Permalänk
Medlem

fundering ang vattenkylning

Har precis satt ihop "egen" vattenkylning (för första gången)
Men tycker att tempen är lite för hög...idle 35-40 & efter några min i OCCT så springer det iväg till 60-65 typ.

i loopen sitter det:
EK 360 XT radiator (med 3st 120mm som blåser in)
EK-Supreme LTX
BLACK ICE PRO 120mm RADIATOR (1st 120mm som blåser in)
Pump, Phobya DC12-400 12Volt
Swiftech MCRES-Micro Rev.2

cpun går i 4.2 nu.
Nån som har nått bra förslag på vad det kan bero på?

kanske bara är jag som trodde det skulle bli mycket lägre..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Den CPU:n(i7 920) blir mycket varm, så 60-65 är inga dåliga temperaturer för en 4+Ghz överklockning, men det kanske är några få grader högre än vad det borde med tanke på kylningen.

Jag vet inte så mycket om ditt specifika fall så jag kan inte säga om det är för högt eller inte, då processorerna skiljer sig en del åt när det gäller temperaturer speciellt i högre klock. Även fläktar, kylpasta, spänning, luftflöde och slangdragning gör mer eller mindre skillnad i temperaturerna.

Jag skulle i alla fall vara nöjd med en 920 i 4.2Ghz som kör under 70°, men andra har ju mer krav än mig.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk

Vad har du för fläktar och vilken hastighet kör du dom i?

Permalänk
Medlem

totalt 4x120mm radiatoryta som bara kyler en I7 920 @ 4.1Ghz på runt 65 grader tycker jag låter lite högt, har du testat montera om vattenblocket och byta kylpasta? Är plastfilmen som skyddar nya vattenblock borttaget? Vilken fläkthastighet och VCore kör du med?

Permalänk
Medlem

Första tanken va oxå att inte blocket satt på ordentligt, så det har ja gjort om. vart väl lite bättre men inte mycket (aric silver 5)
fläktarna är några corsair. dom som ja hade till H100, kanske inte dom bästa...(så ska väl bytas sen) dom snurar typ 1000-1200
plastfilmen är borta, Vcore är på auto, har inte börjat pilla med den än.
orka inte ta massa bilder, men typ såhär är det draget iaf:
http://www.ladda-upp.com/bilder/78664/burken

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

920 på 4,2 är en väldigt het sak, så även med så mycket radiator yta blir det nog så varmt, man ska ju också tänka på att dit CPU block inte är det bästa, med en HF skulle det bli lite svalare dock inga jätteskillnader Max 5c

Mitt system med 950 på 4.0 GHz med 360 radiator hade 58c vid full belastning, dom sista 200 MHz till 4.2 börjar kräva hög volt och tempen rasar iväg snabbt.

Sen är ju inte 65c speciellt varmt egentligen.

EDIT ajaj vcore på auto, inte konstigt du får lite varmt vcore får inte vara på auto vid högre klockningar, problem löst

Dock nyfiken på hur volten är? åtgärda ASP volten kan bli farligt hög, vid hög klockning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrACiD:

Första tanken va oxå att inte blocket satt på ordentligt, så det har ja gjort om. vart väl lite bättre men inte mycket (aric silver 5)
fläktarna är några corsair. dom som ja hade till H100, kanske inte dom bästa...(så ska väl bytas sen) dom snurar typ 1000-1200
plastfilmen är borta, Vcore är på auto, har inte börjat pilla med den än.

om VCore är på auto skulle jag gissa att du kan få ner temperaturen ordentligt om du sänker den, det finns också en risk att moderkortet kör den för högt och skadar processorn när du överklockat så mycket.

Permalänk
Medlem

ok ok , tack ska kolla på det genast

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

lika så dubbla grafikkort gör att det blir lite varmt i vatten, eller dom kanske inte är i loopen?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

nae grafikorten är inte med nu, tänkt att fixa det sen när ja köpt nytt.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

lite framsteg nu iaf. kör 4.3Ghz , idle temp 38-42 och 62-67 med occt.

http://valid.canardpc.com/2641616
vcore 1.4

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Att ha alla fläktar på inblås, kan inte det vara lite dumt?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Att ha alla fläktar på inblås, kan inte det vara lite dumt?

dom i bak blåser ut

Visa signatur

Data 00110011