Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Gjorde lite nätverkstest igår med iperf. Testet gjordes mellan två virtuella maskiner, båda med vmxnet3. Maskin 1 är en Ubuntu 12.04 headless och maskin 2 är en xpenology dsm 4.3.

Från Ubuntu till Xpenology: ~10 Gbit/s
Från xpenology till Ubuntu: ~ 20 Gbit/s
Körs på en i7-980x

Min slutsats är att det är absolut inget fel på nätverksprestandan out of the box

Skickades från m.sweclockers.com

Men då kör du ju bara internt i ESXi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Men då kör du ju bara internt i ESXi.

Japp, har lärt mig av tidigare erfarenheter att så bra fart som 10 Gbit/s är ingen solklarhet. Min freenas tar emot i ca 4 Gbit/s. Så menar att detta kan vara attraktivt för all in ones.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Även jag kan intyga att överföringshastigheter via XPEnology är markant bättre än via ex nas4free och freenas, iaf via SMB.
Har skrivit om det här och i efterföljande post i samma tråd.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Detta är nog en superdum fråga, men hur lägger jag till min "stora" hårdddisk till DSM? Jag ser endast "testhårdisken" nu (20GB virtuell). Måste jag ha passthrough på sata-adaptern? Jag kan inte välja "Raw Device Mapping".

Jag har en 2Tb disk som jag vill lägga till. Kan jag lägga den som virtuell? Jag kör mest för att testa prestanda... jag kan skaffa en annan sata-adapter eventuellt.

Edit;
~ # partedUtil get /dev/disks/t10.ATA_____WDC_WD20EARS2D00MVWB0_________________________WD2DWMAZ20305844
243201 255 63 3907027055

Från fdisk;
Disk /dev/disks/t10.ATA_____WDC_WD20EARS2D00MVWB0_________________________WD2DWMAZ20305844: 2000.3 GB, 2000397852160 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 243201 cylinders, total 3907027055 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes

Disk /dev/disks/t10.ATA_____WDC_WD20EARS2D00MVWB0_________________________WD2DWMAZ20305844 doesn't contain a valid partition table

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar på din fråga.
NFS används bara för att spela upp mediafiler trådlöst.

Sant.
Men lyckas man få in mjukvaran så att det fungerar så gissar jag på att det rör sig om att personen som sätter upp NFS inte riktigt har gjort rätt.
Får jag fråga, hur ofta har du råkat ut för att NFS skulle strejka pga hårdvara? Nu tänker jag inte på felande hårdvara utan att NFS tvärvägrar att fungera pga någon specifik hårdvara som man vet fungerar.

Låter rörigt, men förstår du vad jag vill ha sagt?

jo jag förstår vad du menar.. men det är lite svårt att felsöka något som man inte är 100 på att det borde fungera från början ens

Men att aktivera NFS i DSM är ju inga konstigheter. Jag tycker att man inte kan göra så mycket fel

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Går det att köra denna på senaste ESXI 5.5? Eller stödjer inte Xpen drivarna som finns med i 5.5:an?

Permalänk
Medlem

jag installerade på 5.5, men sen har jag inte riktigt fått det att funka

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

jag installerade på 5.5, men sen har jag inte riktigt fått det att funka

Vilka problem har du stött på? Jag har en HP N40L som jag tänkte testa, men inte bara slänga in då jag har en väl fungerande Nas4free box just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Vilka problem har du stött på? Jag har en HP N40L som jag tänkte testa, men inte bara slänga in då jag har en väl fungerande Nas4free box just nu

Se ovan, jag har installerat, men inte än fått in HDDn

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Detta är nog en superdum fråga, men hur lägger jag till min "stora" hårdddisk till DSM? Jag ser endast "testhårdisken" nu (20GB virtuell). Måste jag ha passthrough på sata-adaptern? Jag kan inte välja "Raw Device Mapping".

Jag har en 2Tb disk som jag vill lägga till. Kan jag lägga den som virtuell? Jag kör mest för att testa prestanda... jag kan skaffa en annan sata-adapter eventuellt.

Edit;
~ # partedUtil get /dev/disks/t10.ATA_____WDC_WD20EARS2D00MVWB0_________________________WD2DWMAZ20305844
243201 255 63 3907027055

Från fdisk;
Disk /dev/disks/t10.ATA_____WDC_WD20EARS2D00MVWB0_________________________WD2DWMAZ20305844: 2000.3 GB, 2000397852160 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 243201 cylinders, total 3907027055 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes

Disk /dev/disks/t10.ATA_____WDC_WD20EARS2D00MVWB0_________________________WD2DWMAZ20305844 doesn't contain a valid partition table

Jag följde bara denna guide och hade inga problem med RDM.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37614469/ESXi/esxi/Idiots...

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Är det någon som vet (kasnke till och med har lyckats själv) om det går att få Crashplan att fungera på en HP N54L med XPEnology som OS. Av vad jag kan förstå av denna länk så ska det gå att köra på XPEnology men problemet blir att det inte verkar stödjas av den processor som N54L har. Om jag nu förstått det hela rätt?

Citerar mig själv och tänkte bara informera att det går utmärkt att köra Crashplan på sin N54L med XPEnology trots att den länkade bloggen säger annat. Jag har det nu installerat och det funkar fint, lite meck med att installera rätt Java bara samt konfiguera lokala klienten så den istället hanterar Crashplan på servern istället för lokalt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Någon som varit med att det ändrar namn på mappar av sig själv.
Två gånger, idag och igår så hade tvserierna OC och någon andra ändrats till väldigt konstiga namn med siffor och bokstavs kombinationer.

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Någon som varit med att det ändrar namn på mappar av sig själv.
Två gånger, idag och igår så hade tvserierna OC och någon andra ändrats till väldigt konstiga namn med siffor och bokstavs kombinationer.

Inte haft det problemet, inte sett skymten av några problem alls faktiskt. XPEnology fungerar oförskämt bra hittills tycker jag.

Enda jag stör mig på är att det är någon random ip per dag som försöker logga in på min ftp, ett jäkla sätt. Men det har ju inget med mjukvaran att göra direkt så, samt går att åtgärda via den fina "autoblock"-funktionen

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Jag har en fundering.
Jag kör XPEnology på min N54L installerat på ett 4Gb USB-minne. Det USB-minnet har hängt med ett tag och jag hade tänkt sätta in ett nytt fräscht som jag hade liggandes. Går detta att göra utan att sabba min nuvarande installation med alla inställningar och annat gish man justerat?

Antar att man först måste göra usb-minnet bootbart och sedan kasnke kopiera över filerna, eller går det inte fullt så lätt?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har en fundering.
Jag kör XPEnology på min N54L installerat på ett 4Gb USB-minne. Det USB-minnet har hängt med ett tag och jag hade tänkt sätta in ett nytt fräscht som jag hade liggandes. Går detta att göra utan att sabba min nuvarande installation med alla inställningar och annat gish man justerat?

Antar att man först måste göra usb-minnet bootbart och sedan kasnke kopiera över filerna, eller går det inte fullt så lätt?

Om det nya minnet är minst lika stort är det jätteenkelt att klona med dd.

dd if=/dev/sdx of=/dev/sdy

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har en fundering.
Jag kör XPEnology på min N54L installerat på ett 4Gb USB-minne. Det USB-minnet har hängt med ett tag och jag hade tänkt sätta in ett nytt fräscht som jag hade liggandes. Går detta att göra utan att sabba min nuvarande installation med alla inställningar och annat gish man justerat?

Antar att man först måste göra usb-minnet bootbart och sedan kasnke kopiera över filerna, eller går det inte fullt så lätt?

Man kan skicka ut en backup på konfen i dsm.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Man kan skicka ut en backup på konfen i dsm.

Jo, det vet jag men då sparar man bara inställningarna man gjort antar jag, hela OS:et åker väl inte med?

Isf får man installera om XpEnology från grunden och sedan köra recovery på inställningarna man gjort backup på? Tänkte om det fanns något enklare sätt, lite som då man klona sin windows-installation då man köpt en SSD eller motsvarande för att spara tid/jobb.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Vad är det du installerat på usb-minnet? OS't ligger väl på diskdrivarna?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Vad är det du installerat på usb-minnet? OS't ligger väl på diskdrivarna?

Tror han installerat xpenology på usb minnet sen använt diskarna som datalagring. Klona usb minnet bit för bit borde funka. I linux använder man dd som någon skrev här tidigare. På win å mac vet jag inte, men det räcker inte att flytta filerna med explorer tex. Förresten vad är en diskdrivare? Nätagg, kontrollerkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av kufra:

Tror han installerat xpenology på usb minnet sen använt diskarna som datalagring. Klona usb minnet bit för bit borde funka. I linux använder man dd som någon skrev här tidigare. På win å mac vet jag inte, men det räcker inte att flytta filerna med explorer tex. Förresten vad är en diskdrivare? Nätagg, kontrollerkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, xpenology är installerat på usb-minnet och körs därifrån, på detta sätt är diskarna helt dedikerade till lagring.
Jag har googlat runt lite och ska försöka få det att fungera genom att klona usb-disken med Macrium Reflect, borde fungera tycker jag..

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Precis, xpenology är installerat på usb-minnet och körs därifrån, på detta sätt är diskarna helt dedikerade till lagring.
Jag har googlat runt lite och ska försöka få det att fungera genom att klona usb-disken med Macrium Reflect, borde fungera tycker jag..

Live cd med valfri linuxdist. Stoppa i båda usb minnena och kör dd. Känns som absolut enklaste sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av kufra:

Live cd med valfri linuxdist. Stoppa i båda usb minnena och kör dd. Känns som absolut enklaste sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för tipset. Kör nog på det först och testar

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Precis, xpenology är installerat på usb-minnet och körs därifrån, på detta sätt är diskarna helt dedikerade till lagring.
Jag har googlat runt lite och ska försöka få det att fungera genom att klona usb-disken med Macrium Reflect, borde fungera tycker jag..

Aha, trodde inte det funkade... jag fick inte upp USB'n som alternativ att installera på. Oh well...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Aha, trodde inte det funkade... jag fick inte upp USB'n som alternativ att installera på. Oh well...

Det går finemang

Kan för övrigt också nämna att jag lyckades lösa det där med att klona usb-minnet även i Windowsmiljö. Använde mig av USB Image Tool 1.64 där det var barnsligt enkelt. Ifall någon nu stöter på samma fundering. Nu tickar servern på med nytt fint USB-minne.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Någon som vet/kan svara på om det är möjligt för en som inte sitter på 14 compilers och länkare mm (och inte heller vet hur man använder dom) om det går att få http://guac-dev.org/ att funka på XPenology ?
Eller finns det någon annan lösning som kan agera "proxy" mellan HTTP och RDP som funkar för Xpenology.
Vore mumma att kunna ratta div Windows/RDP maskiner via webläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Någon som vet/kan svara på om det är möjligt för en som inte sitter på 14 compilers och länkare mm (och inte heller vet hur man använder dom) om det går att få http://guac-dev.org/ att funka på XPenology ?
Eller finns det någon annan lösning som kan agera "proxy" mellan HTTP och RDP som funkar för Xpenology.
Vore mumma att kunna ratta div Windows/RDP maskiner via webläsaren.

Har du provat mjukvaran någon annan stans? Hur är hastigheten och säkerheten? Känns som om de kan vara lite problematiskt där

Edit: Knåpade en bra stund innan jag fick igång iperf i xpen men kompilerade aldrig något då, så kan inte hjälpa dig där.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Enda jag stör mig på är att det är någon random ip per dag som försöker logga in på min ftp, ett jäkla sätt. Men det har ju inget med mjukvaran att göra direkt så, samt går att åtgärda via den fina "autoblock"-funktionen

Det beror på att alla XPEnology installationer använder samma MAC adress, du får upp error när folk försöker logga in med SSH. Avaktivera SSH eller följ denna guide och ändra din MAC adress:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1353

Om du vill ha flera XPEnology installationer på samma nätverk är det nödvändigt att ändra

Permalänk

Ni som klonat erat USB-minne, det var ingen av er som körde 5.0 betan?
Jag råkade förstöra mitt och skulle inte tacka nej till en kopia

behövs inte längre!

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av kufra:

Har du provat mjukvaran någon annan stans? Hur är hastigheten och säkerheten? Känns som om de kan vara lite problematiskt där

Edit: Knåpade en bra stund innan jag fick igång iperf i xpen men kompilerade aldrig något då, så kan inte hjälpa dig där.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte provat något alls, jag tycker det bara verkar som ett smutt sätt att nå maskinerna om man sitter på tex en arbetsplats med internsivt blockade av port/trafik samt begränsad möjlighet att köra egen SW.

Prestanda har jag ingen uppfattning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Jag har inte provat något alls, jag tycker det bara verkar som ett smutt sätt att nå maskinerna om man sitter på tex en arbetsplats med internsivt blockade av port/trafik samt begränsad möjlighet att köra egen SW.

Prestanda har jag ingen uppfattning om.

Tänker RDP är trögt som det är redan över internet (speciellt om linan inte är så snabb), så kanske det blir mer overhead med HTTP och då blir det ännu trögare. Men tanken är god.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD