Stardock rapporterar tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8

Permalänk
Melding Plague

Stardock rapporterar tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8

Den som saknar den klassiska startmenyn i Windows 8 är inte ensam. Stardock räknar in hela tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fin inkomst och en utmärkt idé med startmenyn, gav nog många viljan att köpa W8 nu istället för att vara bunden till Metro

Permalänk
Medlem

Det säger ju rätt mycket om windows8 om folk som har det laddar ner tillägg för att får det att likna företrädaren.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter närmare två decennium med startmenyn tvekar många inför uppgiften att vänja sig vid den nya pekanpassade startskärmen i Windows 8.

Det är inte en fråga om att vänja sig med något nytt. Frågan är om det nya överhuvudtaget är användbart. Jag har använt Metro sen Win8 lanserades och det är odugligt.

Permalänk
Medlem

Hur många exemplar av Windows 8 för desktops har sålts då?
Svårt att veta om 3 miljoner är mycket eller litet om det inte ställs i proportion med något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag känner inte att jag använder startknappen för annat än kortkommandon, så en startmeny skulle vara mig personligen överflödig.

Permalänk
Medlem

haha sjukt! kör dock utan tycker metro fungerar fint.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Varför sätter man bara inte in startmeny från start?

See what i did there ;)?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det säger ju en hel del om hur bra Windows 8 egentligen är för gemene desktopanvändaren. Med metro av så är det i princip ett något uppdaterat Windows 7.

Permalänk
Medlem

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

http://www.theverge.com/2013/1/16/3881928/pokki-windows-8-sta...
Pokki rapporterade 1.5 miljoner nedladdningar igår. Det svåra på alla siffror från både Pokki, start8, classic shell m.fl. är att veta om det är folk som använder det eller folk som testat runt efter vilken meny som passar dem bäst på andra funktioner. Hur som helst, flera miljoner nedladdningar av flera av dessa betyder ju att Microsoft felbedömde eller sket i vad användarna gjorde/använde.

Skrivet av Oneone:

haha sjukt! kör dock utan tycker metro fungerar fint.

Om du tycker det är sjukt så har du lite problem faktiskt. Det är inte sjukt, folk gillar inte Microsofts nya idé helt enkelt. Gillar du den, var glad och fortsätt. Men uttryck dig bättre och klaga inte på dem som föredrar nått annat. Bakåtsträvande är heller inte dessa, Metro förbättrade inget helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Går det att skapa egna verktygsfält/toolbars i Windows 8? Jag använder det mer än själva startmenyn i Win 7.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag känner inte att jag använder startknappen för annat än kortkommandon, så en startmeny skulle vara mig personligen överflödig.

Jag är i samma situation, men jag lägger enormt stor vikt på att kunna köra mina kortkommandon utan att det jag just nu har ögonen på döljs bakom en massiv skärm som inte fyller något syfte. Det är nog det största problemet jag har med startskärmen, att den faktiskt döljer alla andra program du kör i bakgrunden. Jag förstår att vissa inte bryr sig, men jag kör alltid mina kortkommandon och startar program samtidigt som jag läser/tittar på något som jag har uppe på skärmen just nu.

Så för mig känns inte en alternativ startmeny överflödig, även om jag bara använder den för 1% av dess funktionalitet.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade ju varit en valmöjlighet, så man kan välja metro alt startmeny.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Kör med rainmeter och rocketdocks. räcker för mig

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

I början var jag ganska skeptisk till Win 8 Metro (eller de har ändrat namnet på det nu ju), men nu efter ha använt de flera månader så har jag vant mej vid det.
Visst, jag kör allt i Desktop läge, men metro menyn tycker jag är ganska bra för att sortera alla ikoner, så man snabbt kan hitta allting. Har t.o.m. skapat grupper av ikoner, Webb, Utveckling, Office, Spel osv, vilket är riktigt bra och effektivt, och faktiskt bättre än den gamla startmenyn som för mej annars alltid är full och svår att hitta allt i.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Den pyttelilla detaljen att Windows 8 har en hel del bra grejer i sig, som t.ex. filöverföringen och nya task manager, för att nämna några

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Går det att skapa egna verktygsfält/toolbars i Windows 8? Jag använder det mer än själva startmenyn i Win 7.

Ja, givetvis.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Kör Classic Shell istället Gratis är gott

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Hur många exemplar av Windows 8 för desktops har sålts då?
Svårt att veta om 3 miljoner är mycket eller litet om det inte ställs i proportion med något.

Microsoft själva har sagt att runt 40 miljoner licenser har sålts men då många av dessa ligger kvar hos OEMs är det lite svårare att veta exakt hur mycket som nått konsumenterna. Försäljnings rushen har trots allt uteblivit även om anledningarna till det är fler än windows 8.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

De som inte vet bättre och försöker anamma allt de ser bara för det ser coolt och häftigt ut med bläddrande rutor. Är väldigt ointuitivt och tillför inte ett skvatt till den vanlige skrivbordsanvändaren förutom irritation. Windows 8 var aldrig ämnat för det heller förutom bärbara med touchfunktion och pekplattor. Och det är där ModernUI hör hemma.

Permalänk
Medlem

Detta om något borde väl vara ett tecken för Microsoft att många av användarna inte vill ha metro i sina desktops?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Har nästan aldrig använt Start menyn i Win, använder mest explorer och har gjort sedan Win 4.x det som är jobbigast med Win8 är att det funkar så dåligt med mus som det gör, känns som den har DAMP eller nåt ibland IMO. Annars tycker jag att det funkar och känns bra med Win8.. ångrar inte uppgraderingen en sekund

Permalänk
Medlem

Och folk gnällde på mig för min omröstning...

Så till er som gnällde: Tycker ni att Sweclockers-redaktionen är Windows 8 "haters" nu för att de har en i princip identisk omröstning som jag?

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1167526-metro-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Jag köpte en bärbar och hade inget alternativ, utan det var Windows 8 förinstallerat. Betala 1000:- eller mer för Windows 7 eller 50:- för Start8, jag valde det senare. Sen kan man förstås välja Linux också, men jag har lite spel jag ville kunna köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför jag ska ha en liten startmeny nere i vänstra hörnet när jag kan ha en tydligare startmeny som täcker hela skärmen. Bara Trycka "Win" och börja skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kör Classic Shell istället Gratis är gott

Ars Technica sammanfattade problemen med Classic Shell ganska bra, IMO:

Citat:

If the Windows 7 Start menu isn't to your taste, you might want to check out Classic Shell. Classic Shell strives to provide something altogether more old-school. Although it does have a Windows Vista/Windows 7-style menu, its raison d'être is harking back to yesteryear, with both a single column (Windows 2000-style) and dual column non-searchable (Windows XP-style) menu on offer. Unlike StartIsBack, which leverages Windows' own code to draw its menus, Classic Shell undertakes to perform all the drawing and layout itself. As a result, none of its menu options look quite right. They're immediately recognizable as knock-offs.

I found this unfulfilled aspiration annoying to use. Nothing works the way it should, nothing looks the way it should. Personally, I would rather have an app that implemented its own concepts well, rather than poorly imitating someone else's concepts.

Classic Shell is also strongly influenced by the idiosyncrasies of its developer. Even when using a Windows Vista/Windows 7-style menu, the Programs folder is a conventional fly-out menu (as it was in Windows XP and below) rather than the weird in-line contraption that the newer operating systems use. It also has a second fly-out menu for Metro apps. If one prefers the fly-out menus, this is fine; if one wants the menu to simply behave like it did in Windows 7, it isn't. Similarly, although the Classic Shell menu has a search box, it doesn't work like its corresponding Windows 7 feature; it can only search the menu and system path.

[...]

The Explorer additions similarly seemed superfluous (at best) or unwanted (at worst). They're also ugly, as they fail to match the prevailing styling of the operating system.

[...]

If you want an actual Windows 7 Start menu, skip Classic Shell. StartIsBack and Start8 both do the job much better. If you really hark back for the Windows XP Start menu, then Classic Shell is probably your best bet, but I'd have to wonder why anyone would want to give up search directly from the Start menu.

Källa: http://arstechnica.com/information-technology/2013/01/help-iv...

tl;dr: Helt okej om man vill ha WinXPs startmeny i Win8, men inte om man vill ha samma funktionalitet som WinVista och Win7s startmeny, och utnyttja de senaste operativsystemens kraftfullare sökfunktioner.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker ni att Sweclockers-redaktionen är Windows 8 "haters" nu

Tvärt om! De säger ju att alla som inte använder Metro är lata (min tolkning) och inte orkar vänja sig med det nya gränssnittet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag köpte en bärbar och hade inget alternativ, utan det var Windows 8 förinstallerat. Betala 1000:- eller mer för Windows 7 eller 50:- för Start8, jag valde det senare. Sen kan man förstås välja Linux också, men jag har lite spel jag ville kunna köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag förstå, men jag förstår inte hur andra frivilligt lägger ut flera tusen på att skaffa ett operativsystem som de sen ska modifiera så att det ser ut som Windows 7. Vad jag har förstått är det en hel del människor som har gjort så.

Edit: å andra sidan, jag hade personligen köpt en laptop med Windows 7 förinstallerat om jag kände mig osäker på om jag hade haft någon nytta av det nya operativsystemet, eller på något sätt inte uppskattat det av andra anledningar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Förstår inte varför jag ska ha en liten startmeny nere i vänstra hörnet när jag kan ha en tydligare startmeny som täcker hela skärmen. Bara Trycka "Win" och börja skriva.

Om det bara hade varit en fullscreen-start meny så visst.

Problemet är att det är en fullskärns start menu, utan mappar och riktigt sortering med gadgets innbygt i sig som hoppar och gungar fram och tillbaka. Som desutom kör vissa men inte alla program.