World of tanks-tråden

Permalänk
Medlem

Jag älskar de som klagar på riggad MM i wot, och samtidigt vill ha "skill MM". Ironi någon =). Anyways, wot är ett trolligt spel. Ej att rekommendera om man inte har tålamod eller ett sjukt sinne =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag älskar de som klagar på riggad MM i wot, och samtidigt vill ha "skill MM". Ironi någon =). Anyways, wot är ett trolligt spel. Ej att rekommendera om man inte har tålamod eller ett sjukt sinne =).

Noll ironi i det skulle jag hävda.

Finns massor av spel som har nån form av skill MM / ladder etc (DOTA, SC2 CS:GO osv), där bör alla som spelar "rankat" närma sig en W/R på runt 50% (något lägre om det är "draws" som i WOT). (Med undantag för den lilla grupp spelare som är absolut bäst i världen, de kan få ju få en bra bit över 50%).

Dendi har ungefär samma WR i DOTA som jag har i WOT.

http://www.dotabuff.com/players/70388657

Istället för W/R får man nåt tal eller annan indikation på sin skill-nivå (guld silver osv.)

Om man inför officiell rankning WOT bör alla spelarna gå mot ca 50% W/R men istället får man även här någon annan typ av indikation på ens skillnivå.

Problemet jag har är att WOT uppför sig precis på samma sätt som de andra spelen som faktiskt har en OFFICIELLT ladder/rankingsystem och där börjar funderingar på om det finns en "hidden" ladder. Anyway se inlägget på förra sidan.

Så noll ironi.

Permalänk
Medlem

WOT uppför sig ej som de spelen hehe. Jag kan intyga att någon riggning finns inte då skulle jag inte ha 59% WR på de tanksen jag spelar, och jag har spelat minst 1000 spel på varje. Jag är ej med i klan :). Om din teori skulle stämma skulle jag inte ligga på över 55% efter flera tusen spel I olika tanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

WOT uppför sig ej som de spelen hehe. Jag kan intyga att någon riggning finns inte då skulle jag inte ha 59% WR på de tanksen jag spelar, och jag har spelat minst 1000 spel på varje. Jag är ej med i klan :). Om din teori skulle stämma skulle jag inte ligga på över 55% efter flera tusen spel I olika tanks.

Vissa vagnar är visserligen så OP att man kan vinna matcherna helt själv oavsett hur dåliga spelarna i en lag råkar vara.

Jag har också högre winration än 50% på vagnar jag spelat över 1000 matcher, Har 2206 matcher i Cromwellen med 59.75% W/R (i princip bara solo). Pre-nerfed OP monstet Hetzer har jag 63.16% W/R efter 665 matcher. Men som sagt, kan man slå ut stora delar av hela motståndarlaget helt själv spelar det ju ingen roll hur dåliga laget är.

Permalänk
Medlem

Nej. Om fiendelaget har samma uppsättning "OP" tanks så är det endast ens skill som räknas inte tanken i sig. Men ingen av de tanksen jag har är OP heller för den delen så jag är inte helt övertygad. Jag vet inte om man kan kalla vk45a, tiger II, ferdinand och panther II "OP".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Nej. Om fiendelaget har samma uppsättning "OP" tanks så är det endast ens skill som räknas inte tanken i sig. Men ingen av de tanksen jag har är OP heller för den delen så jag är inte helt övertygad. Jag vet inte om man kan kalla vk45a, tiger II, ferdinand och panther II "OP".

Ja det är en vettig poäng med att det ofta är samma vagnar på motståndarlaget, så jag får väl förtydliga vad jag menar.

Fanns en väldigt fin sammanställning på for the record om OP-vagnar och hur man skall "definera" vad som är OP

http://ftr.wot-news.com/2013/12/22/about-the-new-method-of-ev...

[Vete tusan vilken vagn det är, min ryska fallerar] On the picture above, the situation is not so simple. For bad players, the vehicle is hard to play and for good players, the vehicle is overpowered. In this case, the method could even help the developers pick, what to do with the tank. In order to make it easier for bad players to play it, you need to use straightforward buffs (such as armor or alpha increase) and to compensate it by limiting the maximum tank potential (which good players use), for example by nerfing DPM, camo and viewrange (those are the values a bad player will gain little benefit from). (CAMO är väl det jag mest "abusar").

Vilket ju var vad du skrev. att det är spelaren som "avgör". Min poäng, dvs det jag skulle förtydliga är att vissa vagnar är extremt OP om man vet man håller på med (men är kassa för "noobs"). Crommien är väl ett väldigt bra exempel på detta. Det går inte nödvändigtvis att upprepa i andra vagnar.

Hetzer är (eller var) extrem. Jag kunde ja ha 10 kills i en match, 8 i nästa, 9 i nästa, sen nån failmatch, sen 7-8 igen, sen kanske fail, men det gick ju att komma upp i typ 30 KPD i vissa sessions (spela 5 matcher snitta 6 kills, dö en gång). Det är ju totalt orimligt att göra med andra vagnar. Sen att vissa "noobs" på moståndarlaget dör efter 20 sek med hetzern - gör ju inte den mindre OP.

AMX40

The shape of the T57 graph (“noobs can’t, unicums can pwn”) also means one more thing: that this vehicle can potentially greatly influence the battle. AMX40 seems to be the other extreme case:

The fact that noobs pwn with it but unicums don’t means one thing: this vehicle can do very little to influence the battle outcome. It’s a noob friendly vehicle statistically, but unicums will have a hard time influencing the battle with it.

Lite andra exempel

Foch

Using this method it shows that the Foch is a classic case of an overpowered tank. It has very low OP point, which means even noobs can use it to produce better results than what they usually have.

(PRE_NERF) KV-1S

Using this method, KV-1S is shown to be completely overpowered. It has a very low OP point, which means even total noobs can pwn with it.

(PRE-NERF) Rheinmetall Borsig WT

Very, very imbalanced vehicle, it is almost completely overpowered.

Permalänk
Avstängd

Har ett nytt experiment jag ska testa. Om jag startar ett nytt konto. Spelar upp till en Cromwell. Sedan bara kör in i FI, spottar och dör direkt. Vilken WR bör jag då logiskt sett få? Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Jag älskar de som klagar på riggad MM i wot, och samtidigt vill ha "skill MM". Ironi någon =). Anyways, wot är ett trolligt spel. Ej att rekommendera om man inte har tålamod eller ett sjukt sinne =).

Fast om man vänder på det. De som är verkligt kassa på spelet. Det kan ju inte vara kul för dem. Jag menar ny runda, dö. Ny runda osv. Om det hade varit någon form av tier för skill, så hade de mött samma typer av nötter och då hade varje match varat längre. Hade det inte varit roligare för dem? Samma med de som är bra. Är det verkligen kul att döda 5 st nötter?? Är det inte roliga att döda en svår rackare? Jag tycker spel där lagen både är bra och lika bra är de roligaste att spela.

Permalänk

Förklara min non penetration fån E3:ans bössa rakt i sidan på en batchat. Riggad match eller ej?
Har massvis med exempel på att wg bestämmer utgången på matcherna.
Spottingen suger så illa så man tröttnar.
Har lirat aktivt tills för 2 månader sedan då jag helt tröttnat.
Standard battles är fixade innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Har ett nytt experiment jag ska testa. Om jag startar ett nytt konto. Spelar upp till en Cromwell. Sedan bara kör in i FI, spottar och dör direkt. Vilken WR bör jag då logiskt sett få? Vad tror ni?

Det är ju i princip samma som AFK-bots... de har väl någonstans runt typ 43% (give or take) W/R

http://ftr.wot-news.com/2013/11/06/wg-eu-fail-hall-of-fame-mo...

WG hade ju sin "stronk" Hall of fame med en "bot" på andraplats. Sen hävdade en del att han inte var bot utan gjorde just det du sa... kör rätt fram och dör

Why the hell is there a bot on second place? Or at least a really bad player. Check out his stats. Colinbrett666 has 45 percent winrate, but 76 THOUSAND battles. If that’s not a bot, then I don’t know. The account was started 938 days ago. That means this guy plays 81,35 battles EVERY day. With average battle duration of 7 minutes, that’s 9,5 hours every day. For last 2,5 years. Right…

Nu har han 96 007 matcher med WN8 på 260... så ja det ger väl en rätt bra indikation på vad du kan tänkas få om du gör så

Permalänk
Medlem

Blev precis hånad genom en hel match, kallad noob mm av en Type 62 och en T54. Typen hade 40K games och en winrate på 45%. Till saken hör är att vi vann matchen och jag fick högst poäng av alla i laget... Suck! Två till idioter på min blacklist.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Spelet är inte riggat. Jag har haft bra matcher de senaste månaderna överlag där min wr legat på ungefär 52-60% solo, mestadels 59% solo. Vad tjänar WG på att rigga matchera så att mindre duktiga spelare inte kan få bra spel? Eftersom det är sällan personer som är blåa eller lila klagar på "riggade MM". Om du vinner lika mycket som du förlorar så har du 50% WR, vilket är vanligt. Och det med "vita ringar", du menar mark of excellence. Har man nästan 3 moe ja då kan man anse att man påverkar laget mycket eftersom då betyder det att man presterar bra i tanken, men 1 moe säger inte mycket. Det säger att man presterat bättre än 75% av alla spelare under typ 100 spel eller liknande.

Vet inte om du läste hela inlägger på förra sidan (vilket jag iofs kan förstå givet längden) men varför man WG skulle ha något intresse av att "rigga" matcherna... Ja du kan läsa själv vad WG skriver:

http://www.google.com/patents/US8425330?dq=8,425,330&hl=en&sa...

However, with one and the same vehicle players can happen to get into battle sessions of different levels within their accessibility range. By putting players into battles of varying level, the players experience a variety of game play while experiencing both wins and losses. According to one aspect, a player may be placed randomly or sequentially in any suitable battle level. However, according to another aspect, players who have just acquired a new higher tier vehicle are encouraged by being placed into battle sessions near the lower boundary of that vehicle's accessibility range, which allows the player feel more comfortable in the game. With time, the balancing system starts putting them into higher levels battle sessions, which creates a challenge of playing with more upgraded opponent vehicles. Details regarding how this aspect is performed are provided below, based on the use of the variable Nin table 801.

Use of battle levels is based on the premise of gradual advancement through the tech tree starting with a first tier vehicle and unlocking more powerful vehicles by means of gaining battle experience or purchasing a premium vehicle. The game engine (e.g., as performed by matchmaking server) uses battle levels to manage the difficulty of each battle session. According to one aspect, the level of difficulty of a battle level is not identified or revealed in the game, and players might not be offered any option to choose a difficulty level within a battle session. However, as a matter of practice, players will typically want to obtain further upgrades by being constantly challenged, while not overloaded, in sequential game session

Vilket är det jag skrev om i mitt gamla inlägg. Dvs att jag upplever något som är extremt kontraintuitivt, i allmänhet är min winratio HÖGRE under stockgrinden, för att sedan falla när jag börjar närma mig fullt uppgraderat. Så kass motor, kass kanon, kass besättning = höge WR, fullt uppgradera, winration börjar falla

Sen detta:

Using battle levels as described herein, matchmaking servers can assign players to sessions to provide players with varied gaming experiences without frustrating or boring the player. Battle sessions are balanced while the difficulty levels of the battle session for each player are controlled.

Som jag skrivit tidigare:
LÄS DET SISTA. Utan mumbo jumbo står det: om du är FÖR bra, får du spela med idioter till din winratio minskar. Eller som WG beskriver det: "...control difficulty levels of the battle so that players of all skill levels remain challenged and wanting to play more" Ja jag vet inte om 15 förluster i rad tack vare extremt dåliga medspelare får mig att vilja spela mer... men de som är dåliga kanske tycket det. WG har ju uppenbarligen varit extremt framgångsrika i att behålla sin playerbase och även utöka den, (och som vinstdrivande bolag kanske det inte är så konstigt) men sättet man gör det på verkar vara genom att "glädja" de sämsta spelarna.

Sen har vi ju det här, anledningen till att jag får möte E75or i min Tiger P HELA TIDEN (och konstant hamnar i Tier10 matcher med TigerII: (och vice versa) att "siemas" får spela top tier

According to another aspect, the matchmaking server may store a win/loss percentage for each user (or vehicle) at a given battle level. As the player's win/loss ratio decreases, the player becomes more likely to be placed in battles having battle levels at the lower end of the allowable range, whereas as the player's win/loss ration increases, the player becomes more likely to be placed in battles having battle levels at the upper end of the allowable range. Thus, when a player has been repeatedly put into too many difficult battles, the balancing is done in favor of easier battle sessions, thereby encouraging the player by providing an easier game environment. Similarly, when the player has been repeatedly put into too many easy battles, the balancing is done in favor of harder battle sessions, thereby keeping the player challenged instead of letting the player become bored with easy games. A first possible algorithm is to divide the permissible battle levels evenly across a range from zero (0) to two (2), and place the vehicle into the battle level corresponding to the win/loss ratio, where any ratio greater than two (2) automatically results in the vehicle being placed in the highest possible battle level. Another possible algorithm is to increase the battle level by one (within the permissible range) for a vehicle each time a player wins a battle with that vehicle, and decrease the battle level by one (within the permissible range) each time a player loses a battle with that vehicle. If the battle level is already at the upper end of the range and the player wins the battle, the battle level may remain constant. Similarly, if the battle level is already at the lower end of the range and the player loses the battle, the battle level may remain constant.

Detta är alltså WG syn på hur man KAN få spelare att stanna kvar i spelet. WG är ett vinstdrivande företag, som har som mål att maximera sin inkomst, genom att behålla och utöka sin spelarbas, och få de som spelar att spendera maximalt med pengar (vilket i sig inte är något fel, utan helt naturligt).

WG hävdar att detta överhuvudtaget inte är något som används, dessa patent beskriver bara hur man "skulle kunna göra".

Det intressanta är när man spelat sådär 18 000 matcher... och man inser att ens spelsessioner exakt följer det mönster som beskrivs i patenten. De patent man inte använder. Utan som bara råkar finnas. Påpekar man detta är man en "foliehatt".

Permalänk
Medlem

@Guteklockaren:
Enkelt, varje tank har max och min penetration roll, och ibland kan man träffa sjunka vinklar eller tracks utan att göra skada. Varför suger spottningen om man får fråga?

@Yrch:
Även om MM försöker balansera genom att vara riggat så lyckas dem inte särskillt bra för de som har över 50% wr eller ännu högre. Rättare sagt, alla mina stats har ökat enligt noobmeter och fortsätter att öka, vad beror det på? Har MM riggat till min fördel eller? Jag har fasen 20k spel. Visst går det bättre och sämre vissa dagar men överlag har jag positiv WR. Får man fråga vad du heter i WOT då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Varför suger spottningen om man får fråga?

Av prestanda skäl sker spottningen relativt sällan vilket ibland ger scenarion som att du kommer 50 meter ut i det öppna innan x antal tanks plötsligt ploppar upp. eller att du missar en fiende pgha. han är halvvägs över ett pass innan han syns trots att du tittade dit hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Så du vet formeln för MM, nu också?
Du borde ta och tagga ner lite. Fokusera på att hjälpa folk med hur de ska spela. Om vi som inte får bra WR, anser att det är riggat eller har misstankar om det. Så låt oss ha det. För faktum är att du har ingen som helst aning om hur spelet är uppbyggt. Du sitter bara och gissar utifrån dina egna funderingar och hur det har gått för dig och hur andra du snackat med känner.

Jag kan slå mig i backen på att du, dels alltid kör premium och dels är med i en Pluton.
Att vi har lite lösa funderingar och byter erfarenheter kring lustigheter är inget du ska uttala dig tvärsäkert om. Jag hade också 70% WR och sedan dök det när jag passerat 500 matcher. Då låg jag konstant på mellan 18-22% WR under 3 veckor. Så jag tappade 200 matcher cirkus.
Då spelade jag även bra. Vilket WN8 också visade för den ökade. Och det är inte enkelt att öka WN8 när man har dåliga matcher. Då brukar den gå ner. Att folk inte vill lufta sina namn får du ta o respektera. Vad har du för ping när du spelar? 46% kan man nog förbättra det kan jag lova.
Från 50% verkar knepigare som jag skrivit om.
Ja, tom många YT kändisar kring WOT har haft runt 51-52% har jag sett. Och det är ganska märkligt att det är så, de borde haft bättre. Om sommaren inte blir bättre så kanske jag spelar lite tank. Och då ska jag banne mig söka mig till ett lag. Så har du några lag man kan gå med i?

Spontant känns det som att det är lönlöst att fokusera på att hjälpa folk om dom har bestämt sig att spelet är det som begränsar deras WR till 48-50 (medans dom samtidigt diskuterar med folk med högre WR). Jag har allt som oftast Premium nu, sett över mitt konto har jag väl haft det ca 20% av min speltid. Jag spelar nästan aldrig i pluton då jag endast har tid att spela ca 5-10~ matcher per dag i snitt. (PS. Spelar man bra har man inte 18-22% WR under 3 veckor DS.). Min ping varför det skulle vara relevant for diskussionen ligger på ca 70, BBB ADSL :(.

Att WN8 ökar betyder inte att WR ökar, som Johnny tidigare nämnde är det i regel lättare att få hög WN8 i en förlust (kallas populärt chai sniping), tänk att du står i egna basen med en TD och skjuter på fienden när det bara är du kvar. Det lättast sättet att öka WN8 generellt för en spelare är att spela defensivt som tusan, farma damage i slutet av spelet. Detta leder inte till högre WR i någon större utsträckning då 1000 dmg de första 3 minutrarna är mycket viktigare än 1000 dmg de sista 3 minutrarna. Spelar du i en _bra_ pluton är det ännu svårare att få hög WN8 då det är fler bra spelare som skjuter på dina mål.

Vilka "YT-kändisar" som har 51-52% vet jag inte. Jag har inte så jätte bra koll på det. Den enda YT kanalen jag följer är Zeven (som ligger på 67% över 36000 matcher, han måste ha en jävla tur med matchmaking), https://www.youtube.com/user/ZevenNA där är hans kanal och den enda jag kan rekommendera om du faktiskt vill bli bättre. Andra noterbara spelare är spelare som Garbad som ligger på 72% wr över 27000 matcher, Sela 73% över 24000. Att man har en kanal på youtube innebär inte att man automatiskt är bra. Sen har vi Straik (som jag tror anses som den bästa?) som brukar snittra runt 5000 WN8 på de ryska servrarna.

Det kan mycket väl finnas någon riggning som ser till att man får svårare och lättare matcher samt riggning för att få hyffsat jämt med tanktyper. Det som det inte finns är en riggning som tvingar spelare till 50%. Det är bara en ursäkt för folk som inte klarar av att påverka de svåra matcherna i någon större utsträckning.

Jag är med i i en klan, vi kör nästan uteslutade Strongholds vilket inte räknas med i statistiken så det är inget som nödvändigtvis förbättrar vare sig WN8/WR.

Så, vill du bli bättre:
1. Sluta tro att MM sätter dina gränser.
2. Kolla lite hur en bra spelare (på riktigt, inte nån 51-52%) spelar, vilka beslut han tar och hur han rör sig med olika tanktyper.
3. Spela smart, gör tidig skada men utsätt dig inte för onödiga risker.
4. Åk inte för långt ifrån dina lagkamrater, du skall alltid ha minst 1 flyktväg så försätt dig inte i några situationer du inte kan fly ifrån.
For fun: Spela lite OP (läs rysska) medium tanks, en medium har nästan alltid bäst förutsättningar att vara där denn behövs när den behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lethul:

Spontant känns det som att det är lönlöst att fokusera på att hjälpa folk om dom har bestämt sig att spelet är det som begränsar deras WR till 48-50 (medans dom samtidigt diskuterar med folk med högre WR).

För det första så har varken jag eller någon annan av det jag läst i tråden bestämt sig för något alls. Jag har bara skrivit om mina erfarenheter kring spelet och hur det går. Om märkliga saker. Grejen är den att jag vet att jag inte är en dålig spelare. Samt att jag har massor av erfarenhet. Samt gör att de grejor du beskriver nedan. Mina matcher går inte speciellt dåligt om man säger så. Jag ligger oftast i topp från vårt lag.

Sen kan det finnas saker som kan inverka på oss som inte lyckas bryta 50% eller som ligger lägre. Då måste vi få prata om vad vi ska göra för att bryta detta läge. Om det så är lägga blommor under sängen eller sitta med korsade ben. Det är ju också turen som ska med.
Som jag också skrev, så hade jag ägt Wot så hade jag haft någon form av styrning för MM, så att de inte skulle ha det ser jag som liten chans.

Så där finns det troligen ett lite utrymme att förbättra dina resultat. Kanske kan det vara saker som när på dygnet du spelar, det kan vara vilka typer av tanks du kör osv.
Men även hur WG styr din MM. Man kan säkert inte enbart lägga allt på styrningen, men någon procent kanske.
Att du så totalt avvisar att MM skulle ha styrning är enligt mig inte logiskt för fem öre. Men låt oss få ha våra olika åsikter kring detta. Men respektera dem. Det ska inte hindra sammarbete på forumet.
Så att du vägar hjälpa oss under 50% WR ser jag som svagt. För hur skulle det vara lönlöst. Om du teori stämmer så är ju enda sättet för oss att spela på ett annat sätt. Men det klart. Då kanske din WR minskar. Så du kanske inte vill att andra ska bli bättre?

Citat:

Jag har allt som oftast Premium nu, sett över mitt konto har jag väl haft det ca 20% av min speltid. Jag spelar nästan aldrig i pluton då jag endast har tid att spela ca 5-10~ matcher per dag i snitt. (PS. Spelar man bra har man inte 18-22% WR under 3 veckor DS.). Min ping varför det skulle vara relevant for diskussionen ligger på ca 70, BBB ADSL :(.

Du vet inget om hur jag spelade dessa veckor. Inget alls. Du bara gissar. Och som jag trodde du är med i en pluton. Jag kommer mixtra med olika saker. För att se om det får effekt.

Citat:

Att WN8 ökar betyder inte att WR ökar, som Johnny tidigare nämnde är det i regel lättare att få hög WN8 i en förlust (kallas populärt chai sniping), tänk att du står i egna basen med en TD och skjuter på fienden när det bara är du kvar.

En ensam TD i basen är ett oerhört lätt byte. Den har ingen eller liten möjlighet att göra så mycket skada alls. Den kommer dö fort.
Då spelet är ganska komplext. Dvs det finns många aspekter, så både stämmer det du skrev och inte. Om du gör normalt noll i skada, kan du möjligen öka din dmg med din Kv1 om du häckar i buskarna kring basen. Annars normalt inte alls.

Citat:

Det lättast sättet att öka WN8 generellt för en spelare är att spela defensivt som tusan, farma damage i slutet av spelet. Detta leder inte till högre WR i någon större utsträckning då 1000 dmg de första 3 minutrarna är mycket viktigare än 1000 dmg de sista 3 minutrarna. Spelar du i en _bra_ pluton är det ännu svårare att få hög WN8 då det är fler bra spelare som skjuter på dina mål.

Jo, det är ett känt fenomen att inte vilja vara den som tar risker. Låta andra visa trynet. Dock kommer du att fort komma till en vägg, där du inte kan öka din WN8 mer. För att göra det behöver du ta risker, vara först, för att kunna vara mer aktiv i striden.
Få mer chanser till skott osv. Annars kommer du vara tvåa med alla skott. Andra har träffat fi före dig.

Citat:

Vilka "YT-kändisar" som har 51-52% vet jag inte. Jag har inte så jätte bra koll på det. Den enda YT kanalen jag följer är Zeven (som ligger på 67% över 36000 matcher, han måste ha en jävla tur med matchmaking), https://www.youtube.com/user/ZevenNA där är hans kanal och den enda jag kan rekommendera om du faktiskt vill bli bättre. Andra noterbara spelare är spelare som Garbad som ligger på 72% wr över 27000 matcher, Sela 73% över 24000. Att man har en kanal på youtube innebär inte att man automatiskt är bra. Sen har vi Straik (som jag tror anses som den bästa?) som brukar snittra runt 5000 WN8 på de ryska servrarna.

Ok jag ska kolla upp dessa killar.

Citat:

Det kan mycket väl finnas någon riggning som ser till att man får svårare och lättare matcher samt riggning för att få hyffsat jämt med tanktyper. Det som det inte finns är en riggning som tvingar spelare till 50%. Det är bara en ursäkt för folk som inte klarar av att påverka de svåra matcherna i någon större utsträckning.

Vi har hört det nu, ett antal gånger. Så vi vet vad du anser.

Citat:

1. Sluta tro att MM sätter dina gränser.

Se ovan inte relevant.

Citat:

2. Kolla lite hur en bra spelare (på riktigt, inte nån 51-52%) spelar, vilka beslut han tar och hur han rör sig med olika tanktyper.

Grejen är den att jag relativt bra på detta redan. Men visst man kan alltid bli bättre. Det finns inga gränser där.
Du kanske kan länka några spel där du spelar? Vore tex kul att se dina val när du kör Cromwell.

Citat:

3. Spela smart, gör tidig skada men utsätt dig inte för onödiga risker.

Nja, som scout är ett liv under risk, det du lever med. Det hela är alltid ett för stunden övervägande. Dock brukar jag klara mig länge som scout. Även att jag gör mitt jobb.

Citat:

4. Åk inte för långt ifrån dina lagkamrater, du skall alltid ha minst 1 flyktväg så försätt dig inte i några situationer du inte kan fly ifrån.

Det är detta som många är så dåliga på. Mycket i spelet handlar om vinklar. Samt att du ska få ett överläge. Så att ni alltid är två mot en som kan panga. Det är på detta sätt som laget vinner.

Citat:

For fun: Spela lite OP (läs rysska) medium tanks, en medium har nästan alltid bäst förutsättningar att vara där denn behövs när den behövs.

Jo, IS-3 fusk tanken, är ju sådan. Men det är så oerhört tråkigt att spela den.
Prova 59-16 där har du en utmaning. Mycket rolig tank. Men du måste vara mycket bra på att köra.

Permalänk
Medlem

[quote postid="15448753" userid="3456" name="lolight"]
Du vet inget om hur jag spelade dessa veckor. Inget alls. Du bara gissar. Och som jag trodde du är med i en pluton. Jag kommer mixtra med olika saker. För att se om det får effekt.
[/qoute]

Enligt statsen du bjuder på så spelade du enormt dåligt under den tiden. Det är det jag baserar det på, ingen gissning.
Jag sa ju att jag inte spelar i pluton?

Skrivet av lolight:

En ensam TD i basen är ett oerhört lätt byte. Den har ingen eller liten möjlighet att göra så mycket skada alls. Den kommer dö fort.

Ja, han kommer förlora men han kommer förlora medans han sätter 5-6 skott på tanksen som rushar honom, vilket blir högre WN8 för lägre WR.

Skrivet av lolight:

Se ovan inte relevant.

Jo det är relevant, tror man inte att man kommer vinna pga av att redan är förutbestämt kommer man inte ge allt för att vinna...

Skrivet av lolight:

Grejen är den att jag relativt bra på detta redan. Men visst man kan alltid bli bättre. Det finns inga gränser där.
Du kanske kan länka några spel där du spelar? Vore tex kul att se dina val när du kör Cromwell.

Jag har inget inspelat överhuvudtaget, jag kan se om jag kan recorda något i veckan. Jag är ju dock inte i närheten av ovan nämnda spelare så jag tycker att det vore mer vettigt att kika på deras matcher.

https://www.youtube.com/watch?v=JVqwfF-LqoY

Detta tycker jag är en i näst intill perfekt spelade match av en absurt bra spelare.

Skrivet av lolight:

Nja, som scout är ett liv under risk, det du lever med. Det hela är alltid ett för stunden övervägande. Dock brukar jag klara mig länge som scout. Även att jag gör mitt jobb.

Scout är ju dock en klass (extremt rolig, jag har nästan mest spelade games i scouts) som är mycket mer beroende av laget. Du kommer aldrig kunna vinna lika mycket i en perfekt spelade scout som i en perfekt spelade medium, tyvärr. Så om man (som vi gör nu) stirrar oss blinda på statistik är det inte ett optimalt tankval.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lethul:

Ja, han kommer förlora men han kommer förlora medans han sätter 5-6 skott på tanksen som rushar honom, vilket blir högre WN8 för lägre WR.

Aldrig. Det är ganska enkelt att döda en TD, utan att han kan få in ett enda skott om han är ensam kvar.

Hur du gör? Du omringar han med td, på 3 sidor, samtliga i skydd. Sedan åker du bara o scoutar var han är med scouten. Möjligen kan han kanske träffa scouten. Men chansen är liten. Då scouten är snabb och behöver bara titta ut snabbt för att se han. Det kommer inte TD kunna dra skott på. TD måste få viss tid att både se och sikta. Då TD inte har någon långt fram så kommer TD inte att kunna se något alls. Före FI har sett han och minst 3 skott kommer från 3 olika håll.

Ja, har du arty. Så kan du tom scouta TD utan att TD någonsin ser att han är sedd och sedan bomba sönder TD med arty.
Men oftast så åker jag bara helt sonika ner som scout och dödar TD genom att dansa runt han.

Jag har dödat tier 9 TD's från full hälsa med en tier 7 scout. Det tar lite tid. En 12 skott eller mer. Dock är tier 9 TD lite svåra då de snurrar relativt fort runt sin egen axel.

Gör laget rätt. Så kan man bara samtidigt närma sig från olika håll. Dra en 5 skott samtidigt sedan är han bybye. Så några 5 skott kommer td aldrig få iväg. Max 1 skott.

Citat:

Jag har inget inspelat överhuvudtaget, jag kan se om jag kan recorda något i veckan. Jag är ju dock inte i närheten av ovan nämnda spelare så jag tycker att det vore mer vettigt att kika på deras matcher.

Spelar det inte in automatiskt nu? Det trodde jag. Det sparas en savefil från varje match.

Citat:

Scout är ju dock en klass (extremt rolig, jag har nästan mest spelade games i scouts) som är mycket mer beroende av laget. Du kommer aldrig kunna vinna lika mycket i en perfekt spelade scout som i en perfekt spelade medium, tyvärr. Så om man (som vi gör nu) stirrar oss blinda på statistik är det inte ett optimalt tankval.

Där håller jag med dig till fullo. Tyvärr är det så att man kan få sådana matcher. Där folk inte fattar vad hur det är tänkt att olika klasser ska jobba. Med min T29 kunde jag enklare dominera allt. Och då kunde man vinna även om ditt lag var riktigt usla.

Permalänk
Medlem

Om man skulle försöka påvisa MM-riggning med lite siffror istället för känslor, hur går man till väga då?

Skulle man t.ex. kunna göra såhär:
* Räkna alla matcher under en period, där en vinst ger en poäng och en förlust drar ifrån, samtidigt som man för varje match noterar W%, matchens top, min och medel tier mot sin egen, typer av tanks och whatever.
* Samma som ovan men för enskilda tanks eller tanktyper.

Jag testade tidigare något liknande för enskilda tanks. Kolla Yrchs tråd. Blev tyvärr avbruten efter lite mer än hundra matcher och kunde enbart konstatera att inget mönster finnes under en sådan kort och brokig period.

Kort och gott, vad kan jag göra för att påvisa MM-riggning?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Kort och gott, vad kan jag göra för att påvisa MM-riggning?

Spela 1000 matcher med en specifik vagn (tier 3-8) i pluton med en ursel vän.
Spela 1000 matcher med samma vagn med en uber-vän.
Försök spela under samma typ av perioder - helg, kväll etc. (för att minska effekten av weekend warriors)

Om MM skiljer sig markant i vilken tier du får spela på (ex: du som tier 8 hamnar i tier 10 matcher) baserat på vilken vän du spelar med så är det nog lite mygel.

Permalänk

@Fonus: Det är jättekul när jag spelar i platoon med några polare, vi tre är mellan 57-60% wr och vi hamnar i matcher där vi är de enda tier 7 tanksen i matchen mot bara 8 och några få 9 (bara tier 7 tanks vi kör då alltså).

Riggat? Nejdå absolut inte

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Man får sämre MM tier när man platoonar, det har developers sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om man skulle försöka påvisa MM-riggning med lite siffror istället för känslor, hur går man till väga då?

Skulle man t.ex. kunna göra såhär:
* Räkna alla matcher under en period, där en vinst ger en poäng och en förlust drar ifrån, samtidigt som man för varje match noterar W%, matchens top, min och medel tier mot sin egen, typer av tanks och whatever.
* Samma som ovan men för enskilda tanks eller tanktyper.

Jag testade tidigare något liknande för enskilda tanks. Kolla Yrchs tråd. Blev tyvärr avbruten efter lite mer än hundra matcher och kunde enbart konstatera att inget mönster finnes under en sådan kort och brokig period.

Kort och gott, vad kan jag göra för att påvisa MM-riggning?

Extremt svårt att göra. Kanske till och med omöjligt. Hur man än utformar sin studie (och vilket resultat man än får) kommer det finnas en mängd ofta mycket goda "motargument" man kan föra fram till varför studien metodmässigt är "felaktig".

Det mönster jag har svårt att förklara är hur en relativt lång period av "normala" matcher som oftast resulterar i någonstans runt 60% winratio över en sådär 80, 90, 100 matcher plötsligt förbyts mot resultat som känns "orimliga". Här är första problemet. Vad är ett normalt utfall och vad är ett "orimligt" och hur skall man definiera det. För mig är som sagt var 60% winratio över en så där 100-matchers period inget konstigt och ligger i linje med vad jag "förväntar" mig. 55% winratio över 100 matcher är också något jag skulle kunna förvänta mig. Likaledes strax över 50% (även om det nu börjar bli väl lågt).

Vad jag har svårare att förklara och förstå är hur 100 matcher med 60%, 55% eller nåt liknande helt plötsligt kan växla till en loss-streak som måste ses som extrem. Vad är då en "extrem" loss streak för mig? Tex en session i den vagn jag tidigare kunde få 60% winratio i som plötsligt förbyts i 10 raka förluster. Med ytterligare förluster i rad nästa session. Tills man vinner nåt i stil med 2/20 matcher (och total W/R ramlar då så klar ner, i fallet ovan till 51,6% winratio givet 100+20 matcher, vilket i sig ser "normalt ut").

Detta i sig är inte så sannolikt - men även om det inte är sannolikt kan det så klart inträffa. Problemet blir bara när man tittar på sin statisk i klienten eller externa ratingssytem (noobmeter) och ser att man har samma typ av stats som i den perioden som resulterade i 60% winratio. Sker detta en gång kan man enkelt hänföra det till en effekt av spelets inneboende "randomness". Problemet är att det blir svårare att förklara när det upprepar sig och korrelationen mellan ens egna insats och W/R är mycket svag. Här kommer nästa problem. Man kan argumentera för att jag kanske inte alls "borde" vunnit 60/100 matcher utan det var pga "randomness". Problemet med det argumentet är som jag skrivit tidigare, WOT är ju ingen "coinflip" och matcherna skall ju spelas - och jag vidhåller att man åtminstone BORDE kunna påverka matchutgången i ett origgat spel om ens stats indikerar att man faktiskt spelar på en nivå "well above average".

Så för att svara på din fråga hur skall man utforma en vettig studie.

Som sagt var vet jag inte hur det skall gå till. Det man vill är att eliminera så många faktorer som möjligt så att det enda som blir kvar är din prestation och winration. Ser man att din prestationsnivå är konstant (eller förbättrats) samtidigt som korrelationen med winration är låg kan man ju börja ana ugglor i mossen. Problemet är att det inte låter sig göras.

Man behöver långa tidsserier, där tex Cromwellen skulle vara en bra kandidat för mig, med över 2000 spelade matcher. Problemet är bara att WOT inte är samma spel nu som det var för 6 månader sen eller 12 månader sen eller 18 månader sen.

Det finns ett antal faktorer som skulle kunna inverka negativt på min nuvarande prestationsnivå jämfört med det jag presterade tidigare. För Cromwellen är det framförallt banorna som ändrats till dess nackdel (alla favoritbuskar är borta). Ändringen av accuracy märks tydligt i cromwellen, träffbilden är helt annorlunda nu. Sen finns det faktorer som talar för att jag borde prestera bättre, viewrangenerfen för TDs och cammonerfen för TDs, accuracynerfen för "motståndarna", nerfen av KV1s och Hellcat (som man nästan alltid möter/mötte på Tier6). Så vad blir då slutresultatet? Jag vet helt enkelt inte, banorna passade cromwellen mycket bättre tidigare, så en lite nerf är det åtminstone för min spelstil.

Poängen är att det inte går att jämför min gamla resultat med mina nya. Jag kanske helt enkelt skall förlora mer nu.

Sen har vi problemen men ratingsystemen, att W/R används som komponent i tex "performance rating" innebär ju att en loss streak kommer se ut som att din "performance rating" är sämre ("du har presterat sämre") oavsett om allt annat är lika. Wn8 är totalt "broken" för lighttanks, så länge WG inte släpper spottingsiffrorna kommer man aldrig få en rättvisande Wn8 för lights och samma för mediums som man spelar åt "lighthållet".

Sen har vi de gamla vanliga problemen med playerbasen, är det "samma" spelare på helgerna som på vardagsnätterna? Nej, rimligtvis inte, "noob-faktorn" bör vara mycket högre på helgerna. (Efter 03.00 en vardag är min uppfattning att det är betydligt högre skillnivå på alla spelarna, både i mitt lag och motståndarlaget + plus några bots).

XVM och dess expected WR ingen jättebra indikator heller för en "seriös" studie. Mig veterligen har XVM ingen aning om hur jag kan tänkas prestera i en enskild vagn, jmf om jag sitter i en komplett stockvagn med 50% besättning lär min "påverkansmöjlighet" som lowtier vara lägre än om jag sitter i en fullt pimpad 5-skill toptiervagn.

Nästa problem med XVM är att XVM i sig kan påverka resultatet, ser det ut att vara en total loss ger folk helt enkelt upp åker och dör.

Så vad kommer vi fram till? Det blir som sagt var svårt att göra en bra studie vars resultat inte kan bortförklaras oavsett ens resultat.

För mig blir det mer av indicier, om det jag "upplever" men inte kan bevisa "beyond any reasonable doubt" finns beskrivit i detalj i ett patent WG lämnat in - vad säger Occam's Razor?

Jämför med FIFA och korruptionsanklagelserna om köpta värdskap - bara konspirationsteorier och illvilja sa Blatter, senast i igår.

Permalänk
Medlem

WN8 är broken för light tanks eftersom de boostar WN8 något så enorm om man gör damage med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Spela 1000 matcher med en specifik vagn (tier 3-8) i pluton med en ursel vän.
Spela 1000 matcher med samma vagn med en uber-vän.
Försök spela under samma typ av perioder - helg, kväll etc. (för att minska effekten av weekend warriors)

Om MM skiljer sig markant i vilken tier du får spela på (ex: du som tier 8 hamnar i tier 10 matcher) baserat på vilken vän du spelar med så är det nog lite mygel.

Detta testar enbart om mina pluttisar påverkar min chans att vinna. Det testar en liten aspekt av vad man kan förvänta sig av en riggning.
Men det är något, jag ska finurla på saken.

Skrivet av VideoyGTX:

Man får sämre MM tier när man platoonar, det har developers sagt.

Mer avancerat än så är det väl t.o.m, om jag inte minns helt galet. Din plutons matchvikt räknas som en enskild tanks matchvikt, och det i den högsta battle tier-tanken eller högsta vikt-tanken ni har. Du får således ett tyngre motstånd över flera matcher räknat, oavsett om MM matcher er mot andra plutoner.
Antagligen som så att det är tänkt att balansera upp den taktiska fördel en pluton är tänkt att utgöra.

----------
Ska återkomma till @Yrch när jag kan använda hjärnan igen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på ca 51% och är absolut en medelmåttig spelare... Skulle aldrig falla mig in att hävda att spelet är riggat för att hålla mig runt 50-strecket. Ligger man på winrate på runt 50% så är man en medelmåttig spelare, punkt slut - oavsett hur gärna man vill tro att man är en bra spelare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag håller med, många överskattar sina förmågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag ligger på ca 51% och är absolut en medelmåttig spelare... Skulle aldrig falla mig in att hävda att spelet är riggat för att hålla mig runt 50-strecket. Ligger man på winrate på runt 50% så är man en medelmåttig spelare, punkt slut - oavsett hur gärna man vill tro att man är en bra spelare.

Vilket är fine.

Men om du hade en vagn med typ 60% W/R

Vad säger du om en sådär 30 matcher med en winratio som den som AFK-bots får?

När WGs egna ratingsystem säger better than 95% of players past 2 weeks etc etc

Och noobmeter säger Unicum (or above) för session med BOT-winrate...

Edit: En rejält OP-vagn. Som man BÖR kunna påverka utgången av matcherna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Vilket är fine.

Men om du hade en vagn med typ 60% W/R

Vad säger du om en sådär 30 matcher med en winratio som den som AFK-bots får?

När WGs egna ratingsystem säger better than 95% of players past 2 weeks etc etc

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/537/wgtT9X.jpg

Och noobmeter säger Unicum (or above) för session med BOT-winrate...

Edit: En rejält OP-vagn. Som man BÖR kunna påverka utgången av matcherna med.

Då säger jag att det är en tanks vars egenskaper harmoniserar med min spelstil. Min spelstil passar bättre eller sämre med olika tanks. Jag ligger runt 55% med Easy 8 och ELC AMX, de passar mig och det leder också till att jag spelar dem mer. Bara för att jag får bättre resultat med dessa tanks betyder det inte att jag "egentligen är en 55%-spelare".

30 matcher med AFK-bot stats? Det kallar jag helt enkelt en dålig dag. På grund av dålig sömn, bristande koncentration mm mm så har jag då under en tid helt enkelt inte förmått prestera på min vanliga nivå.

Motsatt gäller vid 30 vinster och/eller en tids goda resultat.

Vad gäller frågan om Unicum vid spel med BOT-winrate? Ingen aning - har aldrig satt mig in i hur dessa "titlar" sätts. Fullt möjligt att det helt enkelt rör sig om en glitch i systemet. Även vissa andra saker hävdar jag kan vara enstaka glitchar, tex när jag skjuter på arty med en Tier X Heavy tank, och skottet studsar. Inget spel är perfekt, ibland får RNG tuppjuck - ingen stor grej... Shit happens.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Vilket är fine.

Men om du hade en vagn med typ 60% W/R

Vad säger du om en sådär 30 matcher med en winratio som den som AFK-bots får?

När WGs egna ratingsystem säger better than 95% of players past 2 weeks etc etc

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/537/wgtT9X.jpg

Och noobmeter säger Unicum (or above) för session med BOT-winrate...

Edit: En rejält OP-vagn. Som man BÖR kunna påverka utgången av matcherna med.

Förstår inte, du har ju 60% i den?

60% innebär inte att du vinner 6 av 10 matcher hela tiden. 30 matcher med AFK bots väger nog upp de 30 matcherna du haft MOT afk bots