På jakt efter ett grymt space-sim spel

Permalänk

På jakt efter ett grymt space-sim spel

Tjenare forumgubbar !
Kan ni rekommendera mig ett bra space-sim spel ?
Vill gärna ha ett där man kan åka runt o skjuta lite , utforska samt kanske uppgradera skeppet och bara glida runt o njuta lite . Har inte spelat ett spacesim-spel sen jag vet inte när och känner mig lite lost . . .

Har kikat på Sol: Exodus , X3 samt Evochron . Alla tre verkar ju helt okej . Men vill helst bara ha ett att sjunka ner i spelsoffan framför . Alla tips och idéer uppskattas !

(Helst inget Mmorpg ! )

tack på förhand
mvh
gubbfarbrorn

Permalänk
Medlem

Ett spel som ser lovande ut är Starlight Inception. Det bör släppas snart.

Ett annat spel som förhoppningsvis också är bra är uppföljaren till X3 serien, X Rebirth.
Har inte spelat någon ny space sim värd att nämnas, tycker fortfarande att Freelancer är en av de bästa spelen i genren.

Permalänk

Freelancer är nåt du kan ta och kolla in, har runt 10 år på nacken nu men är fortfarande en av mina absoluta favoriter.

Permalänk

Ah ok då till att kolla Amazon o se om man kan hitta ett ex av Freelancer . ska även kolla in Starlight Inception . Tack för tipsen !

Permalänk

hur är Arvoch Alliance och Evochron mercenary ? Någon som har spelat dem ? Verkar vara lite åt Freelancer hållet .

Permalänk
Medlem

Det är dock på gång en hel del space sim. De 2 spelen jag nämde ovan är väl de space sim spel som släpps först, om jag nu inte missat något spel.
Dessutom är det på gång:
Star Citizen
Elite : Dangerous
Limit Theory
Eterium
Void Destroyer
Dominium

men dessa är under utveckling och släpps förmodligen inte förrän tidigast under 2014, utom Eterium som tom kan släppas först av alla.
Några av dessa ser riktigt lovande ut ...

Permalänk
Medlem

EVE Online

hyfsat komplicerat spel system men ta en titt på twitch får du en bild på typiskt gameplay.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Lockande verkar hända en hel del på space-sim fronten med andra ord !
någon som vet ett bra forum för sådana spel (alltså renodlade spacesim forum) eller någon sida där man kan hålla koll på vilka space-titlar som är på g?
Tack ska ni ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evan Kedrups:

Lockande verkar hända en hel del på space-sim fronten med andra ord !
någon som vet ett bra forum för sådana spel (alltså renodlade spacesim forum) eller någon sida där man kan hålla koll på vilka space-titlar som är på g?
Tack ska ni ha!

SpaceSimCentral passar nog in på dina önskemål.
En bra sida är http://www.spacesector.com/

Permalänk

Tusan tack ! Nu har jag lite kött innanför rymdkapseln ! Blir nog till att köpa både freelancer o Evochron mercenary !
Ska kolla in forumet oxå !

Permalänk
Medlem

Homeworld serien är ju annars en serie långt före sin tid enligt mig.

Och gillar du det samt gillar DOTA eller liknande är ju Stellar Impact något att kolla in

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Verkar som att alla glömt det kommande X Rebirth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Verkar som att alla glömt det kommande X Rebirth.

http://www.youtube.com/watch?v=eNs1rdSkUi8

Det spelet är inte glömt, jag nämnde det redan i det 2:a inlägget i denna tråd
(dvs mitt 1:a inlägg i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Det spelet är inte glömt, jag nämnde det redan i det 2:a inlägget i denna tråd
(dvs mitt 1:a inlägg i tråden)

Det missade jag, pardon me

Permalänk

EVE Online kanske?

http://www.eveonline.com/

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

x rebirth ser ju riktigt trevligt ut . Får se vad det får för betyg sen när det släpps i november men ser onekligen lovande ut ! Riktigt trevliga miljöer och snygg grafik

Permalänk
Skrivet av Twister86:

EVE Online kanske?

Väldigt speciellt spel. Man styr inte sitt skepp själv, strid består av att klicka på en fiende och sen ta en kopp kaffe medan spelet utkämpar autocombat, och spelets verkliga innehåll är att köpa och sälja grejor till andra spelare & chatta med andra spelare.
Jag blev otroligt besviken på EVE för jag hade hoppats på ett massivt multiplayer elite/freelancer (Eurotrucker-in-space-with-guns liksom), och så var det ju inte alls. Det är snarare Second Life-in-space-with-guns.

Personligen tycker jag det är mer underhållande att läsa artiklar om allt drama i spelet än att faktiskt spela det.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Ah då kan jag skippa Eve låter inte som ett spel i min smak .
Måste kunna styra skeppet själv

Permalänk
Skrivet av Evan Kedrups:

Ah då kan jag skippa Eve låter inte som ett spel i min smak .
Måste kunna styra skeppet själv

Nåt som kanske blir något så småningom är EVR (en first-person variant av EVE som använder virtual-reality headsetet Oculus Rift), fast det är ännu oklart om det någonsin kommer släppas.

Elite: Dangerous är trean i Elite serien, ser lovande ut men är långt från release än. Star Citizen har också en bra bit kvar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xclusiv8:

Verkar som att alla glömt det kommande X Rebirth.

http://www.youtube.com/watch?v=eNs1rdSkUi8

Detta, alltså jag såg denna o det andra klippet som släpptes i veckan, o det är ju helt insane.
Får hoppas att det är kul bara, för det verkar ju helt överjävligt stort, snyggt och bra.

Permalänk
Medlem

Annar, om man nu vill kunna spela en space sim MMO så är ju också Infinity under utveckling.
Här är ett tech demo från 2010:

Deras website: http://www.infinity-universe.com/Infinity/

Det finns ju förståss fler space sim spel, som är utgivna, spel som Galaxy on fire 2 eller Starpoint Gemini mfl ... men tycker inte de är bättre än Freelancer

Permalänk

Evr såg ju sjukt lockande ut med ! Tufft med Oculus Riften oxå det är en apparat jag är riktigt sugen på att testa i både rymd , bil samt rollspel fy Fabian va lockande!

Permalänk

Wow Infinity såg ju inte tråkigt ut heller ! Men om man skulle köpa ett spel som är släppt vad skulle ni rekommendera ? Lutar åt X3 gold pack just nu kostar 216:- på gamersgate ... Väntar dock tills lite senare i månaden med att göra ett köp . Sen kommer ju ett par andra höjdarspel som man måste hålla ögonen på : gta v september och X3 rebirth november samt Divinity original sin november fast det är ju en helt annan typ av spelnjutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evan Kedrups:

Wow Infinity såg ju inte tråkigt ut heller ! Men om man skulle köpa ett spel som är släppt vad skulle ni rekommendera ? Lutar åt X3 gold pack just nu kostar 216:- på gamersgate ... Väntar dock tills lite senare i månaden med att göra ett köp . Sen kommer ju ett par andra höjdarspel som man måste hålla ögonen på : gta v september och X3 rebirth november samt Divinity original sin november fast det är ju en helt annan typ av spelnjutning

Tja, vill du köpa ett av X spelen så skulle jag nog rekommendera X3 Terran War Pack. Den innehåller X3 Terran Conflict samt X3 Albion Prelude.
X3 Terran War Pack på Steam
X3 Terran War Pack på Gamersgate

Det är ingent dåligt val tycker jag personligen. Många tycker de är för svåra, men när man väl lärt sig bemästra dem så är det verkligen ett kul serie spel.
Klart att rekommendera, men då gäller det att du har talamodet att lära dig det. Kolla gärna på min tråd om X Rebirth, om du inte redan gjort det, X-Rebirth, ny uppföljare i X-serien från Ego soft

Permalänk
Medlem

http://star-made.org/

Mer eller mindre "Minecraft in SPACE!" som fortfarande är i nån form av Alpha.

EDIT: Försökte spela Everchron Mercenary två gånger. Första gången la jag av efter jag lärde mig kontrollerna bara för att flyga omkring i en timme utan den blekaste aning om vad det var tänkt man skulle göra. Andra gången gav jag upp när jag fick panik och kraschade med en planet. Hade liksom glömt bort de ganska komplicerade kontrollerna.

Permalänk

Update : har hittat ett trevligt gammalt spel Freespace 2 . rikitgt kul och ser helt okej ut även i dag trots några år på nacken (kör med opensource modden bl.a.) får duga tills det kommer ut lite nyare varianter . tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evan Kedrups:

Update : har hittat ett trevligt gammalt spel Freespace 2 . rikitgt kul och ser helt okej ut även i dag trots några år på nacken (kör med opensource modden bl.a.) får duga tills det kommer ut lite nyare varianter . tack

Rekommenderar även Freelancer med Freelancer Discovery Mod Server minst 150 regelbundnda spelare varje dag.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evan Kedrups:

Update : har hittat ett trevligt gammalt spel Freespace 2 . rikitgt kul och ser helt okej ut även i dag trots några år på nacken (kör med opensource modden bl.a.) får duga tills det kommer ut lite nyare varianter . tack

Om det är gratis spel du är ute efter så finns du även Wing commander: The Darkest Hour , som även det är baserat på Freespace 2, om det inte är den du syftar på ... liksom flera andra moddar ...

Det finns även flera moddar till X 3 spelen, men de kräver att du har X3, som någon av dessa:

(Finns fler moddar till X3 Reunion, som är äldre än Terran Conflict)

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera KerbalSpaceProgram (.com)

Sandbox-raket-byggar-sim fast i en annat universum. Du får bygga raketer helt själv och resa runt hur du vill. Finns ej Careermode (saker har en kostnad och det kommer väl komma ekonomi och uppdrag såsmåningom)

Communityt är HELT underbart, fritt från kids som trollar. Man kan fråga i princip vilken dum fråga som helst på forumet och få varma hjälpande svar.

Finns gott om klipp på youtube och tutorials. DOCK tycker jag att du inte ska kolla några tutorials alls i början förens du spelat iallafall någon vecka, det är första början och upptäckandet i byggen som är bland det underbara.

Rekomenderas VARMT. Finns på steam eller visa hemsidan att köpa för c:a 200kr.

Är uppe i 200+ timmar på det sen Juni då jag köpte det...

Permalänk

Oj tackar ! Har faktiskt installerat Wing commander the darkest hour men inte hunnit köra igenom Freespace 2 än .Håller ett löga på Kerbal oxå o ser hur det utvecklas . Sen blir det nog att köpa hon del i X-serien oxå om pengarna räcker till .
Är sugen på det nya X3 Rebirth men vill gärna ha kört något av de andra spelen i serien först för att få lite känn på hur de är.