Kan man bygga en pytteliten dator, som bara har ett enkelt OS och orkar driva en stor TV i full HD

Permalänk
Medlem

Kan man bygga en pytteliten dator, som bara har ett enkelt OS och orkar driva en stor TV i full HD

Hej
Har köpt en Panasonic TV. En så kallad "SMART TV", eller kanske snarare "DUMB-TV"

Den skulle enligt deras reklam gå att se på TV-program via deras egen webbläsare.
Men när det kom till kritan, så klarar inte webbläsaren att visa "flash", som är nödvändigt för att kunna se typ svt-play, TV3-play mm
Har mejlat till supporten och dom är fullkomligt inkompetenta, dom vet inte något om detta.

Man kan se alla webbsidor, som inte kräver flash !

Till min fråga:
Vad kan jag köpa (bygga) för dator med minsta tänkbara prestanda, som klarar av att med ett enkelt OS, kan visa flash på en stor TV i full HD, utan att lagga.
Jag kommer inte att ha något annat på denna "pytte-dator"
Det minsta tänkbara nätaggregatet, processor, minne grafik.
Så billig som möjligt.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Flash utan lagg? Mig veterligen har den datorn inte byggts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Flash utan lagg? Mig veterligen har den datorn inte byggts.

Vad menar du, det handlar nog om strömmande flash

Eller måste man ha en "superdator" ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Räcker inte en Raspberry Pi för ~300 kr?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167996-raspberry_pi_e...

Små chassin och tillbehör finns att köpa, tror det finns rätt mycket på Raspberry Pi's hemsida.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

En NUC?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454526
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454525
Det är inte direkt billigt men liten är den iaf.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En Sapphire Edge?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1572195
Krävs DRAM och hårddisk, du får med all möjlig kringrustning. Inte jättebillig dock, men billigare än NUC skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Räcker inte en Raspberry Pi för ~300 kr?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167996-raspberry_pi_e...

Små chassin och tillbehör finns att köpa, tror det finns rätt mycket på Raspberry Pi's hemsida.

Räcker med största sannolikhet inte till Flash @ 1080P när den knappt klarar av en blu-ray.

Skrivet av LemonIllusion:

Den är nog ett av de bättre alternativen. Den med svart lock kommer med Ethernet och två HDMI istället för en HDMI och en knappt användbar Thunderbolt-port. Det som saknas som behöver köpas till är en liten M-SATA SSD och RAM, 4GB är tillräckligt för att köra de flashfilmer du vill.

Exempel på SSD och RAM:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295378
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528168

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har du hängt upp dig på flash? Är det SVTplay osv du vill åt? Man kan tex köpa en liten Android dator eller en iPod touch och koppla till sin TV. Sedan använder du appar för att kolla på TV.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

ett billigt m-itx moderkort med passande processor. förslagsvis en amd med inbyggd grafikdel. 2Gb billigt ram, en liten hårddisk också ett pico psu.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Att tvn är stor har inget med prestandakraven att göra alls. Även om det kan tänkas självklart för de flesta så kanske man måste säga det igen. Upplösningen för full HD är inte heller det speciellt högt idag och jag skulle vilja säga att dina krav går att uppfylla på en liten dator som inte drar mycket alls. En NUC skulle jag kolla på som fler är inne på. Det finns fler alternativ också. AMDs Fusion bland annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag trodde alltid att smart tv var lite för bra för att vara sant. Jag vet att ps3 inte ofta uppdaterade den flash player den använder, men det finns en som för det mesta fungerade iaf. Men fy för flash, ingen leverantör vill använda html5 eller liknande som fungerar väl för att det inte finns DRM. FFS!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Om du vill komma billigt undan så skulle jag också rekommendera en Andriod-sticka som du kopplar direkt in i TVns HDMI-port. Den stödjer inte Flash, men du kan ladda ner appar för SVT play. Ca 600-800 kronor kan du tänkas behöva lägga ut för en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Räcker inte en Raspberry Pi för ~300 kr?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167996-raspberry_pi_e...

Små chassin och tillbehör finns att köpa, tror det finns rätt mycket på Raspberry Pi's hemsida.

HUM
Skämtar du, eller menar du att en sådan skulle räcka?

NUC är lite för dyr, tycker jag.
Sedan undrar man ju om NUC'en kan visa BD-filmer i 3D och andra filmer i fil-format i full HD

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

HUM
Skämtar du, eller menar du att en sådan skulle räcka?

NUC är lite för dyr, tycker jag.
Sedan undrar man ju om NUC'en kan visa BD-filmer i 3D och andra filmer i fil-format i full HD

en NUC borde helt klart klara av det. Om det ändå är så många som kört med amd's E350 och liknande som vad jag har hört fungerar bra

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Rikomagic MK802 IIIS Bluetooth

Du kan köpa en Rikomagic MK802 IIIS Bluetooth som du kopplar till tvn via hdmi.
Den visades i Allt om android nr 1 2013 och den kostar 679 kr.
Det finns mer info på www.everstuff.se där kan du kanske även köpa den.
Det finns en fjärr till den också eller styr du den med mobilen eller kopplar in mus+tangentbord.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

HUM
Skämtar du, eller menar du att en sådan skulle räcka?
Sedan undrar man ju om NUC'en kan visa BD-filmer i 3D och andra filmer i fil-format i full HD

Till förhållande till priset, ja. Varför inte? Visst, om du har en större budget så kan du ju köpa något rejält med mycket mer kräm, men en Pi kostar som sagt bara 300 spänn.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Om du vill komma billigt undan så skulle jag också rekommendera en Andriod-sticka som du kopplar direkt in i TVns HDMI-port. Den stödjer inte Flash, men du kan ladda ner appar för SVT play. Ca 600-800 kronor kan du tänkas behöva lägga ut för en sådan.

Android stöder flash, duh!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ang. Raspberry Pi-förslagen så kan vi anta att SVT Play är ett krav. Visserligen har några utvecklare lyckats porta SVT Play till Raspberry Pi, trots att den inte stödjer Flash. Så visst, TS kan få igång SVT Play på en Raspberry, men det kommer att kräva både tid och engagemang, och det kommer endast att fungera halvdant där man får räkna med att det inte kommer vara buggfritt.

Netflix på Raspberry Pi? Absolut inte! Vill du kolla Netflix så är det en sådan android sticka som du har blivit rekommenderad ovan eller en riktig dator i stil med en billig (begagnad) laptop med HDMI eller en Intel NUC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Android stöder flash, duh!

Det spelar ingen roll om Android stöder flash eller inte. Om man stirrar sig blind på att kunna köra flash på en kraftigt bantad plattform kommer det att bli garanterad fail på grund av hur flash funkar. Jag får laggspikes när jag tittar på SVTplay på min gamingdator och 100mbit bredband. Däremot har jag aldrig haft problem när jag tittat på SVTplay genom deras app i min iPhone 4s via en HDMI adapter kopplad till TV'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

HUM
Skämtar du, eller menar du att en sådan skulle räcka?

NUC är lite för dyr, tycker jag.
Sedan undrar man ju om NUC'en kan visa BD-filmer i 3D och andra filmer i fil-format i full HD

jag har själv en Raspberry pi med RaspBmc inlagt på. kör Svt Play och tv3 Play på den utan problem.
Du kan också Styra den med TVs egna fjärr´om du använder raspbmc

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Flash utan lagg? Mig veterligen har den datorn inte byggts.

Ingen aning vad det är för skräpdatorer du har, men alla datorer jag har eller har haft klarar av flash utan lagg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Android stöder flash, duh!

Nope.

Permalänk
Medlem

svtplay / twitch fungerar lika bra på min pi (raspbmc) som datorn i sig (Iaf när jag provade för några månader sen, har den inte där jag bor atm.)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ingen aning vad det är för skräpdatorer du har, men alla datorer jag har eller har haft klarar av flash utan lagg.

Det är lite av en kommunikationsmiss rent generellt som bedrivs från samtliga parter. Med flash menar trådskaparen flash för video medan andra antager att det handlar om flash-animationer. Flash-animationer blir lätt enormt tunga att driva redan på få aktiva lager, men det är inte heller vad trådskaparen eftersöker.

Skrivet av anon200213:

Android har sedan länge haft Flash-stöd i stor utsträckning. Det officiella stödet har dock sedan en tid slopats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Det är lite av en kommunikationsmiss rent generellt som bedrivs från samtliga parter. Med flash menar trådskaparen flash för video medan andra antager att det handlar om flash-animationer. Flash-animationer blir lätt enormt tunga att driva redan på få aktiva lager, men det är inte heller vad trådskaparen eftersöker.

Android har sedan länge haft Flash-stöd i stor utsträckning. Det officiella stödet har dock sedan en tid slopats.

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Har köpt en Panasonic TV. En så kallad "SMART TV", eller kanske snarare "DUMB-TV"

Den skulle enligt deras reklam gå att se på TV-program via deras egen webbläsare.
Men när det kom till kritan, så klarar inte webbläsaren att visa "flash", som är nödvändigt för att kunna se typ svt-play, TV3-play mm
Har mejlat till supporten och dom är fullkomligt inkompetenta, dom vet inte något om detta.

Man kan se alla webbsidor, som inte kräver flash !

Till min fråga:
Vad kan jag köpa (bygga) för dator med minsta tänkbara prestanda, som klarar av att med ett enkelt OS, kan visa flash på en stor TV i full HD, utan att lagga.
Jag kommer inte att ha något annat på denna "pytte-dator"
Det minsta tänkbara nätaggregatet, processor, minne grafik.
Så billig som möjligt.

Köp en raspberry och släng in Raspbmc. Kostar 350 spänn och du kan sätta den med silvertejp på baksidan av tvn. Funkar super att köra svt play, tv3 etc etc via app i raspbmc. Billigare och bättre blir det inte!

Permalänk
Hedersmedlem

När ni pratar om raspbmc så antar jag att det är en xbmc port och att den då använder de plugins som finns till xbmc? När jag kollade senast hade inte xbmc plugins för alla de svenska playkanalerna. Men det kanske finns fler plugins utanför de officiella? Jag har nämligen också en HTPC som kör xbmc och när jag uppdaterade den förra veckan så passade jag på att kolla efter TV plugins utan att kunna hitta alla som jag ville ha. Därför fortsätter jag tills vidare att köra via min iPhone.

Kan ju också passa på att fråga om den kritik som kommit angående Raspberry Pi's förmåga att köra FullHD i olika format inte längre stämmer? Den fick ju kritik i början för att inte orka spela upp alla typer av format i FullHD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Flash som container för strömmande video är på väg att försvinna så investera inte allt för mycket i en lösning just för flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När ni pratar om raspbmc så antar jag att det är en xbmc port och att den då använder de plugins som finns till xbmc? När jag kollade senast hade inte xbmc plugins för alla de svenska playkanalerna. Men det kanske finns fler plugins utanför de officiella? Jag har nämligen också en HTPC som kör xbmc och när jag uppdaterade den förra veckan så passade jag på att kolla efter TV plugins utan att kunna hitta alla som jag ville ha. Därför fortsätter jag tills vidare att köra via min iPhone.

Kan ju också passa på att fråga om den kritik som kommit angående Raspberry Pi's förmåga att köra FullHD i olika format inte längre stämmer? Den fick ju kritik i början för att inte orka spela upp alla typer av format i FullHD.

Finns plugins till raspbmc för de flesta kanalerna. Annars har du ju XOT med svt, 3, 5, 6, 9 och massa annat.

Stämmer att iso filer inte fungerar. MKV 1080p funkar fin fint att streama från NASen.
EDIT: dvd som iso och img..

Jag har inte märkt några begränsningar att det inte orkar spela upp olika format utan snarare licens och utvecklingsproblem med rasbmc. Men sista halvåret har det fungerat hur bra som helst. Jag kan inte annat än rekommendera, speciellt till det billiga priset.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Sapphire VS8. Bra mycket bättre grafikort än en NUC

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |