Marknad, vi som vägrar Wywallet?

Permalänk
Inaktiv

Marknad, vi som vägrar Wywallet?

Denna frågan ligger nog vare sig i rätt kategori eller riktar sig åt rätt personer, men...

...vi som vägrar att använda tjänsten "Wywallet", hur ska vi betala för tjänsten under Marknad här på Sweclockers? Av principiella skäl vägrar jag sådana tjänster som automatiskt blir tvingade på mig - och Wywallet är inget undantag. Frågan är bara, hur ställer sig Sweclockers till detta? Ska det bara finnas betalning via sms (som försvinner för gott snart) eller ska en alternativ betalningsform införas?

Några idéer kring ämnet?

Permalänk
Inaktiv

Ge mig en alternativ betalningsmetod, tack.

Permalänk

Vet inte hur Swish ska vara, det lanserades igar om jag inte har fel for mig, fick sms om det ifran swedbank, det ar ett samarbete imellan flera banker.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Låter ganska barnsligt att vägra använda det, ingen tvingar dig att använda tjänsten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vet inte hur Swish ska vara, det lanserades igar om jag inte har fel for mig, fick sms om det ifran swedbank, det ar ett samarbete imellan flera banker.

Heh dom har ett namn på en tjänst som dom inte kan uttala rätt ><

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Låter ganska barnsligt att vägra använda det, ingen tvingar dig att använda tjänsten.

Jo, operatörerna tvingar dig att använda det om du vill fortsätta betala för sidor som bara tar emot SMS betalning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brallor:

Jag blir indirekt tvingad när det inte finns alternativ till något som fungerade alldeles perfekt - och efter juni månad läggs det dessutom till avgifter på tjänsten när den används.

Det får säkert anses som barnsligt.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jo, operatörerna tvingar dig att använda det om du vill fortsätta betala för sidor som bara tar emot SMS betalning.

Så vitt jag förstår så är dock operatörerna i sin tur tvingade av Finansinspektionen.

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Heh dom har ett namn på en tjänst som dom inte kan uttala rätt ><

Forstar inte? varfor skulle dem inte kunna uttala det

Iallafall sa verkar det bra, ingen extra kostnad och alla oavsett bank far inpengarna pa nagra sekunder som annars kan ta 1/2 dagar beroende pa bank.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Iallafall sa verkar det bra, ingen extra kostnad och alla oavsett bank far inpengarna pa nagra sekunder som annars kan ta 1/2 dagar beroende pa bank.

Pris för person till person-överföring: 1 kr (vi bjuder på avgiften fram till sista juni 2013).

Pris för att överföra pengar från WyWallet-kontot till bankkonto: 3% av beloppet (vi bjuder på avgiften fram till sista juni 2013).

http://wywallet.se/prislista/

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Pris för person till person-överföring: 1 kr (vi bjuder på avgiften fram till sista juni 2013).

Pris för att överföra pengar från WyWallet-kontot till bankkonto: 3% av beloppet (vi bjuder på avgiften fram till sista juni 2013).

http://wywallet.se/prislista/

Letade faktiskt inte upp nagon info men kollade jag med och sag att dar stog 5kr manaden, sa det blir 5kr alltid plus ev overforings avgifter, usch na girighet, synd annars verkar Swish vara grymt jamnfort med mywallet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

"För att övergången från dagens betal-sms-system till operatörernas nya digitala plånbok ska lyckas krävs att Wywallet nu under hösten lyckas locka tillräckligt många mobilanvändare att skaffa den nya mobila plånboken, registrera sig och gärna även flytta över pengar till sitt Wywallet-konto."

- Saxxat från en intervju med Adam Hasslert.

...för att det ska lyckas, måste vi locka tillräckligt många mobilanvändare.
...flytta över pengar till Wywallet-konto.

Varför skulle man vilja ha ett extra konto att flytta pengar till, för att bla. sköta något så enkelt som ett betal-sms (som det dessutom läggs en extra avgift på)? Vad händer om intresset för Wywallet är lika svalt som det verkar just nu...dör hela sms-tjänsten ut helt då?

Vad har f.ö Finansinspektionen med Wywallet att göra, annat än att dom tvingade 4T att skaffa en licens för e-pengar?

Permalänk
Medlem

haha kollar man forumet , så verkar det inte gå så bra för många:

http://kundo.se/org/wywallet/inlagg/

EDIT:

Tacka gudarna:

"Det är endast privatabonnemang som kan låta SMS-köpen belasta mobilfakturan."

Så dom med vanlig abb kommer fortsätta att kunna köpa genom sms som vanligt tolkar jag det som?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ladda sitt konto med pengar. Man kan få det som vanligt på sin mobilfaktura eller som en separat faktura. Mycket gnäll för ingenting.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att nästa år så kommer sms-betalningarna att droppa drastiskt i antal. Får hoppas att det dyker upp något annat. Borde ju inte vara så svårt att implementera att man betalar genom att nyttja sin bankdosa istället eller bank-appen i mobilen. Jag vet att det redan finns men sällan på ställen där det går att betala med sms. Det borde ju ligga i bankernas intresse iaf att få fler transaktioner som de kan snylta av.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man behöver inte ladda sitt konto med pengar. Man kan få det som vanligt på sin mobilfaktura eller som en separat faktura. Mycket gnäll för ingenting.

Om jag inte minns fel från en annan tråd om detta så åker du på en faktura-avgift. Även om du har e-faktura. Så jo, jag förstår folks gnäll på att bli tvingade att vara kund hos MyWallet bara för de är kund hos en mobiloperatör.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Läste någonstans att kontaktkort och företagsabb kan ej belasta sin mobilfaktura,utan allt ska gå sen genom wywallet.
Och vill du ha på vanlig faktura:

Avgift faktura: 19 kr per faktura.

Avgift E-faktura: 9 kr per faktura.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Last igenom lite pa MyWallet hemsidan och folk ar inte nojda samt att det med att dem saljer ens information diggar ju inte jag, sa jag avstar sa far idioterna trada fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja såna här skrivbordsrebeller ger jag inte mycket för..

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite nyfiken till hur Sweclockers och andra sidor med sms-betalning ställer sig till detta. Wywallet är ju onekligen avskytt av många...

Permalänk
Medlem

Då får de väl sluta med SMS-betalning här och ta betalt med banköverföring/kort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Dom har ju sagt åt företaget som gjort videon att det heter "Svissh" och inte som på engelska "Swish". Därav har om valt ett namn på en tjänst som dom själva inte kan uttala rätt.
Dumt ordval enligt mig.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Kul om man gör ett köp av sms biljett i månaden, 36kr + 19kr för faktura? No way.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Kul om man gör ett köp av sms biljett i månaden, 36kr + 19kr för faktura? No way.

Haha...men visst ska man främja samåkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Iallafall västtrafik har gått ut med ungefär 2/månaden att man INTE behöver wywallet elelr liknadne för att betala deras smsbiljetter Ialllafall något det skitbolaget gört rät

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Iallafall västtrafik har gått ut med ungefär 2/månaden att man INTE behöver wywallet elelr liknadne för att betala deras smsbiljetter Ialllafall något det skitbolaget gört rät

Att man inte behöver det fören januari-februari 2013 någon gång, då alla "vanlig" SMS betalning tas bort till förmån för WyWallet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle mer än gärna vilja ha en alternativ betalningsmöjlighet här. Blev tvingad att skaffa Wywallet för att kunna lägga upp ett par annonser och skuklle gärna vilja slippa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Blir det verkligen så dyrt? Ser inte ut att stämma, men man vet ju aldrig ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Denna frågan ligger nog vare sig i rätt kategori eller riktar sig åt rätt personer, men...

...vi som vägrar att använda tjänsten "Wywallet", hur ska vi betala för tjänsten under Marknad här på Sweclockers? Av principiella skäl vägrar jag sådana tjänster som automatiskt blir tvingade på mig - och Wywallet är inget undantag. Frågan är bara, hur ställer sig Sweclockers till detta? Ska det bara finnas betalning via sms (som försvinner för gott snart) eller ska en alternativ betalningsform införas?

Några idéer kring ämnet?

Måste bara fråga vilken operatör du använder? För vet att tele2 kör med wywallet men funkar felfritt att betala här på swec som vanligt även world of tanks går det att betala på utan problem.. Ända jag vart tvungen att använda wywallet till är för att köpa buss biljett

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Måste bara fråga vilken operatör du använder? För vet att tele2 kör med wywallet men funkar felfritt att betala här på swec som vanligt även world of tanks går det att betala på utan problem.. Ända jag vart tvungen att använda wywallet till är för att köpa buss biljett

En av de fyra i T4 koncernen, Tre. Jag måste använda Wywallet för att använda marknaden här på Sweclockers, likaså många andra tjänster som enbart använder sms-betalning. Det fungerar säkerligen "utan problem", men det är inte riktigt det som är ämnet här; det handlar om att bli påtvingad en tjänst man inte vill använda. Dels för luddiga avtal, dels för enorma extrakonstnader för något som egentligen inte behövts från första början.