Permalänk
Medlem

Axelind's HTPC

Tjenare, här hemma i min familj så har vi funderat på att skaffa HTPC ett litet tag nu och eftersom både jag och min pappa är entusiaster när det kommer till datorer så valde vi att komponera en lite overkill HTPC.

Vi har länge haft en seg Vista laptop från 2008 uppkopplad till TVn så vi kryddade till det för oss litegrann

Kompnenter:

Silverstone Grandia GD06 HTPC chassi (mATX)
Asus Maximus V Gene z77 ROG
Intel Core i7 2700k 3,5 GHz (hade en liggandes)
Nvidia Geforce GTX 650
16 Gb Vengeance LP 1600 MHz
XFX XXX Edition 750 watt 80+ Silver
Intel 520 120 gb SSD
3 TB WD + 1 tb Samsung Spinpoint
2 noctuafläktar, 1 Fractal deisgn 80 mm, 1 Scythe Slipstream
Originalkyl tillsvidare.

Uppgraderingslista:

Axelind's HTPC

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk envisas med att trycka på fula klistermärken på sina datorer; speciellt på datorer som syns. För, med handen på hjärtat, så kan du väl ändå inte tycka att det är snyggt?! Syftar främst till Intels "Speed Demon". Also, vad är det där för upphängning av datorn? Det är ju bäddat för katastrof förr eller senare.

Kan man få höra lite hur du tänkt?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Jag förstår inte varför folk envisas med att trycka på fula klistermärken på sina datorer; speciellt på datorer som syns. För, med handen på hjärtat, så kan du väl ändå inte tycka att det är snyggt?! Also, vad är det där för upphängning av datorn? Det är ju bäddat för katastrof förr eller senare.

Kan man få höra lite hur du tänkt?

Det stora klistermärket syns ej , det ligger en gummimatta över där sedan fjärkontroller placeras, så det ända som syns är det lilla ROG märket som faktist är grått och sticker inte ut. Upphängningen är mycket stabil, det är 2 st aluminiumrör som har sitt fäste med 6 stycken rejäla skruvar och rödplugg rakt in i en träbalk som sitter inne i väggen. Datorn placeras sedan på gummifötter som rören har på ovansidan, sedan fäste jag ett spännband runt burken så den inte glider iväg. Tro mig, det fästet har suttit där ett bra tag och en del personer har lutat sig mot det och tillochmed vält över det, det sitter som berget .Dessutom har vi en mycket vild jack russel som älskar att springa under och brukar dunka huvudet i fästet, och då kommer han i 240 knyck och badang slår han skallen i, det rör sig knappt Vi har haft 1 mediaspelare och en dvd/VCR spelare på det och senare 1 laptop och 1 dvdspelare. Det är väl beprövat Nöjd så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Ser fortfarande inte meningen med att trycka på Intels klistermärke, men så länge det inte syns så är väl allt bra (Y) Men ja, det var väl en fin förklaring

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Klistermärket är väl ganska så ointressant i detta fallet. Jag undrar mer varför man har en sådan stor klumpig sak när det finns ITX.

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Klistermärket är väl ganska så ointressant i detta fallet. Jag undrar mer varför man har en sådan stor klumpig sak när det finns ITX.

För att min pappa ville ha mATX och att denna låda hittade vi på fyndhörnan hos inet, det var ett återköp från webben så vi fyndade Så därför hade vi inte mycket till val eftersom min pappa ville ha en som såg ut som en förstärkare/cdspelare och var mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Tackar

Permalänk
Medlem

Häftigt, men speeddemon klistermärket förstörde lite tycker jag.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Häftigt, men speeddemon klistermärket förstörde lite tycker jag.

Fortfarande, det syns inte ! Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

För att min pappa ville ha mATX och att denna låda hittade vi på fyndhörnan hos inet, det var ett återköp från webben så vi fyndade Så därför hade vi inte mycket till val eftersom min pappa ville ha en som såg ut som en förstärkare/cdspelare och var mATX.

Ah ok, Antog att det var något du hade införskaffat till dig själv. Men då är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Ah ok, Antog att det var något du hade införskaffat till dig själv. Men då är det en annan femma.

Haha nej det är ju till hela familjen vi är en familj på 4 och min pappa ville ha en HTPC i storlek och i stil med en hifi förstärkare

Permalänk
Medlem

Lite overkill att ha en 2700k "liggandes" och proppa den i en dator för Spotify :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Lite overkill att ha en 2700k "liggandes" och proppa den i en dator för Spotify :/

Datorn kommer användas till bl.a photoshop, CAD och till LAN och då kommer spel som CS:GO och BF3 spelas. och vad är overkill med att ha en sådan liggandes om jag får fråga? Den satt i min gamla dator.

Permalänk
Medlem

en trevlig htpc, men jag tycker att ssd:n sitter jävligt nära grafikkortet. Det är inget problem eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

en trevlig htpc, men jag tycker att ssd:n sitter jävligt nära grafikkortet. Det är inget problem eller?

Nej inte alls, man behöver inte ora sig för kortslutning eller något, eftersom SSDn har en plastram runt sig, hittills har det funkat ypperligt

Tack

Permalänk
Medlem

650 i samma klass som 580 ? då har jag missat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

650 i samma klass som 580 ? då har jag missat något

Nej jag vet, 660 gör det ungefär, eller ja 660ti men jag venne vad jag skrev Dock kör jag bf3 på high med 60 fps på tvn så det funkar väl

Permalänk
Medlem

En fråga angående det chassit. Är plåten stabil och isolerar det bra från ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

En fråga angående det chassit. Är plåten stabil och isolerar det bra från ljud?

Helt okej, den är tyst och fin och byggkvalitén är helt OK!