Sim City 5 och varför vi inte borde köpa, eller spela.

Permalänk

Sim City 5 och varför vi inte borde köpa, eller spela.

(http://youtu.be/BHp91aqWB7M)

Helt enkelt. en 12 minuter lång video från den gamla goda tiden då man faktiskt köpte spel.

Sources ifrån videon:

Citat:

In which I go on a bit of a wittering rant. I'm not great at this but I'd kick myself if I didn't point this out to you guys. Consider it a PSR. Public Service Rant.

Sources and Articles:

People who share this concern: http://www.reddit.com/r/IAmA/comments...

Game cuts out after "minutes" of internet loss: http://www.reddit.com/r/IAmA/comments...

Can't save and load games: http://uk.pc.gamespy.com/pc/sim-city-...

Servers EA have closed: http://www.ea.com/1/service-updates

Witcher 2 DRM version Pirated More: http://www.cinemablend.com/games/Witc...

SimCity will feature microtransactions: http://www.gameranx.com/updates/id/12...

Game link: http://sourceforge.net/projects/micro...

Visa vad du tycker med plånboken, inte orden. Ord biter inte på stora utvecklare. Inkomsten gör det!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Tänkte inte köpa det ändå... ännu mindre efter att jag såg denna videon (Jag är subbad till honom och jag är inte förvånad över att någon på SweC postade detta )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Tänkte inte köpa det ändå... ännu mindre efter att jag såg denna videon (Jag är subbad till honom och jag är inte förvånad över att någon på SweC postade detta )

jag med, även om jag inte alltid håller med hans beteende visar denna video rätt bra varför jag blir lika irriterad varje gång ett stort företag hypar skiten ur en av deras stora släpp, medan dom gör spelet så in i helvete dumt det bara går.. och folk ramlar över varandra för att slänga pengar mot dem!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

jag med, även om jag inte alltid håller med hans beteende visar denna video rätt bra varför jag blir lika irriterad varje gång ett stort företag hypar skiten ur en av deras stora släpp, medan dom gör spelet så in i helvete dumt det bara går.. och folk ramlar över varandra för att slänga pengar mot dem!

Jag köpte Cities XL (Det första tror jag) och det har också så att man måste logga in för att kunna spela singleplayer... vilket som stör mig något fruktansvärt.
Sen är ju EA inte mitt favorit företag så som de har betett sig de senaste åren.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker köpa om det verkar bra när det släpps. Bry mig inte så mycket om hurvida man måste logga in etc.

Permalänk
Inaktiv

Håller med och kommer inte att köpa, men jag tror tråkigt nog att det kommer att bli en storsäljare, och alla mikrotransaktioner kommer säkert att slå rekord.

Permalänk
Medlem

Redan köpt! Kommer bli grymt kul.

Såg att det skulle komma större kartor i form av DLC, inte säker dock...

Betyg från GR:

Citat:

Grafik: 8
Spelbarhet: 9
Ljud: 9
Hållbarhet: 9
Vårt betyg: 9/10

Permalänk
Medlem

Har kört betan och jag måste säga att det känns inte som Sims City längre, det känns som om det är för "litet" för det. Och dessutom gillar jag inte det faktum att väldigt många saker styrs av vägarna. En positiv sak är ju dock att man kan dra sina vägar lite hur man vill nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304. Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe. CPU: i5 3570K 4,6 GHz. RAM: Corsair Vengeance 2x4GB. Grafikkort: Asus GTX 660Ti DirectCUII. Hårddisk: 2x500 GB Seagate Barracuda 7200 rpm. PSU: FSP 650-80EGN 80+ Gold. CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO.

Permalänk
Medlem

Ja det är lite tråkigt att ytan är så liten men verkar ändå tillräckligt kul för köp. Hade det funnits några andra nya spel som föll mig i smaken kanske jag hade väntat lite men nu är jag redigt sugen på SimCity5. Inte många dagar kvar nu !

Permalänk

Jag har kört Simcity sedan 3000 och antagligen lagt ner över 1000 timmar enbart på 4:an. Efter att ha spelat första och andra betan så ser jag verkligen inte varför jag ska bojkotta det här spelet. I början var jag självklart besviken på de små kartorna men jag är övertygad om att jag kommer ha nog att göra fram tills dess att större kartor läggs till (och om de inte läggs till så är det fortfarande väl värt pengarna).
Avsaknaden av terraforming, landsbygd, motorvägar, tunnelbana och liknande har spelat en stor roll för mig personligen i 4:an, jag kunde spendera timmar på att t.ex. dra perfekta motorvägar i min region. Det är självklart tråkigt att dessa funktioner inte finns med i det nya Simcity och detta var faktiskt en dealbreaker för mig fram tills dess att jag spelade första betan, då jag insåg att dessa funktioner inte är helt nödvändiga i detta spel. Men ser man detta spel som en uppföljare till 4:an så är det inte så konstigt om man blir besviken, allt som har varit grundläggande för Simcity har kastats om.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så att jag får lust att köpa spelet bara på grund av hans video.
Låter så mycket självgod, upprörd, rättshaverist man kan bli. Lugna ner dig, ta dig själv och en detalj i ett litet datorspel på lite mindre allvar, skulle jag vilja säga.
Däremot kan jag naturligtvis hålla med i sak om att det där med DRM osv inte är något vidare.

Jag tänker inte bry mig om en sådan detalj och/eller låta honom diktera varför jag inte skulle köpa spelet.
Verkar det bra så köper jag det, annars låter jag bli.
Köper man det så är det inte heller några gigantiska summor det rör sig om, speciellt inte om man väntar till priset gått ner en bit.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det är nästan så att jag får lust att köpa spelet bara på grund av hans video.
Låter så mycket självgod, upprörd, rättshaverist man kan bli. Lugna ner dig, ta dig själv och en detalj i ett litet datorspel på lite mindre allvar, skulle jag vilja säga.
Däremot kan jag naturligtvis hålla med i sak om att det där med DRM osv inte är något vidare.

Jag tänker inte bry mig om en sådan detalj och/eller låta honom diktera varför jag inte skulle köpa spelet.
Verkar det bra så köper jag det, annars låter jag bli.
Köper man det så är det inte heller några gigantiska summor det rör sig om, speciellt inte om man väntar till priset gått ner en bit.

Jag sa aldrig att jag tyckte om han, sa bara att han summerade vad jag anser är fel med spelet.

Enskilt är det inga stora summor nej, men när ett par tusen personer gör likadant blir det plötsligt några miljoner kronor.. har du tänkt så långt?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer gå att modda det är ju det fyran lever på. Sen vad händer om EA stänger servrarna om några år? Kommer det att gå att spela sc 5 om 10 år?

Permalänk
Medlem

"Can't save and load games:"

Är ju så fel det kan bli det sparas självmant på servern och man kan resuma sitt spel när man vill.
Även om man nu inte tycker om att företag ska gå i vinst så bör man ha koll så man inte blir som sitt hatade företag och ljuger själv.

Tycker vi kan lägga ner hatet och krama om varann istället

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

har själv köpt det på greenmangaming för 350kr LE versionen mycket billigare än origin SE 699kr xd.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är nästan så att jag får lust att köpa spelet bara på grund av hans video.
Låter så mycket självgod, upprörd, rättshaverist man kan bli. Lugna ner dig, ta dig själv och en detalj i ett litet datorspel på lite mindre allvar, skulle jag vilja säga.
Däremot kan jag naturligtvis hålla med i sak om att det där med DRM osv inte är något vidare.

Jag tänker inte bry mig om en sådan detalj och/eller låta honom diktera varför jag inte skulle köpa spelet.
Verkar det bra så köper jag det, annars låter jag bli.
Köper man det så är det inte heller några gigantiska summor det rör sig om, speciellt inte om man väntar till priset gått ner en bit.

Men han har faktiskt en poäng. För vad händer om detta säljer bra? Jo, EA kommer i vanlig ordning vilja mjölka ur mer ur det och vilket bättre sätt finns det än att bara fimpa servrarna och på så sätt tvinga folk som vill fortsätta spela att köpa om saker. EA är ju trots allt kungarna av att märka om spel och släppa dem på nytt. Jag menar de stänger redan nu faktiskt ner spel som inte ens är två år gamla. Hur länge kan vi på allvar hoppas på att nya Simcity kommer vara vid liv om det börjar klia i plånboken hos EA?

Det är ingenting vi som spelare borde ge vårt stöd åt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Redan köpt! Kommer bli grymt kul.

Såg att det skulle komma större kartor i form av DLC, inte säker dock...

Betyg från GR:

Ja, alla stora spelbolag får höga betyg av IGN/GR/Gamespot/Fz/Annat.
Ger de dåliga betyg så får de inte längre tidiga recensions-kopior av spelen.

Var det inte activision eller något som bad recensenter att skriva på kontrakt om att ge deras spel höga betyg? XD

Skrivet av belga:

Men han har faktiskt en poäng. För vad händer om detta säljer bra? Jo, EA kommer i vanlig ordning vilja mjölka ur mer ur det och vilket bättre sätt finns det än att bara fimpa servrarna och på så sätt tvinga folk som vill fortsätta spela att köpa om saker. EA är ju trots allt kungarna av att märka om spel och släppa dem på nytt. Jag menar de stänger redan nu faktiskt ner spel som inte ens är två år gamla. Hur länge kan vi på allvar hoppas på att nya Simcity kommer vara vid liv om det börjar klia i plånboken hos EA?

Det är ingenting vi som spelare borde ge vårt stöd åt.

Det här är Sweclockers, vi köper allt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Ja, alla stora spelbolag får höga betyg av IGN/GR/Gamespot/Fz/Annat.
Ger de dåliga betyg så får de inte längre tidiga recensions-kopior av spelen.

Var det inte activision eller något som bad recensenter att skriva på kontrakt om att ge deras spel höga betyg? XD

Det här är Sweclockers, vi köper allt.

Det var något sådant. Men vad förväntar man sig av denne man egentligen?
Kolla bara på honom.. Det liksom rycker i min plånbok varje gång jag ser honom.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Även om jag hatar EA så gillar jag sim city, spelade 100 tals timmer sim city 2000 när jag gick i mellanstadiet på skolans datorer, och tänker ge det en chans. DRM suger, men när eller om utvecklarna/publiserarna inser att det gör mer skada än nytta så får man leva med det. Samt att få digital deluxe för 318 kr är inte helt fel

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Hmm har de gått ännu ett steg längre?
Jag tror garanterat att det kommer fixas en lösning med tanke på att filerna för att göra arbetet måste finnas någonstans och de går att få tag i.

Nu är vi dock ute på rejält djupt vatten om man betänker forumreglerna så kanske dags att släppa det eller övergå till PM när ny information framkommer.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att detta blir riktigt kul att spela tillsammans med några vänner. Att spela detta spel själv skulle jag nog inte göra länge, men just multiplayerläget ser jag jättefram emot. Ska bli kul att tävla i vem som har fetast stad

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Lego Master

Är det bara jag som fått för mig att folk som ratar nya SimCity är desamma som ratar Win8?
"What's this new devilry? Något nytt i en produkt som funnit sedan urminnes tider? Så kan vi minsann inte ha det! Bojkott!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimaro:

För att Sim City gör en massa arbeten via cloud, och om inte crackarna kommer lista ut hur dem ska få det att funka (då kommer inte hälften av spelet funka!) så kommer det inte bli något spel för dem pirateZz! Därför tror jag inte dem kommer att gå att ladda ner det från torrent eller något annat. Om dem inte på något sätt drar upp en egen server och flyttar över så att sim city kör arbetena på deras egna server än EA's så kommer det aldrig att hända. Unlucky mate =3

Du är rolig du. Sluta vara så naiv, naturligtvis kommer det piratas. Diablo 3 och starcraft 2 kräver också konstant uppkoppling, går att pirata ändå. Likaså C&C 4 där det utvecklades en programvara inom 10h, som man körde för att få sin egen dator att agera server åt spelet.

Den här typen av DRM hindrar inte piraterna på något vis. De enda som skadas av det är betalande kunder, som inte kan spela sitt spel för att EA har strul med servrarna. Det är en spottloska i ansiktet på hederliga kunder, och bör bekämpas så mycket som möjligt. Köp inte det här spelet.

Permalänk
Skrivet av Eriksson(X):

"Can't save and load games:"

Är ju så fel det kan bli det sparas självmant på servern och man kan resuma sitt spel när man vill.
Även om man nu inte tycker om att företag ska gå i vinst så bör man ha koll så man inte blir som sitt hatade företag och ljuger själv.

Tycker vi kan lägga ner hatet och krama om varann istället

"Can't save and load games:"

Du kan spara din stad i ett skick en gång, sedan ladda staten i det skicken en gång, sedan spara den i ett annat skick en gång, ladda i det skicket en gång...

Du har ingen traditionell save/load-funktion, vet du inte vad man har det till så är du antagligen ny till hela simcity-konceptet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

"Can't save and load games:"

Du kan spara din stad i ett skick en gång, sedan ladda staten i det skicken en gång, sedan spara den i ett annat skick en gång, ladda i det skicket en gång...

Du har ingen traditionell save/load-funktion, vet du inte vad man har det till så är du antagligen ny till hela simcity-konceptet.

har aldrig varit den som behövt save/loada annars så har jag spelat sim city sedan mitten av 90-talet med sim city 2000 och 3000, 4an tyckte jag inte så mycket om.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men han har faktiskt en poäng. För vad händer om detta säljer bra? Jo, EA kommer i vanlig ordning vilja mjölka ur mer ur det och vilket bättre sätt finns det än att bara fimpa servrarna och på så sätt tvinga folk som vill fortsätta spela att köpa om saker. EA är ju trots allt kungarna av att märka om spel och släppa dem på nytt. Jag menar de stänger redan nu faktiskt ner spel som inte ens är två år gamla. Hur länge kan vi på allvar hoppas på att nya Simcity kommer vara vid liv om det börjar klia i plånboken hos EA?

Det är ingenting vi som spelare borde ge vårt stöd åt.

Du vinklar det här ganska kraftigt. De spel som stängs ner efter två år är sportspel. Jag vet inte om du försökt köra gamla sportspel online, det har jag. Det är helt öde. Det finns alltså ingen finansiell motivering till att ha servrarna uppe, för de är helt tomma. Inget vettigt företag skulle betala för att ha tomma servrar uppe. Det är en helt annan sak med så här stora spel, där finns det fortfarande folk som spelar efter två år. Jag förstår oron, men hittills har EA inte stängt ner några vettiga spels servrar på pc.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det bara jag som fått för mig att folk som ratar nya SimCity är desamma som ratar Win8?
"What's this new devilry? Något nytt i en produkt som funnit sedan urminnes tider? Så kan vi minsann inte ha det! Bojkott!"

Det är lite "damned if you do, damned if you don't". Om man inte förändrar särskilt mycket så är EA ett par onda jävlar som inte ändrar sina spel och bara mjölkar dem. Om man förändrar spelet så är det inte samma sak som man fick förut. Vilket beslut de än tar så kommer folk att klaga.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Behöver inga fler anledningar för att bojkotta EA. Kommer aldrig någonsin att använda Origin hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag sa aldrig att jag tyckte om han, sa bara att han summerade vad jag anser är fel med spelet.

Enskilt är det inga stora summor nej, men när ett par tusen personer gör likadant blir det plötsligt några miljoner kronor.. har du tänkt så långt?

Självklart.
Det är inte resonemanget i sig jag vänder mig emot. Konsumentmakt är ett bra sätt att påverka.
Det är mer attityden "OMG DO NOT BUY THIS GAME." jag stör mig på.
Tycker jag att det där med DRM och andra negativa saker rörande spelet överväger de positiva så låter jag bli att köpa.
Tycker jag att de positiva delarna överväger så köper jag. Alldeles oavsett vad någon annan säger åt mig att göra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men han har faktiskt en poäng. För vad händer om detta säljer bra? Jo, EA kommer i vanlig ordning vilja mjölka ur mer ur det och vilket bättre sätt finns det än att bara fimpa servrarna och på så sätt tvinga folk som vill fortsätta spela att köpa om saker. EA är ju trots allt kungarna av att märka om spel och släppa dem på nytt. Jag menar de stänger redan nu faktiskt ner spel som inte ens är två år gamla. Hur länge kan vi på allvar hoppas på att nya Simcity kommer vara vid liv om det börjar klia i plånboken hos EA?

Det är ingenting vi som spelare borde ge vårt stöd åt.

De spel EA har stängt ner, är det online only?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650