Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
West Coust
Registrerad
Aug 2002

AHCI vs Raid

En fråga!
En jobbarkompis vill ha en ny billig dator. Han har valt en ssd och till detta vill han ha 2 raidade 1TB diskar.
Han vill alltså ha Windows på SSD:n och en bra backup. Bilder och företagsregister mm.
Är det några bekymmer med detta? Tänker mest på inställningarna på billigare MB. AHCI och RAID.

Han har valt detta moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1901937/msi-760gm-e51

Tycker ibland att inställningar och instruktioner för bios kan vara lite luddiga....

Ngt jag bör tänka på? Taxam för svar!

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005

RAID i BIOS är bara om du vill att moderkortets kontroller ska sköta RAID konfigurationen. Vilket man i de flesta fall inte vill då moderkortskontrollers ändå låter CPUn sköta hela jobbet och om du vill flytta diskarna måste du ha en kompatibel kontroller. Kör AHCI i BIOS och fixa software RAID i Windows istället, så blir den mer användbar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jag kör i nuläget två ssd:er i raid0 utan några problem iaf via moderkortets inbyggda, har även en mekanisk med via vanlig achi och allt funkar bra

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Bra att ha i åtanke när det kommer till RAID och SSDer:
RAID-konfiguration på många moderkort förlorar TRIM-funktionen, varav SSDer i raidkonfiguration kan tappa prestanda rätt rejält efter ett litet tag, samt att slitaget på SDns minnesceller inte fördelas jämt varav risken för dataförluster är större.

Se till att kolla upp huruvida moderkortet stödjer TRIM i RAID, och om den inte gör det får man överväga för och nackdelarna.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av SysGhost:

Bra att ha i åtanke när det kommer till RAID och SSDer:
RAID-konfiguration på många moderkort förlorar TRIM-funktionen, varav SSDer i raidkonfiguration kan tappa prestanda rätt rejält efter ett litet tag, samt att slitaget på SDns minnesceller inte fördelas jämt varav risken för dataförluster är större.

Se till att kolla upp huruvida moderkortet stödjer TRIM i RAID, och om den inte gör det får man överväga för och nackdelarna.

Han ska RAIDa de två 1TB diskarna och inte SSDn.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Zarper:

Han ska RAIDa de två 1TB diskarna och inte SSDn.

Aha, ja men dåså!

Ännu en sak til att tänka på: Se till att anslut SSDn till en separat kontroller som inte involveras i RAID-konfigurationen.
Visserligen kan man ansluta alla enheterna till samma kontroller och RAIDa bara en del av diskarna, men funktioner såsom AHCI och TRIM går fortfarande förlorad även om SSDn inte ingår i själva RAIDen.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av SysGhost:

Aha, ja men dåså!

Ännu en sak til att tänka på: Se till att anslut SSDn till en separat kontroller som inte involveras i RAID-konfigurationen.
Visserligen kan man ansluta alla enheterna till samma kontroller och RAIDa bara en del av diskarna, men funktioner såsom AHCI och TRIM går fortfarande förlorad även om SSDn inte ingår i själva RAIDen.

TRIM bör väl inte försvinna om man köra software RAID i Windows? Har aldrig testat, men kan inte tänka mig att det skulle göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
West Coust
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Zarper:

TRIM bör väl inte försvinna om man köra software RAID i Windows? Har aldrig testat, men kan inte tänka mig att det skulle göra det.

Det låter inte troligt nej. I bios kan man vanligtvis välja antingen raid eller ahci, därav min fråga.
Hur confar jag raid i windows?

mvh elNico

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av elnico69:

Det låter inte troligt nej. I bios kan man vanligtvis välja antingen raid eller ahci, därav min fråga.
Hur confar jag raid i windows?

Finns hur mycket som helst om du bara söker på det.
Men här är en länk:http://www.howtogeek.com/howto/36504/how-to-create-a-software...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Zarper:

Det stämmer. RAID via operativsystemet, så kallad mjukvaru-raid på OS-nivå, är inga som helst problem.
Eftersom det pratades om valet av moderkortet, så antog jag att det var RAID via moderkortets mjukvara som det var frågan om, vilket är mycket vanligt.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
West Coust
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Zarper:

Finns hur mycket som helst om du bara söker på det.
Men här är en länk:http://www.howtogeek.com/howto/36504/how-to-create-a-software...

Tack som fan Zarper!;-)

Har faktiskt bara raidat via mobo/bios förut=)

mvh elNico

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av elnico69:

Tack som fan Zarper!;-)

Har faktiskt bara raidat via mobo/bios förut=)

Glad att jag kunde hjälpa. Lycka till med RAIDandet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Om jag inte missminner mig så funkar faktiskt TRIM för SSD diskar med senaste Intel drivarna sålänge de inte ingår i en array. Kan vara värt att kolla upp!

Intel Core i7 8770k @ 4.8GHz | Asus Prime Z370-A | 16GB G.Skill DDR4 3200MHz | EVGA GeForce GTX 980ti SC+ | Supermicro Xeon-D 1528 | Asus MG279Q, Dell U2515H