Permalänk
Medlem

Processorkärnor går i taket.

Har haft ett stort problem där jag inte kan spela något spel eller ens surfa ordentligt på nätet då min processor inte verkar må så bra. Problemet uppstår när jag startar ett program, då går 1-3 kärnor upp till 100% och stannar där och sjunker inte fast än jag stänger ner alla möjliga processer oavsett operativsystem. Jag har ingen aning om vad problemet kan vara men jag tror att det är för att processorn är rätt så gammal..

All hjälp och tips uppskattas.

Operativsystem: Microsoft Windows 8 och 7 (dual boot) och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 920
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Asus FX58M
Minne: 3x 2 GB 583 MHz
Grafikkort: GeForce GTX 660 Ti
Hårddisk: 2x Hitachi HD T721010SLA360
Nätaggregat:

Övrigt: Manual för datorn. http://www.manualowl.com/p/Acer%20Computers/Aspire-M7720/Manu...
Såhär ser det ut när jag till exempel startar Steam och sedan kvickt stänger ner det.

Precis när jag har startat datorn och satt igång CoreTemp så ser det ut såhär:

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Hur varm blir den under full belastning då? Kan det vara så att den throttlar? Upplevs systemet som trögt?

Indexering på, eller annan bakgrundsprocess?

Permalänk
Medlem

Jag spelade Metro Last light och upptäckte att den hackade då och då vilket gjorde det helt ospelbart. Jag kan tyvärr inte få upp CPU-Z av någon anledning då min dator tvångstängs efter några minuters användning av CPU-Z, men jag skulle tro att then throttlar.

Hur menar du med trögt? Att applikationer tar tid att starta? Isåfall så stämmer det till viss del då det varierar.

Resultatet av Metro Last Light

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att del är fel på processorn, låter väldigt underligt. Jag tror att det ärwindows som spökar och du bör nog göra en formatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag tror inte att del är fel på processorn, låter väldigt underligt. Jag tror att det ärwindows som spökar och du bör nog göra en formatering

Det sista jag vill göra är att formatera om, gjorde det innan jag installerade Windows 8 och det löste inga problem..men man vet aldrig.

Som sagt, last resort: Formatering

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir det om du kör Prime95 eller IntelBurnTest?

Permalänk
Medlem

Om du kollar under fliken processes och sorterar efter CPU så borde du se vilken process det är som tar upp all kraft. (Kom ihåg att visa processer för samtliga användare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Om du kollar under fliken processes och sorterar efter CPU så borde du se vilken process det är som tar upp all kraft. (Kom ihåg att visa processer för samtliga användare)

Denna process har jag ingen aning om hur jag kan påverka.
Processen pendlar mellan 70-91 i över alla kärnor.

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantis:

Denna process har jag ingen aning om hur jag kan påverka.

http://i43.tinypic.com/66m99t.jpg

Det är alltså operativsystemet som ballar ur av någon anledning.

Permalänk
Medlem

"Denna"?

Vilken?

Permalänk
Medlem

Kör en intel burn test då ser du om det är ett värme problem , vilket ja tror det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

"Denna"?

Vilken?

Förlåt, "Denna" är alltså "System Idle Process", den processen som är längst upp.

Skrivet av Mmomento:

Kör en intel burn test då ser du om det är ett värme problem , vilket ja tror det är.

Jag vet inte om det var speciellt viktigt ifall jag skulle köra den 10 gånger så jag antog att en gång räcker gott och väl..tror jag

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmomento:

Va? Hur tusan skulle något sådant orsaka att det är load på kärnorna? Och på vilket sätt skulle en burn test visa det om han hade problem med överhettning i idle?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantis:

Förlåt, "Denna" är alltså "System Idle Process", den processen som är längst upp.

Jag vet inte om det var speciellt viktigt ifall jag skulle köra den 10 gånger så jag antog att en gång räcker gott och väl..tror jag

http://i40.tinypic.com/2s9d1rb.jpg

Det är den såkallade vänteprocessen. Det är inte verklig belastning; det är "dötiden". Summan av den och resten av processerna blir alltid 100.

IBT; välj high eller very high ist för standard. Kör åtminstone fem ggr. Notera vilken temp processorn når.

edit: Välj att visa total CPU-tid (vad det nu heter) i Taskmgr.

Permalänk
Medlem

en sak du kan testa är ju att skapa en ny user som inte har antivirus o alla program tillgängliga som din user har.
Logga in på den nya usern och kontrollera cpu-belastningen se om det är samma strul oavsett mjukvara+settings.
alt.2 är ju köra felsäkert läge med din user.
alt.3 ubuntu-live dvd i live-mode och köra nåt cpu-test.
http://www.howtogeek.com/howto/16666/diagnose-hardware-proble...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är den såkallade vänteprocessen. Det är inte verklig belastning; det är "dötiden". Summan av den och resten av processerna blir alltid 100.

IBT; välj high eller very high ist för standard. Kör åtminstone fem ggr. Notera vilken temp processorn når.

edit: Välj att visa total CPU-tid (vad det nu heter) i Taskmgr.

EDIT: Nu ser det ut såhär när jag startar ett krävande spel.

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Du skriver att du dualbootar mellan win8 och win7. Alla screens du visat är windows 8.

Uppstår problemet även i Windows 7? Om ja; ingen ominstallation av OS kommer hjälpa, så någon hårdvara som krånglar.

Om nej; ominstallera win8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Du skriver att du dualbootar mellan win8 och win7. Alla screens du visat är windows 8.

Uppstår problemet även i Windows 7? Om ja; ingen ominstallation av OS kommer hjälpa, så någon hårdvara som krånglar.

Om nej; ominstallera win8.

Det är precis samma resultat på båda två. Och ja, jag skulle själv dragit slutsatsen att min processor är cp helt enkelt. xD

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Att en processor "är helt cp" är något jag aldrig varit med om, det är sjukt ovanligt att en processor ens dör! Jag tror inte på att CPU:n är dålig. Det kan finnas andra orsaker, tex att du har samma felaktiga (som orsakar systemanrop) program installerat på både win 7 och 8.

I task manager så är det inte System idle process som är intressant, det intressanta är system intrerrupt och system som tillsammans tar 24% cpu vilket defenitivt inte är normalt om du är idle. För er som inte vet vad system intrerrupt och Kernels är så är det Systemanrop, typ skriva till disk mm.

Jag google lite snabbt på system interrupts och denna tråd kom direkt upp, det är alltså ett vanligt fel det du har. Testa några av lösningarna som föreslås i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag google lite snabbt på system interrupts och denna tråd kom direkt upp, det är alltså ett vanligt fel det du har. Testa några av lösningarna som föreslås i tråden

Jag har försökt med flertal lösningar i tråden men nu ger jag upp, antingen så gör jag fel eller så har jag ännu inte hittat lösningen ännu. Ifall någon skulle kunna hjälpa med via Teamviewer skulle det uppskattas som fan

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Det är nog System interrupts du bör felsöka. Jag hade det på min äldre AMD prolle och det visade sig vara "High definition audio" som spökade och jag var tvungen att disabla den enheten. Det kan dock vara andra enheter som ställer till det i just ditt fall.

http://www.msfn.org/board/topic/140263-how-to-get-the-cause-of-high-cpu-usage-by-dpc-interrupt/

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Det är nog System interrupts du bör felsöka. Jag hade det på min äldre AMD prolle och det visade sig vara "High definition audio" som spökade och jag var tvungen att disabla den enheten. Det kan dock vara andra enheter som ställer till det i just ditt fall.

http://www.msfn.org/board/topic/140263-how-to-get-the-cause-of-high-cpu-usage-by-dpc-interrupt/

Det var exakt den här länken jag höll på med men jag lyckades inte riktigt pga mitt dåliga tålamod.

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Har hittat problemet, och från vad jag har kommit fram till så är det ACPI.sys som orsakar detta problem, googlade runt och det mesta folk föreslog var att inaktivera den i device manager men jag vill helst inte ta några förhastade slutsatser.

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Skrivet av atlantis:

Har hittat problemet, och från vad jag har kommit fram till så är det ACPI.sys som orsakar detta problem, googlade runt och det mesta folk föreslog var att inaktivera den i device manager men jag vill helst inte ta några förhastade slutsatser.

http://i43.tinypic.com/2n093pe.jpg

Sökte på ACPI.sys i google. Det som står på hemsidan är

"ACPI.sys is a Windows driver. A driver is a small software program that allows your computer to communicate with hardware or connected devices. This means that a driver has direct access to the internals of the OS, hardware etc.
The free file information forum can help you determine if ACPI.sys belonging to the Windows system or an application you can trust."

Källa: File.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Sökte på ACPI.sys i google. Det som står på hemsidan är

"ACPI.sys is a Windows driver. A driver is a small software program that allows your computer to communicate with hardware or connected devices. This means that a driver has direct access to the internals of the OS, hardware etc.
The free file information forum can help you determine if ACPI.sys belonging to the Windows system or an application you can trust."

Källa: File.net

Tack för infon, men nu återstår det bara vad jag kan göra åt detta. Är ännu en till ominstallation det enda som kommer att lösa detta?

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantis:

Tack för infon, men nu återstår det bara vad jag kan göra åt detta. Är ännu en till ominstallation det enda som kommer att lösa detta?

Börja med att se om detta hjälper:
Go to Device Manager (enhetshanteraren) and disable (not uninstall) ACPI Compliant Control Method Battery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Börja med att se om detta hjälper:
Go to Device Manager (enhetshanteraren) and disable (not uninstall) ACPI Compliant Control Method Battery.

Jag tror att den enheten bara finns på laptops.

Hittar bara detta:

Computer
ACPI x&4-based PC

System Devices
ACPI Fixed Feature Button
ACPI Thermal Zone
Microsoft ACPI-Compliant System

Visa signatur

atlantis fan

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom tråden. Men det kanske bara är dålig kylpasta? Testa att byta ut den.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Detta kan vara kanske en ACPI bug där Microsoft själva eller moderkorts tillverkare har problem att följa sina egna specs.

Kolla efter en BIOS uppdatering. Kolla också vilka ACPI tabeller du har aktiverat i BIOS. Oftast brukar det finnas att man kan aktivera/de-.aktivera lite olika.

Skrivet av alatan:

Orkar inte läsa igenom tråden. Men det kanske bara är dålig kylpasta? Testa att byta ut den.

Varför ens svara om du inte orkar läsa igenom tråden?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Detta kan vara kanske en ACPI bug där Microsoft själva eller moderkorts tillverkare har problem att följa sina egna specs.

Kolla efter en BIOS uppdatering. Kolla också vilka ACPI tabeller du har aktiverat i BIOS. Oftast brukar det finnas att man kan aktivera/de-.aktivera lite olika.

Jag uppdaterade BIOS men jag vet inte riktigt vart man hittar ACPI tabellerna, är inte så jätte erfaren när det gäller konfigurering av BIOS. ^^

Visa signatur

atlantis fan