Vad kan jag sälja min dator för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

men jag tänkte bara fråga om den är bra nog för att kallas det (beast)

Njae... Skulle själv inte kalla din rigg för beast. Kanske om du drar på ett par häftiga flame-dekaler och några lysdioder, då KANSKE.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

6000kr på Blocket.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

6000kr LUGNT!!! Inte i närheten av 3000kr som några föreslog...WTF?
ta inte ett öre under 6000kr....1500kr GPU 1000kr CPU 500kr HDD 1000kr SSD 1000kr PSU lådda 500kr o.s.v...

SSdn kostar inte 1000kr ny, jag tvekar på att någon vill betala mer pengar för en begagnad. 1000kr för hdd? Den kostar 500kr ny. Cpun är gamal och verkligen inte värd 1000kr idag. Du har uppenbarligen ingen koll på vad datorkomponenter kostar.

Skrivet av thesecret89:

Men jag tänkte använda den i alla fall 3 Veckor till så onödigt är det väll inte. Förresten i beskrivningen på blocket kan jag kalla den en high end pc eller beast pc?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är nog det mest onödiga jag hört på länge. Du kommer inte tjäna mer än vad det kostar om du ska köpa ett 7970 och ha det i tre veckor.

Det är ingen high end pc. Men det hindrar dig inte från att kalla den det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Njae... Skulle själv inte kalla din rigg för beast. Kanske om du drar på ett par häftiga flame-dekaler och några lysdioder, då KANSKE.

Finns det regler på att man inte får kalla datorn beast? Man kan hitta så kallade "BRA GAMINGDATORER" som knappt pallar dra CS på blocket...

Sätt högt pris och sedan sänk det om du inte får sålt den!

Permalänk
Medlem

Tja en 4 år gammal cpu som man betalade 10k för och som är ett bra klockex kan du vara glad om du får 2k för idag och det oavsett om prestandan på den prollen är likvärdig en oklockad 3570k.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

SSdn kostar inte 1000kr ny, jag tvekar på att någon vill betala mer pengar för en begagnad. 1000kr för hdd? Den kostar 500kr ny. Cpun är gamal och verkligen inte värd 1000kr idag. Du har uppenbarligen ingen koll på vad datorkomponenter kostar.

Det här är nog det mest onödiga jag hört på länge. Du kommer inte tjäna mer än vad det kostar om du ska köpa ett 7970 och ha det i tre veckor.

Det är ingen high end pc. Men det hindrar dig inte från att kalla den det.

Skrev 500kr HDD läs nogrannare Jag har visst koll, du kanske inte förstår vad som gör en dator? en Gammal CPU ur Intels serie är fortfarande lika bra, inte mycket som hänt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funnyvlad:

Tja en 4 år gammal cpu som man betalade 10k för och som är ett bra klockex kan du vara glad om du får 2k för idag och det oavsett om prestandan på den prollen är likvärdig en oklockad 3570k.

Varför det? Du kör ändå BF3 på ultra med denhär datorn...Inte så att den kommer att lagga och gå sönder! SSD HDD bra grafikkort bra CPU gött med RAM vad fan är problemet? Tar du något under 5000kr så är du ju störd -.-"

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keffing:

Kör ju BF3 på Ultra lätt...Kör det redan på min rigg och den är ju fan sämre...Kör du de flesta spel på högsta och har SSD och bra med RAM så är det väl en best?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kör ju BF3 på Ultra lätt...Kör det redan på min rigg och den är ju fan sämre...Kör du de flesta spel på högsta och har SSD och bra med RAM så är det väl en best?

tjaa... gillar man bildspel så kan man väll påstå att datorn klarar BF3 på ultra. Jag tycker dock inte att min dator klarar BF3 på ultra, och jag har ett gtx 680 och en 3770K klockad till 4.5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför det? Du kör ändå BF3 på ultra med den här datorn...Inte så att den kommer att lagga och gå sönder! SSD HDD bra grafikkort bra CPU gött med RAM vad fan är problemet? Tar du något under 5000kr så är du ju störd -.-"

Så du tror att på fullaste allvar att en extreme-processor tappar bara halva värdet efter 4 års användning?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thesecret89:

3000!?
jag köpte delarna för en månad sedan (inte processorn och moderkortet) Ocha bara den kostade 4900kr utan processor och moderkort, så 3000-3500kr tror jag inte.

Är helt irrelevant eftersom delarna i datorn inte är direkt några toppar i prestandasegmentet. 4000 kr får du om köparen vet något om datorer. Du kan ev. få upp emot 5000 om du har en generös köpare.

Skrivet av thesecret89:

Men jag tänkte använda den i alla fall 3 Veckor till så onödigt är det väll inte. Förresten i beskrivningen på blocket kan jag kalla den en high end pc eller beast pc?

Nog kan du alltid men det är varken en high end PC eller en beast PC (vad det nu är..). Har sett betydligt sämre datorer på blocket under rubriken "Super dator till salu..".

Skrivet av Esseboy:

Haha, en död CPU? klockar fortfarande som en gud till 4Ghz+ och hänger nog med i svängarna flera år ännu, DDR3 stöd finns ju så där finn heller inget problem...Så mycket bättre är då inte de nya Intel prollarna...Man ska alltid sälja för vad den presterar, inte för hur gammal den är...det gör bara Hipsters...

Fick upp brorsans gamla E8200 upp emot 4ghz men inte gör det den värd mer för det. Snarare så gör den CPUn MINDRE värd beroende på hur länge den legat clockad, i vilken spänning etc. Sedan har ingen sagt att det är en död CPU. Bara att den inte produceras längre och jag har svårt att tro att det finns någon garanti kvar. Hur gammal en processor är bestämmer kring 90% av priset, inte prestandan eller clocken.

Skrivet av Esseboy:

Öhh... Nej? Enligt sweclockers test så genererar ett HD7870 ungefär 34 fps som minst och 45 som mest i Ultra. Så nej. Det är inte en best. En best vore om datorn innehöll GTX670/80 i SLI eller 2x HD7970 i CF. Datorn som TS försöker få sålt är en dator som ligger högt i mellanklassen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skrev 500kr HDD läs nogrannare Jag har visst koll, du kanske inte förstår vad som gör en dator? en Gammal CPU ur Intels serie är fortfarande lika bra, inte mycket som hänt

Jag har själv sagda cpu, och jag vet att den presterar bra fortfarande. Men det gör inte att den är värd så mycket som du fått för dig. Jag skulle säga att den är värd 5-600kr begagnad. Det är en utgången processor, och jag köpte den för 1900kr för tre år sen. Priset sjunker kraftigt på datordelar. Att värdera en begagnad hdd till samma pris som en ny visar bara att du saknar en grundligg förståelse för ekonomi. Du verkar kolla på vad en ny liknande dator kostar och tror att man kan sälja för samma pris begagnad, det kan man inte....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju inget mindre än en obvious troll..

Edit: Du får aldrig någonsin 6000 för den där datorn, aldrig. Inte någonstans av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fan va intressant, jag har två st upplåsta 6950 och ja grejar inte ultra fullt ut, ställer ner lite här o var

Vad har du gjort med ditt kort som gör att du fixar ultra i BF3

PS har en I72600k klockad till 4,6ghz så den bör nog inte flaska allt för mycket.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför det? Du kör ändå BF3 på ultra med denhär datorn...Inte så att den kommer att lagga och gå sönder! SSD HDD bra grafikkort bra CPU gött med RAM vad fan är problemet? Tar du något under 5000kr så är du ju störd -.-"

Okej låt mig fräscha upp ditt korta minne:
Om jag köper en processor och använder den i låt oss säga 3 år,
då är den la inte lika mycket värd som en ny, den är inte heller lika mycket värd som SAMMA processor som är begagnad, fast bara använd i 1 år.
Lite skillnad kanske? Komponenter lever inte hur länge som helst, ju längre du har något, spelar ingen som helst roll hur snabbt det är jämfört med nytt,
så blir värdet mycket lägre. I ditt tänk så kanske alla ska sälja sina begagnade datorer för nypris, även om den är 5 år gammal.
Om det ändå vore så, då kanske jag skulle kunna köpa mig en dator för 20k och lira på i ett halvår,
sedan sälja den för samma pris och sedan köpa en helt ny för 20k igen och hålla på så.

Permalänk
Medlem

i7-965 Extreme Edition för 5000kr. Köp snälla, jag måste få minst 5000kr för annars är jag störd!

Edit: Allvarligt talat, någon som vet om det är rimligt att ta 5k för denna /visserligen bra) men över 4 år gamla cpu?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thesecret89:

Äuhmm..du kan väl kalla den precis vad du vill..är detta ett skämt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

då är den la inte lika mycket värd som en ny, den är inte heller lika mycket värd som SAMMA processor som är begagnad, fast bara använd i 1 år.
Lite skillnad kanske? Komponenter lever inte hur länge som helst, ju längre du har något, spelar ingen som helst roll hur snabbt det är jämfört med nytt,
så blir värdet mycket lägre. I ditt tänk så kanske alla ska sälja sina begagnade datorer för nypris, även om den är 5 år gammal.
Om det ändå vore så, då kanske jag skulle kunna köpa mig en dator för 20k och lira på i ett halvår,
sedan sälja den för samma pris och sedan köpa en helt ny för 20k igen och hålla på så.

Det roliga är att det finns fullt med folk på blocket som tänker precis som Esseboy gör.. De tar nästan nypris för datorer som är över 2 år gamla och man kan bara ta sig runt huvudet. Elektronik fungerar på så sätt att den tappar värde så fort du sätter igång datorn. En CPU som är 3 år gammal har gått ner nästan 50% i pris oberoende om det är den bästa processorn som någonsin skapats eller helt enkelt är något budgetskräp. Sedan har man även detta med att saker sjunker i pris per automatik när nyare versioner lanseras. Kan lungt säga att några 6000 kronor får inte TS för datorn.. om nu inte något totalt okunnig sate pungar ut 6000 kr för den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

lånar tråd vad skulle jag kunna få för den här datorn.
på blocket.

chassi: Corsair 600t vit
moderkort: asus corsshair V formula
cpu: amd fx-6100 4,3 Ghz
gpu: sapphir 7970 1050 MHz
Nätagg: Corsair AX850
hårddisk1: OCZ SSD Agility 3 60g *2
hårddisk2: wd green 1tb
cpu kylare: riktig vattenkylning
Ramminnen: Corsair Vengeance 1600MHz 16g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det roliga är att det finns fullt med folk på blocket som tänker precis som Esseboy gör.. De tar nästan nypris för datorer som är över 2 år gamla och man kan bara ta sig runt huvudet. Elektronik fungerar på så sätt att den tappar värde så fort du sätter igång datorn. En CPU som är 3 år gammal har gått ner nästan 50% i pris oberoende om det är den bästa processorn som någonsin skapats eller helt enkelt är något budgetskräp. Sedan har man även detta med att saker sjunker i pris per automatik när nyare versioner lanseras. Kan lungt säga att några 6000 kronor får inte TS för datorn.. om nu inte något totalt okunnig sate pungar ut 6000 kr för den.

Precis. Men om TS köper delar för 5k, sedan har han begagnat som är värt max 1k pga att de är begagnade,
men sedan blir ju de nya delarna också begagnade, så nej 6k är lite mycket.
Själv skulle jag ge max 3500kr, för garanti finns ju inte till alla delarna heller.
Men på blocket så får han säkert 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

på blocket.

Inte säker men 6k låter rimligt. Dock får du nog lätt en tusenlapp mer för den på blocket, om inte lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Inte säker men 6k låter rimligt. Dock får du nog lätt en tusenlapp mer för den på blocket, om inte lite till.

grejen är ju att den ser ganska ball ut på grund av vattenkylningen, så tror jag att en okunnig kan betala mer än va den är värd för många blocket köpare köper ju med ögonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Du säljer inte den för samma pris...en ny intel Cpu kostar ju 80% mer! Minst! Och grafikkortet är ju splitter nytt, ramen ssdn lika så...och inom dator världen funkar det annorlunda...elektronik slits inte på samma sätt som en dammsugare...ett bra kretskort håller nog minst 20-30år, i bästa fall uppemot 50 om den används mer sällan och kondisarna är bra

Att datorn gått en tid är ju bara ett bevis på att den inte har allvarliga fel som annars sluppit igenom fabriken, vilket bara är bra

det enda som är gammalt i hela datorn är PSUn,moderkortet och CPUn...de minst viktiga komponenterna när det kommer till prestanda...för vilken Gamer som helst är denna värd ny i ren prestanda och njutning minst 7-8k mer eller mindre! Och detta går då inte att förneka!

P.S diskussionen går inte framåt av inlägg med hat riktade not citerade personen ifråga...håll en vuxen nivå tack (erkänner att jag inte är 100% heller )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

grejen är ju att den ser ganska ball ut på grund av vattenkylningen, så tror jag att en okunnig kan betala mer än va den är värd för många blocket köpare köper ju med ögonen.

Då ser jag inte varför du frågar här om du redan har dessa förutfattade meningar om blocket-köparna.

Säger någon ett högt pris svarar du säkert "sweet, tack!"
Säger någon ett lågt pris får de höra lite argument och om blocketköparna.

Det märks att du redan har bestämt dig för vad du vill ha för den, och oavsett vad någon skulle svara så kommer du argumentera för priset som du redan bestämt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shady93:

på blocket.

Kring 6000 kr. Kanske en tusenlapp till om du har tur med köpare.

Skrivet av Esseboy:

Du säljer inte den för samma pris...en ny intel Cpu kostar ju 80% mer! Minst! Och grafikkortet är ju splitter nytt, ramen ssdn lika så...och inom dator världen funkar det annorlunda...elektronik slits inte på samma sätt som en dammsugare...ett bra kretskort håller nog minst 20-30år, i bästa fall uppemot 50 om den används mer sällan och kondisarna är bra

Att datorn gått en tid är ju bara ett bevis på att den inte har allvarliga fel som annars sluppit igenom fabriken, vilket bara är bra

det enda som är gammalt i hela datorn är PSUn,moderkortet och CPUn...de minst viktiga komponenterna när det kommer till prestanda...för vilken Gamer som helst är denna värd ny i ren prestanda och njutning minst 7-8k mer eller mindre! Och detta går då inte att förneka!

P.S diskussionen går inte framåt av inlägg med hat riktade not citerade personen ifråga...håll en vuxen nivå tack (erkänner att jag inte är 100% heller )

Det är en utgången CPU. Den är använd. Redan där har priset nästan gått ner med 30%. Det du inte verkar förstå att en dator som har ett år på nacken har gått ner nästan 20% av värdet. I detta fall är vissa komponenter nästan 3 år gamla. Sedan är TS dator inte på långa vägar värd 7-8k, INTE EN CHANS. CPU:n är tre år gammal. GPU:n är inte från det högsta prestandasegmentet. Moderkortet är även det gammalt. Ingen "gamer" som vet något om datorer och dess komponenter skulle betala 7 tusen för den datorn.

Skrivet av dwd94:

Då ser jag inte varför du frågar här om du redan har dessa förutfattade meningar om blocket-köparna.

Säger någon ett högt pris svarar du säkert "sweet, tack!"
Säger någon ett lågt pris får de höra lite argument och om blocketköparna.

Det märks att du redan har bestämt dig för vad du vill ha för den, och oavsett vad någon skulle svara så kommer du argumentera för priset som du redan bestämt.

Blocket är fyllda av personer som antingen inte vet ett smack om värdet på en dator eller helt enkelt hoppas att någon okunnig människa ska köpa datorn. Såg för ett par dagar sen en dator med en C2D och GTS 250 uppe som "Extremt bra speldator" för 7000 kr. Visst finns det en hel del människor som säljer för det rätta värdet men det finns överdrivet många som inte gör det. Och folk köper Birgers "Tjock TV" för 2000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, om jag har en dator som är 5 år gammal och säljer den kan jag inte säga att den är värd mer för det är nog inga fel på den
eftersom den hållt så länge. Vad spelar det för roll? För köparen kanske processorn, eller en annan del i datorn dör efter 1 år, eller 2.
Inte så kul då. Har du haft något ett tag och säljer så kommer den ju inte leva längre.
Bara för att cpu'n levt i kanske 3 år för TS betyder det inte att den kommer leva i 3 år till för den nye ägaren.

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Du borde bli typ affärsman eller något du är ju såååå bra på att göra bra affärer.

Jag är egen företagare

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

Gör som många andra, släng i massa leds och upprepa hela tiden hur extremt bra datorn är, så ska du se att du hittar en person som lätt pungar ut 9000:- eftersom hen inte vet bättre och litar på att det är en extremt bra dator.

Eller så bryr du dig och säljer datorn för vad den är värd, oavsett hur korkad köpare.

Jag är egen företagare allt går ut på att lura kunden

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av thesecret89:

Jag är egen företagare allt går ut på att lura kunden

Jo, dock tycker jag att det är vedervärdigt att försöka mindfucka kunden tills han tror att han gör ett bra köp men egentligen gör ett jättedåligt köp. Visst ligger en hel del av ansvaret på kunden, men jag vet ju själv hur försäljare kan vara...

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

tjaa... gillar man bildspel så kan man väll påstå att datorn klarar BF3 på ultra. Jag tycker dock inte att min dator klarar BF3 på ultra, och jag har ett gtx 680 och en 3770K klockad till 4.5GHz.

Jag fick kring 40 fps i ultra med kortet men funderar på att köpa en radeon 7970

Visa signatur