockade nämligen ut mina gamla HDDs som legat oanvända och stoppade in Gigabytes SSDer istället. Jag tycker resultaten är helt ok för priset. NVME disken slår ju dem med enorma steg men jämfört med de andra SATA 600 diskarna som jag gav ca 1400kr stycket för (läänge sen) så är jag nöjd iaf. Vi får helt enkelt se hur de presterar som lagringsdiskar för spel.
https://imgur.com/a/MFckTqy

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Testade Svive mic:n och än så länge verkar ljudet funka helt ok. Känns som att man måste ha den rätt nära munnen dock. Lite bakgrundsbrus när man lyssnar på den genom windows men hör knappt något brus när jag lyssnar på mig själv i discord. Brusar betydligt mindre än när jag gör samma sak genom mina razer kraken hörlurar, och de hörlurarna är relativt nya så inte direkt slitna. Verkar ändå som en ok mic för discord samtal eller prata ingame.

Däremot så har den ett AUX uttag där man kan koppla in sina hörlurar samt en ratt där man justerar ljudet till hörlurarna. Vet inte om jag använder det fel men kopplar du in hörlurarna genom det uttaget så brusar det riktigt mycket och du hör allt som kommer genom mic:n. Kanske är det som folk reagerar på när de säger att den brusar mycket? Förstår inte riktigt vad meningen är att ens ha det uttaget.

Har inte provat att sitta i ett riktigt samtal än så får se hur folk reagerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fearix:

Testade Svive mic:n och än så länge verkar ljudet funka helt ok. Känns som att man måste ha den rätt nära munnen dock. Lite bakgrundsbrus när man lyssnar på den genom windows men hör knappt något brus när jag lyssnar på mig själv i discord. Brusar betydligt mindre än när jag gör samma sak genom mina razer kraken hörlurar, och de hörlurarna är relativt nya så inte direkt slitna. Verkar ändå som en ok mic för discord samtal eller prata ingame.

Däremot så har den ett AUX uttag där man kan koppla in sina hörlurar samt en ratt där man justerar ljudet till hörlurarna. Vet inte om jag använder det fel men kopplar du in hörlurarna genom det uttaget så brusar det riktigt mycket och du hör allt som kommer genom mic:n. Kanske är det som folk reagerar på när de säger att den brusar mycket? Förstår inte riktigt vad meningen är att ens ha det uttaget.

Har inte provat att sitta i ett riktigt samtal än så får se hur folk reagerar.

Gissar på att det är tänkt för latensfri medhörning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köpte tvn får se om det är nått att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Köpte tvn får se om det är nått att ha

Köpte också en på Ica Maxi i Nacka. Helt klart värd 3k!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Köpte också en på Ica Maxi i Nacka. Helt klart värd 3k!

Om nån av er spelar på en PS5 så återkom gärna med upplevelsen, input lag, game mode, hdr o dyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Köpte också en på Ica Maxi i Nacka. Helt klart värd 3k!

Såg du hur länge erbjudandet gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

Xiaomi Mi 4s 55" för 2990:- på Ica Maxi i Falköping. (Halva priset). Säljs säkerligen ut på många fler Ica-butiker.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5091832
.

TVn recenserades av Techradar i april och ger den tumme upp som ett vettigt lågbudgetval (6500:-)

https://global.techradar.com/sv-se/reviews/xiaomi-mi-tv-4s-vi...

Såg du om den syns bland erbjudandena online?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

Xiaomi Mi 4s 55" för 2990:- på Ica Maxi i Falköping. (Halva priset). Säljs säkerligen ut på många fler Ica-butiker.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5091832
.

TVn recenserades av Techradar i april och ger den tumme upp som ett vettigt lågbudgetval (6500:-)

https://global.techradar.com/sv-se/reviews/xiaomi-mi-tv-4s-vi...

Nån som vet om denna finns på Ica Maxi i Norrköping eller Linköping?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nån som vet om denna finns på Ica Maxi i Norrköping eller Linköping?

Eller Västerås 😁

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Nån som vet om denna finns på Ica Maxi i Norrköping eller Linköping?

Skrivet av NisseG91:

Eller Västerås 😁

Maxi-butikerna verkar vara ganska självständiga när det gäller prissättning.
Det enklaste är kanske att ringa runt och fråga?

Jag köpte själv den här tv:n för 1 999 kr på Maxi i Borås i vintras efter att ha sett ett tips här.
Eftersom jag bor i Göteborg ringde jag först runt till alla Maxi-butiker på närmare håll, men den var bara sänkt i Borås så det blev till att åka 14 mil ToR för att göra ett riktigt fynd.
Nästan alla recensioner jag läste då sade samma sak – att den var klart prisvärd för ordinariepriset som låg i intervallet 5 500–6 000 kronor. Om man köper den för två- eller tretusen kronor är det knappast heller några problem att sälja den vidare utan förlust om man inte skulle bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Såg du om den syns bland erbjudandena online?

Köpte en idag och var tvungen att ringa och fråga innan, fanns inte på onlineerbjudanden.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Såg att denna tv fanns att köpa online. Är den något att ha eller ska man välja xiaomi mi 4 s istället? Grabben som ska ha den, används mest att spela ps4 på.
https://www.ica.se/handla/kategori/tv-id_619/produkt/tv-led-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Köpte en idag och var tvungen att ringa och fråga innan, fanns inte på onlineerbjudanden.

Jag har ringt runt till 3 stycken och dom hade den inte. Är det nån som har koll på om TVn finns nånstans kring Malmö-Lund med omnejd?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Köpte just en Xiaomi-tv på Maxi Mölndalsvägen i Göteborg. För 20 min sedan fanns det två kvar efter att jag tagit min .

I Kungsbacka och Halmstad var de slut, jag ringde och frågade eftersom jag bor mellan de butikerna. I Kungsbacka var de slut-slut, dvs räkna inte med att de kommer in igen. I Halmstad var det motsatta besked, "ring igen nästa vecka så har vi säkert fått in fler".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tipsade mor och far om Mi-TVn till deras stuga. Kollade Maxi Nyköpings hemsida och där fanns den. Tack till tipsaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Tipsade mor och far om Mi-TVn till deras stuga. Kollade Maxi Nyköpings hemsida och där fanns den. Tack till tipsaren!

Man kan inte lita på hemsidan. Såg att den fanns på Ica Maxi Linköpings hemsida, men när jag var där och efterfrågade den så var den slut. Påtalade att den går att beställa på deras hemsida men fick då till svar att det inte bestäms av dem utan är centralt. Så vill du vara säker på att den finns borde du nog ringa innan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Var förbi ICA Maxi Nacka för en halvtimme sedan och det fanns inga tvkartonger kvar av något slag ute i butiken tyvärr. Frågade inte om de hade några på lagret! Rean gällde även andra märken men de var nog också slut!

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att WDs SN550 ofta tipsas om är följande läsvärt: https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/silent-changes-to-wes...

Permalänk

Det är (fanns igår iaf) flera affärer med olika diskar för just 499kr så det finns fler fabrikat att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StayPuft:

Var förbi ICA Maxi Nacka för en halvtimme sedan och det fanns inga tvkartonger kvar av något slag ute i butiken tyvärr. Frågade inte om de hade några på lagret! Rean gällde även andra märken men de var nog också slut!

Inget finns ute, allt finns på lagret!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Webhallen har Apple Watch 6 och SE som Bulk-fyndvararo (nya produkter, men utan manual, laddare och armband) nedsatt.
Kanske kan vara läge att uppgradera från tidigare version eller om man ändå tänkt köpa annat armband

https://www.webhallen.com/se/category/16026-Apple-Watch?f=fyn...

Apple Watch S6 GPS + Cellular, 44mm Blue Aluminium (BULK) 3390kr (-2500kr)
Apple Watch S6 GPS + Cellular, 40mm PRODUCT(RED) Aluminium (BULK) 3190kr (-2500kr)
Apple Watch SE GPS, 40mm Gold Aluminium (BULK) 1790kr (-1300kr)

OBS pris tror jag varierar på medlemsnivå

Tack för bra tips! Jag har jagat att ersätta min Series3 ett tag.
Lite segt att det inte är med armband men det brukar man ju vilja byta ändå.

Tack för tips!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Inget finns ute, allt finns på lagret!

Åfan! Åkte på hemvägen förbi ICA Maxi Botkyrka/Alby och där hade de tre stycken kvar för det bra priset! Snappade 3st och efter det fanns det inga kvar ute i butiken iaf!

Xiaomi 55 4S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StayPuft:

Åfan! Åkte på hemvägen förbi ICA Maxi Botkyrka/Alby och där hade de tre stycken kvar för det bra priset! Snappade 3st och efter det fanns det inga kvar ute i butiken iaf!

Xiaomi 55 4S

hehe, 3st alltså!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av StayPuft:

Åfan! Åkte på hemvägen förbi ICA Maxi Botkyrka/Alby och där hade de tre stycken kvar för det bra priset! Snappade 3st och efter det fanns det inga kvar ute i butiken iaf!

Xiaomi 55 4S

Vad ska du med tre apparater till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Vad ska du med tre apparater till?

Kan tänka mig att bor man i ett litet större hus så. Ungarnas rum, kök, garaget, uterum.
Bor man i lägenhet. Ungarnas rum, kök, idk.
Vardagsrum såklart men gissningsvis har man redan en 55" eller bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Vad ska du med tre apparater till?

Sälja med vinst?😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Beställde Technics EAH-AZ70WE från Amazon.se som länkades i fynd tråden. Vilken röra det varit sen dess. Vet inte vad statusen är på skiten. 😅

Den skulle skickas via PostNord men koden man spårar med är inte ens registrerad hos PostNord. Känns som att dom bara struntat i beställningen för att det blev lite dyrt...?

  • Aug 18: Orderbekräftelse

  • Aug 20: Vi har skickat din beställning

  • Aug 24: Din beställning [...] har försvunnit under transport. Därför kommer vi utfärda en full återbetalning [...] 5 arbetsdagar

  • Aug 24: vi har bearbetat din återbetalning av 839 kr [...] Orsak till återbetalning: Unable to deliver

  • Aug 26 (10:08): Vi vill be om ursäkt för den besvärande situationen, skapat av ett tekniskt fel från vår sida, som gjorde att ditt paket inte kunde levereras förra veckan. För att gottgöra dig för besväret, ger vi dig ett presentkort på 100 SEK att handla för. Presentkortet är utöver den tidigare återbetalnigen.

  • Aug 26 (17:25): Vi beklagar att meddela dig att leveransen av din beställning% {OrderID} är försenad på grund av ett tekniskt fel i våra system. Vi förväntar oss att ditt paket anländer inom 1-4 arbetsdagar.

Så sista meddelandet säger att "% {OrderID}" är försenad men att paketet ska anläda inom 1-4 arbetsdagar.

Samtidigt så ser status på varan ut såhär på deras sida:

Och går man in på "Spåra":

... WTF? 😵

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av usermane:

Beställde Technics EAH-AZ70WE från Amazon.se som länkades i fynd tråden. Vilken röra det varit sen dess. Vet inte vad statusen är på skiten. 😅

Den skulle skickas via PostNord men koden man spårar med är inte ens registrerad hos PostNord. Känns som att dom bara struntat i beställningen för att det blev lite dyrt...?

https://i.imgur.com/FxB8yBS.png

  • Aug 18: Orderbekräftelse

  • Aug 20: Vi har skickat din beställning

  • Aug 24: Din beställning [...] har försvunnit under transport. Därför kommer vi utfärda en full återbetalning [...] 5 arbetsdagar

  • Aug 24: vi har bearbetat din återbetalning av 839 kr [...] Orsak till återbetalning: Unable to deliver

  • Aug 26 (10:08): Vi vill be om ursäkt för den besvärande situationen, skapat av ett tekniskt fel från vår sida, som gjorde att ditt paket inte kunde levereras förra veckan. För att gottgöra dig för besväret, ger vi dig ett presentkort på 100 SEK att handla för. Presentkortet är utöver den tidigare återbetalnigen.

  • Aug 26 (17:25): Vi beklagar att meddela dig att leveransen av din beställning% {OrderID} är försenad på grund av ett tekniskt fel i våra system. Vi förväntar oss att ditt paket anländer inom 1-4 arbetsdagar.

Så sista meddelandet säger att "% {OrderID}" är försenad men att paketet ska anläda inom 1-4 arbetsdagar.

Samtidigt så ser status på varan ut såhär på deras sida:
https://i.imgur.com/i14V8qM.png

Och går man in på "Spåra":
https://i.imgur.com/51Dqz4z.png

... WTF? 😵

Mer eller mindre samma erfarenhet med min nätverksprylar. Fått tillbaks pengarna och ikväll samma typ av mail med trasig variabel.

Har fler ordrar att lägga men inväntar klarhet i vad som händer.