Permalänk

AMD 8350 ''dör'' ibland.

Hej!

Köpte mig nyligen en ny dator. Har haft igång den i två dagar nu och det är ett problem jag inte riktigt blir klok på.
Datorn fryser fast ibland(i ungefär 15-40 sek), vilket gör att 95% av datorns program inte går att använda/klicka på. Alla som har haft lagg vet nog vet jag pratar om. Detta uppstår oavsett vad jag pillar med, t.ex i kontrollpanelen eller bara slösurfar på nätet, grymt irriterande iallafall! Lustiga är att när jag kör presterande grejjer som att spela eller liknande så uppstår inte problemet, utan enbart vid låg belastning. I övrigt har jag inte märkt av något mönster.

När jag har uppe aktivitetshanteraren så kan jag se att när fryset inträffar så sjunker processor aktiviteten till 0(inte ram aktiviteten dock) för att sedan när det kommer igång igen få jobba lite extra några sekunder innan det åter igen knappt används(någon ynka procent).

Några tankar?

ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+
AMD FX-8350 8-Core Processor
Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB
Corsair HX 650W PSU
Microsoft Windows 7 Pro
Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Kolla minnet med memtest och kontrollera innan dess om du har rätt inställningar i BIOS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Överklockad? Mekkat i bios? Annars hadde jag liknande problem med när jag hade en trött jävla hårddisk som gick i "power-save-mode" Datorn frös och man kunde höra hur disken "Spann upp" eller ökade i RPM, hände oftast när man slösurfat och startade något program....

NVM såg nu att du kör SSD :/

Visa signatur

ASUS Crosshair V Formula, EVGA GeForce GTX 690, AMD FX-8350, XFX ProSeries Black Edition 1000W PSU Platinum, 16GB Kingston 1600Mhz, 120G Kingston 555/510 SSD, 1TB WD, Sound Blaster Titanium Fati1ty--
BenQ 24" LED XL2420T, ROCAT XTD MAX CUSTOM, Logitech G19+, Sennheisser PC 363-D, nVIDIA 3D Vision 2 Wireless Glasses Kit

Permalänk

Har inte överklockat eller mekkat i bios alls. Ska prova med memtest, men vilken version är det man ska ha? Finns ju typ 8K st på deras hemsida haha!

Permalänk
Inaktiv

Min dator betedde sig precis som du beskriver när min SSD krånglade. Har du senaste firmwaren?

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Min dator betedde sig precis som du beskriver när min SSD krånglade. Har du senaste firmwaren?

Jag tackar så mycket! Har uppdaterat den nu, vi får hoppas på det bästa nu.

Permalänk

Annars, testa detta, hjälpte mig:
http://support.microsoft.com/kb/2265716/en-us

Om du har Windows 7

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Hej igen!

Återupplivar denna tråd då problemet kvarstår. Har sedan senast kört memtest/memOK utan att det visade några fel. Komplett (som jag köpte datorn ifrån) gav mig rådet att ominstallera datorn. Installerade den tidigareiidag, allt gick bra tills jag laddade i drivisarna till moderkortet, då stannade datorn vid uppstart precis när man ser bakgrundsbilden, men innan startmenyn och ikonerna dykt upp. Tryckte man ctrl alt del blev skärmen svart. Tänkte att något gick fel och ominstallera Windows på nytt, samma sak händer fast då jag installerat grafik drivisarna. Blir tokig. Orkar inte sitta på min telefon mer. Är det hårddisken som har kring 2 år på nacken som håller på att ge upp? Far och köper en ny direkt isf. Kan även säga att jag tyckte installationen av allt tog ovanligt länge. Help please!

Permalänk
Avstängd

är svårt att säga exakt men jag hade testat disken efter fel med nått program då det är vanliga att det kan bli stop och sluggigt till helt sjukt segt när man börjar få problem med dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

På tal om det! Gjorde en hårddisk kontroll med hdtune tror jag det hette, men jag fick godkänt där bortsett från att den klagade på att den var för varm hårddisken från och med samma sekund jag startade testet, var lite mysko.

Permalänk
Skrivet av Mackeeeee:

På tal om det! Gjorde en hårddisk kontroll med hdtune tror jag det hette, men jag fick godkänt där bortsett från att den klagade på att den var för varm hårddisken från och med samma sekund jag startade testet, var lite mysko.

funkar Windows hjälpligt nu så kör vanliga diskkontrollen genom att högerklicka på hdd/ssd och välja tools.
annars går det göra genom comandotolken (cmd) chkdsk /f
du ska antingen kunna göra den direkt eller starta en schemalagd checkdisk när datorn startar om.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS? de två sista BIOS versionerna ska fixa stabilitetsproblem. Jag har samma moderkort och processor som du har, men har aldrig haft problem förutom när jag köpte kortet då var det ett gammalt beta BIOS installerat och då funkade inte mina minnen som de skulle

Testa att uppdatera till senaste BIOS om du inte redan har gjort det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare