Permalänk

Boxee box startar inte

Hej!

Försöker hjälpa en granne med hans Dlink Boxee Box.

Den beter sig märkligt; när man startar den är skärmen turkos, sen efter ett tag så blir den svart och man kommer inget längre. Loggan på boxen skiftar till gult.
Den beter sig likadant på min TV. Han har en Samsung full-hd (Plasma) och jag har en Sony full-hd. Hos mig säger den "Felaktig bildfrekvens".
Testade den hos en annan granne, han har en Samsung hd-ready (Plasma). Där funkar den.
Testade hos mina föräldrar, Philips full-hd (LCD). Funkade inte. "Felaktig bildsignal" säger den.
Testade hos mina svärföräldrar, Samsung full-hd (LCD). Funkade inte, men bilden flimrade lite, så det var ett steg längre.
Testade den på ett hotellrum, Philips full-hd (LED). Där funkade den! Provade på detta hotellrum att intstallera en nyare mjukvara. Inget resultat, funkade fortfarande inte hemma.
Testade hos grannen (som den funkar hos) att ändra upplösning till nåt annat, minns ej vad. Funkade inte.

Vad gör man åt detta fel? Han har provat en annan Boxee Box hemma hos sig, och den funkar inte heller. Kan det vara så att man måste ha nån speciell HDMI-kabel?

Permalänk

Har du funderat på att kontrollera och uppgradera boxens firmware ?
http://support.boxee.tv/entries/328816-manual-upgrade
http://deviceguru.com/upgrading-your-boxee-box-firmware/

Kanske skulle en fabriksåterställning hjälpa !?
http://support.boxee.tv/entries/328058-factory-restore

Den gula LED'en visar alltså att boxen kan vara i "Recovery Menu" vilket den inte kan visa på den släckta skärmen...
Det är samma meny som visas när man håller inne startknappen i 8 sekunder i starten.
Det är även därifrån man kan trixa med uppdatering och återställning av boxen.

LED color
Dark Green: Normal running no media being played
Dimmed Green: Boxee is playing Media or in Power saving mode
Yellow/orange: No Internet Connection or Boxee is in Recovery Menu
Red/ Green Blinking: Update Failed due to a bad Internet connection if this happens hold and press the Power button for 5 seconds to enter the Recovery Menu. We recommend selecting the Factory Restore option and following the onscreen instructions.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

HDMI Portar

Har du provat på samtliga av dina HDMI portar? Det ska funka med vilken HDMI kabel som helst, man får väl en med till BoxeeBox har jag för mig, annars testa en kabel som är 4m eller kortare.

Har du provat ändrat Hz på din TV. Provat att ställa ner BoxeeBox output till 720p?

Om loggan blir gul borde väl stå nåt i manualen om det. ^^

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Hej och tack för svar!

Jo, vi har labbat lite med boxens programvara. Just nu kör den den senaste programvaran. Är det någon skillnad på programvara och firmware?

Är ju lite svårt att lägga in programvara när skärmen endast är svart, får trakassera grannen där boxen funkar

Går det att justera Hz-en på tv:en? Det hittar inte jag nån inställning för på min tv.

Boxen stod i 720p när vi testade den hos grannen, körde även över den på 1080p men utan resultat.

Vi har testat ett otal HDMI-kablar samt samtliga portar på TV:n.

Permalänk
Skrivet av simpalajne:

... Är det någon skillnad på programvara och firmware?...

I den lilla Boxen är det samma sak.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Aha!

Kan det vara någon idé att testa någon äldre firmware?

Permalänk
Skrivet av simpalajne:

Aha!
Kan det vara någon idé att testa någon äldre firmware?

Jag har läst igenom de olika versionernas Releasenotes, men finner ingen åtgärd som adresserat initialt skärmproblem, endast bildfel vid uppspelning av olika media. Du har väl inte mycket att förlora på en nedgradering från senaste 1.2.1 versionen (Upd. senaste var 1.5.1.23735) . Fabriksåterställning skulle jag rekommendera i första hand, så eventuella felinställningar försvinner.

Visa signatur

Permalänk

Fabriksåterställning har vi också provat. Men, hette inte senaste programvaran 1.5 nånting?

Permalänk

Jo du har rätt... BoxeeBox 20120305 Firm 1.5.1.23735.zip 184 MB 2012-10-15 09:54
En kille delar ut erfarenheter och firmwares på sin hemsida:
https://storage.bahnhof.net/Shares/Home.aspx?ShareID=85429e5d...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpalajne:

Fabriksåterställning har vi också provat. Men, hette inte senaste programvaran 1.5 nånting?

Testat detta?

"1. Turn off the Boxee Box with the power switch on the top of the box.
2. Press and hold the power button for more than 5 but less than 8 seconds.
3. The Boxee Box will restart with a gray screen and take a longer time to load.
4. Eventually the green Boxee logo on the box will turn yellow/orange.
5. Then a menu will pop up with options.

Note: Factory Restore only removes the Boxee firmware. All user settings are saved and the database is not removed. In order to clear all user settings use the Reset Settings option." Källa: http://support.boxee.tv/entries/328058-factory-restore

OM detta inte funkar så kan jag anvisa dig till att göra en "request" så guidar dem dig igenom problemet, D-link har även en riktigt bra support!
http://support.boxee.tv/anonymous_requests/new

Har även också en boxee box dock har jag ej detta fenomenet!

Hoppas detta hjälper något!
Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Hej!

Precis det har vi testat.
När grannen hörde av sig till D-link med detta problem (före han frågade mig om hjälp) så sa dom bara att det var handhavandefel.

Det som är mysko är ju att när han lånar hem en annan Boxee så fungerar inte den heller hemma hos honom.
Det är inte fel på hans HDMI-portar på TV:n. Apple TV, digitalboxar m.m. funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpalajne:

Hej!

Precis det har vi testat.
När grannen hörde av sig till D-link med detta problem (före han frågade mig om hjälp) så sa dom bara att det var handhavandefel.

Det som är mysko är ju att när han lånar hem en annan Boxee så fungerar inte den heller hemma hos honom.
Det är inte fel på hans HDMI-portar på TV:n. Apple TV, digitalboxar m.m. funkar.

Det kan inte vara någon inställning med tvn som inte boxee stöder? Tv kanske tvingar 1080p i hdmi eller något sådant när boxee är inställd på 720p och boxen inte vill ge med sig? Kan ju även vara så att hdmi kablen är lite vajs med?

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Hmm, möjligt att det är nåt sånt. Vi har ju dock varit hos en granne och ställt boxen på lite olika upplösningar, och sen varit hem och testat. Inget funkar!
Har även testat flera olika kablar.

Ska undersöka lite hurvida det går att ändra inställningar på tv:n.