Borrmaskin - någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

Borrmaskin - någon rekommendation?

Är väldigt dålig på verktyg så lite hjälp vore suveränt, letar efter en borrmaskin för hushållet, behöver inget proffsverktyg men vill undvika billigaste no-name grejerna, så något för ca 1000-1500kr, är vissa märken bättre? Vad bör man kolla efter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Är väldigt dålig på verktyg så lite hjälp vore suveränt, letar efter en borrmaskin för hushållet, behöver inget proffsverktyg men vill undvika billigaste no-name grejerna, så något för ca 1000-1500kr, är vissa märken bättre? Vad bör man kolla efter?

Ska du ha en vanlig borrmaskin, slagborr, borrhammare eller skruvdragare (batteri)? Har du betongväggar?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du ska göra, jag har en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Borrmaskin-skruvdragare-Cotech/P...
Jag är helnöjd med den, lättare borrningar och skruvdragningar fungerar utmärkt, ställbar på många sätt i hastighet och kraft och dom få gånger jag har borrat eller skruvat i något tuffare så får den kanske lite problem, men klarar ändå av det fint.
Men ska man göra tyngre saker så duger den inte alls.

Kvaliteten är väll sådär på det märket, duger mer än väl för mig, men är skit om man använder det ofta.

Black & Decker eller Bosch är bra grejer utan att kosta för mycket...

Permalänk
Medlem

Är själv rätt sugen (haha, det är en borrmaskin din stolle!) på att köpa den här: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=746683

Detta trots att jag inte ens behöver någon borrmaskin just nu. Men det är ju bra att ha liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Är själv rätt sugen (haha, det är en borrmaskin din stolle!) på att köpa den här: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=746683

Detta trots att jag inte ens behöver någon borrmaskin just nu. Men det är ju bra att ha liksom.

Grymt bra pris med massor med tillbehör och rejält med kraft!

EDIT: Bara borren utan tillbehören kostar 2000:- hos clas ohlson t.ex...

Permalänk
Medlem

Vi gör såhär.

Vad är det du skall göra? Hur bor du? Tegel/betonghus?

Det som är, du hittar inte en maskin som både kan skruva ihop en möbel (Skruvdragare) och som kan borra ett hål i en betongvägg (Hammarborr/slagborr).

Det är klart att det finns alternativ, men de som fungerar är riktigt dyra.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag gav bort detta till min pappa i julklapp och han är hur nöjd som helst. Dubbla batterier är en stor fördel om man ska använda borrmaskinen mycket. Dessutom är det 18-voltaren och inte 14,4 V som den lite billigare är på. Nästa steg är Bosch GSR-serie som är mer robust och såklart kostar lite mer, men för hobbyborraren räcker PSR långt.

Ska du ha det billigare blir det till att leta på engelska eller tyska sajter.

Det finns ju andra bra märken också, men Bosch gör ofta bra saker. Jag är sugen på att köpa en till mig också! Det enda dåliga med paketet är kvaliteten på toolboxen. På exemplaret jag gav bort fick man rucka lite på locket för att lyckas stänga det. Fast det är ju lite skitsamma

Permalänk
Hedersmedlem

Tråk-jag vill säga: köp inte verktyg som du ändå inte använder. Det är bara onödigt utöver någon sorts uppfyllt samlingsbegär . En borrmaskin är en av de vanligaste saker som säkert hundratusentals hem har, men använder på sin höjd någon gång om året (och då ofta för triviala uppgifter). Du säger ju själv att du inte ens vet när du skulle använda den .

Om man ändå vill ha en sådan hemma, så är det onödigt att köpa något för dyra pengar. Proffsverktyg är dyrare till stor del för att de är slittåliga, dvs de kanske ska kunna hålla för 24/7 intermittent skiftanvändning i en verkstad. Det är helt och hållet onödigt att köpa en Makita-dragare för 4000:- att lägga i en låda hemma.

Andra poängen som andra också tar upp: en borrmaskin — vad är det? Är det en skruvdragare, mutterdragare eller en maskin för att faktiskt borra (och i vilket material?)?

Ska du göra något större arbete så är något som i mina ögon utnyttjas för lite möjligheten att hyra verktyg. Då får man ordentliga kvalitetsverktyg när det krävs, och det blir i längden ändå billigare än att köpa en konsumentprodukt som ligger och dammar igen. Man slipper också mycket frustration och söndriga borrstål som lätt framkommer när man försöker få hål i en betongvägg med en Cotech "slagborr" för 300:- med borrstål från en 180:--sats med 167 delar. Jag har varit där, uttalat svordomarna och lärt mig läxan (flera gånger ).

Så, grundarbetet lagt och lite frustrationer ventilerade. Vill du trots allt ha en skruvdragare av bekvämlighet så skulle jag ändå rekommendera något billigt. Den kommer ändå troligen inte användas så mycket att den hinner gå sönder, och visst kan det vara praktiskt när man ska montera Ikeamöbler och annat smått. Men förvänta dig inte att denna maskin ska lösa alla borrelaterade problem.

Ska du borra i svårare väggar så som betong, och inte vill hyra varje gång det är dags, så orkar en 500:- borrhammare (men titta efter just det namnet i affären) faktiskt med det mesta. Den skulle säkert inte hålla för "professionellt" arbete, men gott och väl för hemjobb. Ska jag vara explicit så tänker jag på denna modell som jag köpte 2008 till ett bostadskomplex för uthyrning till hyresgäster som ville borra i svårforcerade betongväggar. Den lever än och gör ett bra jobb för pengarna.

Det finns numera många billiga kinesiska (ibland utan märkesbeteckning, eller ombrandade av affärerna) märken som kan passa bra för hemanvändare, och inte är totalt skräp (bara för 8–10 år sedan så var det annorlunda). Men försök inte hitta en enstaka maskin som du ska dels ska kunna använda smidigt för att dra i en skruv i en träplanka och dels ska kunna mejsla betong med; åtminstone inte för de pengar som är rimligt för en hemanvändare att lägga.

Och minns att försäljare på Biltema/Clas Ohlson/etc. har som jobb att få dig att just köpa saker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Bra pris och kan både borra betong och skruva en del skruvar.

Använder du den sällan så är en nätdriven maskin att föredra framför en batterimaskin.

http://www.jula.se/slagborrmaskin-sbe-600-r-600-w-001046

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Tråk-jag vill säga: köp inte verktyg som du ändå inte använder. Det är bara onödigt utöver någon sorts uppfyllt samlingsbegär . En borrmaskin är en av de vanligaste saker som säkert hundratusentals hem har, men använder på sin höjd någon gång om året (och då ofta för triviala uppgifter). Du säger ju själv att du inte ens vet när du skulle använda den .

Om man ändå vill ha en sådan hemma, så är det onödigt att köpa något för dyra pengar. Proffsverktyg är dyrare till stor del för att de är slittåliga, dvs de kanske ska kunna hålla för 24/7 intermittent skiftanvändning i en verkstad. Det är helt och hållet onödigt att köpa en Makita-dragare för 4000:- att lägga i en låda hemma.

Andra poängen som andra också tar upp: en borrmaskin — vad är det? Är det en skruvdragare, mutterdragare eller en maskin för att faktiskt borra (och i vilket material?)?

Ska du göra något större arbete så är något som i mina ögon utnyttjas för lite möjligheten att hyra verktyg. Då får man ordentliga kvalitetsverktyg när det krävs, och det blir i längden ändå billigare än att köpa en konsumentprodukt som ligger och dammar igen. Man slipper också mycket frustration och söndriga borrstål som lätt framkommer när man försöker få hål i en betongvägg med en Cotech "slagborr" för 300:- med borrstål från en 180:--sats med 167 delar. Jag har varit där, uttalat svordomarna och lärt mig läxan (flera gånger ).

Så, grundarbetet lagt och lite frustrationer ventilerade. Vill du trots allt ha en skruvdragare av bekvämlighet så skulle jag ändå rekommendera något billigt. Den kommer ändå troligen inte användas så mycket att den hinner gå sönder, och visst kan det vara praktiskt när man ska montera Ikeamöbler och annat smått. Men förvänta dig inte att denna maskin ska lösa alla borrelaterade problem.

Ska du borra i svårare väggar så som betong, och inte vill hyra varje gång det är dags, så orkar en 500:- borrhammare (men titta efter just det namnet i affären) faktiskt med det mesta. Den skulle säkert inte hålla för "professionellt" arbete, men gott och väl för hemjobb. Ska jag vara explicit så tänker jag på denna modell som jag köpte 2008 till ett bostadskomplex för uthyrning till hyresgäster som ville borra i svårforcerade betongväggar. Den lever än och gör ett bra jobb för pengarna.

Det finns numera många billiga kinesiska (ibland utan märkesbeteckning, eller ombrandade av affärerna) märken som kan passa bra för hemanvändare, och inte är totalt skräp (bara för 8–10 år sedan så var det annorlunda). Men försök inte hitta en enstaka maskin som du ska dels ska kunna använda smidigt för att dra i en skruv i en träplanka och dels ska kunna mejsla betong med; åtminstone inte för de pengar som är rimligt för en hemanvändare att lägga.

Och minns att försäljare på Biltema/Clas Ohlson/etc. har som jobb att få dig att just köpa saker.

Just den borrhammaren som du rekommenderar tycker jag är riktigt skräp. Problemet är att den saknar mjukstart/steglös varvtalsreglering, och resultatet blir ofta att borret "hoppar till" och gör fula märken i väggen.

Skrivet av NidoKing:

Bra pris och kan både borra betong och skruva en del skruvar.

Använder du den sällan så är en nätdriven maskin att föredra framför en batterimaskin.

http://www.jula.se/slagborrmaskin-sbe-600-r-600-w-001046

Man får dock förvissa sig om att en slagborr klarar ens betongväggar. Där jag bor kan man glömma slagborr.
Ska man använda en nätansluten borrmaskin som skruvdragare bör man testa den först. Många billiga borrmaskiner (<2000) har dålig/kass varvtalsreglering vilket gör dom oanvändbara som skruvdragare.

Väljer man att satsa på "riktiga" grejer kan det vara värt att ta en titt på Makita. Det finns givetvis många andra proffsmärken som är lika bra eller bättre, men just Makitas 14,4V/18V system är oslagbart. Det går att köpa relativt billiga skruvdragare och med dessa får man möjligheten att köpa till en massa annat batteriverktyg. Jag importerade en 18V skruvdragare, en slagskruvdragare, 2 st 18V 3.0ah liht-ion batt för runt 2000:-
Tradera och Ebay kryllar av Makita verktyg till en billig peng, speciellt om man redan har deras batteri och laddare. Det går ofta att köpa en bra 18V/14.4V skruvdragare för 6-700, trevligt att ha en extra ifall en kompis kommer och hjälper till, eller man har borr i den ena och bits i andra.
Hittade en för 475:- för en helt ok skruvdragare. Spöar lätt den sketna Bosch skruvdragare som nån annan länkade:
http://www.tradera.com/ny-makita-bhp453-slagborr-skruvdragare...
http://www.tradera.com/ny-makita-bdf456-borr-skruvdragare-lxt...
Finns även sjukt mycket annat verktyg såsom dammsugare, sticksåg, cirkelsåg, tigersåg, grästrimmar och massor annat som fungerar med samma batterisystem.
18V systemet: http://www.makita.se/tool-groups/14928/sladdlost-18v.html
14.4V systemet: http://www.makita.se/tool-groups/14927/sladdlost-144v.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk

+1, använder den på jobbet...helt otrolig maskin för pengarna!
Ska man använda hålsåg slänger man på det tjusiga lilla handtaget och vips har man riktigt fin kontroll

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Minne: Corsair Vengeance @ 3600mhz 32GB | GPU: AMD RX 7900 XT | PSU: Corsair RM850e

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du borra i betong så tycker jag definitivt att du ska köpa en borrhammare.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Om man läser trådskaparens inlägg så kanske man kan ge bättre tips än proffsutrustning för tusentals kronor.

Visst är ex, en borrhammare bättre än en slagborr. Men han kanske bara borrar fem hål om året och då duger det mesta.

Han kanske inte ens har betongväggar.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Tack för all tips och rekommendationer!

Ska borra i betongväggar, skruvdragare har jag redan, ska kika runt lite utfrån tipsen jag fått!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Just den borrhammaren som du rekommenderar tycker jag är riktigt skräp. Problemet är att den saknar mjukstart/steglös varvtalsreglering, och resultatet blir ofta att borret "hoppar till" och gör fula märken i väggen.

Jag har inte haft några direkta problem med den själv, men jag har inte använt den så mycket personligen. Det går ju att stänga av slagfunktionen, vilket man skulle kunna göra i början för att "sikta in sig". Att den hoppat så mycket att den gjort oönskade märken i väggen minns jag inte personligen, men det kan säkert bero på väggar (huset den användes i hade vanligen gipsskiva utanpå betong) och andra omständigheter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ska borra i betongväggar, skruvdragare har jag redan, ska kika runt lite utfrån tipsen jag fått!

Då tycker jag du ska satsa på något sånt här:
http://www.jula.se/slagborrmaskin-kr705k-750-w-000178 eller liknande.

Den kombon har jag (Skruvdragare/Slagborrmaskin) i min vergtygslåda.

Har en billig borrmaskin (nån gammal B&D) & en bättre skruvdragare (Makita LXT)
eftersom man, iaf jag som har trähus, använder skruvdragaren MYCKET oftare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hammar:

Då tycker jag du ska satsa på något sånt här:
http://www.jula.se/slagborrmaskin-kr705k-750-w-000178 eller liknande.

Den kombon har jag (Skruvdragare/Slagborrmaskin) i min vergtygslåda.

Har en billig borrmaskin (nån gammal B&D) & en bättre skruvdragare (Makita LXT)
eftersom man, iaf jag som har trähus, använder skruvdragaren MYCKET oftare.

Håller inte med. Även den sämsta och billigaste borrhammare är långt bättre än en slagborrmaskin när det gäller betong. Sen är Glapp & Läcker ingen höjdare heller, lika bra att köpa Meec eller likn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Håller inte med. Även den sämsta och billigaste borrhammare är långt bättre än en slagborrmaskin när det gäller betong. Sen är Glapp & Läcker ingen höjdare heller, lika bra att köpa Meec eller likn.

Sant, men TS vill ha en konsumentmaskin & B&D är inte samma B&D som för 10 år sedan.
Meec är skräp imo, men det finns ju annat. Bosch, AEG, Ryobi o.s.v.

En borrhammare har även SDS-chuck vilket, IMO,
gör en vanlig slagborrmaskin mycket mer mångsidig.

Permalänk
Medlem

Köpte en Bosch PSR 10.8 och är nöjd liten smidiga och smidig maskin, inte användt den så mycket ännu dock

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

Köpte en Bosch PSR 10.8 och är nöjd liten smidiga och smidig maskin, inte användt den så mycket ännu dock

Prova att borra i betong innan du råder TS att skaffa (ytterligare) en skruvdragare.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man borra i betong så tycker inte jag att slagborr är ett alternativ. Man får stå och borra i en kvart och när man är klar så har hålet blivit alldeles för brett. En borrhammare gör samma hål på 10 sek och utan några problem.

Den billigaste borrhammaren på Jula eller Biltema duger gott för några hål om året.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Någon enstaka hål = handjagare.. Typ vevborr.
Hittade en för 300kr för 20 år sedan och håller bra än, borra 4de hålet förra året

Men jag har ex antal andra borrar som är för proffs, metabo 12v slagborr.. Stark nog att starta en b230ef motor. Tyvärr hittar jag inte nya batterier till den så jag får konka på ett bilbatteri när jag ska borra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ska du ha en maskin för lite hemmafix. Ta en AEG maskin i 1000-2000kr klassen.
http://www.aeg-powertools.se/products/category/drilling-syste...

Ska du använda maskinen dagligdags tar du nått ur HILTI`s sortiment.
http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_catnavigat...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Makita verktyg

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hur är det med borrhammare då? Räcker det med en billig på Jula, ClasOhlson eller Biltema för några enstaka hål?

Julas variant http://www.jula.se/borrhammare-850-w-001087 för 399:-

Jag ska borra fyra hål i hårdare betong och funderar på att hyra en maskin för 100-200/dag, men blir lite sugen på att köpa en istället. Kul att ha

EDIT: Såg att borrhammare redan diskuterats

Skrivet av phz:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur är det med borrhammare då? Räcker det med en billig på Jula, ClasOhlson eller Biltema för några enstaka hål?

Julas variant http://www.jula.se/borrhammare-850-w-001087 för 399:-

Jag ska borra fyra hål i hårdare betong och funderar på att hyra en maskin för 100-200/dag, men blir lite sugen på att köpa en istället. Kul att ha

EDIT: Såg att borrhammare redan diskuterats

Det där fungerar väldigt bra för något hål då och då. Tipset är att köpa lite dyrare borr. För det kompenserar ofta för den billiigare maskinen.
Och låt maskinens slag jobba, du skall inte stå och trycka för kung och fosterland. Egentligen, när man borrar hål med en hammarborr så skall man inte ens bli svettig eftersom maskinen skall göra allt jobb.

Skrivet av Andyah:

Makita verktyg

Bra svar.

Skrivet av quattro-2.6:

Någon enstaka hål = handjagare.. Typ vevborr.
Hittade en för 300kr för 20 år sedan och håller bra än, borra 4de hålet förra året

Men jag har ex antal andra borrar som är för proffs, metabo 12v slagborr.. Stark nog att starta en b230ef motor. Tyvärr hittar jag inte nya batterier till den så jag får konka på ett bilbatteri när jag ska borra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vevborr i betong?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

tänk så här köp en sjysst borrmaskin och snåla inte för att vara dumsnål med ett köp som du kommer ha hela livet är som sagt bara dumt ja köpte mig en bosch för runt 2k för 10 år sen den funkar prima en och då har jag endå renoverat 2 lägenheter med x antal hål borrade i både vägg och tak detta är sladd driven slipper man krångla med batterier.

Slagborr ska vara med sladd annars blir de tungt

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Köp ingen skit! Lägg pengar på en ordentlig maskin, oavsett om du använder den ofta eller nån gång om året.
Att stå med en dålig slagborr är fan det värsta som finns.

Denna kör jag med, skär fan igenom allt.

http://www.wurth.se/produkter/Produktkatalog/Maskiner/Elmaski...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Köp ingen skit! Lägg pengar på en ordentlig maskin, oavsett om du använder den ofta eller nån gång om året.
Att stå med en dålig slagborr är fan det värsta som finns.

Denna kör jag med, skär fan igenom allt.

http://www.wurth.se/produkter/Produktkatalog/Maskiner/Elmaski...

Tja. Bumpar upp en äldre tråd (länkarna i denna är outdatet) men man kan ju söka på Prisjakt...

Jag måste hänga upp lite gardiner och huset är ett tegelhus men jag några innerväggar som är. Ja ingen aning? Låter lite ihåligt när man knackar..

Läste nånstans att gemene man använder en borrmaskin 8 minuter totalt i deras livstid så att lägga 1000kr makes no sense för oss som borrar 1 grr om året eller mindre... så tänkte köpa en borr-sats men lite olika storlekar (gjord för sten/betong) och sen bara låna en maskin av farsan/kompisar om man nu har den möjligheten. Annars hade jag köpt den billigaste slagborr som går att finna på på prisjakt..

Visa signatur

Baaahh