i5 2500k VS i7 3770k - vart att uppgradera?

Permalänk
Medlem

i5 2500k VS i7 3770k - vart att uppgradera?

Som titeln lyder;

Ar det vart att uppgradera?

Kan tillagga att jag sitter med ett Z77 mobo och 680, med planer pa att dra SLI 680.

Cheers

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Som titeln lyder;

Ar det vart att uppgradera?

Kan tillagga att jag sitter med ett Z77 mobo och 680, med planer pa att dra SLI 680.

Cheers

Om du redigerar mycket så ja. Spelar du bara, så nej. Skaffa en kylare o klocka lite istället

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Som titeln lyder;

Ar det vart att uppgradera?

Kan tillagga att jag sitter med ett Z77 mobo och 680, med planer pa att dra SLI 680.

Cheers

Nej. Till spel är i7 ingen direkt fördel över i5. Ivy Bridge är runt 10% snabbare än Sandy Bridge. Och det är inte processorn som begränsar i spel direkt så du kommer inte kunna uppleva skillnad alls.

Permalänk

Ivy Bridge är inte ett skvatt snabbare än Sandy Bridge när man räknar in att Sandy Bridge överklockar bättre pga. Intels idiotiska beslut att köra med kylpasta istället för lödning mellan heatspreader och kärna. (ökar temperaturen kolossalt mycket).

Permalänk

Ska du spela?
Behåll 2500k!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

jag satt på en 2500k och har precis uppgraderat till en 3770k och jag tycker hela datorn känns rappare allt jag gör känns lsom om det fått en rejäl vitamin reaktion. men i spel så är det inte så mycket skillnad dock känns mitt wow lite bättre. min 2500k var klockad till 4,7 och min nuvarande klock har jag på 4,2

jag tycker det var värt uppgraderingen.

ska väl sägas att jag har 32 gig ram med mvh tommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

jag satt på en 2500k och har precis uppgraderat till en 3770k och jag tycker hela datorn känns rappare allt jag gör känns lsom om det fått en rejäl vitamin reaktion. men i spel så är det inte så mycket skillnad dock känns mitt wow lite bättre. min 2500k var klockad till 4,7 och min nuvarande klock har jag på 4,2

jag tycker det var värt uppgraderingen.

ska väl sägas att jag har 32 gig ram med mvh tommy

Placebo, heter det.
Brukar inträffa efter varje uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Placebo, heter det.
Brukar inträffa efter varje uppgradering

nja vet inte vad det var men han gjorde strax över 600 poäng bättre i pcmark med dom kanske var placebo med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ivy Bridge är inte ett skvatt snabbare än Sandy Bridge när man räknar in att Sandy Bridge överklockar bättre pga. Intels idiotiska beslut att köra med kylpasta istället för lödning mellan heatspreader och kärna. (ökar temperaturen kolossalt mycket).

10% högre klock är svårt att få till ändå. Ivy Bridge brukar få problem om man höjer spänningen mycket. Men 4.4GHz klarar de flesta galant på låga spänningar. Och då måste Sandy Bridge ha en hel del högre frekvens för att komma ikapp. Och några hundra MHz till på IB är ju inte jättesvårt. För att inte tala om skillnaden på standardfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

nja vet inte vad det var men han gjorde strax över 600 poäng bättre i pcmark med dom kanske var placebo med

I PCmark ja, det är ett benchprogram
Du sa "Rappare i allt", dvs i windows, surfning m.m

Permalänk
Medlem

jag o toms hardware som också tyckte att det var värt att byta från 2500k till i7 3770k hade nog samma placebo då. speciellt om man kör med en del applikationer öppna hela tiden o kanske har 2 eller fler skärmar. men visst vissa saker ingen skillnad alls men i det stora hela märks det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

jag o toms hardware som också tyckte att det var värt att byta från 2500k till i7 3770k hade nog samma placebo då. speciellt om man kör med en del applikationer öppna hela tiden o kanske har 2 eller fler skärmar. men visst vissa saker ingen skillnad alls men i det stora hela märks det.

Det är inte många applikationer där du kan känna skillnaden mellan 4C4T och 4C8T. Mäta några procent skillnad i en specifik uppgift som belastar 100% är en sak, att känna det vid användande är något helt annat. Många program uppe samtidigt brukar inte göra något om de inte arbetar tungt samtidigt. Spelar ingen roll om du har 4 olika 3D program, Photoshop och 100 Firefox-fönster. Så länge du inte arbetar tungt i åtminstone ett av de flertrådade programen så är skillnaden obefintlig mellan processorerna.
Jag är väldigt nyfiken på vad du gör vid normalt brukande som lägger en sådan last på processorn. Typ koda om filmer medan du har BF3 igång eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Jag bara fick upplevelsen när jag bytte processor som att datorn klev ett stort steg framåt. som när man bytte sin 1,5år gamla dator med 2 gig till en ny med 8 gig allt blev rappare. provade o byta tillbaka o jo känslan finns där men vet inte till 100 procent vad det beror på. blev ett lyft för mig helt enkelt. men det kan ju bero på att mitt degiga 640gt som strax åker till media pc,n o byts mot ett 670 gett mig samma känsla. men nog om detta för mig blev prollebytet ett lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

Jag bara fick upplevelsen när jag bytte processor som att datorn klev ett stort steg framåt. som när man bytte sin 1,5år gamla dator med 2 gig till en ny med 8 gig allt blev rappare. provade o byta tillbaka o jo känslan finns där men vet inte till 100 procent vad det beror på. blev ett lyft för mig helt enkelt. men det kan ju bero på att mitt degiga 640gt som strax åker till media pc,n o byts mot ett 670 gett mig samma känsla. men nog om detta för mig blev prollebytet ett lyft.

2GB ram lär ju förinta prestandan....

Permalänk

Är det värt att uppgradera från en i5 2500k till en i7 3770k om jag hade tänk att streama med Xsplit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mustis1524:

Är det värt att uppgradera från en i5 2500k till en i7 3770k om jag hade tänk att streama med Xsplit?

Ja, skulle jag säga.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Mustis1524:

Är det värt att uppgradera från en i5 2500k till en i7 3770k om jag hade tänk att streama med Xsplit?

Testa osb, open source broadcasting tror jag det heter, så otroligt mycket bättre än xsplit i min mening, jag känner knappt av att jag streamar i 1200p, 30 fps, spec i signatur.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Testa osb, open source broadcasting tror jag det heter, så otroligt mycket bättre än xsplit i min mening, jag känner knappt av att jag streamar i 1200p, 30 fps, spec i signatur.

du har en i7a dock ganska mycket bättre änn en vanlig i5a när man gör flera saker samtidigt, streaming

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv. Hur ser en sån uppgradering ut för mig som:

1. aldrig spelar spel
2. redigerar foto och film
3. använder mig utav det inbyggda grafikchippet i cpu:n