Permalänk
Medlem

HTPC 15000 bästa ljud etc

jag söker efter en htpc men så bra ljud som möjligt samt att klara spela upp filmer via projektor. min budget ligger på 15000kr, jag har byggt ihop en fast jag vill kolla med er först. kan ni bygga ihop något men bästa ljud möjligt och bra med kraft i datorn

//MVH

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

jag söker efter en htpc men så bra ljud som möjligt samt att klara spela upp filmer via projektor. min budget ligger på 15000kr, jag har byggt ihop en fast jag vill kolla med er först. kan ni bygga ihop något men bästa ljud möjligt och bra med kraft i datorn

//MVH

Herrejesus vilken budget!
Vill du ha:
- Låg ljudnivå?
- Så liten låda som möjligt?
- Prestanda för spel?
- Mycket lagring?
- Windows eller Linux?

Rent spontant skulle jag säga att ett Node 304 med en Trinity och ett härligt ljudkort är precis vad du behöver.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

jag söker efter en htpc men så bra ljud som möjligt samt att klara spela upp filmer via projektor. min budget ligger på 15000kr, jag har byggt ihop en fast jag vill kolla med er först. kan ni bygga ihop något men bästa ljud möjligt och bra med kraft i datorn

//MVH

Vad ska ljudet kopplas till?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Herrejesus vilken budget!
Vill du ha:
- Låg ljudnivå?
- Så liten låda som möjligt?
- Prestanda för spel?
- Mycket lagring?
- Windows eller Linux?

Rent spontant skulle jag säga att ett Node 304 med en Trinity och ett härligt ljudkort är precis vad du behöver.

man ska ju ha det bästa så lite ljud som möjligt, inget spelande tror jag bara film och musik är den tänkt för, windows är det jag vill ha.

räcker det att köpa en prolle med inbyggd grafik eller ska man köpa ett grafikkort?

//

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad ska ljudet kopplas till?

har inte bestämmt min ännu men om det finns ljud kort med de flesta utgångar så är det super

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

har inte bestämmt min ännu men om det finns ljud kort med de flesta utgångar så är det super

"De flesta utgångar" finns väl på ett vanligt moderkort. Om du har så hög budget kan du ju iaf köpa riktigt bra passivt kylda delar.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

Ser mer ut som en ren speldator och ingen tyst htpc

*Sorry för dubbelpost *

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

man ska ju ha det bästa så lite ljud som möjligt, inget spelande tror jag bara film och musik är den tänkt för, windows är det jag vill ha.

räcker det att köpa en prolle med inbyggd grafik eller ska man köpa ett grafikkort?

//

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2321438&view=m
Saknas ljudkort, operativsystem och eventuell lagringsdisk. Det får du lägga till själv. Jag har inte tittat på priset öht och ändå gick det på under 6k. Nätaggregatet är riktigt tys(k)t och FDs fläktar är ohörbara så länge du inte maxar dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

"De flesta utgångar" finns väl på ett vanligt moderkort. Om du har så hög budget kan du ju iaf köpa riktigt bra passivt kylda delar.

okej, men jag täker får dessa plats i det chassi som jag valt? annars är ju det super

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2321438&view=m
Saknas ljudkort, operativsystem och eventuell lagringsdisk. Det får du lägga till själv. Jag har inte tittat på priset öht och ändå gick det på under 6k. Nätaggregatet är riktigt tys(k)t och FDs fläktar är ohörbara så länge du inte maxar dem.

ser lovande ut men passar kylaren i chassiet?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

ser lovande ut men passar kylaren i chassiet?

Japp, med en hel halv centimeter till godo.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

ser lovande ut men passar kylaren i chassiet?

Fattar inte riktigt varför man skulle vilja ha ett dedikerat grafikkort och en i7:a till en htpc. Du kommer ju inte få bättre bild/ljud bara för att du använder dig av dem.

Antar att du kommer köra ut ljud och bild via Hdmi till en förstärkare? I så fall så behöver du inte något monster ljudkort. Signalen kommer skickas ut digitalt till förstärkaren så det spelar ingen roll.

Här har du ett exempel http://www.inet.se/kundvagn/visa/3371684/2013-05-24

Den kommer vara liten, någorlunda tyst (kan kyla den bättre om man vill) och kapabel att spela upp 1080p och DTS-HD.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Fattar inte riktigt varför man skulle vilja ha ett dedikerat grafikkort och en i7:a till en htpc. Du kommer ju inte få bättre bild/ljud bara för att du använder dig av dem.

Antar att du kommer köra ut ljud och bild via Hdmi till en förstärkare? I så fall så behöver du inte något monster ljudkort. Signalen kommer skickas ut digitalt och till förstärkaren så det spelar ingen roll.

Här har du ett exempel http://www.inet.se/kundvagn/visa/3371684/2013-05-24

Den kommer vara liten, någorlunda tyst (kan kyla den bättre om man vill) och kapabel att spela upp 1080p och DTS-HD.

Nu misstänker jag att det blev något fel med citatet.
Men ett bra ljudkort har oftast en bättre DAC än en förstärkare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Fattar inte riktigt varför man skulle vilja ha ett dedikerat grafikkort och en i7:a till en htpc. Du kommer ju inte få bättre bild/ljud bara för att du använder dig av dem.

Antar att du kommer köra ut ljud och bild via Hdmi till en förstärkare? I så fall så behöver du inte något monster ljudkort. Signalen kommer skickas ut digitalt till förstärkaren så det spelar ingen roll.

Här har du ett exempel http://www.inet.se/kundvagn/visa/3371684/2013-05-24

Den kommer vara liten, någorlunda tyst (kan kyla den bättre om man vill) och kapabel att spela upp 1080p och DTS-HD.

tack för informationen!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nu misstänker jag att det blev något fel med citatet.
Men ett bra ljudkort har oftast en bättre DAC än en förstärkare.

Yes det blev det

Ja men vill han använda ljudkortet så måste han skicka ut signalen analogt till förstärkaren. Vilket är lite korkat.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter, ska du ha en HTPC för 15k?

Du har alltså redan högtalare/förstärkare?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Yes det blev det

Ja men vill han använda i ljudkortet så måste han skicka ut signalen analogt till förstärkaren. Vilket är lite korkat.

Om man drar sladden rätt bör det inte bli några som helst problem att skicka ljudet analogt. En bra tumregel är att inte dra sladden längs med en elsladd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om man drar sladden rätt bör det inte bli några som helst problem att skicka ljudet analogt. En bra tumregel är att inte dra sladden längs med en elsladd.

Nej det håller jag med om, men jag pratar om surround ljud och inte stereo. För väljer TS att köra på surround så är ett internt ljudkort bortkastade pengar (om han inte enbart använder den för musik och kör stereo)

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Nej det håller jag med om, men jag pratar om surround ljud och inte stereo. För väljer TS att köra på surround så är ett internt ljudkort bortkastade pengar (om han inte enbart använder den för musik och kör stereo)

ljudet skall gå genom optisk eller hdmi, använder jag de kontakter på moderkortet eller behövs det ljudkort med optisk för att förbättra ljud?

EDIT jag har redan förstärkare och högtalare

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Är inte så kunnig, men varför har du satt en budget på 15k. För en HTPC som du bara ska se på film och lyssna på musik?
Då borde det ju räcka med en APU och moderkort mm, för ca 4-5k + ett bra ljudkort.(?)
Och till vad för ljudsystem ska du koppla din HTPC till?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

ljudet skall gå genom optisk eller hdmi, använder jag de kontakter på moderkortet eller behövs det ljudkort med optisk för att förbättra ljud?

Om du ska köra hdmi eller optiskt behövs inget ljudkort. Det går då digitalt till förstärkaren och avkodas där.

Skrivet av saindrenan:

Nej det håller jag med om, men jag pratar om surround ljud och inte stereo. För väljer TS att köra på surround så är ett internt ljudkort bortkastade pengar (om han inte enbart använder den för musik och kör stereo)

Stämmer bra, är ganska pointless om han ska ha fler än två kanaler. Vi har ännu inte fått veta vilket TS ljudsystem är så det blir lite svårt med ljudkortet.

sammanfogning
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2321454&view=m är detta bra paket till htpc?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

jag återkommer till kvällen för jag skall fira morsdag..

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

ljudet skall gå genom optisk eller hdmi, använder jag de kontakter på moderkortet eller behövs det ljudkort med optisk för att förbättra ljud?

EDIT jag har redan förstärkare och högtalare

Du använder HDMI kontakten på moderkortet. Optisk har begränsningar, HD ljud funkar inte p.g.a. bandbredde t.ex.

Skrivet av AltUnderCtrl:

Är inte så kunnig, men varför har du satt en budget på 15k. För en HTPC som du bara ska se på film och lyssna på musik?
Då borde det ju räcka med en APU och moderkort mm, för ca 4-5k + ett bra ljudkort.(?)
Och till vad för ljudsystem ska du koppla din HTPC till?

Han behöver inte ens ett ljudkort eftersom han har tillgång till Hdmi.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

Ser lite bättre ut. Men du kan ju ta och skippa SSD hårddisken på 500 GB. Sjukt onödigt. Kör på en mindre 60-120 och använd en stor mekanisk HDD för filer.
Sen kan du iof byta ner dig i processorkraft. En A8 kommer fungera lika bra.

Varför ska du ha 5 st fläktar när chassit bara stöder 3? Kör bara på en 140mm och strunta i resten. Det kommer inte bli varmt.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

SSDn är ganska onödigt stor. Satsa på en mindre (128/256) 840 Pro istället. Extra fläktar behövs inte då FDs fläktar redan är löjligt tysta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Passar verkligen Silverstone Heligon HE02 till det moderkortet?
Kollar själv på samma moderkort och gärna i kombination med en kylare från Noctua. Dock så stödjer ingen av deras kylare det moderkortet då det finns komponender på baksidan av moderkortet som gör att backplaten inte går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Passar verkligen Silverstone Heligon HE02 till det moderkortet?
Kollar själv på samma moderkort och gärna i kombination med en kylare från Noctua. Dock så stödjer ingen av deras kylare det moderkortet då det finns komponender på baksidan av moderkortet som gör att backplaten inte går att använda.

Ouch. Då kan det bli svårt. Verkar ju otroligt dumt av AsRock att göra så. Synd att det är det enda mITX med A85X...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Passar verkligen Silverstone Heligon HE02 till det moderkortet?
Kollar själv på samma moderkort och gärna i kombination med en kylare från Noctua. Dock så stödjer ingen av deras kylare det moderkortet då det finns komponender på baksidan av moderkortet som gör att backplaten inte går att använda.

, jag undrar också det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w