Epox8RDA+ & 256Mb Pc2700/333 = problem??

Permalänk
Medlem

Epox8RDA+ & 256Mb Pc2700/333 = problem??

Detta problem borde egentligen icke vara, men av någon outgrundlig anledning så är det ett stort problem inför vilket jag står handfallen.
Det började med att jag köpte ett EpoxRDA+ moderkort, en AMD2200+ processor och ett Standard (märke Elixir) 256Mb DDRAM PC 2700/333 minne. Kommer hem å sätter ihop prylarna, gissa vad!! Det funkar inte. Till en början händer det INGENTING, en kompis kommer över för att hjälpa till, förgäves, vi prövar processorn och minnet i ett annat system och de funkar utmärkt, jag går tillbaka till affären jag köpt moderkortet i tron om att det är paj, icke da, det funkar finfint, går hem och försöker igen, denna gång går skiten igång MEN jag får ingen bild och efter en liten stund börjar PC speakern att tjuta som en ambulans + att jag får upp en kod på mobo displayen. C1 står det, kollar upp det i manualen och där står:
Detect memory
*Auto-detection of DRAM size, type and ECC
*Auto-detection of L2 cache (socket 7 or below)
Jag fattar inte vad som är problemet, är det fel på minnet, är det fel på processorn (båda fungerade i ett annat system) moderkortet fungerade ju åxå, men när jag kombinerar min komponenter så vill det TAMEJFAN inte fungera.
Kollar man moderkortets specifikationer så stödjer det AMD Athlon XP 1500+ till 2800+ med 200/266/333 MHz FSB,
*Three 184-pin DDR DIMM sockets for 64-bit, Unbuffered, Single/Double-side and non-ECC DDR-200/266/333/400 DIMMs

Det jag har är AMD Athlon XP 2200+ T.bred 1.9GHz
Standard (elixir) 256Mb Pc333/2700 DDRAM
350 W PSU

Det som är helt sjukt är att komponenterna fungerar var för sig men inte tillsammans å jag FATTAR inte varför!!
Har det något med Standard/original minnen att göra eller vad???
Jag och ett par andra personer står helt handfallna å förbannade.
Om det är någon som kanske har en idé eller eller kanske rentav vet vad som är fel så skulle jag VERKLIGEN uppskatta ett svar.
Tack.

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem

Har du testat om det hjälper med senaste BIOS.

Model: EP-8RDA+
BIOS: 8RDA3129.BIN (C000)
Fixed:
1.) Update ROMSIP & BPL (V2.84).
2.) Changed AGP Aperture Size default from 32MB to 64MB.
3.) Solved hang-up at post C1(h), when memory over clock.
4.) Added IDE DMA transfer function support.

Det är ju inte säkert att det fixar ditt problem men det kan ju vara värt ett försök.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Har du testat om det hjälper med senaste BIOS.

Model: EP-8RDA+
BIOS: 8RDA3129.BIN (C000)
Fixed:
1.) Update ROMSIP & BPL (V2.84).
2.) Changed AGP Aperture Size default from 32MB to 64MB.
3.) Solved hang-up at post C1(h), when memory over clock.
4.) Added IDE DMA transfer function support.

Det är ju inte säkert att det fixar ditt problem men det kan ju vara värt ett försök.

Lite offtopic
Du kör väl på Corsair PC3500 minnen hur högt har dom gått Jag vet inte säkert om det är mina PC3200 minnen som stoppar mej eller om det är moderkortet som behöver voltmoddas I alla fall så har jag kunnat köra fsb223 nu

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kan inte ens komma in i BIOS, PCn bara tjuter å bilden e svart.
ÅÅÅÅÅH, det e så sjukt asså. Jag blir vansinning.

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka

Lite offtopic
Du kör väl på Corsair PC3500 minnen hur högt har dom gått Jag vet inte säkert om det är mina PC3200 minnen som stoppar mej eller om det är moderkortet som behöver voltmoddas I alla fall så har jag kunnat köra fsb223 nu

Jo det stämmer, jag har Corsair PC3500. Jag har kört som max 232 mhz FSB med 2-2-2-5 timings sedan sätter NB stopp. Minnena kan säkert klara mera. Om det inte hjälper att ändra timings på minnena är det med största sannolikhet NB som sätter stopp. Innan jag gjorde Vdd-modden kom jag bara upp i 205 mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feffe
Kan inte ens komma in i BIOS, PCn bara tjuter å bilden e svart.
ÅÅÅÅÅH, det e så sjukt asså. Jag blir vansinning.

Har du provat att cleara CMOS. Ibland hjälper det att stänga av datorn och dra ut kontakten och sedan hålla in INSERT-tangenten när du startar datorn och sedan trycka DEL-tangenten för att komma in i BIOS.
Har du inget annat minne som du kan använda medan du laddar nytt BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag e inte riktigt haj på vad den där clear CMOS gör??
Menar du att man flashar nytt BIOS?
Hjälper det att hålla in INS knappen när man startar datorn?
Tyvärr har jag inget annat minne ska försöka fixa ett.
Det är något sjukt skumt med detta, men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem

Att cleara CMOS eller att hålla in INS-tangenten vid start av datorn innebär att du får tillbaka default-inställningarna om du har angivit någon tokig inställning i BIOS så att datorn inte kan starta. Jag vet inte om det hjälper dig men ibland kan det hjälpa att komma igång igen efter att datorn fått ett fel. Det är ju inte säkert att det hjälper att ladda in ett nyare BIOS heller om minnena helt enkelt inte funkar till mobbot, man kan bara hålla tummarna och hoppas att det ska funka. Enligt vad de skriver att de har fixat i den senaste versionen så är det just C1-problem men man kan aldrig vara säker om det fixar alla fel eller inkompabilitetsproblem som mobbot har med olika minnen.

Permalänk
Medlem

OK, tack så mycket.
Ska pröva å se.

Visa signatur

Guns dont Argue..