Problem med kortbetalning hos CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

jah är väldigt intresserad av detta tfn nummer? Kan du beskriva lite exaktare var det kan hittas? Tänkte ringa dit och vråla så de tappar luren, är så arg på idioterna. Lovar saker de uppenbarligen inte håller.

Skickades från m.sweclockers.com

Aah, varje lyckat supportsamtal börjar med ett vrål i luren.
Det gör personen på andra sidan sjukt sugen på att göra sitt absolut yttersta för att hjälpa, istället för att bara göra det absolut minsta möjliga som jobbet kräver. Eller var det tvärt om..?

En vild gissning är att du får nummret till Thor-supporten med din Thor-dator.

Permalänk
Medlem

Trist med sådana här trådar där ett företag tämligen (ja, de kunde kanske ha skickat ytterligare ett mailsvar till TS) oförskyllt får en massa skit för saker som ligger utanför deras kontroll. Dessutom har TS fått besked om vari problemet ligger samt möjligheten att ångra sitt köp.

Den typ av kontroll som TS drabbats av är inget som företag gör för att strula med sina kunder utan för att de måste.

En del här beter sig som att elektronikshopping vore någon typ av livsuppehållande mänsklig rättighet. Tagga ner lite.

Cdon är säkerligen inte fullkomliga men de förtjänar inte så mycket skit som de fått i denna tråd.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Aah, varje lyckat supportsamtal börjar med ett vrål i luren.
Det gör personen på andra sidan sjukt sugen på att göra sitt absolut yttersta för att hjälpa, istället för att bara göra det absolut minsta möjliga som jobbet kräver. Eller var det tvärt om..?

En vild gissning är att du får nummret till Thor-supporten med din Thor-dator.

fick endast drivers på CD och extra kablar med den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13266402']Trist med sådana här trådar där ett företag tämligen (ja, de kunde kanske ha skickat ytterligare ett mailsvar till TS) oförskyllt får en massa skit för saker som ligger utanför deras kontroll. Dessutom har TS fått besked om vari problemet ligger samt möjligheten att ångra sitt köp.

Den typ av kontroll som TS drabbats av är inget som företag gör för att strula med sina kunder utan för att de måste.

En del här beter sig som att elektronikshopping vore någon typ av livsuppehållande mänsklig rättighet. Tagga ner lite.

Cdon är säkerligen inte fullkomliga men de förtjänar inte så mycket skit som de fått i denna tråd.

Var hittar du infon där TS får veta var problemet ligger?

Jag ser ingenstans i mailkonversationen som förtäljer vad som gått fel utan de bara lovar att skicka ordern så fort som möjligt.

Sen kan jag med tycka att TS är uppe i varv men det är klart som korvspa att man blir förbannad när man inte får raka besked och de inte svarar.

Och nej, vi ska inte tagga ner, vi behövs i samhället också så ni slöa, lugna människor kan fortsätta ta det lugnt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej hej

Jag hittade dig utan kundnummer.

Det stämmer att vi kör en kreditkontroll på nya kunder som lägger ordrar på lite större belopp hos oss. Det är en säkerhetskontroll för att se till att kort inte på något vis är spärrade och att de tillhör personerna som försöker betala med dem - helt enkelt för att skydda både oss och våra kunder från bedrägeri. Den visas inte för andra som sedan gör kreditkontroll, ni får alltså ingen "plump i protokollet". Information om det står i våra köpvillkor.

TS är blockerad i ett skede i vår säkerhetskontroll och vi avvaktar besked på varför. Vi kan tyvärr inte påskynda den processen då det ligger externt och utom vår kontroll.

Jag förstår att det är frustrerande som kund om man inte gjort något fel, men något är det som ligger och spärrar och innan det är utrett kommer dina saker inte att skickas tyvärr.

MVH Josefin

Det är ju jävligt märkligt att du kan gå ut med detta på ett forum men er kundsupport kan inte säga detta till vederbörande direkt?

Nu börjar jag ta mig fan tappa förtroende för er.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det är ju jävligt märkligt att du kan gå ut med detta på ett forum men er kundsupport kan inte säga detta till vederbörande direkt?

Nu börjar jag ta mig fan tappa förtroende för er.

"Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta."

Permalänk
Medlem

Lås tråden för helvete! Allt är ju utrett nu av CDON.
Nya läsare som kommer in ser inte att CDON redan har svarat redan t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

"Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta."

Förstod inte vad ditt svar skulle vara för svar på vad.

Denne du citera mena på att man skiter i att nämna detta i mailkontakt, men helt okej i öppet forum, var denne du citera tyckte var förjävligt. Varför kunde de inte bara sagt/förklarat detta från början så hade inte frustrationen, väntan och denna tråd behövt skapats.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Förstod inte vad ditt svar skulle vara för svar på vad.

Denne du citera mena på att man skiter i att nämna detta i mailkontakt, men helt okej i öppet forum, var denne du citera tyckte var förjävligt. Varför kunde de inte bara sagt/förklarat detta från början så hade inte frustrationen, väntan och denna tråd behövt skapats.

Om du bemödar dig att läsa hela tråden så blir det enklare.

Ta tex:
#13259737

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Lås tråden för helvete! Allt är ju utrett nu av CDON.
Nya läsare som kommer in ser inte att CDON redan har svarat redan t.ex.

Instämmer, kan som slutledning påpeka att om man har ett problem med ett företag så kan man aldrig förvänta sig att deras kundtjänst ska kunna lösa alla problem inom en kort tid som om kundtjänst endast existerar för att tjäna kunden och inte har hundratals andra kunder att hantera - Dagligen.

Får man inte svar på säg en (1) vecka och de är ovilliga att lösa problemet per telefon eller något annat sätt så kan man vända sig till konsumentverket som är villiga att hjälpa folk med sina problem, men att vara otrevlig mot kundtjänst, basha företag på internet för ingen orsak eller spamma kundtjänst med omogna arga email, det är ingen lösning för individer med något innanför pannbenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Om du bemödar dig att läsa hela tråden så blir det enklare.

Ta tex:
#13259737

Det är exakt det jag redan gjort, läst hela tråden.

Så min fråga återstår, vad för svar ville du bidra med ditt inlägg? Känns som du missläst något.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det är exakt det jag redan gjort, läst hela tråden.

Så min fråga återstår, vad för svar ville du bidra med ditt inlägg? Känns som du missläst något.

Som du såg när du läste tråden har CDON i mailform redan talat om för TS vad som tar tid.

Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem

ursäkta mitt spårk men vem fan är så naiv att man betalar i förskott?
PostFörskott som gäller på större summor!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det är ju jävligt märkligt att du kan gå ut med detta på ett forum men er kundsupport kan inte säga detta till vederbörande direkt?

Nu börjar jag ta mig fan tappa förtroende för er.

har någon någonsin haft förtroende för CDON.com som säljer PC grejer? inte jag iaf.

PostFörskott gäller man vet aldrig hur länge CDON.com lever..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

ursäkta mitt spårk men vem fan är så naiv att man betalar i förskott?
PostFörskott som gäller på större summor!

sen om man beställer och det står 1-3 dagar leverans och du inte fått det efter 3 dagar. avbeställ skiten och gå vidare med ditt liv.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Som du såg när du läste tråden har CDON i mailform redan talat om för TS vad som tar tid.

Vad är det du inte förstår?

faktum är, att de inte gjort det. Det står säkerhetskontroll ,jag vet,men det lämnas öppet vad som berörs av kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När man läser konversationen du haft med cdon.
Så förstår jag inte hur du får det till att dom lurar sina kunder.
Kom igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

"Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta."

Själv tycker jag det är bra.
Då jag dels inte vill att någon ska hacka mitt kontonummer hos cdon.
Inte heller skulle jag vilja att det missbrukades på cdon om de kommit över uppgifterna på annan väg.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av sj6:

Det är ju jävligt märkligt att du kan gå ut med detta på ett forum men er kundsupport kan inte säga detta till vederbörande direkt?

Nu börjar jag ta mig fan tappa förtroende för er.

Hej hej

Jag förtydligade enbart vad vår kundtjänst redan informerat kunden om:

"Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta."

Kunden blir via mail informerad att det görs en säkerhetskontroll och att det orsakat en försening av hans order.
Jag ska dock be kundtjänst förtydliga det själv fortsättningsvis, så slipper vi förhoppningsvis såna här trådar.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

faktum är, att de inte gjort det. Det står säkerhetskontroll ,jag vet,men det lämnas öppet vad som berörs av kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det du hänger upp dig på och anser att de "luras" med är att de inte specar vad "säkerhetskontroll" innebär?

Jag ger upp.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av WDac:

har någon någonsin haft förtroende för CDON.com som säljer PC grejer? inte jag iaf.

PostFörskott gäller man vet aldrig hur länge CDON.com lever..

Jag har köpt typ hela min dator på CDON och funkar hur bra som helst.

Aldrig haft problem med supporten eller någon ting.

Folk måste ha extremt otur.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

CDON har svarat på varför det dröjer. Om trådskaparen mot förmodan inte skulle få klarhet i ärendet kan denne skicka mig ett PM för upplåsning och fortsatt diskussion.

Eftersom jag inte tycker rubriken stämmer överens med verkligheten så ändrar jag den till något som återspeglar trådskaparens problem.

Edit: Upplåst pga ny information från trådskaparen. Trådrubrik ändrad igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problem med kortbetalning hos CDON

Skrivet av sj6:

Var hittar du infon där TS får veta var problemet ligger?

Jag ser ingenstans i mailkonversationen som förtäljer vad som gått fel utan de bara lovar att skicka ordern så fort som möjligt.

Sen kan jag med tycka att TS är uppe i varv men det är klart som korvspa att man blir förbannad när man inte får raka besked och de inte svarar.

Och nej, vi ska inte tagga ner, vi behövs i samhället också så ni slöa, lugna människor kan fortsätta ta det lugnt.

Hej igen alla glada,

Nu har jag kämpat fram lite klarhet i ärendet, vilket har tagit en massa tid och en hel del möda.
Ni som trodde att problem med min beställning berodde på betalningen, kortet, kontroller etc – hade rätt! Dessvärre…

Mitt bankkort fastnade i en 3D Secure kontroll, vilket CDON egentligen inte skulle ha haft, v g se länken http://www.idg.se/2.1085/1.318019/sakerhetskrav-sanker-e-hand...

CDON använder sig idag av ett säkerhetssystem som heter Dibs och i det används 3D secure. Observera att det inte var något fel med min betalning, utan problemet låg/ligger mellan bankerna och deras olika säkerhetssystem. CDON själva inte lyckades hitta flaskhalsen, utan jag fick utforska detta själv via min bank ditt betalkort är knutet.

Slutsatsen är att CDON:s kundservice borde ha informerat mig om att det var problem med min betalning direkt, dock senast inom 48 tim och då skulle jag kunnat lösa det på stubinen. Dels kunde jag betala med ett annat kort eller betala direkt via banken eller ta en Klarna faktura m m, m fl. Det har tagit mig ca 15 min i telefon till min bank senare att utreda de som var hindret …

Följaktligen har snubben på CDON:s kundservice sugit fett i sin kontakt med mig och CDON var värt all skit den fick i min tråd. Jag har varit i kontakt och fick medhåll från CDON:s nordiske gruppchef för supporten, jag citerar:

”Jag förstår verkligen din frustration över hela ärendets gång. Detta är något jag har tagit vidare med alla… Jag kommer att gå till botten med hur hela ärendet har skötts och ändra rutiner för att det inte ska uppstå igen detta lovar jag dig.”

Där ser man.
Ofta är ett problem med alldeles för många företag som anlitar vem som helst för sina uselt betalda kundtjänstjobb. Ofta är det oerfarna människor utan kompetens, vett eller sund förnuft som agerar som företagets ansikte utåt. Därav problem som förblir olösta och arga kunder. Inom hela mobil telefoni/bredbandsbranschen t ex kundtjänsten/supporten är en katastrof, för att nämna några…

I vilket fall som, fick Robert på CDON:s kundservice säkert höra ett och annat från sina chefer och jag fick kompensation med ca 30 kr för varje väntedag som plåster på såret. Dålig affär för alla – jag skulle hellre ha fått mina grejor i tid…

Så var det. Vi får inte glömma att min tråd handlar om Konsumenträtt. Fel har begåtts men rättades till för att sådana som jag inte låter bli. CDON har lite att förlora på denna tråd, deras chefer hade gjort rätt för sig, efter allt kundens arbete… och ärendet har fått den publicitet det förtjänar.

Vill tacka bara sj6 och screamin-deamon, samt andra för stöd. Det spelade roll, särskilt med tanke på vad vissa av de som skrev i tråden vräkte ur sig…

Hälsning//Sverbar

Permalänk
Inaktiv

CDON.COM skulle få bra mycket nöjdare kunder ifall de kunde rätta till följande punkter

  • Ett affärssystem där lagerstatusen är kopplad till kundens beställning.

  • Ett hemsida där varorna är upprade i logiskt följd, titta på komplett.se,webhallen.com & inet.se

  • En firstline-support som har faktiskt kan svara på frågorna med fakta.

Med ovanstående punkter menar jag att ett kompetent affärssystem där kunden får feedback om lagerstatus, packning och utskickning. Som det ser ut idag är det rent lotto. Hemsidan hänger inte med. Det händer varan är hemskickad innan ens hemsidan är uppdaterad med kolliid. Kunden kan inte förstå varför det ska ta dagar för att plocka ihop en beställning. Därför uppstår missnöjet. Det är bättre att låta beställningen ligga "öppen". Tills ni defacto påbörjar packningen.

För att cdon.com ska bli en mer attraktiv näthandel så måste det bli enklare att hitta varor. Dels det som man vill ha men samtidigt ska man få info om tillbehör som passar till den varan. Om du klickar på en processor, så skall tillhörande moderkort, kylare, minne komma upp på höger sida. Merförsäljning är nåt som alla branscher kämpar med.

I och med att cdon.com inte har en telefonsupport så är det ytterst viktigt att de personer som svarar på mejl, faktiskt få tillräckligt med understöd så att de kan ge ett relevant svar, inte ett god-dag-yxskaft-svar. Sådana svar är endast irriterande och skadar framtida kundrelationer.

CDON.COM kan inte bara kriga med priser, visserligen är deras omsättning stor, men i längden så vill man inte bara att kunderna återkomma pga lägsta pris, utan det ska finnas ett mervärde. Med talesättet. Det som inte går att hitta, det finns inte. Det som inte finns, går inte att sälja. Ni riskerar en massa varor som ligger i lager som inte säljs för att besökare inte hittar dem i er hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

CDON.COM skulle få bra mycket nöjdare kunder ifall de kunde rätta till följande punkter

  • Ett affärssystem där lagerstatusen är kopplad till kundens beställning.

  • Ett hemsida där varorna är upprade i logiskt följd, titta på komplett.se,webhallen.com & inet.se

  • En firstline-support som har faktiskt kan svara på frågorna med fakta.

Med ovanstående punkter menar jag att ett kompetent affärssystem där kunden får feedback om lagerstatus, packning och utskickning. Som det ser ut idag är det rent lotto. Hemsidan hänger inte med. Det händer varan är hemskickad innan ens hemsidan är uppdaterad med kolliid. Kunden kan inte förstå varför det ska ta dagar för att plocka ihop en beställning. Därför uppstår missnöjet. Det är bättre att låta beställningen ligga "öppen". Tills ni defacto påbörjar packningen.

För att cdon.com ska bli en mer attraktiv näthandel så måste det bli enklare att hitta varor. Dels det som man vill ha men samtidigt ska man få info om tillbehör som passar till den varan. Om du klickar på en processor, så skall tillhörande moderkort, kylare, minne komma upp på höger sida. Merförsäljning är nåt som alla branscher kämpar med.

I och med att cdon.com inte har en telefonsupport så är det ytterst viktigt att de personer som svarar på mejl, faktiskt få tillräckligt med understöd så att de kan ge ett relevant svar, inte ett god-dag-yxskaft-svar. Sådana svar är endast irriterande och skadar framtida kundrelationer.

CDON.COM kan inte bara kriga med priser, visserligen är deras omsättning stor, men i längden så vill man inte bara att kunderna återkomma pga lägsta pris, utan det ska finnas ett mervärde. Med talesättet. Det som inte går att hitta, det finns inte. Det som inte finns, går inte att sälja. Ni riskerar en massa varor som ligger i lager som inte säljs för att besökare inte hittar dem i er hemsida.

Klockrent sammanfattat!

Just därför jag drar mig för att handla hos CDON många gånger trots att priset är bra. Man kan ta den extra hundralappen hos en annan handlare som har det där som CDON saknar

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983