Bli admin på skoldatorn

Permalänk
Medlem

Bli admin på skoldatorn

Hej! Vet inte om jag la tråden rätt nu.

Frågan lyder, hur kan jag bli admin på min skoldator på lättaste sättet? Operativsystemet är windows 7 Professional N

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen något du ska hålla på med? Strider det inte mot skolans regler?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

User account ändra ditt konto till admin

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Antagligen så måste du ha admin-rättigheter för att kunna ändra ditt konto till ett admin-konto, och då måste du först få fram det nuvarande admin-kontots lösenord och logga in via det. Och hur man gör det tänker jag inte säga.

Permalänk
Inaktiv

Gör ditt skolarbete istället.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet?

Permalänk
Medlem

Fan va tråkig attityd ni har. Hjälp grabben istället

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Fy "snablar" vad alla är tråkiga, hjälp pojken om han vill ha hjälp...

Jag är inte helt haj på det här om det funkar i Windows 7, men när man körde Windows XP gick man helt enkelt in i kommandotolken och skrev "Net User" <enter> så fick man fram alla konton på datorn, sedan skrev man "Net User namnetpåkontotsommanvilländra *" alltså namnet som du vill ändra efter "Net User" och sedan följt av ett mellanslag och en * stjärna efter allting.

Hoppas det hjälper dig att komma åt Adminkontot!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixo:

Hej! Vet inte om jag la tråden rätt nu.

Frågan lyder, hur kan jag bli admin på min skoldator på lättaste sättet? Operativsystemet är windows 7 Professional N

Om det är något skolprojekt, som kräver att du som elev/lärare behöver vara admin/poweruser så bör en ansvarig för IT/nätverket/datorerna vara informerad, om så är fallet så bör även denne person fixa rättigheterna för dig.

Rekommenderar jag dig att använda någon sökmotor för att hitta hjälp, för att ordna det på annat sätt. Den som söker hittar.
Skulle tippa på att det annars strider mot någon form av forumsreglemente.

Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

Antingen installera windows 7 på en annan partition där du gör ditt eget admin konto eller installera om hela disken och kryptera skiten ur datorn innan den ska lämnas tillbaks ^^

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Tråkig attityd ?

Skulle snarare säga att dom kommer med ett klokt budskap.

Permalänk
Medlem

(Nu bara antar jag att detta gäller gymnasiedator)

Formatera om datorn. Gjorde hela min klass i princip efter några månader när vi fick nog. Nu vet jag dock inte vilket förhållande ni har till era datorer och hur era lärare ser på det, men jag gick "natur utan biologi med massa data", vi hade laptops till det mesta såsom redigering, programmering, modellering etc, och våra lärare hade bara mitt program (och ingen friskola var det heller!) etc. etc.

I alla fall så var de helt Ok med att vi formaterade om dem så länge vi kunde se till att vi kunde göra det arbete vi skulle, d.v.s. ha tillgång till rätt programvaror. (Efter ett tag gav de oss tillochmed skivor med samtliga program på och licensnycklar. )

Formatera är ju det bästa du kan göra. Det finns förmodligen massa bloatware på datorn också skulle jag tro.
Dock underlättar det ju om det är Ok med lärarna, speciellt om de gör samma sak för att de avskyr IT Support och deras bloatwares
Men om det bara är du som ska använda datorn, och du sedan lämnar in den när du slutar eller får den när du tar studenten, blås rent bara.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Prata med it-ansvarig person/avdelning. Du får rättigheter om du behöver och förtjänar det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

aktivera det lokala administratörskontot - tänker inte berätta hur.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Ubuntu/Linux på usbminne och ändra lösenordet för administratören till något du tycker känns roligt. Googla så hittar du guide på hur du gör. Annars formatera den och installera något vettigt på den, usbminne med lämpligt operativsystem fixar det också.

Permalänk
Medlem

Ifall någon moderator bekräftar att jag får posta hur man kan göra så gör jag gärna det

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det beror på.

Är IT-administratören smart har han redan stängt av alla funktioner via en group policy som gör att du inte kan ändra något.
Det du behöver göra är då helt enkelt att du får logga in med den lokala administratören. Hur du gör det enklast är att bränna en bootcd med windows password reset eller vad det kan tänkas heta. Du stoppar sedan in skivan och följer instruktionerna på skärmen och ändrar sedan lösenordet för administratörs kontot och sedan väljer du att du ska logga in lokalt på datorn och inte via domänen. Du kan även aktivera det lokala användarkontot via denna metod, ifall det skulle vara avaktiverat.

Observera dock att detta endast ger tillgång till datorn lokalt, den är fortfarande med i en domän och sitter på skolans nätverk. Ifall du vill ladda ner grejer, spela spel osv så kommer detta antagligen inte gå då man sätter upp detta i brandväggen vad som tillåts och vad som inte beroende på IP samt MAC adress.

Det är också möjligt att se i loggarna om en dator väljer att logga in lokalt - så är det en personlig dator från skolan du använder är det möjligt att du blir påkommen. Det här kan också vara en brottslig gärning (beroende på vad du gör, men definitivt bryter du mot skolans it-policy) så var försiktig med vad du försöker göra.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Sånt här är ingenting vi diskuterar på Sweclockers, räknas som en form av hacking.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.