Partionera RAID 5, Byta ut en disk?

Permalänk
Medlem

Partionera RAID 5, Byta ut en disk?

Hej!

Jag har skaffat mig lite nya prylar och tänkte köra en filserver/HTPC. Jag har aldrig kört RAID förut så jag är lite noob inom det området. Jag har ett moderkort som har 7st interna SATA-kontakter där jag då hade tänkt köra OS på en SSD sen upp till 6st diskar i en RAID 5 Array.

Fråga 1: Kan man partitionera en RAID 5 så man kan få lättare översyn på vad man har sparat vart istället för bara mappar? Är det smart att köra partitioner på en RAID 5 istället för att bara ha det i mappar, fördelar/nackdelar?

Fråga 2: Just nu har jag lite olika storlekar på mina hårddiskar. Kan man byta ut en av hårddiskarna mot en större disk eller lägga till en extra disk när som helst eller måste man göra om RAID Arrayen?

Fråga 3: Kan man köra mer än bara 5st WD Red-diskar åt gången? Läste detta på deras hemsida: "Increase the efficiency and productivity of your small business with WD Red hard drives for your 1 to 5 bay NAS system".

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

1. Visst kan du partitionera (OBS stavningen) arrayen
2. Beror på implementationen. Generellt kan det skita sig när man byter ut enskilda diskar, rekommenderas inte
3. Menar du i RAID5?

Finns massa info på swec å google om RAID.

Glöm inte skilja på backup å redundans. 2 helt olika saker.

Permalänk
Medlem

2: Du kan blanda storlekar på diskar, men du kan inte utnyttja mer än utrymme på varje disk än vad den minsta disken har. Om du till exempel har 3st 2TB-diskar och en 1TB-disk så kommer dina 2TB-diskar bara kunna använda 1TB var, du tappar alltså 3TB på det viset.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Visst kan du partitionera (OBS stavningen) arrayen
2. Beror på implementationen. Generellt kan det skita sig när man byter ut enskilda diskar, rekommenderas inte
3. Menar du i RAID5?

Finns massa info på swec å google om RAID.

Glöm inte skilja på backup å redundans. 2 helt olika saker.

2. Går det att lägga till en extra enhet till RAID:en utan att det skiter sig. Tex om man har 4 diskar och vill lägga till en femte?

3. Jo i RAID5 mena jag. Blev bara fundersam när jag läste det där.

Skrivet av whisky:

2: Du kan blanda storlekar på diskar, men du kan inte utnyttja mer än utrymme på varje disk än vad den minsta disken har. Om du till exempel har 3st 2TB-diskar och en 1TB-disk så kommer dina 2TB-diskar bara kunna använda 1TB var, du tappar alltså 3TB på det viset.

Hmm.. Okej. Då måste jag inhandla fler/större diskar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha raid? Är det så att din server MÅSTE vara upp 24h per dygn 7 dagar i veckan? Raid skyddar inte mot datafel så du måste ha backup iaf på din viktiga data. Om en disk lägger av så tar det evigheter iaf (framförallt med stora diskar) och du kan kanske leva med att servern är otillgänglig under tiden du drar tillbaka backupen, eller MÅSTE den vara uppe 24/7?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

2. Om du blandar storlekarna kan du i vissa implementationer (tex. OS-RAID) använda överskottsutrymmet till annat. Sen e frågan vaffö du vill ha olika diskar i en femma?

Att ha OS på SSD i en filserver/NAS är att kasta pärlor till svin. Använd pengarna till backupdiskar i stället.

En annan fråga e om du tagit ställning till vilken implementation du kan använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Varför ska du ha raid? Är det så att din server MÅSTE vara upp 24h per dygn 7 dagar i veckan? Raid skyddar inte mot datafel så du måste ha backup iaf på din viktiga data. Om en disk lägger av så tar det evigheter iaf (framförallt med stora diskar) och du kan kanske leva med att servern är otillgänglig under tiden du drar tillbaka backupen, eller MÅSTE den vara uppe 24/7?

Nej den behöver inte stå igång 24/7 men nära på var väl planen. Det skyddar ju i alla fall om en disk failar så inte all data går förlorat.

Vad är det enklaste/billigaste sättet att göra backup på en hyffsad mängd Terabyte i RAID? Eller är det helt enkelt lättare att köra hårddiskarna som vanligt och inte i RAID och sedan ha externa diskar som gör backup några gånger i veckan automatiskt på de diskar jag har den viktigaste datan på?

Skrivet av jookeer:

2. Om du blandar storlekarna kan du i vissa implementationer (tex. OS-RAID) använda överskottsutrymmet till annat. Sen e frågan vaffö du vill ha olika diskar i en femma?

Att ha OS på SSD i en filserver/NAS är att kasta pärlor till svin. Använd pengarna till backupdiskar i stället.

En annan fråga e om du tagit ställning till vilken implementation du kan använda?

Jag hade helt enkelt inte läst på nog mycket innan jag frågade här. Men jag undrade om olika storlekar eftersom jag just nu på min andra dator har olika storlekar på hårddiskarna (dessa har blivit över genom åren).

Jag har en SSD över som bara ligger och skräpar så det gör inte så mkt. Ett svin kan ju alltid bli lite finare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Är det inte essentiellt att ha maximal uptime ser jag inte vitsen med raid. Du förlorar utrymme och du måste ÄNDÅ ha backup (förutom strulet när du byter raidkort/datorsystem). Att rebuild:a en raid tar evigheter och du kanske kan tycka det är ok att din service är nere den stund det tar att backa över allt igen från backup. Om den inte är tillgänglig hela tiden brukar knappast vara ett problem med hemma-servrar.

Jag hade kört diskar rakt av (eventuellt med våfflan eller zfs istället) med backup på sidan.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max