PC-"emulator" för retrospel.

Permalänk
Medlem

PC-"emulator" för retrospel.

Jag undrar om det finns något program som emulerar/simulerar en äldre PC.

Jag vet att man kan köra spel i DOSBOX eller skapa en virtuell PC med t.ex. Windows XP, men jag hade velat ha något liknande Amiga-emulatorn WinUAE... där man kan ställa in processor, mängden minne, ljudkort... osv...

T.ex. Pentium 120, 12 MB minne, eller Pentium 200 MMX, 32 MB minne. Som man i WinUAE kan välja exakt vilken Amiga-processor man vill emulera, hur snabb den skall vara, hur mycket minne maskinen har och om det sitter några expansioner i datorn osv...

För att kunna få en perfekt retroupplevelse utan att behöva skaffa en riktig retromaskin.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Virtualbox
Virtual PC
VMware

Du kan ställa in hårdvaran olika mycket med de här programmen. Kanske inte jättelämpade för spel. Osäker. Har bara testat att spela något gammalt med Virtual PC, och det fungerade väl okej, vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Finns på Emulator Zone. Aldrig testat någon av dom men vore ju nice att få en nostalgitripp

http://www.emulator-zone.com/doc.php/computer/dosbox-win.html

Visa signatur

"I usually call the new guy and let him know where I like to sit on the bus, tell him ways he can stay out of my way, make sure he knows not to touch any of my stuff."

Permalänk
Medlem

Inte för att det är menat till den här marknaden.

Ja du har QEMU. Du har också Bochs. Dessa kan emulera system snarare än virtualisera.

Nu när vi har Windows 8 så har du dock Hyper-V inbyggt i W8Pro som du kan köra en hel del mjukvara i. Gratis användning av VirtualBox och du har andra alternativ som VMWare och Parallels, när det gäller ren virtualisering av äldre mjukvara. Tror du får svårt att begränsa prestandan på virtualiserad eller emulerad hårdvara däremot, utöver att begränsa minnet.