Konspirationsteori om att 290X kräver minst 16x PCI-E 2.0 för CF.

Permalänk
Medlem

Konspirationsteori om att 290X kräver minst 16x PCI-E 2.0 för CF.

Hej!

AMD la nyligen upp en bild på twitter. https://twitter.com/AMDRadeon/status/385433523307282432
Moderkortet på bilden har 2x PCI-E 2.0 slots som kör på x16. Moderkortet är troligen detta som jag fick fram efter lite sökningar, http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3880#sp

Så vad tror ni?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Ser inga bevis...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ser inga bevis...

Fo3

Moderkortet som användes. Alla andra builds dem har visat upp har haft ASUS kort i sig för att följa det röda temat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Moderkortet som användes. Alla andra builds dem har visat upp har haft ASUS kort i sig för att följa det röda temat.

Jag förstår inte, är nog lite trög.

Förväntar du dig att de skall dema 290x på något annat än sin bästa plattform?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag förstår inte, är nog lite trög.

Förväntar du dig att de skall dema 290x på något annat än sin bästa plattform?

Fo3

Det är valet av moderkort som jag syftar på. Som sagt så har alla deras andra builds Asus ROG kort. De korten har inte två x16 slots. Detta kortet på bilden har det. Och R9 290x har ingen CF brygga. Därför kanske x16 är minimum kravet för bandbredden?

Edit: uppdaterat rubriken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart är dessa ''bevis''?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Vart är dessa ''bevis''?

Endast bilderna, ändrade rubrik så vi kan få lite jävla diskussioner nu istället för att alla ska fucking upprepa sig gång på gång.

Trådrubriken kan jag inte ändra, det får en mod göra. Önskad rubrik finns i första posten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Endast bilderna, ändrade rubrik så vi kan få lite jävla diskussioner nu istället för att alla ska fucking upprepa sig gång på gång.

Trådrubriken kan jag inte ändra, det får en mod göra. Önskad rubrik finns i första posten.

Vart ser du bevisen?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget ett bevis. Självklart vill amd undvika alla möjliga flaskhalsar dock. Men vi börjar ju närma oss gränsen för pcie 2.0 x8 helt klart och börjar behöva pcie 3.0 x8 eller pcie 2.0 x16

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Vad spelar det för roll om det kräver det, är väl snarare frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem

Det du säger är möjligt, men knappast troligt. Bandbredden som krävs för att skicka en färdig bild till videoutgångarna är väl ganska mycket mindre än den bandbredd som krävs för att ta emot all data som behövs för att rita upp bilden till att börja med? Tror knappast det krävs en fördubbling i bandbredd för det.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

AMD la nyligen upp en bild på twitter. https://twitter.com/AMDRadeon/status/385433523307282432
Moderkortet på bilden har 2x PCI-E 2.0 slots som kör på x16. Moderkortet är troligen detta som jag fick fram efter lite sökningar, http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3880#sp

Så vad tror ni?

Vart ser du bevisen?

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Vad spelar det för roll om det kräver det, är väl snarare frågan?

AMD har inte många kompatibla moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

många som läser igenom tråden innan dom svarar ser jag ^^ hehe

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Är det konstigt att man med ett värstingkort väljer att inte köra dom i nåt gammalt pcie 2.0 8x?

naturligtvis funkar korten oavsett men det är ju onödigt att få sämre prestanda i onödan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inga bevis och tror inte att det kommer behövas heller. Det är inte mycket data i förhållande till resten av informationen som skickas på bussen. Sen vet jag inte vem som tänker köra de två nyaste grafikkorten på gamla moderkort heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

AMD har inte många kompatibla moderkort.

Då får man väl se till att ha ett som passar, precis som att allt annat man stoppar i burken ska vara kompatibelt. Är väl inget konstigt?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad enligt trådskaparens önskemål*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Xelithium;13938850"] Som sagt så har alla deras andra builds Asus ROG kort. De korten har inte två x16 slots.[QUOTE]

Ber om ursäkt om jag misstolkat det du skriver.
Men jag har ett ROG-kort och mitt har 5st PCI-e X16 2.0

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Lifooz;13939000"]

Skrivet av Xelithium:

Som sagt så har alla deras andra builds Asus ROG kort. De korten har inte två x16 slots.QUOTE]

Körs alla i x16 då? Eller 8x 8x osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Xelithium;13939041"]

Skrivet av jordenxxx:

Körs alla i x16 då? Eller 8x 8x osv.

Alltså när jag tittar nämre på saken, så rörs allt bara runt i huvudet, begriper ni det där bättre än jag?
http://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_IV_EXTREME/#specif...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Lifooz;13939193"]

Skrivet av Xelithium:

Alltså när jag tittar nämre på saken, så rörs allt bara runt i huvudet, begriper ni det där bättre än jag?
http://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_IV_EXTREME/#specif...

Aha, upp till 3st x16.

Ja då var detta bara en misslyckad konspirationsteori.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

Ditt kort har alltså 48PCIe banor, imponerande, frågan är ju hur bra kontrollern för detta är.
MSI big bang har ju t ex en extra PCIe kontroller, dock vet jag ej hur många extra banor man får.
Och X79 plattformen har väl 40PCIe banor istället för de 20 som LGA 1155/1150 har normalt sett?

OnT: Svårt att se att det skulle vara ett krav dock med 2st @16x 2.0/3.0 för att köra CfX med 290x. Raka spekulationer till något annat har sagts tycker jag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte alla/de flesta 990FX moderkorten minst två 16x:s PCI-e-platser? Det har jag för mig iaf. Det är ju inte CPU:n som sätter gränsen som på INTEL.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har inte alla/de flesta 990FX moderkorten minst två 16x:s PCI-e-platser? Det har jag för mig iaf. Det är ju inte CPU:n som sätter gränsen som på INTEL.

det stämmer!

om jag inte missminner har 990FX stöd för 42 PCIe lanes @ 2.0!

Intel i själva hand har 16 lanes @ 3.0!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Jag förstår inte vari konspirationen ligger? PCI-E 2.0 är väl ändå standard vid det här laget, på utgång t.o.m nu med PCI-E 3.0 på intågande?