Problem med Xbox one röstkommandon?

Permalänk
Medlem

Problem med Xbox one röstkommandon?

Jag och en polare snackade om Xbox one och röststyrningsfunktionerna, och kom på att om man till exempel pratar med någon annan på Skype, så kan inte den personen då säga "Xbox, close Skype" eller något liknande, och stänga ner Skype för båda två? Jag är ganska säker på att Microsoft har tänkt på det här, men hur ska det lösas?
Om de väljer att inaktivera röststyrning när man tar emot ljud från någon annan, så kan det bli väldigt jobbigt att styra sitt Xbox när man till exempel Skypar.

Detta är bara en fundering, och självklart öppet för diskussion. Jag skulle väldigt gärna vilja höra Microsofts lösning.

Mvh

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk

Microsofts förklaring till problemet "Det är inte vårt problem att det här händer"

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadPixel:

Microsofts förklaring till problemet "Det är inte vårt problem att det här händer"

ha! kundens ansvar som vanligt då

Permalänk
Medlem

Röstfunktionerna lär förmodligen inte ens fungera här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit fantastiskt att spela ett gäng på typ cod, någon skriker "xbox close game" och alla kickas. Nästan så jag hade kunnat köpa en XB1 då

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vation:

Jag och en polare snackade om Xbox one och röststyrningsfunktionerna, och kom på att om man till exempel pratar med någon annan på Skype, så kan inte den personen då säga "Xbox, close Skype" eller något liknande, och stänga ner Skype för båda två? Jag är ganska säker på att Microsoft har tänkt på det här, men hur ska det lösas?

Xboxet är ju hela tiden medveten om vilket ljud den själv spelar upp, och då är det tekniskt sett inte särskilt svårt att filtrera bort det från mikrofonens ljudupptagning. Acoustic Echo Cancellation kallas tekniken, och finns till och med i de kassa Realtek-ljudkorten som är integrerade på vart och vartannat moderkort idag.

Det är samma teknik som gör det möjligt för kinect att urskilja röstkommandon när man spelar spel, som de demonstrerar i nån video som visar nya Kinect.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Tror lösningen kan kallas headset, folk som kör voip och högtalare borde inte få vara på webben.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av anon186265:

ha! kundens ansvar som vanligt då

Var vänlig och kontakta Microsofts kundsupport för mer information

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tror lösningen kan kallas headset, folk som kör voip och högtalare borde inte få vara på webben.

This! ^

Dessutom ligger inte problemet där, det riktiga problemet är när föräldrar, syskon eller sambo får reda på hur det funkar och bestämmer sig för att skrika ut kommandon lite då och då!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadPixel:

Var vänlig och kontakta Microsofts kundsupport för mer information

Fan du kan börja jobba på microsoft! Talang ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

This! ^

Dessutom ligger inte problemet där, det riktiga problemet är när föräldrar, syskon eller sambo får reda på hur det funkar och bestämmer sig för att skrika ut kommandon lite då och då!

En riktad mikrofon och problemet är löst.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

En riktad mikrofon och problemet är löst.

Men det har vi redan fått veta att kameran inte har.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Men det har vi redan fått veta att kameran inte har.

Tänkte mer på en extern men som du säger, kör man VoiP med en Xbox one utan extern mic så bör man brännas på bål

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tror det större problem är ifall den hanterar våra Svenska brytningar, dialekter o.s.v av engelskan, för jag tvivlar på att den hanterar Svenska och alla dialekter vidare väl. Vet bara hur förbaskad dåligt t.ex. Googles röst tjänster funkar för min del, om inget radikalt har hänt så ser jag ganska så stora problem framöver.

åt andra sidan går det ju göra allt utan röststyrning så går ju fortfarande använda kontrollen om den nu skulle tycka att du enbart svär ( som google tycker jag gör... )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det går att fixa, xboxen måste kunna registrera okända röster, men om det sker över ljudkommunikation över nätet går det t ex att filtrera bort tal digitalt genom att matcha det som mikrofoner tar upp och som sänds över nätet. Alltså, om din xbox vet att det är din kompis som talar, därför att den kan matcha det den tar upp med det ljud den tar emot via nätet så kan den förhindra beteendet.

Frågan är om två spelare som pratar med varandra ska kunna säga åt xboxen att stänga av sig samtidigt. Det tycker inte jag är viktigt, och då skulle en xbox helt enkelt kunna registrera ljud som den tar emot från nätet och stänga av kommandon så länge den registrerar ett avstängningskommando utifrån. Då skulle man kunna blockera varandra genom att säga det samtidigt, men i praktiken är det inget stort problem tror jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself