Ska jag koppla in båda skärmarna på ett kort eller dela upp dom?(SLI)

Permalänk
Medlem

Ska jag koppla in båda skärmarna på ett kort eller dela upp dom?(SLI)

Hej,

Jag kör en sli-setup med 2st 460 kort, en vanlig LCD samt en TV.
Det jag undrar är egentligen bara ifall de spelar någon roll hur man kopplar in skärmarna i korten?
Är de positivt eller negativt att ha ett kort sköta båda utportarna eller ska man dela upp de?
Vad är fördelarna/nackdelarna och hur kommer de sig?

Mvh Gusken

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gusken:

Hej,

Jag kör en sli-setup med 2st 460 kort, en vanlig LCD samt en TV.
Det jag undrar är egentligen bara ifall de spelar någon roll hur man kopplar in skärmarna i korten?
Är de positivt eller negativt att ha ett kort sköta båda utportarna eller ska man dela upp de?
Vad är fördelarna/nackdelarna och hur kommer de sig?

Mvh Gusken

Jag har min secondary skärm inkopplad till mitt i5 2500K (HD3000) via moderkortet.
Det negativa med att ha båda på samma kort är att det kortet inte kommer klocka ner sig i idle så det kommer ligga varmare än vanligt, kanske 45-50c idle istället för 30.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Jag har min secondary skärm inkopplad till mitt i5 2500K (HD3000) via moderkortet.
Det negativa med att ha båda på samma kort är att det kortet inte kommer klocka ner sig i idle så det kommer ligga varmare än vanligt, kanske 45-50c idle istället för 30.

Det kommer klocka ner sig dock inte lika mycket som det skulle med en skärm. Oftast är det bara minnesfrekvensen som stannar kvar på högre tal medans resten går ner till idle.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det kommer klocka ner sig dock inte lika mycket som det skulle med en skärm. Oftast är det bara minnesfrekvensen som stannar kvar på högre tal medans resten går ner till idle.

Min core stannar på runt 550

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Medlem

Min core stannar på runt 550

Konstigt. mitt AMD 6970 med 3 skärmar klockade ner sig till 400 och minnes frekvensen låg kvar på 1000 om jag minns rätt. Mitt nuvarande GTX260 ligger på 300/100/600 med två skärmar på desktop med OpenGL körandes istället för 576/1015/1242 när det arbetar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ok, så de låter ju som om jag bör köra skärmarna var för sig på ett eget kort.
Bara av nyfikenhet, om man kör någonting ganska grafiskt krävande på var skärm för sig, kommer de påverka prestandan(fps) något beroende på hur man har skärmarna kopplade. Dvs båda på ett kort eller var för sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Konstigt. mitt AMD 6970 med 3 skärmar klockade ner sig till 400 och minnes frekvensen låg kvar på 1000 om jag minns rätt. Mitt nuvarande GTX260 ligger på 300/100/600 med två skärmar på desktop med OpenGL körandes istället för 576/1015/1242 när det arbetar.

Default idle frekvens på ett 6970 är väl 250MHz med en skärm?

Alla frekvenser brukar fastna högre när man kör fler skärmar, minne mer så än core dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gusken:

Ok, så de låter ju som om jag bör köra skärmarna var för sig på ett eget kort.
Bara av nyfikenhet, om man kör någonting ganska grafiskt krävande på var skärm för sig, kommer de påverka prestandan(fps) något beroende på hur man har skärmarna kopplade. Dvs båda på ett kort eller var för sig.

Fast jag vet inte hur det fungerar med sli eller crossfire.
Tanken är väl då att köra sin skärm/ar på ett kort för att få nytta av den extra prestandan i spel?

Hmm, någon kunnig finns det nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast jag vet inte hur det fungerar med sli eller crossfire.
Tanken är väl då att köra sin skärm/ar på ett kort för att få nytta av den extra prestandan i spel?

Hmm, någon kunnig finns det nog.

Kan tillägga att jag inte har skärmarna jämte varandra så jag spelar aldrig någonting på båda skärmarna samtidigt.
Dvs, inge dual-screen i spel eller något sånt. Men ifall man spelar något väldigt grafikkrävande på skärmen och samtidigt kör en HD-rulle eller något annat roligt på andra skärmen.

Visa signatur