U160-Scsi problem..vad är felet??

Permalänk
Medlem

U160-Scsi problem..vad är felet??

Jag börjar med problemet..
När jag försöker installera win2000 på disken så får jag ett meddelande i stil med att disken kanske är skadad, full eller felaktigt inkopplad, Jag har installerat dom senaste win2000-drivarna tillkortet (tryck F6 för scsi...)

Jag har testat disken med Seatools och absolut inga fel på disken..Den är inte heller full, helt tom. Så då måste den väl vara felaktigt inkopplad..

Hårdvaran..
Disk: Seagate 18Gb 15krpm 80pin
Kort: adaptec 19160
Kabel: U160kabel för två interna enheter med en terminator på ena kontakten
Adapter: SCA80 80>50/68

Kortet har ID7 och bootar från ID1 (disken) Senaste bios installerat

kabeln ligger på 68pin och disken 80pin så jag har en adapter också. På den kan jag sätta jumprar på följande: ID0, ID1, ID2, ID3, MTR, DLY, SYN, och LED.
Jag har satt en jumper på ID0 så att disken har fått ID1.

Det finns ett till gäng med pinnar som ser ut såhär (en prick=en pinne)

15 ........ 1
16 ........ 2

Har provat det mesta nu men utan nåt resultat..nåt jag kanske glömt?

Visa signatur

det e lungan

Permalänk
Medlem

i 99*% av fallen så skall man ha SCSI ID=0 om man vill boota på disken. Det ställs in i BIOS för SCSI-kortet vilket ID som boot disken skall ha. Testa att ta bort den jumpern som gjorde så att du fick ID=1 (då bör du nämligen få ID=0)

Permalänk
Medlem

Jag har ID6 på min (den stod så när jag köpte den) och den funkar alldeles utmärkt att boota på (Windows XP Pro, NFTS).

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Om jag sätter disken till ID0 och bootar från ID0 så hittas den inte sen när jag ska installera 2000

skumt kanske men så är det fler ideér om va det kan vara?

Visa signatur

det e lungan

Permalänk
Medlem

har du installerat om från början? eftersom du byter SCSI ID så kommer inte windows att hitta disken annars.

Permalänk
Medlem

Vilken disk har du skaffat. STxxxxxx
Det verkar som om du har fått tag i en Hotswap disk.
Frågan är om du får ut maximal prestanda när du använder konverter. Har ingen god erfarenhet från det, inget man normalt använder sig av.. ....är ju van hotswapkabinett..
(Hotswap disken ser ut: STOR 80 pin bak, INGEN strömkontakt)

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
har du installerat om från början? eftersom du byter SCSI ID så kommer inte windows att hitta disken annars.

Jag har alldrig lyckats installera windows fullt ut eftersom jag möts av felmeddelanden hela tiden...har testat en massa olika IDnr på både disken och kortet, ibland fungerar det bättre, kommer lite längre i installationen. Med vissa IDnr så hittas inte disken alls

Försöker jag installera Linux RH 8.0 så hittas det "skadade block på enheten, rekomenderar att du anväönder en annan partition" sen kan jag bara starta om..:rolleyes: suck..

inte säker men eftersom det är 80pin som går över till 68 så måste dom resterande pinnarna termineras på nåt sett, har jag hört, detta görs då på adaptern...hmm lr?

men hur gör jag det??

Visa signatur

det e lungan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swemil
Vilken disk har du skaffat. STxxxxxx
Det verkar som om du har fått tag i en Hotswap disk.
Frågan är om du får ut maximal prestanda när du använder konverter. Har ingen god erfarenhet från det, inget man normalt använder sig av.. ....är ju van hotswapkabinett..
(Hotswap disken ser ut: STOR 80 pin bak, INGEN strömkontakt)

Känns som att jag har det...morr
Jag har en ST318452LC

STOR 80pinbak och INGEN strömkontakt, stämmer bra det..tyvärr

Då är det väl därför den bråkar hela tiden..

Visa signatur

det e lungan

Permalänk
Medlem

Jadu... du borde ha köpt en ST-318452LW/LWV den har 68 pin och vanlig strömkontakt. Info om disken finner du på http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st318452lc.htm...

Om du inte har "rätt kabel" så kan du ju införskaffa i en "SCSI Ultra2/160 LVD 68pin Kabel" ta en med 5 kontakter, så har du om du vill skaffa fler hårddiskar. Hur du kopplar SCSI finner du här:
http://www.adaptec.com/pdfs/user_guides/19160_users_reference...

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.