Hej,
Har en polare som jag försökt hjälpa nu med 2st bärbara datorer, båda från HP båda förinstallerade med Windows 8.
EDIT: Modellbeteckning för ena datorn: HP Pavilion ultrabook 14-b112eo
Har ruggiga problem med att installera ett annat OS. Datorerna saknar cd-rom läsare så har använt en extern USB DVD-ROM.
Windows 7 vill burken inte ens hitta när man stoppar i DVDn i läsaren, den bootar direkt upp i Win8. Trots ändringar i BIOS/UEFI.
Stoppar jag in en linux skiva så hittar den DVDn och jag kan komma in i Linux, dock kan jag inte installera linux väl inne i OSet (kört från skivan). Det blir olika krascher m.m.
Win7 gick att installera inuti Win8, men vid reboot så blir det blåskärm, oavsett om jag ställer Legacy Mode OS support i UEFI eller ej. Sedan så restoras Win8 automatiskt åt mig & jag blir så glad då....mm Win8 *drewls*.
Boota från USB gick på ena datorn men inte på andra, så ena datorn lyckades jag få in Windows 7 på, men det saknas drivrutiner till rätt mycket & går ej att få tag på från HP's hemsida eller Windows update eller tillverkarens hemsida, finns endast Win8 drivar. (Typ trådlösa nätverkskortet funkar, men trådade funkar ej)
Ska det verkligen vara såhär svårt att installera ett annat OS än Win8? Jag kan förstå att Microsoft/HP kanske inte vill skapa drivrutiner till Win7, men att man knappt ens ska kunna installera ett annat OS på datorn är helt sjukt ju.
Polaren skulle kunna tänka sig köra Windows 8 om det fanns någon kryptering som är lika säker eller säkrare än Truecrypt, han är ganska bestämd på denna punkten. Linux & Win7 finns det till, men inte till Win8 ännu. Så om någon kanske vet något säkrare krypteringsprogram så vore det tacksamt också, så slipper man hålla på med detta mer :).
Men som sagt jag hajjar inte att det ska vara så svårt, min sista lösning var att ta ut HDDn ur datorn för att kunna stoppa in den i en stationär och därifrån göra installationen, men såklart så har HP gjort det riktigt jobbigt att ta bort HDD ur dessa datorer, kräver speciella vertyg m.m de verkar verkligen inte vilja att man ska använda något annat OS än Win8.