Permalänk
Medlem

Vad är en så kallad koreaskärm?

Hej!
På senare tid har jag sett väldigt mycket snack här på SweC om s.k. Koreaskärmar. Vad betyder prefixet "korea"? Är det bara att de är tillverkade i Korea? Hört att de är svinbilliga också och även de med IPS, 120+ Hz och 1440p är billiga.

Vad har dessa gudsgåvor för för- och nackdelar, vad har de för märken och var kan man få tag på dem?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tack! Efter att ha skummat igenom de första sidorna har jag fått lite grundläggande info. Dock är jag inte intresserad av 27" tyvärr, och efter snabb googling finns inga koreaskärmar i 24". Jag skulle vilja hitta en med följande specs:

-IPS
-Kan nå över 60Hz
-Gärna högre än 1080p men inget krav
-Prislapp på under 2k

Finns denna skärm?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Tack! Efter att ha skummat igenom de första sidorna har jag fått lite grundläggande info. Dock är jag inte intresserad av 27" tyvärr, och efter snabb googling finns inga koreaskärmar i 24". Jag skulle vilja hitta en med följande specs:

-IPS
-Kan nå över 60Hz
-Gärna högre än 1080p men inget krav
-Prislapp på under 2k

Finns denna skärm?

Inte vad jag vet eller vad jag kan hitta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

IPS och över 60Hz är svårt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

IPS och över 60Hz är svårt

Inte med koreaskärmarna.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Såna här har jag: http://overlordcomputer.com/collections/27-displays.

Dock inte under 2000 kr men det kan bli svårt att uppfylla.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Så jävla billiga är dom inte. Speciellt inte om man måste betala massa frakt och tull.

Det är väl främst om man vill ha både ips och över 60hz som det är trevligt.

Skrivet av MrMunchy:

Tack! Efter att ha skummat igenom de första sidorna har jag fått lite grundläggande info. Dock är jag inte intresserad av 27" tyvärr, och efter snabb googling finns inga koreaskärmar i 24". Jag skulle vilja hitta en med följande specs:

-IPS
-Kan nå över 60Hz
-Gärna högre än 1080p men inget krav
-Prislapp på under 2k

Finns denna skärm?

Sänk dina krav eller höj budgeten. Finns IPS-skärmar i sverige för det priset och billigare om du kan leva med 60hz.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Så jävla billiga är dom inte. Speciellt inte om man måste betala massa frakt och tull.

Det är väl främst om man vill ha både ips och över 60hz som det är trevligt.

Sänk dina krav eller höj budgeten. Finns IPS-skärmar i sverige för det priset och billigare om du kan leva med 60hz.

Tar bort budgeten då för att se vilka skärmar som uppfyller de andra kraven.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Hur stor vill du ha då? Dom här som redan länkats uppfyller alla dina krav om du tar bort budgeten: http://overlordcomputer.com/collections/27-displays

Kostar dock nästan det dubbla, plus eventuell frakt och tull. Verkar skickas från USA så nog blir det tull. Någon som faktiskt köpt därifrån kan ju komma med mer såna detaljer, de är rätt populära vad jag vet.

Kom ihåg att du kommer få köra rätt låga inställningar om du vill driva en 2560x1440-skärm i 90-12fps eller vad det är för hz man brukar kunna klocka dom skärmarna till.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Hur stor vill du ha då? Dom här som redan länkats uppfyller alla dina krav om du tar bort budgeten: http://overlordcomputer.com/collections/27-displays

Kostar dock nästan det dubbla, plus eventuell frakt och tull. Verkar skickas från USA så nog blir det tull. Någon som faktiskt köpt därifrån kan ju komma med mer såna detaljer, de är rätt populära vad jag vet.

De är 27", vilket överskrider mina krav.

Edit: Det kanske inte finns några 1440p under 27"..? Aldrig haft över 1080p så är väldigt oinsatt.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av anemic:

Inte med koreaskärmarna.

Jo, men jag pratar givetvis om TS budget.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej!
På senare tid har jag sett väldigt mycket snack här på SweC om s.k. Koreaskärmar. Vad betyder prefixet "korea"? Är det bara att de är tillverkade i Korea? Hört att de är svinbilliga också och även de med IPS, 120+ Hz och 1440p är billiga.

Vad har dessa gudsgåvor för för- och nackdelar, vad har de för märken och var kan man få tag på dem?

Det är billiga budgetskärmar som har dålig garanti (ingen garanti alls nästan vad jag läst), dålig kvalitet då de ofta levereras med böjd ram och liknande, och även om du får ett par trasiga pixlar får du inte byta skärm/lagas med ny panel. Jag avråder starkt från att köpa dessa skärmar, men det är ditt val, vill du gambla med 3500 kronor så får du. Vad jag har läst så är det inte många (typ någon?) som får en perfekt skärm vid leverans som är bra på alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är billiga budgetskärmar som har dålig garanti (ingen garanti alls nästan vad jag läst), dålig kvalitet då de ofta levereras med böjd ram och liknande, och även om du får ett par trasiga pixlar får du inte byta skärm/lagas med ny panel. Jag avråder starkt från att köpa dessa skärmar, men det är ditt val, vill du gambla med 3500 kronor så får du. Vad jag har läst så är det inte många (typ någon?) som får en perfekt skärm vid leverans som är bra på alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här känns rent felaktigt. Det enda som verkar vara hyggligt nära sanningen är att ramarna kan bukta lite och vara lite skeva, i övrigt verkar de allra flesta funka klockrent och verkar ha mindre/inte mer problem med BLB än skärmar köpta här.

Har du någon egen erfarenhet eller vad grundar du det på?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här känns rent felaktigt. Det enda som verkar vara hyggligt nära sanningen är att ramarna kan bukta lite och vara lite skeva, i övrigt verkar de allra flesta funka klockrent och verkar ha mindre/inte mer problem med BLB än skärmar köpta här.

Har du någon egen erfarenhet eller vad grundar du det på?

Jag har läst en hel del om dessa och har två bekanta som äger skärmar av denna variant. På Sweclockers är de ganska omtyckta av en del, men jag tycker att på utländska sidor tas det upp lite mer negativ kritik. Såklart är ju dock det jag skriver subjektivt och inte fakta. Skrev även frågetecken efter vissa saker jag inte visste.

Hur som helst kan inte min subjektiva uppfattning vara "fel", men kan vara olika från vissa andras.

Så du tycker att de har bra garantivillkor, bra pixel-garanti, att de har lika bra kvalitet på bild och konstruktion som de vanliga stora tillverkarna som tex Dell, Samsung, Eizo, Nec osv?

Då står jag klart och tydligt kvar vid min subjektiva uppfattning och säger att det är ett mycket större lotteri än "vanligt" vilket skick och kvalitet skärmen är i vid leverans.

Något som däremot är ganska objektivt och som väl mer eller mindre är fakta (?) är att de behöver kalibreras en del för att ge ok bild. De är inte heller lika vassa på bildkvalitet som de flesta IPS-skärmarna här, men såklart bättre än sketna TN-paneler vissa stackare fortfarande använder år 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Koreanska LCD-paneler i off-brand märken är vad vi kallar Koreaskärmar. Oftast IPS eller PLS, alltså paneler från de koreanska tillverkarna LG Display eller Samsung Display. De säljs oftast via Ebay. Eller gjorde från början. Kvalitén varierar stort. Med BLB, dålig passform osv. Elektroniken är rätt fattig, men vissa går att klocka.

@MrMunchy under 27" får du nöja dig med 1920x1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har läst en hel del om dessa och har två bekanta som äger skärmar av denna variant. På Sweclockers är de ganska omtyckta av en del, men jag tycker att på utländska sidor tas det upp lite mer negativ kritik. Såklart är ju dock det jag skriver subjektivt och inte fakta. Skrev även frågetecken efter vissa saker jag inte visste.

Hur som helst kan inte min subjektiva uppfattning vara "fel", men kan vara olika från vissa andras.

Så du tycker att de har bra garantivillkor, bra pixel-garanti, att de har lika bra kvalitet på bild och konstruktion som de vanliga stora tillverkarna som tex Dell, Samsung, Eizo, Nec osv?

Då står jag klart och tydligt kvar vid min subjektiva uppfattning och säger att det är ett mycket större lotteri än "vanligt" vilket skick och kvalitet skärmen är i vid leverans.

Något som däremot är ganska objektivt och som väl mer eller mindre är fakta (?) är att de behöver kalibreras en del för att ge ok bild. De är inte heller lika vassa på bildkvalitet som de flesta IPS-skärmarna här, men såklart bättre än sketna TN-paneler vissa stackare fortfarande använder år 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Var har du läst då? Inte overclock.net eller 120Hz antar jag? De verkar vara de två främsta forumen för dessa skärmar, och bilden du målar upp är totalt motstridig mot vad man hittar där. De har ju trots allt samlat en väldig mängd köpare där och de har inte problemen eller de negativa omdömen som du nämner.

Jag vet inte huruvida deras garantivillkor är bra eller inte, jag vet 2 pers som haft problem och hur det slutat vet jag inte, de för en positiv dialog med säljaren verkar det som. När det gäller pixelgarantin är den inte direkt sämre än här i Sverige, pixelgaranti är generellt sett dålig. Få verkar få problem med döda pixlar dock om man ser omdömen efter de som köpt.

När det gäller kvaliteten tycker jag absolut att den är hög, väldigt hög faktiskt med tanke på priset. De flesta tål en duktig överklock, färgmässigt är de faktiskt riktigt vassa bara man ställer in dem ordentligt.

Du kan säkert hitta flera negativa saker om dem om du googlar, jag behöver bara vända mig till Sweclockers eget forum för att hitta minst lika negativa omdömen om skärmar köpta i Sverige. Ta ASUS skärmen med döda pixlar i mitten som det skrevs om nyligen, den bedöms ha godkänd funktion och byts ej ut.

Sen är det ju rent skitsnack att "det knappt är någon" som får en "perfekt" skärm. Min går i 120hz, inga döda pixlar och inga problem. Faktum är att det verkar vara det mest vanliga. Men backa gärna upp dina påståenden med lite statistik om jag har fel?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Jaså? Var har du läst då? Inte overclock.net eller 120Hz antar jag? De verkar vara de två främsta forumen för dessa skärmar, och bilden du målar upp är totalt motstridig mot vad man hittar där. De har ju trots allt samlat en väldig mängd köpare där och de har inte problemen eller de negativa omdömen som du nämner.

Jag vet inte huruvida deras garantivillkor är bra eller inte, jag vet 2 pers som haft problem och hur det slutat vet jag inte, de för en positiv dialog med säljaren verkar det som. När det gäller pixelgarantin är den inte direkt sämre än här i Sverige, pixelgaranti är generellt sett dålig. Få verkar få problem med döda pixlar dock om man ser omdömen efter de som köpt.

När det gäller kvaliteten tycker jag absolut att den är hög, väldigt hög faktiskt med tanke på priset. De flesta tål en duktig överklock, färgmässigt är de faktiskt riktigt vassa bara man ställer in dem ordentligt.

Du kan säkert hitta flera negativa saker om dem om du googlar, jag behöver bara vända mig till Sweclockers eget forum för att hitta minst lika negativa omdömen om skärmar köpta i Sverige. Ta ASUS skärmen med döda pixlar i mitten som det skrevs om nyligen, den bedöms ha godkänd funktion och byts ej ut.

Sen är det ju rent skitsnack att "det knappt är någon" som får en "perfekt" skärm. Min går i 120hz, inga döda pixlar och inga problem. Faktum är att det verkar vara det mest vanliga. Men backa gärna upp dina påståenden med lite statistik om jag har fel?

Håller med Yorg. Testade tre stycken Eizo-skärmar varav två hade var sin trasig pixel och den tredje hade BLB. Alla tre hade problem med att färgtemperaturen skiftade horisontellt, alltså skärmen hade kallare färger i vänster sida och det skiftade till varmare mot höger.
Lämnade tillbaka alla tre och köpte koreaskärmar för halva priset. Inga döda pixlar, lite BLB men inte värre än Eizon och till skillnad från Eizo går den att klocka upp till 118Hz. Dock kör jag på 96Hz. De enda punkterna som Eizo var märkbart bättre på är garanti, (5 år vs 1) och stativet som var väldigt bra och som är ren skit på koreaskärmen. Men stativet kan variera mellan olika modeller och tillverkare.

Vad gäller garantier så varierar det mellan säljarna. Den jag köpte från garanterade att det inte skulle finnas mer än 1 defekt pixel. Med tanke på att jag allt som allt fick lägga ut ca 2800kr så är det mycket konkurrenskraftigt. Givet att man vill ha en IPS skärm som orkar med mer än 60Hz.

Till TS: Mig veterligen finns 1440p skärmar bara 27" och större.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligtvis köpa Qnix QX2710 trots att den är 27", men innan jag beställer måste jag få bekräftat att det är Europeisk nätdel. Är det det?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Jag kommer troligtvis köpa Qnix QX2710 trots att den är 27", men innan jag beställer måste jag få bekräftat att det är Europeisk nätdel. Är det det?

Jo. Det är likadana kontakter i Korea som här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Casper:

Jag kommer troligtvis köpa Qnix QX2710 trots att den är 27", men innan jag beställer måste jag få bekräftat att det är Europeisk nätdel. Är det det?

Bra att du tog ditt förnuft till fånga och skippade det extremt märkliga kravet att det inte får vara större än 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lyckokaka:

Håller med Yorg. Testade tre stycken Eizo-skärmar varav två hade var sin trasig pixel och den tredje hade BLB. Alla tre hade problem med att färgtemperaturen skiftade horisontellt, alltså skärmen hade kallare färger i vänster sida och det skiftade till varmare mot höger.
Lämnade tillbaka alla tre och köpte koreaskärmar för halva priset. Inga döda pixlar, lite BLB men inte värre än Eizon och till skillnad från Eizo går den att klocka upp till 118Hz. Dock kör jag på 96Hz. De enda punkterna som Eizo var märkbart bättre på är garanti, (5 år vs 1) och stativet som var väldigt bra och som är ren skit på koreaskärmen. Men stativet kan variera mellan olika modeller och tillverkare.

Vad gäller garantier så varierar det mellan säljarna. Den jag köpte från garanterade att det inte skulle finnas mer än 1 defekt pixel. Med tanke på att jag allt som allt fick lägga ut ca 2800kr så är det mycket konkurrenskraftigt. Givet att man vill ha en IPS skärm som orkar med mer än 60Hz.

Till TS: Mig veterligen finns 1440p skärmar bara 27" och större.

Det är ett lotteri, det är ju trots allt paneler som tillverkarna har ratat, det är alltså varken A eller A+ paneler så det förekommer lite olika fel.

Backligt bleed har inte med panelen i sig att göra utan passformen, sitter plasten runt skärmen och klämmer mot panelen blir det så kallat BLB just där den klämmer åt. Det är oftast uniformity man går efter när man binnar paneler, det vill säga att den kan vara lite ljusare eller mörkare på lite olika ställen på skärmen. Döda pixlar binnar man inte efter, det är inte så att man släpper igenom paneler med trasiga pixlar utan det är billigare att kassera dessa paneler, tekniken är så pass bra numera att det är sällan trasiga pixlar uppstår. Sen kan man ju lika gärna ha otur med trasiga pixlar på en proffsskärm som på en korea-skärm, men det är ju betydligt krångligare att reklamera en korea-skärm för det felet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Jaså? Var har du läst då? Inte overclock.net eller 120Hz antar jag? De verkar vara de två främsta forumen för dessa skärmar, och bilden du målar upp är totalt motstridig mot vad man hittar där. De har ju trots allt samlat en väldig mängd köpare där och de har inte problemen eller de negativa omdömen som du nämner.

Jag vet inte huruvida deras garantivillkor är bra eller inte, jag vet 2 pers som haft problem och hur det slutat vet jag inte, de för en positiv dialog med säljaren verkar det som. När det gäller pixelgarantin är den inte direkt sämre än här i Sverige, pixelgaranti är generellt sett dålig. Få verkar få problem med döda pixlar dock om man ser omdömen efter de som köpt.

När det gäller kvaliteten tycker jag absolut att den är hög, väldigt hög faktiskt med tanke på priset. De flesta tål en duktig överklock, färgmässigt är de faktiskt riktigt vassa bara man ställer in dem ordentligt.

Du kan säkert hitta flera negativa saker om dem om du googlar, jag behöver bara vända mig till Sweclockers eget forum för att hitta minst lika negativa omdömen om skärmar köpta i Sverige. Ta ASUS skärmen med döda pixlar i mitten som det skrevs om nyligen, den bedöms ha godkänd funktion och byts ej ut.

Sen är det ju rent skitsnack att "det knappt är någon" som får en "perfekt" skärm. Min går i 120hz, inga döda pixlar och inga problem. Faktum är att det verkar vara det mest vanliga. Men backa gärna upp dina påståenden med lite statistik om jag har fel?

http://pcmonitors.info/articles/will-we-see-120hz-ips-panels

IPS klarar inte riktigt av 120 Hz på ett bra sätt och som det ser ut nu verkar ingen stor vara intresserad av att utveckla det heller. Varför dumpa så mycket pengar på IPS när de redan har TN för 3D och när OLED är framtiden? De arbetar för fullt med att få OLED till den breda marknaden och där har du inte alls samma problem med att få till 120 Hz.

Pixelgarantier gäller samtliga tillverkare och det är kopplat till priset. Det gäller för övrigt även kamerasensorer. Om de skulle vara tvunga att rata alla skärmar med en enstaka trasig pixel hade priset på paneler skjutit i höjden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Jaså? Var har du läst då? Inte overclock.net eller 120Hz antar jag? De verkar vara de två främsta forumen för dessa skärmar, och bilden du målar upp är totalt motstridig mot vad man hittar där. De har ju trots allt samlat en väldig mängd köpare där och de har inte problemen eller de negativa omdömen som du nämner.

Jag vet inte huruvida deras garantivillkor är bra eller inte, jag vet 2 pers som haft problem och hur det slutat vet jag inte, de för en positiv dialog med säljaren verkar det som. När det gäller pixelgarantin är den inte direkt sämre än här i Sverige, pixelgaranti är generellt sett dålig. Få verkar få problem med döda pixlar dock om man ser omdömen efter de som köpt.

När det gäller kvaliteten tycker jag absolut att den är hög, väldigt hög faktiskt med tanke på priset. De flesta tål en duktig överklock, färgmässigt är de faktiskt riktigt vassa bara man ställer in dem ordentligt.

Du kan säkert hitta flera negativa saker om dem om du googlar, jag behöver bara vända mig till Sweclockers eget forum för att hitta minst lika negativa omdömen om skärmar köpta i Sverige. Ta ASUS skärmen med döda pixlar i mitten som det skrevs om nyligen, den bedöms ha godkänd funktion och byts ej ut.

Sen är det ju rent skitsnack att "det knappt är någon" som får en "perfekt" skärm. Min går i 120hz, inga döda pixlar och inga problem. Faktum är att det verkar vara det mest vanliga. Men backa gärna upp dina påståenden med lite statistik om jag har fel?

100% hela pixlar är ju knappast definitionen på en perfekt skärm, du har en B-binnad panel i din skärm, om du har en kalibrator så kan du ju alltid kolla hur det är med uniformity för den misstänker jag är ganska dålig på den. Det är ingen som får en perfekt panel i sin korea-skärm, och då menar jag verkligen ingen, det finns ju en anledning till varför panelen inte dög åt tillverkaren. Personligen tycker jag att korea-skärmarna är för dyra med tanke på defekterna man får på köpet.

Permalänk
Medlem

Jag betalade betalade 3300 med tull. Jag är skit nöjd

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

100% hela pixlar är ju knappast definitionen på en perfekt skärm, du har en B-binnad panel i din skärm, om du har en kalibrator så kan du ju alltid kolla hur det är med uniformity för den misstänker jag är ganska dålig på den. Det är ingen som får en perfekt panel i sin korea-skärm, och då menar jag verkligen ingen, det finns ju en anledning till varför panelen inte dög åt tillverkaren. Personligen tycker jag att korea-skärmarna är för dyra med tanke på defekterna man får på köpet.

Bra sagt. Många här verkar vara riktigt lyriska över dessa skärmar och jag förstår inte riktigt grejen. En budgetskärm med dålig panel och vanliga fel som intryckta ramar och dålig passform. Men jag antar att det beror på att vi har högre krav och förväntningar på skärmar än folk som suttit med TN-paneler senaste åren.

Köper man dator för 10 000-20 00 kronor är det ju väldigt dumt att snåla in på det som du kommer att tillbringa all tid att titta på när du använder datorn. Just skärmen är nog det mest underskattade till datorer imo. Köper man dator för 20k tycker jag att det minsta man bör lägga på bra skärm är 5 000 kronor. Det är en investering som förmodligen kommer hålla bra över 2-3 datorbyggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Bra sagt. Många här verkar vara riktigt lyriska över dessa skärmar och jag förstår inte riktigt grejen. En budgetskärm med dålig panel och vanliga fel som intryckta ramar och dålig passform. Men jag antar att det beror på att vi har högre krav och förväntningar på skärmar än folk som suttit med TN-paneler senaste åren.

Köper man dator för 10 000-20 00 kronor är det ju väldigt dumt att snåla in på det som du kommer att tillbringa all tid att titta på när du använder datorn. Just skärmen är nog det mest underskattade till datorer imo. Köper man dator för 20k tycker jag att det minsta man bör lägga på bra skärm är 5 000 kronor. Det är en investering som förmodligen kommer hålla bra över 2-3 datorbyggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men i det här fallet går inte kostnad och prestanda/upplevelse hand i hand.
Själv funderar jag på att köpa en dator för 25-30k eller kanske ännu dyrare samt en sånhär korea skärm, och tro mig, jag köper inte korea skärmen för att jag snålar, pengar är det minsta bekymret. Utan jag vill ha det bästa som existerar på planeten.
Och vad är den bästa datorskärmen som existerar på denna planet? Jo det är 2560x1440 IPS/PLS @ 120 Hz, och det råkar vara en billig koreaskärm.
De stora jättemärkena är ju tydligen så jävla inkompetenta eller hjärndöda att de inte förstår att det finns en stor marknad här och vägrar släppa en skärm motsvarande koreaskärmarna fast med betydligt bättre kvalité.
Det är tråkigt med kvalitetsbristerna men om det finns en bättre skärm: var snäll och länka till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

100% hela pixlar är ju knappast definitionen på en perfekt skärm, du har en B-binnad panel i din skärm, om du har en kalibrator så kan du ju alltid kolla hur det är med uniformity för den misstänker jag är ganska dålig på den. Det är ingen som får en perfekt panel i sin korea-skärm, och då menar jag verkligen ingen, det finns ju en anledning till varför panelen inte dög åt tillverkaren. Personligen tycker jag att korea-skärmarna är för dyra med tanke på defekterna man får på köpet.

Du missade min poäng, det fanns ett syfte med citationstecknen i min post. Jag skulle aldrig försöka mig på att använda mig av uttrycket perfekt för att beskriva en skärm, jag har inte den expertisen. Jag vände mig dock mot postaren jag citerade som valde att slänga sig med den termen och jag svarade på vad jag uppfattade var hans definition av ordet.

Det finns säkert något problem med skärmen som jag är för okunnig/tondöv för att se, men det är ju det fina i kråksången, jag ser det inte. Jag ser en skärm som har väldigt lite problem med BLB, inga döda pixlar, tuffar på i 120Hz med färger som jag uppfattar vara riktigt, riktigt bra.

Kan du erbjuda ett alternativ för under 3 papp som klarar samma saker som min skärm gör ska jag gladeligen slänga upp den på blocket ögonblickligen och köpa ditt förslag istället.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Jag har läst en hel del om dessa och har två bekanta som äger skärmar av denna variant. På Sweclockers är de ganska omtyckta av en del, men jag tycker att på utländska sidor tas det upp lite mer negativ kritik. Såklart är ju dock det jag skriver subjektivt och inte fakta. Skrev även frågetecken efter vissa saker jag inte visste.

Hur som helst kan inte min subjektiva uppfattning vara "fel", men kan vara olika från vissa andras.

Så du tycker att de har bra garantivillkor, bra pixel-garanti, att de har lika bra kvalitet på bild och konstruktion som de vanliga stora tillverkarna som tex Dell, Samsung, Eizo, Nec osv?

Då står jag klart och tydligt kvar vid min subjektiva uppfattning och säger att det är ett mycket större lotteri än "vanligt" vilket skick och kvalitet skärmen är i vid leverans.

Något som däremot är ganska objektivt och som väl mer eller mindre är fakta (?) är att de behöver kalibreras en del för att ge ok bild. De är inte heller lika vassa på bildkvalitet som de flesta IPS-skärmarna här, men såklart bättre än sketna TN-paneler vissa stackare fortfarande använder år 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung, Eizo och NEC har ju dyra skärmar. Rätt fånigt att förvänta sig samma konstruktion som på en NEC som kostar 3 gånger mer. Samma sak med garantin. Inte ens Dellen är ju lika billig och de verkar ju inte vara felfria.

Av någon anledning verkar ju många vara jättenöjda med vad skärmen kan prestera, verkar vara mindre PLS glow på Qnixskärmen med av någon anledning.

Varför skulle de inte vara lika vassa i bildkvalite kan man ju fråga sig när det trots allt är samma panel som en del andra.

Egentligen får man väl lite vad man betalar för.

Köper man en Qnix eller X-star går man en bra panel i ett billigt skal med en enkel fot (ingen höjdjustering, rotation eller tilt), enkel elektronik (ingen omskalning, ingen OSD, bara DVI-D) och exempelvis ingen inbyggt USB 3-hubb.

På de andra skärmarna får man ju oftast ett bättre stativ, fler ingångar, möjligen USB-hub, hörlursutgångar, regleringar för skärmen osv.

Det som gör den attraktiv utöver priser är ju att den har lägre input lag än många andra vilket folk tillskriver avsaknaden av elektronik och att de möjligen går att överklocka vilket jag inte riktigt vet vad det hänger på men det är kanske den lilla mängden elektronik emellan kabel och panel där med.

Crossover har ett bättre stativ men de kostar mer nu också och är väl mer i nivå med andra skärmar här i pris tror jag. De går väl inte att överklocka heller eller hur är det? Känns väl inte så attraktiv nu, var billiga förut. Detsamma gäller Catleap.

Permalänk
Avstängd

På temat moms skulle jag räkna med att ALLTID få betala moms sålänge det inte är en jättebillig grej märkt gåva från en privatperson. Så där är det nog mest en önskedröm att slippa / komma undan. Däremot verkar ju flera av säljarna ljuga i tulldeklarationen så att momsen blir lägre p.g.a. ett felaktigt angivet pris.