Vem har rätt: MSI AB eller Unigine Valley?

Permalänk
Medlem

Vem har rätt: MSI AB eller Unigine Valley?

Hittills har jag trott att det högsta jag kan få upp mina grafikkort i är 1240 MHz på kärnorna (och 1750 MHz på minnena, men det är inte relevant just nu.), då det är detta värde som MSI Afterburner visar som högstavärde.

Detta är väl inget att vara ledsen över direkt, men jag har sett andra användare här på forumet som har hävdat att dom får upp samma/liknande grafikkort (GTX 670) i över 1300 MHz på kärnan.

Så, när jag benchade i Unigine Valley (1.0) nyligen, så såg jag till min förvåning att det stod 1365 MHz på kärnorna.

GPU-Z är inte till någon vidare hjälp här, då det enda värde jag får är Default Clock (1080 MHz) och Boost Clock (1160 Mhz).
Korten har ASIC-värde 99,5%, men jag har ingen aning om ASIC fyller någon funktion på Nvidia-kort.

Så, alltså, vem har rätt? MSI Afterburner (1240 MHz) eller Unigine Valley (1365 MHz)?

Jag och min e-peen är tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hittills har jag trott att det högsta jag kan få upp mina grafikkort i är 1240 MHz på kärnorna (och 1750 MHz på minnena, men det är inte relevant just nu.), då det är detta värde som MSI Afterburner visar som högstavärde.

Detta är väl inget att vara ledsen över direkt, men jag har sett andra användare här på forumet som har hävdat att dom får upp samma/liknande grafikkort (GTX 670) i över 1300 MHz på kärnan.

Så, när jag benchade i Unigine Valley (1.0) nyligen, så såg jag till min förvåning att det stod 1365 MHz på kärnorna.

GPU-Z är inte till någon vidare hjälp här, då det enda värde jag får är Default Clock (1080 MHz) och Boost Clock (1160 Mhz).
Korten har ASIC-värde 99,5%, men jag har ingen aning om ASIC fyller någon funktion på Nvidia-kort.

Så, alltså, vem har rätt? MSI Afterburner (1240 MHz) eller Unigine Valley (1365 MHz)?

Jag och min e-peen är tacksam för svar.

Du ska ju inte basera det på vad MSIAB säger iaf. Det kan mycket väl vara av säkerhets skäl dom har spärren där så att ingen nybörjare drar upp den i 2GHz och sedan blir ledsen för att MSI förstörde hans/hons grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Du ska ju inte basera det på vad MSIAB säger iaf. Det kan mycket väl vara av säkerhets skäl dom har spärren där så att ingen nybörjare drar upp den i 2GHz och sedan blir ledsen för att MSI förstörde hans/hons grafikkort.

Jo så klart, fast det är inte så att 1240 är det högsta jag kan dra upp "mätaren" i, utan det är den hastighet som MSI AB visar när jag kör något krävande (spel/bench) med +100 MHz på kärnan. (Som är det högsta jag kan köra i, innan det börjar bli ostabilt.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Men inte bör ett kort gå sönder av att man gör något sådant? Sålänge man inte drar extremt hög spänning igenom skiten eller något så är det enda som bör hända att det kraschar av instabilitet och drivrutinen återställs.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Skulle testa t ex GPU-Z.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

http://www.overclock.net/t/1267918/guide-nvidia-inspector-gtx...

du kan prova gpu shark också för att läsa. Corsen kan komma upp i olika hastigheter beroende påv ad det är för applikation som körs. Tvivlar på att unigine och msiab säger olika saker vid samma tidpunkt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Är det boost som gör att den hamnar på 1365?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Men inte bör ett kort gå sönder av att man gör något sådant? Sålänge man inte drar extremt hög spänning igenom skiten eller något så är det enda som bör hända att det kraschar av instabilitet och drivrutinen återställs.

Korrekt.
Går inte att knäcka ett kort ur 600-serien via MSI Afterburner eftersom jag inte kan ändra spänningen.
Jag kan sätta den på +300 MHz på kärnan, men det enda som kommer hända är att mjukvaran kraschar och överklockningen återställs.

Skrivet av filipcombat:

Skulle testa t ex GPU-Z.

Har jag gjort, och precis som jag skrev i det första inlägget så ger den mig bara Stock-clock och Boost-clock.
Eftersom GPU-Z (inte min iaf) visar nominel/max-turbo-clock så hjälper den mig inte direkt.

Skrivet av Conditioned:

http://www.overclock.net/t/1267918/guide-nvidia-inspector-gtx...

du kan prova gpu shark också för att läsa. Corsen kan komma upp i olika hastigheter beroende påv ad det är för applikation som körs. Tvivlar på att unigine och msiab säger olika saker vid samma tidpunkt.

Ska testa.

Dom säger faktiskt olika saker vid olika tidpunkt. Samtidigt som Unigine visar 1365 MHz så visar MSI Afterburner 1240 MHz.

Skrivet av SatellitPer:

Är det boost som gör att den hamnar på 1365?

Antagligen.
GTX 670 (bl.a.) har både "nominell turbo" och "max turbo". Om 1365 MHz verkligen stämmer skulle jag satsa pengar på att det är frekvensen i max turbo-läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska tilläggas att om jag ändrar frekvensen på kärnan/minnena i MSI Afterburner så ändras även hastigheterna med lika mycket i Unigine Valley.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara rapportera att Unigine valley visar fel CPU klocka på min laptop, så kanske inte det trovärdigaste. den visar 1395mhz istället för 2400mhz. cpu-z visar rätt. kollat energispar inställningar och det är inte det. Cpu-z visar rätt även när datorn idlar så det är avstängt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Unigine Valley visar inte rätt.

Kör GPU-Z, brukar oftast stämma överrens med MSI AB men om det skiljer sig skulle jag lita mer på gpu-z.

T.ex. Visar UV att tjejens 670 körs i typ 1350mhz i stock. Det är inte rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Unigine Valley visar inte rätt.

Tyvärr är det nog så, det hade varit för bra för att vara sant annars.
Har inte hittat något alls som stärker att 1365 MHz skulle stämma förutom i Unigine Valley, däremot har jag sett 1240 MHz på ett flertal ställen nu, och inte enbart i MSI Afterburner.

De exempel jag sett där folk fått upp sitt GTX 670 i över 1300 MHz på kärnan måste antingen vara exceptionellt bra, eller så läser de av fel siffror. Såg t.ex. nyligen någon som sa att hans GTX 670 gick i 1340 MHz.
I mitt fall skulle det betyda att jag skulle klocka +200 MHz på kärnan för att få upp kortet i den hastigheten...

Visa signatur

Permalänk

Ganska intressant ett av mina kort ligger på 1201Mhz i boost utan manuell OC. Det andra på 1160Mhz. Max stabilt är 1260Mhz för bägge kort samtidigt men kan gå till 1280Mhz utan problem på ena kortet.

MSi AB och GPU-Z visar exakt samma värden i Power / Load / Freq när jag låter båda övervaka samtidigt så dom stämmer nog ganska bra och förlitar mig endast på dom när jag kör loggar i bakgrunden när jag testar.

GPU-Z har även bra övervakning när det kommer till strömförsörjning så du ser direkt om Boost hoppar och korten får för lite kräm.

Petig som man är vill jag ligga på exakt samma Boost Clock Freq konstant utan att den hoppar +/- 30Mhz.

Sen har jag även ett Nätagg på 1000W Gold och det va inte lika lätt att klocka med som mitt 600W Platinum. Fick vita prickar på samma inställningar som mitt 600W. Kändes som korten fick för mycket kräm helt enkelt. Är fortfarande kluven på å slänga in 1000W igen efter det. Trodde det skulle ge mig mer utrymme men det va snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Ganska intressant ett av mina kort ligger på 1201Mhz i boost utan manuell OC. Det andra på 1160Mhz. Max stabilt är 1260Mhz för bägge kort samtidigt men kan gå till 1280Mhz utan problem på ena kortet.

MSi AB och GPU-Z visar exakt samma värden i Power / Load / Freq när jag låter båda övervaka samtidigt så dom stämmer nog ganska bra och förlitar mig endast på dom när jag kör loggar i bakgrunden när jag testar.

GPU-Z har även bra övervakning när det kommer till strömförsörjning så du ser direkt om Boost hoppar och korten får för lite kräm.

Petig som man är vill jag ligga på exakt samma Boost Clock Freq konstant utan att den hoppar +/- 30Mhz.

Sen har jag även ett Nätagg på 1000W Gold och det va inte lika lätt att klocka med som mitt 600W Platinum. Fick vita prickar på samma inställningar som mitt 600W. Kändes som korten fick för mycket kräm helt enkelt. Är fortfarande kluven på å slänga in 1000W igen efter det. Trodde det skulle ge mig mer utrymme men det va snarare tvärtom.

Nästan alla som recenserar nätagg gör det på en viss procent av effekten, därför försöker självklart tillverkarna ha bäst mätvärden på runt 80% load på dem (om jag förstått det rätt). Sen har ALLA nätagg vissa variationer i voltutgivningen. Bättre agg brukar regelmässigt ha mindre variationer.