Permalänk

Gaming mITX ~14k

Hallå sweclockers medlemmar jag ska (försöka) bygga en mITX fast har aldrig byggt eller grejjat med datorer så mycket som de fästa av er har, därför undrade jag om dessa delar skulle gå att få ihop eller kanske det finns bättre/billigare lösningar. Vill hålla mig innom 13k-15k pängar ramen.

Har lite funderingar:

Om allt passar ihop?

Är det för maffigt/klent nätaggregat?

Hur kommer den att klara nya spel som Far Cry 3, BF3, Crysis 3?

Är det bättre att kyla processorn med luft?

Ska man överklocka processorn o grafikkortet? hur mycket? (har aldrig klockat förut)

Färg på chassit o led?

Tack på förhand

MVH NewViking

Permalänk
Medlem

Nätagget är väl lite överdimensionerat, behövs inte mer än 650W, fast annars är det ett bra nätagg. Vet ej hur det är med processorkylaren, om den passar i Prodigy eller inte. Kyla med luft går väl ungefär lika bra som slutet vattensystem, så länge du inte använder stockkylaren!
I övrigt hade du kunnat ta i5 3570k och köpa dig en bra SSD istället, det hade nog gett en bättre upplevelse. I spel lär du inte tjäna på att ha 3770k istället för 3570k. Om du har råd med båda kan du köra det med. SSD känns dock lätt värt i den här prisklassen.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NewViking:

Hallå sweclockers medlemmar jag ska (försöka) bygga en mITX fast har aldrig byggt eller grejjat med datorer så mycket som de fästa av er har, därför undrade jag om dessa delar skulle gå att få ihop eller kanske det finns bättre/billigare lösningar. Vill hålla mig innom 13k-15k pängar ramen.

Har lite funderingar:

om allt passar ihop?

är det för maffigt/klent nätaggregat?

Hur kommer den att klara nya spel som Far Cry 3, BF3, Crysis 3?

Är det bättre att kyla processorn med luft?

Ska man överklocka processorn o grafikkortet? hur mycket? (har aldrig klockat förut)

Färg på chassit o led?

Tack på förhand

MVH NewViking

Du bör välja ett referensgrafikkort då dessa kort inte återanvänder gammal luft. Det kan nog bli lite värmeproblem med det du nu har valt.
Sedan så är en SSD att rekommendera då hela systemet kommer kännas rejält mycket snabbare.

Permalänk
Skrivet av marukusu:

Nätagget är väl lite överdimensionerat, behövs inte mer än 650W, fast annars är det ett bra nätagg. Vet ej hur det är med processorkylaren, om den passar i Prodigy eller inte. Kyla med luft går väl ungefär lika bra som slutet vattensystem, så länge du inte använder stockkylaren!
I övrigt hade du kunnat ta i5 3570k och köpa dig en bra SSD istället, det hade nog gett en bättre upplevelse. I spel lär du inte tjäna på att ha 3770k istället för 3570k. Om du har råd med båda kan du köra det med. SSD känns dock lätt värt i den här prisklassen.

Om jag tar ett 650W nätaggregat har jag då möjligheten att överklocka?
Processorkylaren ska passa i prodigyn det gjorde H100 iaf och H100i är nog inte större.
glömde skriva att jag inte ska ha den till bara att spela på och i7 är väll bättre om man ska tex rendra 3D eller film? Kan nog trycka in en ssd om det skulle vara så. Vet du nån bra ssd?

Skrivet av MrNeikter:

Du bör välja ett referensgrafikkort då dessa kort inte återanvänder gammal luft. Det kan nog bli lite värmeproblem med det du nu har valt.
Sedan så är en SSD att rekommendera då hela systemet kommer kännas rejält mycket snabbare.

Hur vet man villka som är referensgrafikkort?

Permalänk
Medlem

Har inte referens i mitt Prodigy, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Skrivet av Kantal:

Har inte referens i mitt Prodigy, funkar hur bra som helst.

Temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

EDIT:
Max 60 grader vid 99% load
Hela datorn drog som mest 215w i väggen

Fel...
Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk

Tänkte köra en 230mm fläkt fram och en 140mm bak vet dock inte vilken väg flaktarna ska vara, kanske såhär?

Permalänk
Medlem

Kolla upp så du verkligen kan köra en H100 i toppen samtidigt med en 23cm fläkt i fram. Tror det kan bli trångt. Är rätt säker på att någon här eller i monstertråden på hardforum skrivit om det: http://hardforum.com/showthread.php?t=1669965

Jag skulle nog köra toppen som utblås, men båda kan vara värt att testa.

750W nätagg är som sagt overkill, och 650 räcker även till klockning. Kolla även upp måtten: 16 cm är maxlängd/djup på nätagget för Prodigy, och även då kan det vara sjukt trångt att få in modulära kontakter.
Corsairs AX agg är väl tex 16 cm och de verkar vara precis att de går in! Vissa har pajat kontakter och kablar dock vill jag minnas.

Personligen gillar jag luftkylning bättre än dessa färdiga vattenpaket, men isåfall behöver du byta till ett annat moderkort: de flesta lite större luftkylare funkar väldigt dåligt på många mini ITX moderkort, för de kommer för nära PCI-E platsen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kolla upp så du verkligen kan köra en H100 i toppen samtidigt med en 23cm fläkt i fram. Tror det kan bli trångt. Är rätt säker på att någon här eller i monstertråden på hardforum skrivit om det: http://hardforum.com/showthread.php?t=1669965

Jag skulle nog köra toppen som utblås, men båda kan vara värt att testa.

750W nätagg är som sagt overkill, och 650 räcker även till klockning. Kolla även upp måtten: 16 cm är maxlängd/djup på nätagget för Prodigy, och även då kan det vara sjukt trångt att få in modulära kontakter.
Corsairs AX agg är väl tex 16 cm och de verkar vara precis att de går in! Vissa har pajat kontakter och kablar dock vill jag minnas.

Personligen gillar jag luftkylning bättre än dessa färdiga vattenpaket, men isåfall behöver du byta till ett annat moderkort: de flesta lite större luftkylare funkar väldigt dåligt på många mini ITX moderkort, för de kommer för nära PCI-E platsen.

Mycket bra info här också, men jag tror att en 230mm fläkt ska passa i fronten med en H100, hittade denhär.

Nya kundvagnen
bytte nätaggregat, grafikkort och lade till en ssd men ligger under 15k ännu. (Y)

Varför tycker du om luftkylning bättre?

Permalänk

Vart är det man ska koppla in H100i'ns Temperaturmeter grejjen? Till moderkortet någonstans?

Permalänk

har inte fått alla svar på allt ännu, ska jag splitra tråden till andra kategorier eller är det mot regeln § 3.3??

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ingen av länkarna funkar? Väntar på rättning!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tänkte även ändra klisterlapparna till typ såhär

kastade snabbt ihop det, tänkte bara visa att allt ska bli svartvitt.