Nintendo 8-bit bildproblem
Halloj
Jag tänkte att jag skulle starta igång mitt gamla Nintendo 8-bit för att barnen skulle ha nånting att roa sig med (jag skyller på barnen men det blir nog mest jag och frugan som spelar).
Tanken var att använda sig av TV:n vi har på övervåningen som står utanför barnens rum men när jag startar igång spelen får jag någon konstig "skugga" eller vad man ska kalla det. Se bilder.
Jag är ganska säker att det beror på TV:n men tänkte höra efter om det finns någon som har några förslag på hur man får bort det.
Det jag gjort är kopplat in enheten med scart, kopplat in den direkt med RCA-kontakterna i komponent uttagen och provat byta kabel. Det blir ingen skillnad.
Däremot om jag kopplar in den i vår andra TV så finns inga "skuggor" därav slutsatsen att det beror på TV:n.
Båda TV är LCD, den som fungerar är ganska ny meddans den som strular är ca. 7 är gammal.
Jag tänkte först att det kanske är någon yttre faktor som påverkar på övervåningen som att det är någon elkabel som ligger i väggen som stör eller något liknande. Men då tycker jag att "skuggan" borde flimmra eller röra sig gå jag flyttar runt Nintendot i rummet. Men det gör den inte. Skuggan är väldigt stabil och ligger på samma ställen hela tiden. Om man inte visste att det var ett fel skulle man kunnat tro att det hörde till spelet.
Något tips på om det finns något att göra åt saken skulle uppskattas, eller om det bara är att bita ihop leva med det.