Permalänk

Operation: mini-ITX AllroundMaskin

Ett försök på att bygga ihop en maskin som både klarar av mer krävande spel och har det där lilla extra i ett extremt litet format.

Projektet berör följande delar:

Chassi: Lian Li PC Q02B (med FSP 300W SFX PSU inkl.)
RAM: Corsair Vengeance 2X4GB
GPU: Gainward GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
SSD: Samsung 120GB 840 SERIES
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
MoBo: Gigabyte GA-H77N-WIFI mITX (sponsrad av min storebror*)
CPU-kylare: Noctua NH-L9i
Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1600 rpm
Lian Li SD-01B 4-pack Gummi
Fläktgaller 120mm, Svart
Lian Li PT-AF14-1B 140mm

Bygget/Modifikationen slutförs under nästa vecka )

----------------------------------------------
Uppdatering 2013-02-10

Det kliade alldeles för mycket i fingrarna vilket gjorde att jag blev klar med projektet långt innan jag planerade att börja (har tentamen att tänka på). Tog mig ungefär 3,5 timmar att mäta, kapa och bygga ihop burken. Städningen väntar dock fortfarande =P

Allt verkar vara på plats och funka. Väntar endast på adaptrar som kommer imorgon, SATA -> MOLEX, 2XMOLEX -> 6pin kontakt till grafikkortet. Ska även göra ett par tester med komponenterna samt se värmeutvecklingen, vilket är extra intressant i samband med mindre byggen. Vi får se! )

2013-02-11

Jag fick hem ett paket i brevlådan. Beställde 2 adaptrar fredags och fick hem beställning idag. Olyckligtvis nog har de gjort ett miss. Istället för en SATA > MOLEX adapter fick jag hem en 5 m lång hdmi kabel.......blir ju smått besviken och samtidigt tycker jag att det är lite skoj eftersom jag fick mer värde än vad jag betalade för. Skrev ett meddelande till dem så får vi se. Ska nog ta en sväng runt stan i jakt efter en liten adapter, vill ju ha det klart snarast

2013-02-13

Har installerat windows 8 Pro (MSDN, en fördel med att vara student) och håller på att uppdatera med Windows Update. Första intrycket är hur tyst datorn är, och när det börjar fläkta är ljudnivån absolut inget man stör sig på. Ska dra igång ett par tester under dagen och återkommer med resultat )

Har nu kört ett par tester och fick först ett mindre bra resultat, men efter att ha lagt om kylpastan så får burken följande siffror: CPU - 34, 68 | GPU - 31, 79

Jag är mer än nöjd! )

2013-02-14

Har då fått leka med datorn ett tag och körde Prime ytterligare i 9 h, CPU'n blev aldrig varmare än 70 grader som max vilket jag kan tycka är klart godkänt för den här setupen. Fläkterna till Cpu'n och Gpu'n är knäpptysta om du inte lägger örat bredvid (mellan idle och vanlig användning). Det som låter mest i lådan är nätagget, vilket började höras mer efter alla tester men fortfarande inget markant. Fick ju det med chassit så kan väl inte direkt klaga, dessutom verkar alla SFX modeller idag låta mer eller mindre så det får man leva med.

2013-08-30

Då har datorn fått tjäna mig i ett halvt år (vad tiden går fort...) och nu har jag redan ett par andra projekt på G! Datorn har aldrig gett mig några problem, ingen BSOD här nej. Är fortfarande lika glad att äga denna som då!
Jag byter ut I5 processorn mot en I3:a och ersätter även RAM och GPU:n med mindre krut men som fortfarande gör maskinen till en allrounder!
I5:an kommer att sitta ihop med ett par 660 kort (köper ett extra till SLI) i ett (STÖRRE) kommande MATX projekt med helt nya komponenter. Men det är en annan femma det!

Windows 8.1 Preview är installerat och datorn funkar prima!

Operation: mini-ITX AllroundMaskin

Permalänk
Medlem

kul! ser mycket lovande ut! om du nöjer dig med medium inställningar tror jag att du kan spela vad som helst, jag kan ju spela vad som helst på mitt gamla lik och din blir ju många ggr snabbare...

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av Kel:

kul! ser mycket lovande ut! om du nöjer dig med medium inställningar tror jag att du kan spela vad som helst, jag kan ju spela vad som helst på mitt gamla lik och din blir ju många ggr snabbare...

Ja! Det är vad det är, Kul! ). Jag lirar faktiskt inte mycket men det kanske blir mer nu framöver =P.
Sitter faktiskt just nu och mäter ut vart jag ska kapa och grejer, lite pill är det.

Permalänk
Medlem

kom bara ihåg att mäta 3 ggr och kapa en kapa alltid liten bit från markeringen så du kan finfila in det sista

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Vad har du använt för kamera?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Vad har du använt för kamera?

Det är en mobilkamera, Samsung Wave....jag vet att det är kasst =((

Permalänk
Medlem

Gillar denna typ av bygge skarpt, älskar verkligen Lian-Li's små lådor.
Har själv gått i liknande tankar länge, dock med helt andra komponenter och en hel del modifieringar, men tyvärr tycker inte plånboken om investeringar av den här typen för tillfället
Men inför möjlighet så finns det ett par avstånd jag gärna skulle vilja veta:

1. mellan cpu kylaren och nätdelen, så att man kan beräkna faktiska maxhöjden av möjlig kylare?
2. mellan nätdelen och sidokanten?
3. mellan kylflänsen på grafikkortet (det vill säga mäta igenom fläkten) och botten av chassit?
4. mellan framkant på moderkortet och insidan på chassiet (om det nu går att mäta)?

Tack på förhand!!

Skulle vilja ge 5 stjärnor, men är allergisk mot alla typer av klistermärken på chassin då de, i mitt tycke, förfular allt, men en stark 4:a blir det

Permalänk
Skrivet av loefet:

Gillar denna typ av bygge skarpt, älskar verkligen Lian-Li's små lådor.
Har själv gått i liknande tankar länge, dock med helt andra komponenter och en hel del modifieringar, men tyvärr tycker inte plånboken om investeringar av den här typen för tillfället
Men inför möjlighet så finns det ett par avstånd jag gärna skulle vilja veta:

1. mellan cpu kylaren och nätdelen, så att man kan beräkna faktiska maxhöjden av möjlig kylare?
2. mellan nätdelen och sidokanten?
3. mellan kylflänsen på grafikkortet (det vill säga mäta igenom fläkten) och botten av chassit?
4. mellan framkant på moderkortet och insidan på chassiet (om det nu går att mäta)?

Tack på förhand!!

Skulle vilja ge 5 stjärnor, men är allergisk mot alla typer av klistermärken på chassin då de, i mitt tycke, förfular allt, men en stark 4:a blir det

Tack ska du ha! Som du kanske ser så är jag ganska inaktiv här inne och anledningen till att jag la upp bilderna är att det är så få av liknande byggen och det är säkert många fler än mig (& dig) som vill se mer av sånt här. Jag bryr mig med andra ord inte om poängen (vad är de till för?).

Till dina frågor:
1, Maxhöjden för cpu-kylare är 60 mm enligt tillverkarna själva.
2, Antar att du menar utrymmet mellan nätdelen och framsidan av chassit, då är det 83 mm (fram till USB uttaget). Tar du bort hela den grejen får du en extra cm till.
3. Menar du höjden från botten till PCI platsen?
4. Du får ursäkta mig, jag förstår inte vad det är.

Är det något jag kan svara på så gör jag självfallet det )

Permalänk
Medlem

Ingen fara , inte så noga för mig heller, men brukar ge stjärnor på saker som jag gillar, gör att galleriet visas mer.

1. Vill veta så exakt som möjligt, Lian-Li är rätt inexakta i deras mått, kan skilja upp till 10 mm från deras mått.
2. Till sidan på chassiet, borde vara några mm, till vänster på bilden nedan.
4. Se till höger på bilden.

3. är svårt att förklara, från undersidan av chassiet, till kylflänsarna på grafikkortet, så man vet hur tjock fläkt som får plats om man byter från standardfläkten.

Permalänk
Medlem

Inte illa. Däremot undrar jag lite hur dina temperaturer ser ut i det där lilla chassiet. Svettas inte grafikkortet?

Mvh FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi att bygga i, byggde en fotoredigeringsburk i det till en släkting, fast med i7 3770 och en 2TB HDD istället för inmoddat grafikkort.

Och tyvärr fanns inte den där kylaren ut än då, den hade precist dykt upp i nyheterna, så jag körde med Scythe Big Shuriken 2 istället, den enda vettiga kylaren som var tillräckligt låg (vad jag kunde hitta)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av loefet:

Ingen fara , inte så noga för mig heller, men brukar ge stjärnor på saker som jag gillar, gör att galleriet visas mer.

1. Vill veta så exakt som möjligt, Lian-Li är rätt inexakta i deras mått, kan skilja upp till 10 mm från deras mått.
2. Till sidan på chassiet, borde vara några mm, till vänster på bilden nedan.
4. Se till höger på bilden.

http://i4.photobucket.com/albums/y140/loefet/ll3_zps00578a5a....

3. är svårt att förklara, från undersidan av chassiet, till kylflänsarna på grafikkortet, så man vet hur tjock fläkt som får plats om man byter från standardfläkten.

1. Det är ganska korrekt mått, 60mm.
2. Ja du har rätt, det är 2 mm där haha..
4. 23 mm
3. 31 mm, om du tar bprt hållaren för HDD som jag har gjort )

Hoppas de kommer till hjälp!

Permalänk
Skrivet av FeeSpray:

Inte illa. Däremot undrar jag lite hur dina temperaturer ser ut i det där lilla chassiet. Svettas inte grafikkortet?

Mvh FeeSpray

Det är det jag inte har möjlighet till ännu, har inte kunnat kopplat in grafikkortet eftersom PSU'n saknar 6pin kontakten. Först på måndag kan jag göra lite tester ) Men eftersom det direkt kommer i kontakt med luften utanför så lär det inte vara några problem. Men vi får se som sagt!

Skrivet av kabex:

Trevligt chassi att bygga i, byggde en fotoredigeringsburk i det till en släkting, fast med i7 3770 och en 2TB HDD istället för inmoddat grafikkort.

Och tyvärr fanns inte den där kylaren ut än då, den hade precist dykt upp i nyheterna, så jag körde med Scythe Big Shuriken 2 istället, den enda vettiga kylaren som var tillräckligt låg (vad jag kunde hitta)

Ja, jag ville först ha en Big Shuriken 2 efter att ha läst mycket bra kritik men den skulle inte passa med det Mobo jag redan hade köpt (gigabyte h77n). Har du laddat upp ditt? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Det är det jag inte har möjlighet till ännu, har inte kunnat kopplat in grafikkortet eftersom PSU'n saknar 6pin kontakten. Först på måndag kan jag göra lite tester ) Men eftersom det direkt kommer i kontakt med luften utanför så lär det inte vara några problem. Men vi får se som sagt!

Ja, jag ville först ha en Big Shuriken 2 efter att ha läst mycket bra kritik men den skulle inte passa med det Mobo jag redan hade köpt (gigabyte h77n). Har du laddat upp ditt? )

Nej tyvärr, glömde ta bilder

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

1. Det är ganska korrekt mått, 60mm.
2. Ja du har rätt, det är 2 mm där haha..
4. 23 mm
3. 31 mm, om du tar bprt hållaren för HDD som jag har gjort )

Hoppas de kommer till hjälp!

Tackar och bockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Hej, jag funderar på att köpa ett sånt grafikkort till ett itx bygge men jag undrar hur kylflänsen ut under plastkåpan, är den lik den som sitter på zotacs gtx660?

Permalänk
Inaktiv

Intressant och utförligt galleri, bra jobbat! Kanske kunde fila till utstansningen lite mer, där grafikkortet tittar ut, bara något jag noterade!

4 av 5 pastejmackor får du av mig! Riktigt snyggt chassi för övrigt!

Permalänk
Medlem

Allting är blått

Permalänk
Skrivet av anon168915:

Intressant och utförligt galleri, bra jobbat! Kanske kunde fila till utstansningen lite mer, där grafikkortet tittar ut, bara något jag noterade!

4 av 5 pastejmackor får du av mig! Riktigt snyggt chassi för övrigt!

Ja, jag håller med. Sanningen är att jag inte hade de redskap jag behövde egentligen (försökte slipa med vanligt slippapper tex....), men det ska vi inte gå djupare in på haha.. Tack! Ja, Lian brukar göra (enligt mitt tycke) stilrena lådor och deras plåtar är inget man klagar på heller!

Skrivet av Bokenbergen:

Allting är blått

Jag bor i nordpolen! )

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tror att nätagget kommer ge sig när du inte ens har en 6pin på det. och dessutom kommer försöka dra 175W från en lina som max ska ge 45W (?)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Alltså, jag tror att nätagget kommer ge sig när du inte ens har en 6pin på det. och dessutom kommer försöka dra 175W från en lina som max ska ge 45W (?)

Skall inte vara några problem.
Enligt specen på nätagget så kan 12 volts linan ge totalt 264 watt (12 V * 22 A). Sen kommer han att koppla in 6-pins adaptern på en 4pin och en SATA kontakt, vilka har en max uteffekt på 60 W respektive 54 W, och 60+54 är mer än de 75 W som man skall kunna ta ut ur en 6-pins adapter.
Sen att det finns ett liknande bygge på [H]ard|forum (http://hardforum.com/showthread.php?t=1743711) vilken också använder ett 300 W nätagg och han hävdar att den drar max 220 W i full last (står dock inte om det är vid väggen eller inte, men tror det), vilket betyder att vid max effekt så kommer nätdelen att belastas till under 60% av max effekt som nätdelen kan leverera.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skall inte vara några problem.
Enligt specen på nätagget så kan 12 volts linan ge totalt 264 watt (12 V * 22 A). Sen kommer han att koppla in 6-pins adaptern på en 4pin och en SATA kontakt, vilka har en max uteffekt på 60 W respektive 54 W, och 60+54 är mer än de 75 W som man skall kunna ta ut ur en 6-pins adapter.
Sen att det finns ett liknande bygge på [H]ard|forum (http://hardforum.com/showthread.php?t=1743711) vilken också använder ett 300 W nätagg och han hävdar att den drar max 220 W i full last (står dock inte om det är vid väggen eller inte, men tror det), vilket betyder att vid max effekt så kommer nätdelen att belastas till under 60% av max effekt som nätdelen kan leverera.

Snubben som övertygade mig om att inte slösa extra på ett nätagg utan kan lika gärna använda den som medföljes! )
Och tack för din lilla utredning! =D

Permalänk

Intressant bygge!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt! Utmärkt som landata ju. Du får återkomma med temperaturer, intressant att se vad den kylaren pallar med. Nästan en liter mindre än min maskin.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Intressant bygge!

Ja! Visst är det! ) Är nästan sugen på att göra något liknande snart igen xD

Skrivet av CCWarlock:

Coolt! Utmärkt som landata ju. Du får återkomma med temperaturer, intressant att se vad den kylaren pallar med. Nästan en liter mindre än min maskin.

Jajamen! Jag ska göra det så fort jag har fått hem adaptern, ska förmodligen göra en ny beställning idag -_-...fick hem fel grejer igår. Jag som har längtat så mycket! ) Har du bilder på den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crozzfajor:

Jajamen! Jag ska göra det så fort jag har fått hem adaptern, ska förmodligen göra en ny beställning idag -_-...fick hem fel grejer igår. Jag som har längtat så mycket! ) Har du bilder på den?

Länk i signaturen. Work in progress, väntar på lite alu-plåtar och sleeving..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Länk i signaturen. Work in progress, väntar på lite alu-plåtar och sleeving..

Ögongodis! Yum yum!! Lycka till ! )

Permalänk
Avstängd

riktigt nice 5p

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

riktigt nice 5p

Riktigt kul att andra tycker om det! Tack! =D

Permalänk

coolt men du kanske kan fixa till hålet ut till monitorkablarna

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |