Frågor inför uppgradering till Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Det går inte riktigt att förklara vad som händer.

Uppgraderingsprocessen startar, den startar om ett par gånger där det bl.a. står "Förbereder" och räknar procent under logotypen. Sedan startar den om igen och då ramlar den in i ett felmeddelande om "IRCQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" och så startar den om och återställer hela processen och skickar tillbaka till den icke-uppgraderade versionen av Windows 8 Pro. Du vet, Windows är inte snällt om felrapporter. Slutsatsen är att den lilla uppgraderingsprocessen (Windows 8 > Windows 8) inte fungerar på Mac.

Hm märkligt.
Jag laddade ned och köpte windows 8 från windows 8 RP.
Fick nyckeln.
Laddade ner och lade in det på USB mine.
Bootade och installerade(formaterade hdd).
Efter att jag installerat bootcamp 4 så anslöt jag till internet och innan jag visste om det var Windows 8 aktiverat!

Den mest smärtfria installationen på länge!

EDIT:

Skrivet av torbear:

Jag kan ju bara dela med mig av min erfarenhet från igår. Körde in Windows 7 Ultimate 64bit utan att registrera cd-key, så det blev ju en 30 dagars testversion.

Laddade därefter ner Windows 8 Upgrade Assistant och köpte Pro för 279 kr. Valde att skapa ett installationsmedium av en USB-sticka och formaterade genom den min Windows 7-partition.

Skrev in min Windows 8-nyckel där det behövdes i installationsprocessen, och sen var det inte mer med det. Det står att mitt Windows är aktiverat under System i Kontrollpanelen.

Sen vet jag inte om detta sättet stämmer överrens med licensavtalet, men det fungerade i alla fall!

Lite samma här.
Mitt windows var ju under en helt annan lisensnyckel än vad som skulle krävas egentligen.
Jag är glad ändå! Jag äger trots allt 20-30 windows xp lisenser.

Visa signatur
Permalänk

Jag hade tänkt att uppgradera men nu är jag lite osäker.

Just nu sitter jag på en dator med windows 7 ultimate som jag fick på en läskig cd från en kompis. Jag förstår att jag måste instrallera ett legit windows så det ska jag fixa men måste jag då ha en 64-bit vertion för att få win8 64-bit?

Jag har flera diskar som jag kommer koppla ut när jag uppgraderar men när jag sedan sätter in diskarna igen vad kommer win8 göra med dom? Kommer jag förlora all data jag har på diskarna?

Någon som har testat spel som t ex minecraft, battlefield3, guild wars 2 osv?

Om jag köper win8 pro för 279 nu i veckan, måste jag installera det direkt eller kan jag vänta tills jag får tid till det? Om jag byter vårdvara kommer jag då kunna installera om det? Eller är det någon här som har/ska köpa OEM versionen istället. Jag tycker bara det är jobbig att lägga så mycket pengar på det nu när det är ju och jag ska köpa lite hårdvara till mig själv i julklapp Bara så jag inte säger fel nu, OEM versionen kan man installera på flera olika datorer va?

Någon snäll person som kan hjälpa mig

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

Jag hade tänkt att uppgradera men nu är jag lite osäker.

Just nu sitter jag på en dator med windows 7 ultimate som jag fick på en läskig cd från en kompis. Jag förstår att jag måste instrallera ett legit windows så det ska jag fixa men måste jag då ha en 64-bit vertion för att få win8 64-bit?

Jag har flera diskar som jag kommer koppla ut när jag uppgraderar men när jag sedan sätter in diskarna igen vad kommer win8 göra med dom? Kommer jag förlora all data jag har på diskarna?

Någon som har testat spel som t ex minecraft, battlefield3, guild wars 2 osv?

Om jag köper win8 pro för 279 nu i veckan, måste jag installera det direkt eller kan jag vänta tills jag får tid till det? Om jag byter vårdvara kommer jag då kunna installera om det? Eller är det någon här som har/ska köpa OEM versionen istället. Jag tycker bara det är jobbig att lägga så mycket pengar på det nu när det är ju och jag ska köpa lite hårdvara till mig själv i julklapp Bara så jag inte säger fel nu, OEM versionen kan man installera på flera olika datorer va?

Någon snäll person som kan hjälpa mig

Tjena!

Ja, du måste ha ett 64-bitars windows för att få 64-bitars windows-8 genom "upgrade assistant" men jag skulle vilja påstå att du INTE måste ha ett legit windows för att köpa uppgraderingen.
Du kommer inte förlora det du har på dina övriga diskar.
När du köper windows 8 pro upgrade för 279 kan du välja att spara ner den som ISO-fil och installera när du känner för det. Vad som gäller kring byte av hårdvara är jag osäker på men du kan säkert ringa microsoft om det skulle uppstå problem.

Permalänk
Medlem

Fel vid nedladdning

Jag köpte en uppgradering för 279 och laddade ned installationsfilen. När det var klart fick jag ett felmeddelande att filen inte kunde läsas
och installationen avbröts.
Hur kan jag ladda ned den igen utan att gå via "kassan" och betala en för en licens till? Jag har ju fått nyckeln redan.
Någon som vet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannor:

Jag köpte en uppgradering för 279 och laddade ned installationsfilen. När det var klart fick jag ett felmeddelande att filen inte kunde läsas
och installationen avbröts.
Hur kan jag ladda ned den igen utan att gå via "kassan" och betala en för en licens till? Jag har ju fått nyckeln redan.
Någon som vet??

Du ska ha fått ett mail med Licensnyckeln av Microsoft i början av meddelandet
finns en nedladdningslänk.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.