Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Liten snabbkoll innan man provar.. Ligger hela DSM på USB-MInnet eller nyttjas 1disk även för OS?
Lite nyfiken på att testköra det på en HP NAS med 4st hotswap diskar, Därav inte så skoj att köra det på en av diskarna.
Samt om den disken skulle gå ner så stannar hela burken.

Du kan köra allt från ett usb, kräver bara ca 200mb.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Ahh perfekt då ska det provas på NASen

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Jag är ute efter en Nas server där jag främst kan streama film via programmet PLEX till tv, ipad och dator.
Jag har läst runt massor och de verkar som att HP Microserver N54L verkar vara ett bra allternativ, eller?

Och som jag verkar ha förstått de rätt så kommer den utan operativsystem så jag kan välja mellan nas4free, Ubuntu, DSM osv...
Jag har testat DSM och de som står i tråden så är det möjligt för mig att installera DSM på N54L och använda de som om jag hade en original Nas från Synology?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi...
http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Är detta exakt samma Nas eller är det nån skillnad? Vad betyder "2G/250GB"? Kan jag sätta in tex 3Tb Sata diskar i den eller har den bara 250Gb minne? Jag är en riktig nybörjare på detta så ha lite förståelse!

Permalänk
Medlem

Hallå!

Sitter och pillar lite på en build som är tänkt att ersätta min gamla trotjänare DS409.

Detta sitter jag med hittills och jag tänkte använda mig av ett ett Seasonic G-360 PSU

Tanken är att NASen även ska kunna transcoda och leverera video till hemmets alla enheter, därför en rätt fläskig CPU (Plus att jag har haft min DS409 i 4 år nu, så framtidssäkerhet är ju ett plus). Någon som har några tankar kring komponentval, något jag kan byta ut för bättre prestanda eller lägre energikonsumtion? Vill ju även hålla nere ljudnivå i största möjliga mån.

Vad tror ni om kompabilitet, funkar builden med XPenology?
Ska jag lägga till ett dedikerat raidkort? Vilket isåfall?
Köra extra GPU för transcoding? Eller drar det onödigt mkt energi kontra effekt?

Sedan tänkte jag köra en uppsättning med WD Red WD30EFRX 64MB 3TB i denna. Har inte riktigt bestämt hur många ännu (lådan har ju plats för 6 diskar iaf).

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk

går det att installera Sabnzbd direkt från sabnzbd's hemsida eller finns det något färdigt "paket" på att ladda ner i dsm?

Permalänk
Medlem

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=597

Här finns lite olika addresser att lägga in för 3:e parts program.

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga mig en egen server och ha som detta, tänkte ha en mailserver på den, filserver, trancoda till mobila enheter och även kunna ha några ipkameror på den, räcker denna då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4418480/2013-12-29

Permalänk
Skrivet av 91renner:

Lånar tråden lite...

Jag är ute efter en Nas server där jag främst kan streama film via programmet PLEX till tv, ipad och dator.
Jag har läst runt massor och de verkar som att HP Microserver N54L verkar vara ett bra allternativ, eller?

Och som jag verkar ha förstått de rätt så kommer den utan operativsystem så jag kan välja mellan nas4free, Ubuntu, DSM osv...
Jag har testat DSM och de som står i tråden så är det möjligt för mig att installera DSM på N54L och använda de som om jag hade en original Nas från Synology?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi...
http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Är detta exakt samma Nas eller är det nån skillnad? Vad betyder "2G/250GB"? Kan jag sätta in tex 3Tb Sata diskar i den eller har den bara 250Gb minne? Jag är en riktig nybörjare på detta så ha lite förståelse!

Detta vart jag med nyfiken på. För har varit inne på följande köp: SYNOLOGY DISK STATION DS412+ .

Men fungerar det som ni säger så blir det nog HP:s burk till betydligt bättre pris (enligt mig), dock känns detta som är riktigt gråzon.
För jag är helt såld på Synologys mjukvara

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig.
Har haft en DS409 i 4 år och älskar DSM. Men prestandan i Synologys NASar motsvarar inte prisnivån riktigt. Därför har jag slängt in en beställning på en customburk och planerar att köra Open Media Vault. Just för att Xpenology känns lite ostabilt gällande support och att risken att Synology börjar motarbeta det hela är ganska stor. OMV är inte lika bra som DSM ännu, men jag tror det kommer komma dit inom sinom tid. Sedan finns det alltid möjlighet att styra utvecklingen och hjälpa till själv!

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fundering som var knepig att googla svaret på. Jag har Köpt en HP N54L som jag tänkte installera DSM på. Jag har följt installationsguiden och lyckats installera DSM. När jag drar ut USB-minnet så fortsätter servern att fungera enda fram tills att jag startar om den. Den bootar aldrig upp.

Är det alltså så att jag alltid måste starta upp servern med ett USB-minne insatt eller har något blivit fel för mig?

Isf, var hamnar appar man tankar hem, på hårddisk eller stickan? (Tänkte hur mycket plats man bör ha på sitt minne.)

Edit: Okej, jag hittade svaret på min fråga till slut. Man måste alltid ha stickan insatt. Men frågan är då, hur stort USB-minne krävs? Gissar att alla appar installeras på hårddisken och att USB bara är för att boota va?

Permalänk
Medlem

Detta kanske blir en dum fråga. Men får man tillgång till SHR på detta sättet?
Och sen så står det på dustin att den max kan ta 8 TB? Det verkar ju lite opraktiskt. Har en 3 TB WD Red nu och har tänkt o skaffa en till o börja med, men lär ju så småningom skaffa en till.

Anledningen till att ja vill ha SHR är för att dra nyttja av den 250 GB hdd som medföljer utan att tappa för mycket utrymme.

Såg även att det varit en del strul för somliga, så nu när det gått några månader för er undrar jag om det är något som inte fungerar på denna port?
Har ingen lust/ork att behöva strula med en massa tjafs och kommer inte köra ESXi. Mest för att jag endast vill köra denna burk som en NAS. Men även andra anledningar.

Men SHR är väl mjukvarustyrt så borde väl inte vara något problem va?

Har någon hört något om Synology försöker stoppa porten eller försöker förhindra vissa funktioner?

Tack på förhand

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

SHR är inget annat än standard Linux mdadm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

SHR är inget annat än standard Linux mdadm.

Tackar

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Nån som kan berätta lite om sin erfarenhet med DSM? Jag är lite sugen på att switcha från Openmediavault till XPenology, men bara för att det inte är official så känner jag mig lite skraj. Om det skulle vara något strul med OMV kan jag alltid skriva på forumet och få support.

Nån som haft problem med att OS'et/system rasat eller liknande?
Går det förresten att "migrera" en raid från XPenology till Openmediavault måntro?

Nu verkar det som att DSM 5 funkar fint. Hur kinkiga är ni med att uppdatera? Har ingen möjlighet att skeppa över 12TB data nån annanstans vid update, så det känns ju lite risky (såklart är det essentiella backupat, offsite osv, men inte så kul att börja på ny kula). OMV körs ju på separat disk och går att ersätta om disken skulle gå sönder eller bli korrupt. Och så är det igång igen. Som jag fattat så kan man alltså byta disk med nyare uppdatering och kolla om det strular, om så är fallet, bara byta tillbaka. En sådan lösning vore ju guld för XPenology..

Hur tänker ni som kör XPenology i dagsläget om sånt? Kör ni "installerat" eller via VM förresten?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Nån som kan berätta lite om sin erfarenhet med DSM? Jag är lite sugen på att switcha från Openmediavault till XPenology, men bara för att det inte är official så känner jag mig lite skraj. Om det skulle vara något strul med OMV kan jag alltid skriva på forumet och få support.

Nån som haft problem med att OS'et/system rasat eller liknande?
Går det förresten att "migrera" en raid från XPenology till Openmediavault måntro?

Nu verkar det som att DSM 5 funkar fint. Hur kinkiga är ni med att uppdatera? Har ingen möjlighet att skeppa över 12TB data nån annanstans vid update, så det känns ju lite risky (såklart är det essentiella backupat, offsite osv, men inte så kul att börja på ny kula). OMV körs ju på separat disk och går att ersätta om disken skulle gå sönder eller bli korrupt. Och så är det igång igen. Som jag fattat så kan man alltså byta disk med nyare uppdatering och kolla om det strular, om så är fallet, bara byta tillbaka. En sådan lösning vore ju guld för XPenology..

Hur tänker ni som kör XPenology i dagsläget om sånt? Kör ni "installerat" eller via VM förresten?

jag skulle inte byta ut en "produktionsmiljö" till XPenology. Har själv kört den i en VM ett tag och det fungerar mycket bra. Prestandan skalar snyggt när man kör den på en Host med SSD och mycket minne och bra CPU. Kör aldrig med någon skarp data.
Jag ser det mer som en plattform för att testa och utvärdera apparna och prova olika configs innan man tillämpar dem på riktiga produkter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Liksom andra här, är jag intresserad av att köra DSM på Hp microservern som listas tidigare i forumet.
Dock vill jag kunna köra plexserver på den och kunna transcoda till minst en klient, kanske två..
Är det möjligt?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

jag skulle inte byta ut en "produktionsmiljö" till XPenology. Har själv kört den i en VM ett tag och det fungerar mycket bra. Prestandan skalar snyggt när man kör den på en Host med SSD och mycket minne och bra CPU. Kör aldrig med någon skarp data.
Jag ser det mer som en plattform för att testa och utvärdera apparna och prova olika configs innan man tillämpar dem på riktiga produkter

Alright. Har du upplevt några problem som gör att du inte vill köra det skarpt?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Alright. Har du upplevt några problem som gör att du inte vill köra det skarpt?

Nej egentligen inte, bara av princip att inte köra skarpt på något som egentligen inte har några som helst garantier

Visa signatur

Permalänk

Jag får inte NFS att lira på min installation.
När jag "enablar" NFS och klickar Apply så står det "saving" i evigheter och sen händer inget mer.
Jag får inte upp NFS "privileges" på de bibliotek jag vill dela ut, någon som kan bekräfta att NFS funkar ?

(Har inte hunnit kolla så mycket på det, därav lite fattigt inlägg, återkommer med mera info när jag har möjlighet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Jag får inte NFS att lira på min installation.
När jag "enablar" NFS och klickar Apply så står det "saving" i evigheter och sen händer inget mer.
Jag får inte upp NFS "privileges" på de bibliotek jag vill dela ut, någon som kan bekräfta att NFS funkar ?

(Har inte hunnit kolla så mycket på det, därav lite fattigt inlägg, återkommer med mera info när jag har möjlighet.)

Ja, det fungerar.

http://www.synology.com/en-uk/support/tutorials/566#t2

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

jo men den där guiden pratar om en produkt som leverantören "supporterar" i den här tråden är det en otestad produkt på en virtuell hårdvara.

Visa signatur

Permalänk

Får det inte att lira hos mig.
Börjar att lura på om det beror på att jag kör virtualiserat och via RDM.
Någon som kör nfs mot RDM mappade diskar på Esxi ?

Skall dubbekolla med någon nfs klient för PC, har just nu bara provat med XBMC på ATV2 och det verkar som att man måste mappa nfs share direkt i sources.xml - Funkar inte att "browse" sig fram till nfs share enligt google..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

jo men den där guiden pratar om en produkt som leverantören "supporterar" i den här tråden är det en otestad produkt på en virtuell hårdvara.

Säger väl som så att jag själv kört med en NFS-delning i Synology (Xpenology) som jag monterat i min NUC med OpenELEC via mitt LAN.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Kan tillägga efter nattens mecka att Samba/CIFS funkar utmärkt men inte NFS <grr>

Permalänk

Är det någon som vet (kasnke till och med har lyckats själv) om det går att få Crashplan att fungera på en HP N54L med XPEnology som OS. Av vad jag kan förstå av denna länk så ska det gå att köra på XPEnology men problemet blir att det inte verkar stödjas av den processor som N54L har. Om jag nu förstått det hela rätt?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

DSM (Xpenology) 4.3-3810 Update 4: NFS-utdelningen fungerar utan problem.

Har dock inte uppdaterat DSM så jag vet ej ifall NFS skulle gått sönder i senaste versionen, men jag tvivlar på det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av backspace:

DSM (Xpenology) 4.3-3810 Update 4: NFS-utdelningen fungerar utan problem.

Har dock inte uppdaterat DSM så jag vet ej ifall NFS skulle gått sönder i senaste versionen, men jag tvivlar på det.

Tack för infon!
Märker du av någon prestanda-ökning gällande hastighet då man kopierar filer till/från servern jämfört med SMB mot NFS?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Säger väl som så att jag själv kört med en NFS-delning i Synology (Xpenology) som jag monterat i min NUC med OpenELEC via mitt LAN.

ja på din installation på din hårdvara... men det finns inga garantier för att det kommer fungera på en annan installation

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Tack för infon!
Märker du av någon prestanda-ökning gällande hastighet då man kopierar filer till/från servern jämfört med SMB mot NFS?

Tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar på din fråga.
NFS används bara för att spela upp mediafiler trådlöst.

Skrivet av Mr_Lazy:

ja på din installation på din hårdvara... men det finns inga garantier för att det kommer fungera på en annan installation

Sant.
Men lyckas man få in mjukvaran så att det fungerar så gissar jag på att det rör sig om att personen som sätter upp NFS inte riktigt har gjort rätt.
Får jag fråga, hur ofta har du råkat ut för att NFS skulle strejka pga hårdvara? Nu tänker jag inte på felande hårdvara utan att NFS tvärvägrar att fungera pga någon specifik hårdvara som man vet fungerar.

Låter rörigt, men förstår du vad jag vill ha sagt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde lite nätverkstest igår med iperf. Testet gjordes mellan två virtuella maskiner, båda med vmxnet3. Maskin 1 är en Ubuntu 12.04 headless och maskin 2 är en xpenology dsm 4.3.

Från Ubuntu till Xpenology: ~10 Gbit/s
Från xpenology till Ubuntu: ~ 20 Gbit/s
Körs på en i7-980x

Min slutsats är att det är absolut inget fel på nätverksprestandan out of the box

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD