Permalänk
Inaktiv

Apple TV, ja eller nej?

Hejsan, har kikat runt på lite smidiga lösningar till att lyssna på musik trådlöst, använda Netflix samt kika på bilder. Polaren rekommenderade Apple TV, och jag tänkte höra här vad folk tycker som har den eller på något sätt har fått ett intryck av den. Hittade inte alls mycket på siten om den, men många på hemelekontriksidorna gav den goda omdömen.

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har själv två stycken hemma och använder båda dagligen...

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4N73:

Har själv två stycken hemma och använder båda dagligen...

Vad använder du de till? Plus och minus med den?

Kan kanske vara värt att nämna att jag använder telefon samt surfplatta ifrån Apple.

Permalänk
Avstängd

Skall du streama så klarar den ENDAST mp4 och itunes är ett krav.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trollhattan:

Skall du streama så klarar den ENDAST mp4 och itunes är ett krav.

Iförsig, nu när du väl sa det. Jag har en del filmer/bilder/musik som ligger på en NAS som kanske vore roligt att gräva upp ibland, finns det något bättre alternativ då kanske?

Egentligen vill jag ju kunna kolla på HBO Nordic via mediaspelaren också, men som det ser ut nu, finns det ingen applikation till Apple TV som gör det möjligt. Det är isåfall om det går att streama via surfplattan? Det jag mestadels kommer göra är att kolla Netflix, streama Spotify via telefonen, vilket jag tror ska gå också.

Permalänk
Medlem

Om du redan använder prylar från Apple så är Apple TV väldigt användbar. Här kan du se vad du kan visa på den: http://www.apple.com/appletv/whats-on/
Om du har iPhone 4S eller nyare, alternativt iPad 2 eller nyare så kan du även spegla skärmen och på så sätt surfa/spela spel med den. Jag tror dock att vissa appar som streamar innehåll blockerar möjligheten att visa den på Apple TV, men det var Amerikanska appar har jag för mig.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Skall du streama så klarar den ENDAST mp4 och itunes är ett krav.

iTunes är inte ett kvav. Funkar med bl.a http://beamer-app.com om man har en mac.

Tillägg: till PC finns AirParrot: http://www.airsquirrels.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

Om du redan använder prylar från Apple så är Apple TV väldigt användbar. Här kan du se vad du kan visa på den: http://www.apple.com/appletv/whats-on/
Om du har iPhone 4S eller nyare, alternativt iPad 2 eller nyare så kan du även spegla skärmen och på så sätt surfa/spela spel med den. Jag tror dock att vissa appar som streamar innehåll blockerar möjligheten att visa den på Apple TV, men det var Amerikanska appar har jag för mig.

HBO Go, kan vi i Sverige använda oss utav det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

HBO Go, kan vi i Sverige använda oss utav det?

Verkar inte så enligt http://www.apple.com/se/appletv/whats-on/. Däremot verkar HBO själva gjort om så att det finns stöd för skärmdubblering till Apple TV från iPhone/iPad: https://discussions.apple.com/thread/4915243
Dock krävs ju då att din iPhone/iPad är tillräckligt kraftfull för att kunna skicka bilden till Apple TV.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

WDTV live gen 3 eller en htpc.

Wd'n spelar upp allt utom 3D och HD ljud. den har appar för spotify och netflix (och massa annat)

Permalänk
Medlem

Har två stycken som används dagligen, streamar allt från nasen i alla möjliga format

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juicis:

Har två stycken som används dagligen, streamar allt från nasen i alla möjliga format

Behövde du göra något speciellt för det? Eller helt enkelt hittar APTV den direkt och sen är det bara att tuta och köra?

Permalänk

Använder min också dagligen,ett perfekt köp om man har iphone,ipad.
Streamar allt möjligt till den.
- man skulle kunnat installera playappar på den.

Permalänk
Medlem

Sen jag skaffade en "Smart TV" istället så behöver jag ingen extra mediaspelare.. Har använt datorn, PS3n och en liten Andriodsticka och hittils är det helt klart smidigast med TVn direkt. Har en http://www.dustinhome.se/product/5010660676/samsung-ue-50es5500-50-led-full-hd/ som jag köpte för 5 månader sen. Har allt jag spelar upp på min NAS.

Skaffa en TV som har funktionen du är ute efter. Om du inte redan har en sprillans ny TV.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenKenny:

Sen jag skaffade en "Smart TV" istället så behöver jag ingen extra mediaspelare.. Har använt datorn, PS3n och en liten Andriodsticka och hittils är det helt klart smidigast med TVn direkt. Har en http://www.dustinhome.se/product/5010660676/samsung-ue-50es5500-50-led-full-hd/ som jag köpte för 5 månader sen. Har allt jag spelar upp på min NAS.

Skaffa en TV som har funktionen du är ute efter. Om du inte redan har en sprillans ny TV.

För all del, men de pengarna har jag inte riktigt, och är inte behov av en helt ny TV riktigt än! Uppskattar förslaget dock!

Permalänk
Avstängd

Apple TV är underbart att ha om du har iPhone eller iPad

Permalänk

Håller med om att det är ett bra köp. Om du inte äger en iphone eller ipad finns det även möjlighet att strömma ljud från pc eller mac med hjälp av airfoil.

Vill du ha möjlighet att strömma mediafiler från ditt egna bibliotek kan du installera plex och plexconnect på din stationära dator alternativt på din nas om den stödjer det/ har kraft nog till att omkoda mediafiler. Använder mig själv av denna lösning och tycker att det fungerar otroligt bra. Menyerna flyter på bra och den spelar upp i princip allt. Det enda som jag inte lyckats spela upp är iso-filer.

Via plex channels kan man även få tillgång till strömningstjänster så som hbo-go och svt play. Har dock inte gjort några utförliga tester av detta så jag kan inte garantera att det fungerar klanderfritt.

Permalänk
Medlem

Apple TV fungerar riktigt smidigt för mig. Det blir en trevlig stämning när folk kommer över och alla kan skicka upp något kul på skärmen från sina mobiler.

För att spela upp lokala videoklipp måste de vara i korrekt format, men iTunes hjälper dig att konvertera de flesta. Glöm dock inte att du likväl kan låta datorn rendera videon och bara spegla skärmen till ATVn med AirPlay på Mac eller med 3e partsverktyg på Windows. Komplettera det med en touchpad-app till din mobil så har du det gött.

Visa signatur
Permalänk

Har precis fått min Ouya som jag beställt från Amazon.co.uk.
Med en Ouya får du följande:
En rolig android spelkonsol. Emulatorer funkar riktigt bra också.
XBMC som funkar bra. Dock tveksamt hur bra den klarar av 1080p, även om den skarpa versionen som kommer om ca 2 veckor kanske klarar det.
Spotify funkar bra.
+ en massa andra android-appar.
Verkligen värt 1100:- inkl. frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Behövde du göra något speciellt för det? Eller helt enkelt hittar APTV den direkt och sen är det bara att tuta och köra?

Har både iphone och ipad, streamar ibland via Air playit, Air video, Spotify och Plex. Sen är den jailbreakad så man kan lira XBMC och ta det via det. Kör på den Svenska och Amerikanska Netflix. Som sagt... Jag har sällan tråkigt med den eller känner mig låst till nåt format

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Har både iphone och ipad, streamar ibland via Air playit, Air video, Spotify och Plex. Sen är den jailbreakad så man kan lira XBMC och ta det via det. Kör på den Svenska och Amerikanska Netflix. Som sagt... Jag har sällan tråkigt med den eller känner mig låst till nåt format

Hehe, måste alltid vara en jailbreakad version av Apples produkter för att de ska fungera bra till 100%

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Iförsig, nu när du väl sa det. Jag har en del filmer/bilder/musik som ligger på en NAS som kanske vore roligt att gräva upp ibland, finns det något bättre alternativ då kanske?

Egentligen vill jag ju kunna kolla på HBO Nordic via mediaspelaren också, men som det ser ut nu, finns det ingen applikation till Apple TV som gör det möjligt. Det är isåfall om det går att streama via surfplattan? Det jag mestadels kommer göra är att kolla Netflix, streama Spotify via telefonen, vilket jag tror ska gå också.

Läste att hbo nordic app till apple tv är på gång.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig skaffat en Apple TV2 Gen3. Varför, för den går inte att JB.. Har en TV2 Gen2. Och den är JB fungerar hur bra som helt, spelar upp allt. Spelar upp nerpackade filer så man slipper packa upp dem.

Annars måste man göra om ALLT man har till Apple format.. Idioti

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

För mig fungerar ATV väldigt bra. Speciellt när jag lägger över en film från iPaden till TV´n och samtidigt kan göra annat på iPaden utan att filmen stängs ner.

Sen är en del appar gjorda för att användas med ATV på ett bra sätt, medans andra som HBO suger arschle då HBO Nordic inte valt att göra så att man kan lägga över bilden till ATV i fullformat utan endast spegla bilden i fel format.

Twitch.tv fungerar bra då du lägger över bilden till ATV och samtidigt får upp hela chattsidan till strömmen på iPaden, samt kan minimera och exempelvis göra annat på iPad/iPhone medans du har bilden på ATV.

Sen är det väldigt bra kvalite på iTunes filmerna i 1080p som man köper eller hyr. Framförallt har "om man vill" Netflix en bra app i ATV som är snabbare än alla smart-tv varianter och ger en fantastiskt bildkvalite med "vit undertext" i serier och filmer i hd material. Man kan också köra Amerikanska Netflix med en DNS fix och omställning av iTunes land i ATV om man tycker utbudet är för torrt i Svea-Rike.

Det enda jag saknar är HBO till ATV. Kör idag HBO genom datorn.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Hehe, måste alltid vara en jailbreakad version av Apples produkter för att de ska fungera bra till 100%

Skrivet av AxxT:

Skulle aldrig skaffat en Apple TV2 Gen3. Varför, för den går inte att JB.. Har en TV2 Gen2. Och den är JB fungerar hur bra som helt, spelar upp allt. Spelar upp nerpackade filer så man slipper packa upp dem.

Annars måste man göra om ALLT man har till Apple format.. Idioti

Ja vad ska man säga? Kunskapen är inte särskilt hög...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insidethevoid:

Ja vad ska man säga? Kunskapen är inte särskilt hög...

Oj vad du framstår som smart nu.

Kom med något vettigt eller kom inte med något alls

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Plex funkar utmärkt även med icke jailbreakad Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Skulle aldrig skaffat en Apple TV2 Gen3. Varför, för den går inte att JB.. Har en TV2 Gen2. Och den är JB fungerar hur bra som helt, spelar upp allt. Spelar upp nerpackade filer så man slipper packa upp dem.

Annars måste man göra om ALLT man har till Apple format.. Idioti

Det måste man inte alls. Plex fungerar fint på icke jailbreakade AppleTV numera.

Plex Connect: http://forums.plexapp.com/index.php/topic/69410-read-before-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hehe, måste alltid vara en jailbreakad version av Apples produkter för att de ska fungera bra till 100%

Jo det är väl så, men nu när jag tänker efter så har jag inte använt jailbreaket på ett tag även fast det finns där. Det blir mest Spotify, air video eller netflix. Funkar fint ändå.

Skrivet av ozo64:

Det måste man inte alls. Plex fungerar fint på icke jailbreakade AppleTV numera.

Plex Connect: http://forums.plexapp.com/index.php/topic/69410-read-before-p...

Precis! Streamar allt som vanligt. Använder aldrig iTunes

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983