Cubieboard eller Respary pi

Permalänk
Inaktiv

Cubieboard eller Respary pi

Vilken ska man köpa?

Cubieboard - http://cubieboard.org/

Raspberry Pi http://www.raspberrypi.org/

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Hur lyckas du skriva "raspberry" fel när du har en länk som visar hur det stavas?:7
Röstar på hallonet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Men... "Respary pi"? Länken, som innehåller hela namnet rättstavat står ju precis bredvid....
Hursomhelst, vad ska du med den till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ll0yd:

Vad ska du ha den till?
Inge speciellt tyckte bara att det är en kul grej
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BergEr:

Hur lyckas du skriva "raspberry" fel när du har en länk som visar hur det stavas?:7
Röstar på hallonet.

Vet inte Fixat nu

Skrivet av theWeasel:

Men... "Respary pi"? Länken, som innehåller hela namnet rättstavat står ju precis bredvid....
Hursomhelst, vad ska du med den till?

Fixat, Inge Speciellt tyckte bara dom verkade häftiga

Permalänk
Medlem

Hallonet har väl ett större community bakom sig tror jag. Valet är helt upp till dig, inte så lätt med infon du ger oss.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

cubieboard har bättre hårdvara men sämre community support och kostar cirka 300kr mer. Det beror på helt vad du ska använda den till

Permalänk
Inaktiv

Blir att köpa en cubieboard då den har bättre prestanda. Vad jag ska göra med den vet jag inte men kommer nog på nåt

Permalänk

Gäller det bara film så blir väl R-Pi bättre med tanke på priset. Ska du göra något tyngre som R-Pi inte klarar av så är det Cubieboard som gäller.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

cubieboard har bättre hårdvara men sämre community support och kostar cirka 300kr mer. Det beror på helt vad du ska använda den till

Låter helt påhittat. sist jag kollade kostade PIn mer än 87kronor
Som sagt är det film osv som är målet är det PIn som drar det längsta stråt.

Permalänk

Cubieboard har ingen hårdvaruacc på filmer så du kan glömma 1080p där. Plus att du har raspbian hardfloat som kanske t.o.m sjuktsar den förbi cubieboard i verklig prestanda.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Låter helt påhittat. sist jag kollade kostade PIn mer än 87kronor
Som sagt är det film osv som är målet är det PIn som drar det längsta stråt.

Kollade på prisjakt och hittade bara ett ställe i sverige som säljet cubieboard. Dom säljer den för 560kr med 1 usb och 1 sata kabel
http://shop.invector.se/product.php?id_product=158 . Rasbperry pi finns för 300kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Kollade på prisjakt och hittade bara ett ställe i sverige som säljet cubieboard. Dom säljer den för 560kr med 1 usb och 1 sata kabel
http://shop.invector.se/product.php?id_product=158 . Rasbperry pi finns för 300kr

27/4 så köpte jag mitt CB för 387kr på deras hemsida.
Värkar inte som det funkar på riktigt samma sätt längre.
Hittade dock detta. https://cubieboard.myshopify.com/ 49 dollar samma som jag gav.

Permalänk
Medlem

Det som talar för Respary pi är som nämnts att det finns ett stor community bakom. Mängder av projekt finns dokumenterade så vill man göra något är chansen stor att det gjorts förut. Men det hänger ju lite på vad man vill göra. Man får vara beredd på att det kräver en del tid om man vill göra något "utöver det vanliga".

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Cubieboard har ingen hårdvaruacc på filmer så du kan glömma 1080p där. Plus att du har raspbian hardfloat som kanske t.o.m sjuktsar den förbi cubieboard i verklig prestanda.

Prestandan på CB är 2-5 ggr högre än för RPi, hard float finns, grafikkretsen Mali400 klarar 1080p - läs CB tråden där finns länkar till specarna mm.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa bara för att du vill leka med nått skulle jag rekommendera hallon paj pga att den är mer hypad och fått ett större community.

Permalänk

Cubieboard eller Respary pi ?
Kommer bara använda den som film maskin vilken borde man välja då ?
Har jag fattat de rätt så Respary pi att föredra om man ska kolla på film ?