Permalänk
Medlem

r4 - vatten vs luft

Hej!

Det här är min första tråd här på Sweklockers, har använt mig av sökfuntkionen då den här frågan säkerligen har kommit upp tidigare. Har läst lite trådar hit och dit och inte hittat någon bra diskussion. Om det finns en tråd för precis den här frågan vore jag otroligt tacksam om ni gav en länk. Och isf ber jag om ursäkt på förhand.

Till frågan; Jag ska köpa ett fractal design r4 med klassiska gaming komponenter i - i5 , GTX670 osv. Har inte tänkt skaffa några extra fläktar eller liknande. Dock vill jag kyla processorn.

Budgeten är mycket blygsam, kring 600kr, och jag har tittat på billiga "vatten" lösningar typ H50 etc men även tornkylare. Vad rekommenderar proffsen i just det här chassit? Har ni några tips på billiga och bra tornkylare som inte är så mastodonta så dom skymmer utblåset helt? Och om vatten, vart sätter jag radiatorn?

Super tacksam för svar, sitter med fingret på beställningsknappen!

EDIT: Det här kanske inte ens var rätt forum-del för denna fråga. Men försent...

Permalänk
Medlem

En fet luftkylare och bra ventilation! Vattenkylning blir bara massa alger och måste göras rent. Men dom kyler bra.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna lite billigare version? Jag har fantiserat om att klämma ur några extra hz ur min processor, men har absolut inget behov av några rekordnivåer.

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

En fet luftkylare och bra ventilation! Vattenkylning blir bara massa alger och måste göras rent. Men dom kyler bra.

Vi talar om sluten vattenkyling här. Det kan omöjligt bildas alger och rengöring är det inte fråga om att någonsin göras. Det enda du har rätt om är att det kyler bra.

Edit: Antingen http://cdon.se/hemelektronik/antec_k%C3%BChler_h2o_620-141870... eller så väntar du till fjärde generationens Antec kylare som ska börja komma snart. Det är bästa alternativen för vatten.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 EVO om du kan få tag i en, verkar vara på väg med båt från Kina eller nått och är tokslut överallt.
Den är billig och är tillräckligt bra för majoriteten av alla datoranvändare. Vist ska du klocka skiten av grejerna så finns det bättre kylare men prestanda/krona är svårslagen.

Jag är personlige allergisk mot kompakt vattenkylning, de är inte bättre än tornkylare och pumpen låter alltid mer eller mindre.

Noctuan har inte PWM styrda fläktar på den kylaren och då brukar det vara stopp att temperatur styra dem med de flesta moderkort, annars är nh-u9b en riktigt vettig kylare. Har kört den till någon dator när jag inte fått tag i CM 212:an

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Den här kör jag i mitt R4 med 3770 : https://www.inet.se/produkt/6308769/thermalright-hr-02-macho-...

Otroligt nöjd. 600 rpm ger 30 grader UTAN några andra fläktar.

Fan xpert 2 satt på silent. Jag hör skärmen över datorn.

PWM i lådan rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Med en budget på 600kr, definitivt luftkylning.
Satt själv i samma båt för ett tag sedan, slutade med att jag köpte en CM Hyper 212. Fick upp min 3570k till 4.7GHz direkt (går säkert högre, men det känns onödigt).

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar. Är som ni förstår en riktig nybörjare. Vad är pwm, och hur vet jag vilka moderkort/fläktar som stödjer detta. Föreställer mig att det kan ha att göra med att jag själv kan ställa in fläktens varvtal?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6308775/be-quiet-cpu-cooler-dark-r... är i min mening en väldigt bra kylare och väldigt tyst mycket tystare än sluten vattenkylning då de med följande fläkten i t ex en antec 620 är väldigt hög ljud

Permalänk
Medlem

Lästa på lite om pwm, tror jag förstår - *host host*.

Något som jag funderar över är de här kylarna som ligger kring 16cm över moderkortet, blir det inte en stor låda som skymmer utblåsfläkten i r4:an? Jag kan ha missuppfattat hur komponenterna sitter dock. I vart fall är det något att oroa sig över eller är det en försumbar grej?

Permalänk
Medlem

hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Lästa på lite om pwm, tror jag förstår - *host host*.

Något som jag funderar över är de här kylarna som ligger kring 16cm över moderkortet, blir det inte en stor låda som skymmer utblåsfläkten i r4:an? Jag kan ha missuppfattat hur komponenterna sitter dock. I vart fall är det något att oroa sig över eller är det en försumbar grej?

Kylaren sitter dock så den blåser mot den bakre fläkten.
Så både kylarens fläkt och utblåset hjälper till att få ut värmen ur chassit.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lideri:

Cooler Master Hyper 212 EVO om du kan få tag i en, verkar vara på väg med båt från Kina eller nått och är tokslut överallt.
Den är billig och är tillräckligt bra för majoriteten av alla datoranvändare. Vist ska du klocka skiten av grejerna så finns det bättre kylare men prestanda/krona är svårslagen.

Jag är personlige allergisk mot kompakt vattenkylning, de är inte bättre än tornkylare och pumpen låter alltid mer eller mindre.

Noctuan har inte PWM styrda fläktar på den kylaren och då brukar det vara stopp att temperatur styra dem med de flesta moderkort, annars är nh-u9b en riktigt vettig kylare. Har kört den till någon dator när jag inte fått tag i CM 212:an

Köpte själv en sådan kylare till min dator och den är mycket prisvärd. Har inte överklockat något så vet inte har bra den är på det men den är tyst och den var billig. Enda nackdelen är att den är helt hopplös att montera. Väldigt jobbig anordning för att få dit skiten. Nästan så jag saknade push pins från min gamla Ninja 2...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24