i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10
Microsoft köper Nokia
När sa jag att jag sålde?
I denna tråden jag länkar till ovan, post #1999 skrev du ''Varken bud eller avtal är spikade, vad jag vet. Gott, tjänat över en halv mille idag.''
Hur kan du ha tjänat en ''halv mille'' om du INTE har sålt?
If nobody hates you, you’re doing something wrong.
Har du en länk till den analysen som skedde när aktien handlades för runt 12kr?
Har du inte eget huvud? Eller handlar du efter vad andra rekar?
Så är det, det är därför man sprider sina risker.
Jag säger som Buffet: Diversifiering är för de som inte vet vad de gör. Det är ett skydd mot okunskap.
Jim Rogers: “Diversification is something that stock brokers came up with to protect themselves, so they wouldn't get sued for making bad investment choices for clients”"
Jim Rogers: “The way to get rich is to put your eggs in one basket, but watch that basket very carefully. And make sure you have the right basket"
William O'Neil – "Diversification is a hedge for ignorance"
"I agree with Warren Buffett and Jim Rogers. If you really take the time to understand an industry and do the due diligence about each company you invest in there is little need for diversification. I am not saying that you only should invest in a single company. But broad diversification just for the sake of diversification across all sectors of the stock market, bond market, and commodity market is counterproductive."
http://www.contrarian-investor.com/diversification.html
Har man så pass begränsad kunskap och förståelse som du så antar jag att:
A) Du ljuger (inte så otroligt, nätets anonymitet gör som den gör med folk)
eller
B) Du hade stort kapital att starta med
C) Jag köpte in mig precis i botten av krisen 2008?
Du sitter och spekulerar och vet nada.
Jo, jag hittade den meningen. Den ligger precis innan jag och andra förklarar för dig flertalet gånger att det inte behöver vara allt eller inget. Sluta haka upp dig på det nu
Sluta skriv så då, det är ju därför, och endast därför jag anmärkte på det.
När du sa att du tjänat en halv miljon på Nokia.
Har du tjänat 300.000 tusen om du jobbat ett år men bett chefen hålla all lön innestående? Ja.
Kör på det du, din brist på kunskap underlättar säkert sådana glädjesiffror. Skulle Nokia nå 50 så, ja, blinda hönor och korn.
När Nokia är renodlat och mer likt Ericsson så är det fortfarande långt lägre värderat än Ericsson om man jämför PE vid 52 kr. Så du ska få se.
Har du inte eget huvud? Eller handlar du efter vad andra rekar?
Du pratar om en risk/reward-analys. Om du har en sådan analys som innehåller mer än "jag tror att..." så är du välkommen att presentera den.
Jag säger som Buffet: Diversifiering är för de som inte vet vad de gör. Det är ett skydd mot okunskap.
Tyvärr är det så att väldigt få människor i världen har Buffet och hans investerares kompetens och kapital. Att som glada amatörer följa råd från någon som har hundratals års erfarenhet på sin sida och ägnar sig åt det på heltid är ett bra recept för att förlora mycket.
Du sitter och spekulerar och vet nada.
Jag kan inte göra så mycket annat med så pass knapphändig info. Ska jag lita på någon anonym "storsparare" som saknar fundamentala kunskaper och drar analyser ur arslet?
Har du tjänat 300.000 tusen om du jobbat ett år men bett chefen hålla all lön innestående? Ja.
Nej nu får det vara slut på dumheterna. En vinst är inte en vinst innan den realiserats. Värdet på din portfölj kan ha ökat, men du har inte tjänat en spänn innan du sålt. Ännu en anledning till att jag tvivlar på dina påstådda kunskaper.
När Nokia är renodlat och mer likt Ericsson så är det fortfarande långt lägre värderat än Ericsson om man jämför PE vid 52 kr. Så du ska få se.
Visst, absolut. 12 månader, 100% upp, jag återkommer.
i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10
Du pratar om en risk/reward-analys.
Ja.
Om du har en sådan analys som innehåller mer än "jag tror att...
En analys baserat på att man räknat på bolaget, läst q-rapporter, varit uppdaterad, är mer matematik än vad man tror. Tro är spekulation. Att konstatera att något är undervärderat beror på en uträkning av själva bolaget, jämfört med konkurrenter, etc etc.
så är du välkommen att presentera den.
Tack.
Tyvärr är det så att väldigt få människor i världen har Buffet och hans investerares kompetens och kapital. Att som glada amatörer följa råd från någon som har hundratals års erfarenhet på sin sida och ägnar sig åt det på heltid är ett bra recept för att förlora mycket.
Men allvarligt, är hans råd avancerade? Alla kan bli rika, bara du inte har bråttom? Okej om han sa att du skulle pricka toppar och bottnar med traydiing, det är svårt (eller omöjligt), men han säger ju bara att du ska köpa och ha tålamod. Det du precis sa att du inte hade. Finns ingen trajder som slår honom, och det är väldigt logiskt.
Vad har Buffet gjort som är avancerat? Har har fötts med ett tålamod som inte är av denna värld, men man kan inte säga att det han gjort är svårt rent tekniskt, utan det är mentalt.
Det Zlatan gjorde mot England var avancerat, det kan nog ingen annan göra. Men att ha tålamod, går att träna upp om man nu inte har det.
Det är ju just detta som är så fascinerande med Buffet, han har inte gjort något alls, bara suttit still. Han har inte ens en dator på sitt kontor.
Jag kan inte göra så mycket annat med så pass knapphändig info. Ska jag lita på någon anonym "storsparare" som saknar fundamentala kunskaper och drar analyser ur arslet?
Nej, du ska lita på dig själv. Eller någon du vet kan vägen till målet.
Nej nu får det vara slut på dumheterna. En vinst är inte en vinst innan den realiserats. Värdet på din portfölj kan ha ökat, men du har inte tjänat en spänn innan du sålt. Ännu en anledning till att jag tvivlar på dina påstådda kunskaper.
Ok.
Visst, absolut. 12 månader, 100% upp, jag återkommer.
Den kostar 36,7 nu. 50 kr är inte 100%, ditt mattesnille. Inte 52 heller. Och bara för att du tror du är något så kommer jag påminna dig till förbannelse när Nokia når över 50.
Bara det att du säger att marknadsläget inte förändrats är nog bland det dummaste jag hört.
Vi hörs, storfräsarn.
I grunden är jag positiv till affären. Nu blir samarbetet helt integrerat och resurserna blir totalt större.
Inte minst marknadsföringsmässigt där Nokia inte har haft en chans mot såna som Samsung:
http://www.wpcentral.com/nokia-go-away-lumia-line-microsoft-s...
Men jag ser också stora risker. Som att det tar tid att få allt folk på plats och hur arbetsordningen med mera blir.
Kan bli att det under 3, 4 månader inte händer någonting så att säga.
Apple har nytt på gång inom kort, likaså Android lägret.
Så jag hoppas Microsoft sköter det här förståndigt. Helst att Windows Phone divisionen blir rätt självständig ungefär som X-Box divisionen som får sköta sitt. Vore synd att sumpa Nokia kunnandet.
Apple var nära konken. Två gånger. Hyfsad comeback, men jag håller delvis med.
Att jämför Nokia mot Apple är väl ändå rätt så uppåt väggarna skevt ?? Anser du inte det själv.
Det är ju som att jämföra trabant med koenigsegg.
MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch
Den kostar 36,7 nu. 50 kr är inte 100%, ditt mattesnille. Inte 52 heller. Och bara för att du tror du är något så kommer jag påminna dig till förbannelse när Nokia når över 50.
Du har utdelningen också, som för femtielfte gången kommer att ta värde ur företaget.
i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10
Du har utdelningen också, som för femtielfte gången kommer att ta värde ur företaget.
Spelar du dum nu?
Att jämför Nokia mot Apple är väl ändå rätt så uppåt väggarna skevt ?? Anser du inte det själv.
Det är ju som att jämföra trabant med koenigsegg.
Tycker du? Apple har aldrig dominerat någon marknad såsom Nokia dominerade mobiler, och båda har fått hjälp av MS, så nej, jämförelsen haltar inte.
Google må vara den största bidragaren till Androids utveckling och äger varumärket, men de kan inte retroaktivt stänga de delar som redan utvecklats under Androids licens (blandning av GPL v2 från Linuxkärnan och Apachelicensen för övriga delar). Om det hade varit möjligt, vad hade då begreppet "öppet" varit värt? "Öppet tills vi säger att det är stängt"? Hela poängen med licenserna är att säkerställa att detta inte är möjligt.
Att erbjuda ett stängt OS må vara Apples och Microsofts modeller, men det är bara att titta på dagens marknadsandelar och dess utveckling: varför skulle Google vilja efterapa deras modeller, när Android uppenbarligen går "hyfsat bra" redan? Googles intresse ligger i att få ut Google Play till så många som möjligt, vilket möjliggörs genom att Android är så attraktivt som möjligt för tillverkare. Att "stänga Android" vore att hugga sig i halspulsådern. Har vi inte redan vevat exakt denna diskussion på forumet?
Retroaktivt är inget måste för att stänga ner, det kan man även göra gradvis. Vilket de nu också gör i 4.4. Ja det är ganska enkelt att förstå varför Google skulle vilja göra det, du kan ju kolla på vad Apple tjänar på sitt låsta system. Marknadsandelar är inte värt något om de inte genererar pengar, Google har ett ansvar gentemot sina aktieägare att generera högsta möjliga vinst, inte högsta möjliga öppenhet.
@Anonymous FTW – Det är orimligt önsketänkande.
Microsoft har det tufft nog själva. Windows 8 och Server 2012 var helt klart inte färdiga och Server 2012 R2 kommer bara något år efter originalet. Det tar tid att starta om. Blackberry hade iaf Playbook OS att jobba på innan de fick ut telefoner så plattformen fick chans att växa fram, de kunde göra uppdatering efter uppdatering och få med sig utvecklare. Sen har de ju mer utvecklare och mjukvara själva till att börja med! Det är en väldigt teknikdriven firma, utan säljare eller produktionspersonal lite överallt. Det tog ändå 2 år efter plattan, och 3-4 år av utvecklande för de att få ut nya telefoner. Dessutom, vem skulle tillverka telefoner åt en Europeisk leverantör? Sen är ju saken den att det inte blir bättre av att inte ta sig tiden. Att bara ge upp som HP (WebOS) flyttar inte fram positionen, att hoppa på andras ofärdiga plattformar ger en bara en ofärdig plattform. Att lova webben som "app" och guld och gröna skogar som Firefox OS eller Ubuntu Phone fungerar inte. Levererar man inte tröttnar folk till slut, och jobbar de inte målinriktat når de inget.
Kineserna som kör Android kör för övrigt ofta Play Store. Forkarna är inte så stora längre, och klarar de inte kraven är det ju tekniskt sett inte Android. De kan hur som helst inte bestämma sig för att stänga ner koden, de måste ha hela ägarskapet för att få låsa ner det, det går säkert fint i vissa bitar och alla tillverkare kan fortsätta köra på senaste publicerade öppna. Forkarna som ändå finns i Kina (och USA) betyder ju bara att det fortfarande går utmärkt att köra utan Play Store dessutom. Google har inte försökt radera ut flera ekosystem och operativsystem där, de är inte heller de som kräver ospecificerade licenser. Jag ser inte Tizen som något försvar mot detta alltså, utan bara som ett dåligt samarbete från LiMo och annat som aldrig blev något. Det skulle ungefär vara så enkelt att möta ett sådant hot från Google med att inkludera Amazon Appstore på alla nuvarande telefoner.
Inget av det du räknar upp kan ligga till grund för att det skulle vara orimligt och att tillverka telefoner åt en europerisk leverantör det kan de göra i Asien.
Kineserna kör ofta PlayStore säger du:
"Because Google Play isn’t available in China and the Android platform has quickly overtaken iOS there in the last two years, independent Android app stores like Qihoo 360′s app store and Wandoujia have flourished. 91 Wireless says 10 billion apps have been downloaded to date through its marketplaces. Baidu has its own app store as well, but this is a way for them to assume more market share."
http://techcrunch.com/2013/07/15/baidu-agrees-to-buy-chinese-...
Självklart hade Kina inte haft det som krav att det ska vara öppet till 2016 om det inte hade gått att stänga ner.
1 Nokia har inga produktions lokaler för stunden iaf inte för att på nåt sätt kunna leverera större volymer misstänker jag.
2 Majoriteten av deras sak kunniga är numera snart antingen microsoft anställda eller frilagda och söker nya jobb.
3 Microsoft lär ju lägga en hel uppsjö med patent och licensavgifter på sitt operativ och eventuella förfinande funktioner.
Apple har inga egna produktionslokaler heller, ändå lyckas de få ut iPhone.
Är nog inga problem att hitta folk om de vill det, inte i Finland i alla fall.
Nokia har behållt sina patent, de har inte avyttrat dem.
Det här stod i Dagens Industri idag:
"Trots Microsoft-affären behåller Nokia rätten att släppa mobila prylar under det egna varumärket i framtiden. Bolaget behåller samtidigt sin hemliga portfölj laddad med hökteknologiska patent. Det noterar teknikbloggen Techcrunch.
Techcrunch har lusläst villkoren i jätteaffären mellan Microsoft och Nokia som slog börserna med häpnad på tisdagen.
Bland annat framgår att Nokia behåller rätten till varumärket på allt utom mobila terminaler. Dessutom återfår Nokia varumärkesrätten även till mobiltelefoner redan 2016.
Det betyder att Microsoft-uppgörelsen rymmer möjligheten för en återkomst för Nokia på mobilmarknaden om 30 månader, skriver Techcrunch.
Teknikbloggen understryker att Nokia har kvar sin patentportfölj efter år av intensiv teknikutveckling. Där har Nokia-innovationerna samlats på hög i skymundan av marknaden, av rädsla för att de skulle kannibalisera på dagens telefoner.
Förutom nya telefoner finns alla möjligheter att andra typer av terminaler eller teknikprylar under varumärket Nokia ser dagens ljus i framtiden. Det uppger en talesperson på Nokia för Techcrunch.
”Forskning pågår på en rad områden i vår utvecklingsorganisation, av vilken allt inte är offentligt, men som kan skapa förutsättningar för nya Nokia- eller partnerprodukter som inte står i konflikt med det här(Microsoft-affären)”, säger talespersonen till Techcrunch.
Microsoft-affären omfattar den fullständiga rätten till Nokias varumärken Lumia och Asha. Samtidigt är Microsofts rätt att under 10 år använda sig av själva namnet Nokia begränsat till mindre avancerade mobiler som bygger på Nokias S30 och S40-serier, enligt avtalet.
Det ger intrycket att Microsoft inte har för avsikt att sätta Nokia-varumärket på nya smarta telefonmodeller, skriver Techcrunch."
Så forskning sysslar de med utöver den i NSN.
NO MAAM
Apple har inga egna produktionslokaler heller, ändå lyckas de få ut iPhone.
Är nog inga problem att hitta folk om de vill det, inte i Finland i alla fall.
Nokia har behållt sina patent, de har inte avyttrat dem.
Bra poäng.
Det här stod i Dagens Industri idag:
"Trots Microsoft-affären behåller Nokia rätten att släppa mobila prylar under det egna varumärket i framtiden. Bolaget behåller samtidigt sin hemliga portfölj laddad med hökteknologiska patent. Det noterar teknikbloggen Techcrunch.
Techcrunch har lusläst villkoren i jätteaffären mellan Microsoft och Nokia som slog börserna med häpnad på tisdagen.
Bland annat framgår att Nokia behåller rätten till varumärket på allt utom mobila terminaler. Dessutom återfår Nokia varumärkesrätten även till mobiltelefoner redan 2016.
Det betyder att Microsoft-uppgörelsen rymmer möjligheten för en återkomst för Nokia på mobilmarknaden om 30 månader, skriver Techcrunch.
Teknikbloggen understryker att Nokia har kvar sin patentportfölj efter år av intensiv teknikutveckling. Där har Nokia-innovationerna samlats på hög i skymundan av marknaden, av rädsla för att de skulle kannibalisera på dagens telefoner.
Förutom nya telefoner finns alla möjligheter att andra typer av terminaler eller teknikprylar under varumärket Nokia ser dagens ljus i framtiden. Det uppger en talesperson på Nokia för Techcrunch.
”Forskning pågår på en rad områden i vår utvecklingsorganisation, av vilken allt inte är offentligt, men som kan skapa förutsättningar för nya Nokia- eller partnerprodukter som inte står i konflikt med det här(Microsoft-affären)”, säger talespersonen till Techcrunch.
Microsoft-affären omfattar den fullständiga rätten till Nokias varumärken Lumia och Asha. Samtidigt är Microsofts rätt att under 10 år använda sig av själva namnet Nokia begränsat till mindre avancerade mobiler som bygger på Nokias S30 och S40-serier, enligt avtalet.
Det ger intrycket att Microsoft inte har för avsikt att sätta Nokia-varumärket på nya smarta telefonmodeller, skriver Techcrunch."
Så forskning sysslar de med utöver den i NSN.
Det är en artikel från igår Men likväl är det mitt i prick.
[QUOTE="Telepati;13851789"]"Trots Microsoft-affären behåller Nokia rätten att släppa mobila prylar under det egna varumärket i framtiden. Bolaget behåller samtidigt sin hemliga portfölj laddad med hökteknologiska patent. Det noterar teknikbloggen Techcrunch.
Det ger intrycket att Microsoft inte har för avsikt att sätta Nokia-varumärket på nya smarta telefonmodeller, skriver Techcrunch.
[/QUOTE]
" Nokias öde skulle ha varit mycket annorlunda idag om det hade tagit Androidrutten, och detta är vad som nyligen präglade företaget - passande namnet Newkia - planer på att göra genom att förvärva så mycket av Nokias kunnande som möjligt"
"Vi satte upp Newkia bokstavligen dagen Nokia sålde sin telefondel till Microsoft. Det var dagen Nokia dog i Finland, och det nya Nokia föddes i Newkia. Jag vet Nokiaanställda som är angelägna att utveckla för Android och kanske skulle vilja ansluta sig till oss, "sade han. "Jag tror starkt att Nokia fortfarande har den bästa know-how när det gäller mobiltelefoner och vi vill få de bästa människorna att ansluta sig till oss."
"Han har redan samlat ett team av före detta Nokia-anställda och hoppas att få mer med expertis över hela värdekedjan, från smartphone design till logistik till tillverkningsindustrin."
"Även om företaget kommer att vara verksam i Singapore, så är planerna för Newkia att ha sin kärnverksamhet som forskning och utveckling (FoU) stab som ska baseras ut ur Finland och får inrätta andra FoU-avdelningar på platser där det finns starka know-how, som Silicon Valley,"
"Världen har förändrats en hel del under de senaste åren inom tillverkning och distribution av mobiltelefoner. Du behöver inte längre dina egna fabriker som Nokia hade, och du kan snabbt nå ganska betydande marknadsandelar med rätt produkt och koncept," sade han. Kinas Xiaomi , till exempel, lanserade sin första mobiltelefon för bara ett år sedan och idag säljer de mer än Apple i Kina"
Men jag tror att vi kan erbjuda konsumenterna något som kan vara nytt, spännande och annorlunda. Från den utgångspunkten kan vi bygga en marknad och lösningar som kan växa ganska snabbt," sade han. "Sedan kommer vi att ha en kärngrupp av ex-Nokia människor, så vi kan rättmätigt säga att vi bygger telefoner med den teknik som gjorde Nokia till den största aktören på den mobila arenan tills för två år sedan. Och konsumenter globalt har stor tilltro för Nokia som utvecklare av telefoner och dess varumärke.
http://www.zdnet.com/nokia-is-dead-newkia-rises-from-its-ashe...
Ännu en grej som skulle vara helt sanslöst klockren om det skulle bli av. Den första nya samarbetspartnern dyker upp dagen efter MS-affären.
NEWKIA, snacka om passande på mer än ett sätt.
Spelar du dum nu?
Tycker du? Apple har aldrig dominerat någon marknad såsom Nokia dominerade mobiler, och båda har fått hjälp av MS, så nej, jämförelsen haltar inte.
Apple har aldrig dominerat i ledande position som i sålt mest . Men sättet som telefoner ändrades och resktioners efter Steve Jobs presenterade den första iPhone kommer ingen någonsin lyckas med.
Sånt driv och en sån entreprenörs anda och förmåga att få så många att sluka allt som sägs har vare sig Nokia eller Microsoft någonsin varit i närheten av . Dom event jag har sett ned de två sistnämnda var lika intressanta som att titta på gardiner i en Ikea katalog.
Nokia har aldrig heller haft någon större hype om sig och inte Microsoft heller . Dock har dom spelat en stor , fast utan att inge en wow faktor . Dom är liksom en lika naturlig och intet sägande del av vardagen som ett paket standard mjölk i kylen.
Jag har betat av min andel Nokia telefoner så inget ont om dom i sig.
Däremot den dagen dom sålde ut sig och släppte in WP som operativ dog dom.
Kanske är det inte alla som delar den uppfattningen men Nokia klär inte i WP utan hade varit bra mycket bättre med android . Då hade dom smällt in och fått det stora dragplåstret av att köra det ledande operativet i smartphone världen och fått mer nöjda kunder från start och ett bra mycket bättre App utbud .
MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch
Apple har aldrig dominerat i ledande position som i sålt mest . Men sättet som telefoner ändrades och resktioners efter Steve Jobs presenterade den första iPhone kommer ingen någonsin lyckas med.
Sånt driv och en sån entreprenörs anda och förmåga att få så många att sluka allt som sägs har vare sig Nokia eller Microsoft någonsin varit i närheten av . Dom event jag har sett ned de två sistnämnda var lika intressanta som att titta på gardiner i en Ikea katalog.
Nokia har aldrig heller haft någon större hype om sig och inte Microsoft heller . Dock har dom spelat en stor , fast utan att inge en wow faktor . Dom är liksom en lika naturlig och intet sägande del av vardagen som ett paket standard mjölk i kylen.
Jag har betat av min andel Nokia telefoner så inget ont om dom i sig.
Däremot den dagen dom sålde ut sig och släppte in WP som operativ dog dom.
Kanske är det inte alla som delar den uppfattningen men Nokia klär inte i WP utan hade varit bra mycket bättre med android . Då hade dom smällt in och fått det stora dragplåstret av att köra det ledande operativet i smartphone världen och fått mer nöjda kunder från start och ett bra mycket bättre App utbud .
Du tog orden ur munnen på mig. Tack, så slapp jag ^^,
Nokia var intressanta i ungefär detta skedet:

If nobody hates you, you’re doing something wrong.
Jag tror de uppdaterade sdk:t till qt5 för ett tag sen. De verkar ju även påstå att mobilen ska använda wayland. Ska de uppfylla det så måste de använda qt5 tror jag.
Det stämmer, det var baserat på Qt 4.7/4.8 innan Silica. Tror uppdaterade SDKn kom 1 aug, innan var Qt5 på Mer bara community-ports. Så telefonen kommer rulla på Qt 5 när den säljs, men utvecklingsenheterna, sdkn, UX och emulatorn rullade på Qt 4.7/4.8 väldigt länge och starttiden är ett tag när man börjar om som sagt. Kul att de går lite längre, men krävs antagligen mycket mer arbete innan de är i kapp feature-wise på allt som har hänt de senaste åren. Man slänger sig inte in på det senaste och börjar från noll, och det har inte Jolla heller gjort.
Inget av det du räknar upp kan ligga till grund för att det skulle vara orimligt och att tillverka telefoner åt en europerisk leverantör det kan de göra i Asien.
Kineserna kör ofta PlayStore säger du:
"Because Google Play isn’t available in China and the Android platform has quickly overtaken iOS there in the last two years, independent Android app stores like Qihoo 360′s app store and Wandoujia have flourished. 91 Wireless says 10 billion apps have been downloaded to date through its marketplaces. Baidu has its own app store as well, but this is a way for them to assume more market share."
http://techcrunch.com/2013/07/15/baidu-agrees-to-buy-chinese-...
Självklart hade Kina inte haft det som krav att det ska vara öppet till 2016 om det inte hade gått att stänga ner.
Play Store fungerar i Kina, men bara gratisappar och det fungerar fullt ut i Hongkong. Kinesiska märken skeppar numera telefoner med Play Store så de är inte så himla alternativa. De köper in i ekosystemet de också.
Ska du tillverkar tiotals miljoner enheter så behöver du låta en kontrakttillverkare sätta upp produktionslinjer speciellt till dig eller bygga fabriker åt dig. Det är helt enkelt Foxconn som gör investeringarna åt Apple t ex. Dvs det är inget man gör åt bolag som inte lovat att betala en större summa. Bestämmer de sig för att lägga ner så vill ju inte kontrakttillverkarna ta smällen på investeringar som inte hunnit betala sig.
Play Store fungerar i Kina, men bara gratisappar och det fungerar fullt ut i Hongkong. Kinesiska märken skeppar numera telefoner med Play Store så de är inte så himla alternativa. De köper in i ekosystemet de också.
Ska du tillverkar tiotals miljoner enheter så behöver du låta en kontrakttillverkare sätta upp produktionslinjer speciellt till dig eller bygga fabriker åt dig. Det är helt enkelt Foxconn som gör investeringarna åt Apple t ex. Dvs det är inget man gör åt bolag som inte lovat att betala en större summa. Bestämmer de sig för att lägga ner så vill ju inte kontrakttillverkarna ta smällen på investeringar som inte hunnit betala sig.
Frågan är om Nokias stora Vietnam fabrik övergår till Microsofts ägo?
http://vietnamnews.vn/economy/240627/nokia-viet-nam-ships-fir...
Även på andra håll har de en del anläggningar. Borde betyda att Microsoft blir mindre beroende av Foxconn, Pegatron och tredjepartsfabriker.
Retroaktivt är inget måste för att stänga ner, det kan man även göra gradvis. Vilket de nu också gör i 4.4. Ja det är ganska enkelt att förstå varför Google skulle vilja göra det, du kan ju kolla på vad Apple tjänar på sitt låsta system. Marknadsandelar är inte värt något om de inte genererar pengar, Google har ett ansvar gentemot sina aktieägare att generera högsta möjliga vinst, inte högsta möjliga öppenhet.
Varifrån har du fått att det skulle börja låsas i 4.4?
Operativsystemsuppdateringar som släpps via Google services har börjat redan, har inget med 4.4 att göra. De började också släppa deras appar på Google play för länge sedan och mera kommer hela tiden. Senast t.ex. tangentbordet och Hangouts som ersatte Google Talk.
Device manager, en tjänst för att hitta en saknad telefon/tablet, var en uppdatering de släppte via Google services. Alla telefoner med Android 2.2+ har fått det.
Detta gör att det kan få ut nya funktioner och nya versioner av deras appar utan att behöva släppa det som uppdatering till Android och då behöva vänta på att Htc/Samsung/Sony osv behagar uppdatera sina telefoner.
Frågan är om Nokias stora Vietnam fabrik övergår till Microsofts ägo?
http://vietnamnews.vn/economy/240627/nokia-viet-nam-ships-fir...
Även på andra håll har de en del anläggningar. Borde betyda att Microsoft blir mindre beroende av Foxconn, Pegatron och tredjepartsfabriker.
O andra sidan har de inte anställt och installerat något maskineri i den omfattning som var tänkt från början. Läs artikeln så ser du anledningen till att den antingen kommer vara kvar i nuvarande tillstånd, dess kapacitet är 180 000 enheter om året. Den har ingenting med nätverk eller radio att göra. Vietnam är själv ett land med 90 miljoner invånare så de telefonerna kommer aldrig se någon större försäljning till andra länder. Nokia använder i dagsläget Flextronics och Foxconn/Hon Hai för stora delar av sin telefonproduktion. När de skulle göra sin första Windows Phone-telefon Lumia 800 så gick det ut på Compal för de visste tydligen bättre än Nokia hur de snabbt skulle få ihop en telefon med Microsofts mjukvara. Tycker det visar på att de inte är drivande i utvecklingen längre. Du får ju tänka på att de har många andra leverantörer och kontrakttillverkare också, för komponenterna som ingår i telefonen. T ex köper in laddare eller batterier. Den monteringen sker ofta i närheten eller i anslutning till t ex Nokias egna fabriker. Det enda fabrikerna gör i lågkostnadsländer är ihopsättning, maskiner monterar komponenter på kretskort, går igenom lödning, avsyning och ska sättas ihop med skal, skärm, kretskortet och batteri till en färdig produkt och packning av de färdiga produkter. Medan det kanske finns mer utvecklingsresurser i högkostnadsländer i anslutning till anläggningarna.
Det blir med andra ord aldrig någon monsterfabrik i Vietnam. Anläggningarna i Europa som de stängt ner och näst intill när det gäller Komárom producerade tillsammans över 1 miljarder med enheter. Hade de inte haft Nordamerikanen som VD, men bestämt sig för att inte tillverka stora mängder telefoner längre hade de antingen börjat som kontrakttillverkare själva eller sålt anläggningarna. Iaf någon av dem. Många av anläggningarna i Europa som de asiatiska kontrakttillverkarna använder idag är förut sådana som tillhört företag som Sony, Philips med flera. Sen har såklart Sanmina, Flextronics osv tagit över anläggningar som användes för mer industriella produkter. Alla har sådana eller har haft sådana anläggningar i närheten av var de bor.
Ganska naturligt att man försvinner om man råkar vara ett företag som fått för sig att sluta med saker, sälja av grundbultarna och lägga ner stora delar av verksamheten. Philips sysslar t ex med att producera lysprodukter och apparatur för det medicinska området idag. Philips äger bara 30% av sin TV-verksamhet idag, sålde tidigare andel i LCD-produktion och det är deras fd underleverantör som äger och tillverkar, och numera även utvecklar deras TV-produkter. Det är ganska naturligt att man försvinner från marknaden om man är en koncern som helt enkelt gör sig av med resurserna och tillverkningen. Är man ett stort konglomerat så spelar man inte riktigt med samma regler som ett litet teknikdrivet företag som helt använder kontraktillverkning gör. Efter fabrikerna och utvecklingen försvinner och blir allt mindre gör också själva verksamheten det. Det går inte att ha kvar sån verksamhet om man inte utvecklar den och gör nya investeringar.
En tom fabrik utan att höra ihop med en stor leverantörskedja lär de inte vara särskilt intresserad av att fylla hur som helst. Allt kommer till slut styras från Redmond hur som helst så även om de kommer fortsätta använda samma leverantörer i början så kommer besluten till slut tas ur helt andra perspektiv.
Jag reggade ett konto i ett försök att förklara grunderna för Telepati:
Vi börjar med börsintroduktionen av SNS:
Med en börsintroduktion menas att man gör det möjligt att handla företagets aktier på en börs. Nokia är redan börsnoterat och är uppdelat på en mängd stora ägare.
Nokia är för tillfället uppdelar i fyra delar: SNS, Here, Advanced Technologies och Devices, men eftersom Microsoft förmodligen kommer få köpa Devices bortser vi från den för tillfället. Nokia äger samtliga delar till 100% då man köpt ut Siemens från sammarbetet, med Nokia menar jag alla de som för närvarande äger aktier i Nokia. På samma sätt betyder det att delarna är börsnoterade, dock kan du inte välja vilken del du ska äga.
Det du föreslår, Telepati, är att dela upp företaget i två så att man får SNS som ett separat bolag och övriga delar i ett annat. En sådan uppdelning kan vara bra att göra om man har en del som drar ner det totala värdet. Ett exempel är CDON som har Gymgrossisten och Nelly som går riktigt bra medan de övriga delarna drar ned det totala värdet. SEB har pratat om att Gymgrossisten skulle kunna behålla 85% av det totala värdet på egen hand och en uppdelning skulle därmed ge ett högre värde totalt.
Med Nokia är det inte samma sak då man istället sålt av den del som drar ner företaget. Det hade säkert varit möjligt att dela upp företaget i Devices och övrigt, men en dum idé med tanke på att kassan är begränsad. När Devices inte finns kvar finns det ingen anledning till att separera SNS från de övriga delarna om man inte tror att det SNS kan behålla det totala värdet på aktien utan Here och AT, vilket känns otroligt.
Väljer man att dela upp SNS från Here och AT kan du i bästa fall behålla det totala värdet, vi kallar delar för X, Y och Z: X+Y+Z är det totala värdet för nokia, väljer man att dela företaget får man två företag där ett är värt X och det andra Y+Z - fortfarande samma totala värdet. Värdet skulle även kunna minska då man samtidigt måste dela upp kassan.
Att separera SNS från Here och AT skulle alltså inte ge ett ökat värde då det inte finns någon del som blöder.
Vi går vidare till nästa punkt som är aktieutdelning:
En aktieutdelning är en utbetalning av tillgångar, kom ihåg det ordet, vilket oftast betyder kontanter. Men det är viktigt att förstå varför ett företag gör en utdelning. Det finns två anledningar till att man gör en utdelning:
1. Man vill locka den late/outbildade spararen, dvs den som inte är insatt i hur aktiehandeln fungerar. Spararen får utbetalningar av företaget och upplever det därmed som att företaget belönar spararen för att han/hon äger aktier i företaget. Det är även ett bra sätt för att slippa få betala en stor engångsskatt vid försäljning.
2. Man har inget behov av pengarna då man redan har tillräckligt för att göra de planerade investeringarna. Ett företag som samlar på sig en stor kassa fungerar som en bank med dålig ränta då pengarna som hamnar i kassan bara ligger där. Genom att dela ut pengarna kan spararen spendera pengarna eller återinvestera i företaget (vilket ökar den totala köplusten).
På Nokia kommer vi titta på två saker, utdelning och värdering. Som jag skrev tidigare är en aktieutdelning en utbetalning av tillgångar, anledningen till att det är viktigt att komma ihåg är att det blir lättare att förstå vad som händer med värderingen när tillgångarna försvinner.
Företagets värde kan enklast beskrivas som värdet på de materiella, immateriella och finansiella tillgångarna. De materiella tillgångarna är lager, maskiner mark etc, de immateriella tillgångarna är patent, forskning etc och de finansiella är aktier, kassa etc. Självklart är det fler punkter som väger in, men för enkelhetens skull nöjer vi oss med dessa tre.
M+IM+F = Företagets värde
Nu tittar vi på försälkningen av Devices, som de flesta analytiker ansåg saknade värde, M=0. När de sålde till Microsoft blev värdet 47 mdkr, M=47 mdkr och eftersom det är en försäljning blir M=F vilket betyder att F får ett tillskott av 47 mdkr.
Nokias nya värde är nu M+IM+F+47 mdkr. Anledningen till att värdet är högre än innan försäljningen är för att analytikerna inte trodde att Devices var värt såpass mycket.
Nu kommer vi till utdelningen. Vi kan anta att Nokia inte kommer dela ut hela vinsten vid försäljningen, så för enkelhetens skull väljer vi en utdelning på 15 mdkr, 4 kr per aktie.
När pengarna har blivit utdelade har Nokia 15 mdkr mindre bland sina finansiella tillgångar, F+47-15=F+32, och alltså minskar företagets totala värde. Exakt vad det nya värdet blir är svårt att säga eftersom det beror på hur folk tänker kring utdelningen och vad de gör med pengarna. Men vid en korrekt värdering kommer företaget minska lika mycket i värde som utdelningen är på. Är utdelningen på 4 kr per aktie lär vi se ett kursfall på 10% med dagens kurs.
Det finns ett enkelt sätt att förstå varför företaget kommer minska i värde med motsvarande utdelning: Om det inte gjorde det skulle det gå att tjäna enormt med pengar på att köpa in sig i företag innan utdelningen. Om Nokia delar ut tillgångar motsvarande 10% av det totala värdet och aktien bara sjunker 5% kan jag köpa in mig dagen innan utdelning och sälja dagen efter och direkt göra en vinst på 5%.
Och för att jämföra det med innestående lön. En innestående lön får du ut förutsatt att företaget inte går i konkurs, storleken på lönen förändras inte. Det du har på aktier är en värdeökning och kan vara värt mer eller mindre imorgon, pengarna har du först tjänat när du fått dem i handen.
Du påstår att du investerar stora summor men du verkar ha väldigt lite förståelse för företag och aktiemarknaden. Det är lätt att sitta och titta på historiska kurser och säga "Här investerade jag och här sålde jag och tjänade så många miljoner", så får jag fråga vad du heter i det verkliga livet?
Vänliga hälsningar
Felix Byström
Med en börsintroduktion menas att man gör det möjligt att handla företagets aktier på en börs. Nokia är redan börsnoterat och är uppdelat på en mängd stora ägare.
Nokia är för tillfället uppdelar i fyra delar: SNS, Here, Advanced Technologies och Devices, men eftersom Microsoft förmodligen kommer få köpa Devices bortser vi från den för tillfället. Nokia äger samtliga delar till 100% då man köpt ut Siemens från sammarbetet, med Nokia menar jag alla de som för närvarande äger aktier i Nokia. På samma sätt betyder det att delarna är börsnoterade, dock kan du inte välja vilken del du ska äga.
Det du föreslår, Telepati, är att dela upp företaget i två så att man får SNS som ett separat bolag och övriga delar i ett annat. En sådan uppdelning kan vara bra att göra om man har en del som drar ner det totala värdet. Ett exempel är CDON som har Gymgrossisten och Nelly som går riktigt bra medan de övriga delarna drar ned det totala värdet. SEB har pratat om att Gymgrossisten skulle kunna behålla 85% av det totala värdet på egen hand och en uppdelning skulle därmed ge ett högre värde totalt.
Med Nokia är det inte samma sak då man istället sålt av den del som drar ner företaget. Det hade säkert varit möjligt att dela upp företaget i Devices och övrigt, men en dum idé med tanke på att kassan är begränsad. När Devices inte finns kvar finns det ingen anledning till att separera SNS från de övriga delarna om man inte tror att det SNS kan behålla det totala värdet på aktien utan Here och AT, vilket känns otroligt.
Väljer man att dela upp SNS från Here och AT kan du i bästa fall behålla det totala värdet, vi kallar delar för X, Y och Z: X+Y+Z är det totala värdet för nokia, väljer man att dela företaget får man två företag där ett är värt X och det andra Y+Z - fortfarande samma totala värdet. Värdet skulle även kunna minska då man samtidigt måste dela upp kassan.
Att separera SNS från Here och AT skulle alltså inte ge ett ökat värde då det inte finns någon del som blöder.
En aktieutdelning är en utbetalning av tillgångar, kom ihåg det ordet, vilket oftast betyder kontanter. Men det är viktigt att förstå varför ett företag gör en utdelning. Det finns två anledningar till att man gör en utdelning:
1. Man vill locka den late/outbildade spararen, dvs den som inte är insatt i hur aktiehandeln fungerar. Spararen får utbetalningar av företaget och upplever det därmed som att företaget belönar spararen för att han/hon äger aktier i företaget. Det är även ett bra sätt för att slippa få betala en stor engångsskatt vid försäljning.
2. Man har inget behov av pengarna då man redan har tillräckligt för att göra de planerade investeringarna. Ett företag som samlar på sig en stor kassa fungerar som en bank med dålig ränta då pengarna som hamnar i kassan bara ligger där. Genom att dela ut pengarna kan spararen spendera pengarna eller återinvestera i företaget (vilket ökar den totala köplusten).
På Nokia kommer vi titta på två saker, utdelning och värdering. Som jag skrev tidigare är en aktieutdelning en utbetalning av tillgångar, anledningen till att det är viktigt att komma ihåg är att det blir lättare att förstå vad som händer med värderingen när tillgångarna försvinner.
Företagets värde kan enklast beskrivas som värdet på de materiella, immateriella och finansiella tillgångarna. De materiella tillgångarna är lager, maskiner mark etc, de immateriella tillgångarna är patent, forskning etc och de finansiella är aktier, kassa etc. Självklart är det fler punkter som väger in, men för enkelhetens skull nöjer vi oss med dessa tre.
Nu tittar vi på försälkningen av Devices, som de flesta analytiker ansåg saknade värde, M=0. När de sålde till Microsoft blev värdet 47 mdkr, M=47 mdkr och eftersom det är en försäljning blir M=F vilket betyder att F får ett tillskott av 47 mdkr.
Nokias nya värde är nu M+IM+F+47 mdkr. Anledningen till att värdet är högre än innan försäljningen är för att analytikerna inte trodde att Devices var värt såpass mycket.
Nu kommer vi till utdelningen. Vi kan anta att Nokia inte kommer dela ut hela vinsten vid försäljningen, så för enkelhetens skull väljer vi en utdelning på 15 mdkr, 4 kr per aktie.
När pengarna har blivit utdelade har Nokia 15 mdkr mindre bland sina finansiella tillgångar, F+47-15=F+32, och alltså minskar företagets totala värde. Exakt vad det nya värdet blir är svårt att säga eftersom det beror på hur folk tänker kring utdelningen och vad de gör med pengarna. Men vid en korrekt värdering kommer företaget minska lika mycket i värde som utdelningen är på. Är utdelningen på 4 kr per aktie lär vi se ett kursfall på 10% med dagens kurs.
Det finns ett enkelt sätt att förstå varför företaget kommer minska i värde med motsvarande utdelning: Om det inte gjorde det skulle det gå att tjäna enormt med pengar på att köpa in sig i företag innan utdelningen. Om Nokia delar ut tillgångar motsvarande 10% av det totala värdet och aktien bara sjunker 5% kan jag köpa in mig dagen innan utdelning och sälja dagen efter och direkt göra en vinst på 5%.
Och för att jämföra det med innestående lön. En innestående lön får du ut förutsatt att företaget inte går i konkurs, storleken på lönen förändras inte. Det du har på aktier är en värdeökning och kan vara värt mer eller mindre imorgon, pengarna har du först tjänat när du fått dem i handen.
Du påstår att du investerar stora summor men du verkar ha väldigt lite förståelse för företag och aktiemarknaden. Det är lätt att sitta och titta på historiska kurser och säga "Här investerade jag och här sålde jag och tjänade så många miljoner", så får jag fråga vad du heter i det verkliga livet?
Vänliga hälsningar
Felix Byström
Sånt här folk älskar jag bara
CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240
Sluta smickra mig.
NSN.
Med en börsintroduktion menas att man gör det möjligt att handla företagets aktier på en börs.
Nähää?
Nokia är redan börsnoterat och är uppdelat på en mängd stora ägare.
Den största äger 1.63%, så vilka syftar du på?
Nokia är för tillfället uppdelar i fyra delar: SNS,
NSN.
Here, Advanced Technologies och Devices, men eftersom Microsoft förmodligen kommer få köpa Devices bortser vi från den för tillfället. Nokia äger samtliga delar till 100% då man köpt ut Siemens från sammarbetet, med Nokia menar jag alla de som för närvarande äger aktier i Nokia. På samma sätt betyder det att delarna är börsnoterade, dock kan du inte välja vilken del du ska äga.
Med modifikation, ja.
Det du föreslår, Telepati, är att dela upp företaget i två så att man får SNS
NSN
En sådan uppdelning kan vara bra att göra om man har en del som drar ner det totala värdet. Ett exempel är CDON som har Gymgrossisten och Nelly som går riktigt bra medan de övriga delarna drar ned det totala värdet. SEB har pratat om att Gymgrossisten skulle kunna behålla 85% av det totala värdet på egen hand och en uppdelning skulle därmed ge ett högre värde totalt.
Att notera NSN nu skulle kunna gå rent praktiskt då affären inte är i hamn än.
Med Nokia är det inte samma sak då man istället sålt av den del som drar ner företaget.
Nej, det är inte alls klart, men efter affären, om den går i lås, så blir ju, som du säger, NSN automatiskt noterade, vilket var anledningen tilll att jag tror att Nokias aktieägare kan börja snegla på Ericssons börsvärde.
När Devices inte finns kvar finns det ingen anledning till att separera SNS från de övriga delarna om man inte tror att det SNS kan behålla det totala värdet på aktien utan Here och AT, vilket känns otroligt.
Ja, efter affären är man ett helt annat bolag med en mycket stabilare position.
Detta finner jag både dumt och otänkbart. Finns ingen direkt vinning med det.
Precis, det var därför jag sa som jag sa ovan.
Jovars.
Det finns ett enkelt sätt att förstå varför företaget kommer minska i värde med motsvarande utdelning: Om det inte gjorde det skulle det gå att tjäna enormt med pengar på att köpa in sig i företag innan utdelningen.
Precis, det är enkelt, så ditt utlägg ovan var hyfsat onödigt.
Om Nokia delar ut tillgångar motsvarande 10% av det totala värdet och aktien bara sjunker 5% kan jag köpa in mig dagen innan utdelning och sälja dagen efter och direkt göra en vinst på 5%.
Och så funkar det inte, men över tid så får utdelningen sitt rätta värde.
Visst är det så, så fantastiskt roligt att ni engagerar er så. Jag plockade ut lite vinst.
Vadå stora summor? Det kanske är stora summor för dig, men utgå inte ifrån att alla är som du.
Men man behöll namnet, satte ett datum för när de kan/ska börja i eget namn igen.
Varför ett datum inte ger någon implikation om "ska" har du fått förklarat flera gånger. Ingen motsäger att det finns en hypotetisk chans, men många har skrivit konstruktiva utläggningar gällande problematik och vilka möjligheter som finns, men du verkar inte förstå vad du argumenterar emot, för du verkar inte läsa vad andra användare skriver till dig.
Varför ökade Nokias aktiekurs på nyheten om affären? På samma sätt skulle NSN växa, vid en börsnotering så¨synliggörs de sk dolda värdena, man skulle hamna runt Eric i värdering. Jämför det med dagens värdring.
Tillgången NSN värderas redan i jämförelse med Ericssons P/E. Tror du att alla analytiker är inkompetenta amatörer som inte förstår att det finns värde i NSN? Om du inte sitter på olagliga insidertips och skryter om det på publika forum så uppvisar du en fundamental missförståelse för hur värderingar fungerar.
Nej, hur kan du tro något så dumt?
Ja, helt vansinnigt dumt är det. Men det var ju vad du implicerade. Om du inte själv förstår vad du säger, hur kan du förvänta dig att andra ska göra det? Tid för självreflektion, och att läsa ett helt stycke text innan du svarar. Du har nu skrivit 40 inlägg i bara denna tråd: jag rekommenderar dig att börja läsa några i stället.
Man delar givetvis inte ut allt. Helt otroligt att du/ni inte inser detta.
Du har med detta nått en särställning bland de användare jag sett under mer än 10 år på detta forum (åtminstone i toppskiktet och kämpar).
Det har inte att göra med att de måste dela ut allt eller inget; multipla användare i tråden försöker förtvivlat förklara plus och minus för dig, men du kämpar heroiskt emot. Det har försökts med resonemang i ord, det har försökts med variabler X och Y, det har försökts med rena siffror. Färdigheter i grundläggande aritmetik är viktiga för att fungera i samhället, så jag försöker igen:
Säg att Nils har en påse med åtta äpplen. Martin ger Nils fyra äpplen. Nu har Nils tolv äpplen. Nils väljer att ge två äpplen till Adam. Nu har Nils bara tio äpplen kvar! Notera att Nils kunde välja att bara ge två äpplen till Adam, trots att Nils fick fyra äpplen av Martin! Likförbannat har Nils och Adam tillsammans bara tolv äpplen, vilket motsvarar Nils ursprungliga påse samt de som Martin förde in i Nils och Adams äppelmarknad.
Ser du att det inte skapas några äpplen efter att Martin gett sina fyra till Nils, och att detta även gäller oavsett hur Nils väljer att dela upp dem för att ge till Adam? Det gäller även om Nils väljer att inte ge Adam några äpplen alls! Vi kan kalla det för "äppelprincipen".
Jaja, nog om det, återgå till att förgylla världen genom att länka in lösryckta citat och ensidiga analyser från internet.
Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.
Tillgången NSN värderas redan i jämförelse med Ericssons P/E. Tror du att alla analytiker är inkompetenta amatörer som inte förstår att det finns värde i NSN? Om du inte sitter på olagliga insidertips och skryter om det på publika forum så uppvisar du en fundamental missförståelse för hur värderingar fungerar.
Precis, den uppvärdering vi har sett är sammankopplat till NSN och det mer stabila bolaget som kommer ur det här. Några i tråden tror att uppvärderingen beror på den kommande utdelningen, men den hör samman med att man redan ser Nokia med NSN som grund.
Dina andra utläggningar kan du köra med någon annan, du skriver helt i onödan. Vem är du som tror att jag ska bemöta dig och dina inlägg? Precis, och när du sedan ska rangordna användare så har du liksom tappat moderator-kepsen. Pinsamt.
Precis, och när du sedan ska rangordna användare så har du liksom tappat moderator-kepsen. Pinsamt.
Notera att jag inte modererar i den tråd jag medverkar i, och att vi undviker att ta tag i ämnen där vi skulle kunna vara personligt involverade. Min keps sitter bra till. Notera även att mina observationer av medlemmar gjorts under många år där jag inte varit moderator, och jag ser öht inte vad de skulle ha med min moderatorroll att göra.
Har du synpunkter på moderering så ta det genom våra kontaktkanaler som nämns i reglerna.
Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.
Notera att jag inte modererar i den tråd jag medverkar i, och att vi undviker att ta tag i ämnen där vi skulle kunna vara personligt involverade. Min keps sitter bra till. Notera även att mina observationer av medlemmar gjorts under många år där jag inte varit moderator, och jag ser öht inte vad de skulle ha med min moderatorroll att göra.
Har du synpunkter på moderering så ta det genom våra kontaktkanaler som nämns i reglerna.
Grejen är väl mer den att jag misstänker att du blivit förfrågad om att bli mod, förmodligen pga att du framstått som en bra och reko kille. Därför blir det i mina ögon lite avigt när du, även om du skriver iform av privatperson, så kan man ju aldrig komma ifrån vad du har för titel under nicket. Därför blir det jävligt svårt att veta, och också att särskilja på det du skriver, och vem av er som skriver vad. Ni borde nog kunnat haft möjligheten att kunna markerat det.
Och oavsett om du vill det eller ej så är du moderator, och så länge det står det under ditt nick, och nicket skriver så blir det liksom sammankopplat.
Men bra, nu vet vi var vi har varandra. Att du tycker jag håller låg nivå bekommer mig inte, och förmodligen vice versa. men det är inte jag som är mod, för hade jag varit det så kan jag lova dig att jag inte hade rangordnat användarna och hållit på.
OAO.
Är det någon mer än jag som kommer att tänka på Björn Rosenströms låt Raggarkungens son när man läser i tråden . Framför allt delen :
Bertil i sin bubbla finner alltid en ogrundad optimism
En antirealism, nåt som viskar i hans öra
Namnet Bertil kan vi frånse från såklart. (Ersätta med nåt annat)
Att notera NSN nu skulle kunna gå rent praktiskt då affären inte är i hamn än.
De är redan noterade, men som en del av Nokia. Och de skulle inte få något högre värde eftersom förväntningarna är att Nokia kommer sälja Devices till Microsoft, och när det kommer till aktieanalys är förväntningarna det enda som spelar roll.
Nej, det är inte alls klart, men efter affären, om den går i lås, så blir ju, som du säger, NSN automatiskt noterade, vilket var anledningen tilll att jag tror att Nokias aktieägare kan börja snegla på Ericssons börsvärde.
Åter igen, de är redan noterade och värderingen efter försäljningen är inräknad. Dagens aktiekurs är värderingen för NSN, Here och AT. Att snegla på Ericssons börsvärde är dumt då de är helt skilda företag. Åhlens börsvärde kan inte jämföras med H&M:s även fast de både sysslar med kläder.
Och så funkar det inte, men över tid så får utdelningen sitt rätta värde.
Nej, anledningen till att kursen fortsätter uppåt efter utdelningen är för att företaget fortsätter att växa, det är därför man kan dela upp börsens tillväxt i två kategorier, utdelning inkluderad och utdelning exkluderad. Annars skulle alla företag dela ut till aktieägarna.
Visst är det så, så fantastiskt roligt att ni engagerar er så. Jag plockade ut lite vinst.
Vadå stora summor? Det kanske är stora summor för dig, men utgå inte ifrån att alla är som du.
Det är intressant att se hur du pratar och hur du skriver. Du pratar gärna om dina jättevinster, men du vill inte dela med dig med ditt namn så att man enkelt kan kolla upp om det du säger är sant?
Och när du säger att uppvärderingen är för att NSN är ett stabilare företag och inte beroende av de miljarder som Nokia fått från Microsoft ser jag att du har svårt för lite enkel efterforskning.
För en vecka sedan var Nokia värderat till ca 96 mdkr, nu är det värderat till 137 mdkr. En skillnad på 41 mdkr. I bästa fall har någon analytiker värderat Devices till 20 mdkr, därmed kan vi utgå från att resultatet av försäljningen slog analytikerna med minst 27 mdkr och det är därför vi får ett stort uppsving. Att NSN blivit fristående kan ha gett en viss värdeökning, men värdeökningen av försäljningen av Devices har utan tvekan påverkat kursen mer
De är redan noterade, men som en del av Nokia. Och de skulle inte få något högre värde eftersom förväntningarna är att Nokia kommer sälja Devices till Microsoft, och när det kommer till aktieanalys är förväntningarna det enda som spelar roll.
Fel, när det är NSN som är börsnoterat, alltså så att dess värden synliggörs, så hamnar värderingen kring Ericsson.
Varför ger du dig in på detta när det blir fel?
Jämför med Ericsson så ser du.
Åter igen, de är redan noterade och värderingen efter försäljningen är inräknad. Dagens aktiekurs är värderingen för NSN, Here och AT. Att snegla på Ericssons börsvärde är dumt då de är helt skilda företag.
Så du kan inte räkna på det när ett företag sysslar med samma sak och siffrorna är väldigt lika?
Åhlens börsvärde kan inte jämföras med H&M:s även fast de både sysslar med kläder.
Och Nokia jämförs inte med tele2 även om båda har nätverksdel i bolaget. Du får ju titta på vad vad man jämför, och inte bara på vilka man jämför. Det finns en anledning till att man jämför med just Ericsson , serru.
Om du ursäktar, men du verkar okunnig.
Nej, anledningen till att kursen fortsätter uppåt efter utdelningen är för att företaget fortsätter att växa, det är därför man kan dela upp börsens tillväxt i två kategorier, utdelning inkluderad och utdelning exkluderad. Annars skulle alla företag dela ut till aktieägarna.
Så behöver det nödvändigtvis inte vara, det kan vara börspsykologi, eller andra faktorer. En av dem är den du nämnde. Men det har inte med tråden att göra.
Det är intressant att se hur du pratar och hur du skriver. Du pratar gärna om dina jättevinster, men du vill inte dela med dig med ditt namn så att man enkelt kan kolla upp om det du säger är sant?
Jag har nämnt det EN gång, när den stack upp. Att du finner sådana summor otroliga säger ju en hel del om dig. Lilla killen.
Ska jag bevisa för en nyreggad novis, som finner mina summor som jättesummor, för att du inte tror på mig? Är du på riktigt?
Och när du säger att uppvärderingen är för att NSN är ett stabilare företag och inte beroende av de miljarder som Nokia fått från Microsoft ser jag att du har svårt för lite enkel efterforskning.
Nokia är betydligt stabilare idag ja, med denna affären på ingång, än läget som, var innan.
För en vecka sedan var Nokia värderat till ca 96 mdkr, nu är det värderat till 137 mdkr. En skillnad på 41 mdkr. I bästa fall har någon analytiker värderat Devices till 20 mdkr, därmed kan vi utgå från att resultatet av försäljningen slog analytikerna med minst 27 mdkr och det är därför vi får ett stort uppsving. Att NSN blivit fristående kan ha gett en viss värdeökning, men värdeökningen av försäljningen av Devices har utan tvekan påverkat kursen mer
Bra att du lärt dig att det heter NSN.
Fel, när det är NSN som är börsnoterat, alltså så att dess värden synliggörs, så hamnar värderingen kring Ericsson.
Varför ger du dig in på detta när det blir fel?
Jämför med Ericsson så ser du.
Dess värden synliggörs? Hur skulle det fungera annorlunda än från dagens rapporter som visar alla värden? Ericsson är otroligt mycket större, HTC får inte Apples värdering bara för att de båda sysslar med telefoner. Det enklaste motbeviset mot dina teorier är köpet av 50% av NSN som Nokia köpte från Siemens för 17 mdkr. Om NSN vore skulle vara värt lika mycket som du tror skulle kursen rusat otroligt mycket på de nyheterna, det gjorde den inte
Så du kan inte räkna på det när ett företag sysslar med samma sak och siffrorna är väldigt lika?
Siffrorna är allt annat än lika
Och Nokia jämförs inte med tele2 även om båda har nätverksdel i bolaget. Du får ju titta på vad vad man jämför, och inte bara på vilka man jämför. Det finns en anledning till att man jämför med just Ericsson , serru.
Om du ursäktar, men du verkar okunnig.
Du kan jämföra verksamheten med Ericsson, men du kan inte säga att de ska värderas lika då de är i olika storleksklasser.
Jag har nämnt det EN gång, när den stack upp. Att du finner sådana summor otroliga säger ju en hel del om dig. Lilla killen.
Ska jag bevisa för en nyreggad novis, som finner mina summor som jättesummor, för att du inte tror på mig? Är du på riktigt?
Det är intressant att du gillar att skryta med de stora summor du handlar med, men varför skulle du inte vilja ge mig ditt namn? Om något gör det diskussionen mer personlig. Du har ett enkelt sätt att bevisa att du talar sanning, men att du inte vill göra det gör det svårt för mig att ta dig för något annat än en mytoman.
Bra att du lärt dig att det heter NSN.
Ja, det blir lite fel ibland
Vems ålder bör man tvivla på här ? Du rantar runt och raljerar och vägrar att läsa eller ta in vad någon skriver. Sen angående nyreggad så är du väl inte så värst gammal i gemet heller. Dessutom så förklarade han Klart och tyligt att han ENBART regga sig för att han kände att han ville dementera det du sitter och skriver .
Men det är du väl för självupptagen för att läsa misstänker jag .
Angående om du tjänar pengar på aktier eller inte rör inte mig och ändrar inte mitt liv. Men jag kan förstå att många må anse att slår man upp internettroll så får man en bild på dig där.
Faktiskt så i sättet att skriva och agera så är du slående lik en annan die hard Nokia fanboy som blev avstängd för sitt osammanhängande dravel och påhitt.
- Fråga subtrahera binärt3
- Microsoft minskar spelladdningsstid med 85 procent3
- Sårbarhet i flera populära lösenordshanterare38
- ZTE 888 från Telia6
- Steamspel segar sig3
- Wordle på svenska - ordlig.se9,4k
- Problem med AIO-kylares placering i chassi5
- Battlefield 61,2k
- PostNord stoppar tillfälligt USA-försändelser65
- Värt att köpa från Wonda Mobile ?4
- Säljes MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC
- Säljes Musmattor modell större. Genshin och Toilet bound Hanaku