Western Digital eller Seagate?

Permalänk
Medlem

Western Digital eller Seagate?

Hej

Ska nog gå och köpa mig en ny hårddisk i eftermiddag.

Här i Göteborg kan jag köpa en Wester Digital 80 Gb (8Mb cache) för 1250 :- (ink. moms på XP-data) - specialerbjudade.

Eller ska jag köpa mig en Seagate Barracuda V 80 Gb (2Mb cache) för 1295:- (ink. moms på Inetdata)

Western Digital ska ju vara lite snabbare (vid vissa tillfällen) - men jag vill även ha en tyst dator, vilket talar för Seagate.

Tycker även att jag har läst här på forumet att Seagate verkar vara stabilare (mindre problem med) än Western Digital.

Eller ?

Vad tycker ni ?

(har för mig att dessa trådar ska vara här istället för köparens guide ?)

Permalänk
Medlem

Min WD låter inte speciellt mycket.
Jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer...

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt en Seagate... har för mig att Seagate inte alls blir lika varma... spelar inte så stor roll vilken du väljer..

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Hedersmedlem

WDs mindre diskar är slöare än de stora eftersom det helt enkel är äldre modeller.
Seagate är väl ok förutom att de har rätt kass söktid så jag skulle inte köra en sån som systemdisk iaf. Enda fördelen är att den är tyst.
Båda blir ungefär lika varma. Det är bara IBM 180GXP som blir ett par grader varmare än de flesta andra 7200 RPM IDE-diskar.

Jag skulle iaf köpa en IBM (ahem.. Hitachi) 180GXP eftersom den är snabbare än båda de diskarna och nästan lika tyst som Seagaten. Men om du tror på alla dumma rykten vill du nog inte ens ta i en IBM med tång.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag skulle iaf köpa en IBM (ahem.. Hitachi) 180GXP eftersom den är snabbare än båda de diskarna och nästan lika tyst som Seagaten. Men om du tror på alla dumma rykten vill du nog inte ens ta i en IBM med tång.

Jag har faktiskt en IBM idag - den olycksdrabbade 30Gb 75GPX modellen

Jag har haft lite problem med den - men det har löst sig efter att jag kört deras DFT program.

Men, jag får lov att erkänna att jag hade tänkt köpa något annat nu när det har varit så mycket skriverier här om problem - även om jag vet att dessa problem inte har med de nyaste modellerna att göra.

På Inet kan jag köpa en IBM 120GPX 80Gb för 1245:- , är den ett bättre köp alltså ?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du köper IBM (jag sa om ) så köp 180GXP. Annars så rekommenderar jag Seagate Barracuda ATA V, om du nöjer dig med den något höga söktiden som sagt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

jag skulle gå på seagate, den e tyst o stabil. Jag har en 80gb 120GXp inne på reparation just nu. Den började låta konstigt som fan, 2 dagar efter det krashade den helt..

Jag tror iof att Hårdiskproblem är ett enda lotteri, även fast just en del modeller pajar oftare..

Visa signatur

I´m not a player, I just fuck a lot...

Ingen tjej kan någonsin tillfredställa mig lika mycket som min dator gör.

Permalänk

Ta WD 8mb cache e ju rätt bra

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips - det blev en Seagate