Top of the line, enkortsdator? Nya Odroid-X2.

Permalänk
Medlem

Top of the line, enkortsdator? Nya Odroid-X2.

Quad 1.7Ghz 2GB RAM för 149, ca 980 Sek. I videon säger han att den är ungf lika snabb som en Intel i3 att kompilera i Linux Ubuntu, men jag undrar.

Spännande utveckling iaf, ska nog snart köpa en med quad.

Permalänk
Medlem

När han började spela blev jag helt paff. Imponerade kan man lugnt säga!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Ja, trodde inte dom var riktigt så snabba, ännu. Men det har lagts mycket krut på minidatorer den senaste tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska tufft. Som hobbyutvecklare vet jag inte riktigt vad jag skulle använda den till dock. Brukar inte göra något så högnivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

https://www.youtube.com/watch?v=DFY3T8pTVkQ

Quad 1.7Ghz 2GB RAM för 149, ca 980 Sek. I videon säger han att den är ungf lika snabb som en Intel i3 att kompilera i Linux Ubuntu, men jag undrar.

Spännande utveckling iaf, ska nog snart köpa en med quad.

Observera att det är Clarkdale versionen av I3 han pratar om. Sedan att kompilera Ubuntu skulle jag nog gissa att det stämmer mycket på grund av att det är mindre komplex uppgift att kompilera för ARM än vad det är till en x86 plattform.

Permalänk
Medlem

Spelar väl inte så stor roll, om ett par år är dom i kapp och hela kalaset kostar mindre än en i3 CPU.

Permalänk
Medlem

Sen är det väl också prestanda per W som räknas, där vinner den med faktor 3-4 eller nått.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant! Var påväg att köpa en UG802 eller cubieboard, men denna är ju minst sagt intressant.

Älskar hur entusiastisk och glad snubben i videon är

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Galen prestanda på det kortet! Synd att det inte fläskat på med Gbit nätverk och underligt att de inte finns något inbyggt lagringsutrymme. Känns som att prestandan begränsas lite av att all lagring sker på SD-kort?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Blir lätt ett köp!

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk

Jag har fått stor hjälp av kille här på forumet angående Odroid-X, han erbjöd sig till och med att ta med en ifrån Seoul hem till mig men fick medans han var där nys om v2 som jag gärna väntar lite längre för

Dom säger ju att dom startar shipping i slutet av november ? Stämmer detta ?
Ska isåfall köpa en snarast som julklapp till mig och sambon.

Edit: Om man tittar på hemsidan ser det ut som om man kan beställa nu.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Avstängd

Gillar att karaktären skjuter, utan att han trycker på nåt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Gillar att karaktären skjuter, utan att han trycker på nåt.

Spelet flyter ju inte på bra heller... Hade hoppats på att FPS-mätaren skulle vara kvar när de började, men det var den ej.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Nää, någon gamingdator är det väl inte direkt, inte ännu iaf. Men A15 kommer nästa år, sen blir det A50. Det kan bara bli snabbare.

Permalänk
Medlem

Är det samma prestanda på Odroid-U2? Den är mer kompakt och det ingår ett "kylfläns-chassi", ja nästan som ett chassi i alla fall, man kan ju ställa den på bordet typ.

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2012/12/03/hardkernel-o...
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/products/prdt_info.php...
http://hackaday.com/2012/12/03/odroid-u2-is-latest-barebones-...

Hmmm, ODROID-U på 1,4 GHz verkar ju mera prisvärd, 20 dollar billigare än U2. 69 dollar för 1,4 GHz quad core ARM och det där kylfläns-kub-chassit känns ju rätt OK tycker jag. Visserligen "bara" 1 GB RAM men det räcker ju till det mesta när man kör linux.
Oj, det tillkommer vist 30 dollar i fraktkostnad. Ja men då blir det väl sisådär 660 kr. Känns ändå rätt OK.

800 kr med frakt för U2 är i och för sig inte mycket det heller, kanske värt någon hundring extra för mera RAM-minne och snabbare klock? Men samtidigt drar den väl mera ström också misstänker jag? Ska man köra den som mediadator eller för spel så är nog varje uns av extra prestanda värt priset.

Hittade en till länk
Permalänk
Medlem

Någon som vet när den kommer till sverige eller en site man kan beställa den ifrån idag?

Permalänk
Medlem

Går kanske att se någonstans på nätet hur mycket dom olika modellerna drar. Tro det är mellan 5-9 Watt. Dock är mer minne inte så dumt, tror jag.

Permalänk
Medlem

5-9 watt? MK808 drar ju 30 watt, hur kan då denna med dubbla mängden kärnor dra så lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

5-9 watt? MK808 drar ju 30 watt, hur kan då denna med dubbla mängden kärnor dra så lite?

Strömadaptern som de säljer som tillbehör levererar 5V och 2A ut. P=U*I=5*2 VA = 10 W
Alltså den lär dra mindre än 10 W och då är det väl marginal så man kan ansluta någon USB-pryl som drar ström på 5V antar jag.

Vad jag kan se så kan man använda MK808 också med 5V 2A adapter:
http://www.geekbuying.com/item/MK808-Dual-Core-Android-4-1-Je...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Någon som vet när den kommer till sverige eller en site man kan beställa den ifrån idag?

Beställde en Odroid-x2 från www.hardkernel.com den 29/11. Gick på ca 1100:- inkl frakt. Verkar ha haft tur och sluppit tullkostnaden på den. Idag kom den till Köln i Tyskland och den beräknas vara hos mig på måndag. Ska bli kul att testa den med lite olika OS U2:an verkar dock lite mer prisvärd men saknar dock en hel del av de olika interface som X2:an har.

Kommer lägga upp bilder och lite tester på den!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

När han började spela blev jag helt paff. Imponerade kan man lugnt säga!

Är väl dead trigger som spelas, funkar utmärkt på min galaxy s3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av IQ-RauL:

Beställde en Odroid-x2 från www.hardkernel.com den 29/11. Gick på ca 1100:- inkl frakt. Verkar ha haft tur och sluppit tullkostnaden på den. Idag kom den till Köln i Tyskland och den beräknas vara hos mig på måndag. Ska bli kul att testa den med lite olika OS U2:an verkar dock lite mer prisvärd men saknar dock en hel del av de olika interface som X2:an har.

Jag är sugen på U2'an att köra som HTPC med Ubuntu och XBMC, skulle det fungera tror du?
Då köra filmer/tv-serier över trådat nät.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av IQ-RauL:

Det ser jag fram emot! Vad har du tänkt använda som chassi?

Ja när man tänker efter så är två USB-portar på U2 ganska klent i många fall. Beror väl på vad man ska ha dem till. Nästan så man blir sugen på en ODROID-U2 (eller kanske ODROID-U) plus en X2 och beställa samtidigt så man får delad fraktkostnad. Fast å andra sidan det är inget jag egentligen behöver, men det kan vara en rolig leksak. Min svärfar har frågat efter någon pryl han kan koppla till TVn för att kolla SVTPlay. Jag tror en ODROID-U2 med trådlöst nätverk och Android skulle funka bra där.

När det gäller XBMC vill man ha hårdvaruaccelererad videoavkodning. Vet inte om det kommit till Linux ännu så ubuntu kanske inte är bästa valet innan detta finns. Men XBMC kommer ju till Android i nya versionen Frodo. Det är den som demonsteras på hardkernels hemsida, man ser att Android går igång först. Android har bättre stöd för GPUn i sådana här prylar, det är ju samma hårdvara som i Android-telefonerna. Så för en mediaburk känns Android bättre än ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag är sugen på U2'an att köra som HTPC med Ubuntu och XBMC, skulle det fungera tror du?
Då köra filmer/tv-serier över trådat nät.

Det borde lätt gå. Jag streamar HD filmer över trådatnät med min raspberry pi och det går fint. Den orkar dock inte riktigt med filmer över 20gb men X2:an har ju typ 4ggr bättre prestanda så det borde ej vara något problem.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja när man tänker efter så är två USB-portar på U2 ganska klent i många fall. Beror väl på vad man ska ha dem till. Nästan så man blir sugen på en ODROID-U2 (eller kanske ODROID-U) plus en X2 och beställa samtidigt så man får delad fraktkostnad. Fast å andra sidan det är inget jag egentligen behöver, men det kan vara en rolig leksak. Min svärfar har frågat efter någon pryl han kan koppla till TVn för att kolla SVTPlay. Jag tror en ODROID-U2 med trådlöst nätverk och Android skulle funka bra där.

När det gäller XBMC vill man ha hårdvaruaccelererad videoavkodning. Vet inte om det kommit till Linux ännu så ubuntu kanske inte är bästa valet innan detta finns. Men XBMC kommer ju till Android i nya versionen Frodo. Det är den som demonsteras på hardkernels hemsida, man ser att Android går igång först. Android har bättre stöd för GPUn i sådana här prylar, det är ju samma hårdvara som i Android-telefonerna. Så för en mediaburk känns Android bättre än ubuntu.

Va kul! Alltid roligt med sådana här prylar Som chassi har jag inte hittat något superbra alternativ än. Bäst just nu är ett gammalt fiberkonverter chassi som kan passa X2an måttmässigt. Verkar inte finnas så många olika färdigbyggda chassin ute än för denna modell men det kommer väl.

Kan vara en bra idé att köpa 2st samtidigt då frakten är rätt hög. Man kan ha otur så att prylarna fastnar i tullen. Tror den kostnaden ligger på 240:- för att få dem att skickas vidare. Man glömmer lätt det där med tull när det mesta som man beställer skickas inom EU..

Tror också på Android för XBMC. Bättre stöd som du säger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IQ-RauL:

Kan man köra AROS på den? Går på Rasp PI.

http://en.wikibooks.org/wiki/Aros/Platforms/ARM_support

Skrivet av ronnylov:

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med ett plastchassi och ESD?
Men de kanske har tänkt på det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av IQ-RauL:

Har du fått x2:an? Om du har tid så vore det väldigt intressant med ett omdöme.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Har du fått x2:an? Om du har tid så vore det väldigt intressant med ett omdöme.

Jag fick min x2 förra veckan, har ännu inte hunnit med så mycket mer än att installera lite basic saker till android osv då Ubuntu inte hade stöd för hårdvaruacceleration ännu. Måste lösa lite mindre problem först innan jag kan komma med ett omdöme, men den är grymt snabb och rolig än så länge !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →