Hej!
Nyligen skaffat mig ett AM5 bygge bestående av 9600x, 32gb 6000mhz ram och mitt hederliga 6700xt.
Problemet är nu att jag tycker min 9600x går lite väl varmt. Men då jag inte är helt haj på AM5 plattformen så kanske det inte är några konstigheter, läst att dessa kan gå rätt varmt och att det är normalt.
Jag har följande kylning:
3 front intake
360AIO i monterat i toppen som utblås
1 extra utblås bak
Fläktarna är satta mellan 800-1000rpm
Jag får 45-60 i idle temp och mellan 70-80 i load. Det kanske inte är högt egentligen? Men jag är van vid att ligga på runt 55-60 i load på min gamla 3600.
Jag har försökt googla lite och får fram saker som PBO, CPB och curve optimze etc etc...men jag fattar inte riktigt hur dom fungerar. Ska dom vara på/av?
Jag har ett Gigabyte b850 eagle wifi6e moderkort. Är mina temps normala? Finns det något jag kan göra i bios för att förbättra min temps (om det behövs)?
Tempen i sig är inte ett dugg högt. Men med ett 360 aio, på 800+ rpm, låter det lite högt för 9600x även om den är överclockad/ har PBO aktiverat, kanske inte kylpastan är helt idealt. Å andra sidan är Gigabyte Eagle inte det bästa med vrm & kylning, vilket påverkar, kan vara förklaringen.
Att stänga av PBO och sätta 65/88w max i bios kan såklart ta ner temps men inget jag rekommenderar. Du ska absolut inte vara orolig för 80°, Am5 kör varmare än am4 och är menad för det, upp till 95° är inga problem. Mitt 7600x blir 90-93° under full belastning.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.